Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?  (gelezen 2729 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Gepost op: 2014/11/09, 13:58:38 »
9-11-2014 Vraag op forum over het verplaatsen van de home partitie.

Via de installatie van Ubuntu-14.04 staat de Home-partitie op een SSD.
Hoe is dit bestandssysteem (EXT4) over te zetten naar een 2e HD, met formaat NTFS.
Google gevonden > “How to Create a Separate Home Partition After Installing Ubuntu”:

cd / && sudo mv /home /home_old && sudo mkdir /home                                                       [1]

In dit Terminal commando wordt de huidige home folder verplaatst en een nieuwe lege folder aangemaakt, die gekoppeld wordt aan de nieuwe home partitie (cmd's gescheiden door &&).

Nu vergat ik echter de 1e sudo, waardoor dus de move operatie niet operationeel werd.
Vervelend gevolg was bovendien dat in de /etc/fstab daardoor de /home gedubbeld werd.
Deze “config file” bepaald welke disk partities aangekoppeld worden bij opstart van de PC.

Als gevolg wordt dus /home 2x gekoppeld, te zien in fstab:
# /home was on /dev/sda5 during installation (stond er reeds, oude koppelings- definitie)
UUID = 10**ad    /home     ext4    defaults            0     2                                                            [2]
# /home replaced to a separate HD partition   (eigen tekst, nieuwe          “               “     )
UUID = 3C**1E   /home     ntfs     nodev,nosuid   0     2                                                            [3]

Mijn gemaakte fout is nu te verhelpen door “oude koppeling weg te halen” ([2] of d.m.v. #).

Zoals te zien is heb ik tevens het partitie formaat gewijzigd van Lunix ext4 naar Windows NTFS.
Reden: bestanden zijn dan zowel vanuit Ubuntu als Windows benaderbaar (rw en x??).

Vraag: Hoe nu enkel en alleen het formaat van een partitie (/home blijft op zelfde locatie) te wijzigen, zonder informatie te verliezen? Tweemaal cmd [1] toepassen na GParted?
 

 


Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/09, 14:09:40 »
Je kan ubuntu (of je persoonlijke map) niet op NTFS zetten, omdat dit bestandsyssteem te beperkt is voor gebruik met ubuntu. Daarnaast kan je een partitie niet van ext4 naar iets anders omzetten zonder alle data te verliezen.

Kort gezegd is het dus niet mogelijk te doen wat jij hier probeert. Kan je exact uitleggen wat je precies wilt doen, misschien is er een betere manier om voor elkaar te krijgen wat jij wilt.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/09, 14:16:14 »
Wat is te beperkt? In welk opzicht? 

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/09, 16:48:29 »
NTFS mist een aantal functies die Ext3/4 wel heeft, en hierdoor heb je grote kans op allerlei fouten als je ubuntu of je home op NTFS zet. Het is beter om alleen bepaalde mappen (zoals Documenten of Muziek) op NTFS te zetten, die kan je dan wel delen tussen windows en ubuntu.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/09, 18:02:32 »
Inderdaad is het beter zo, maar hoe dan de bestaande Ubuntu home folder "Documenten"  te koppelen met die die aparte partitie op NTFS ?
Is hier een Linux optie of cmd voor? Linken met het commando ln of rsync?

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/09, 19:23:54 »
Ik zou de ntfs partitie automatisch mounten via fstab op /media/documenten ofzo, en dan inderdaad met ln een link maken vanuit je persoonlijke map naar /media/documenten.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/09, 20:17:23 »
Redmar, mijn dank. Hoe te linken zal ik na moeten zoeken, je hulp was zeer leerzaam.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/12, 17:49:56 »

 "Er is een fout opgetreden tijdens het aankoppelen van 0.
  Druk op S om het aankoppelen over te slaan, of M voor handmatig herstel"

Ik had deze melding na opstarten pc. Bij mij was dat na een mislukte poging om de home partitie te verplaatsen.
Maar <S> (dit is drukken op S) maakte toch wel alles goed kwam, nl: dat pc in de nieuwe home opstartte!
Echter dat is lastig om dit <S> telkens te moeten doen, dus dient dit nog verbeterd te worden, hoe?.

Deze poging was geheel overeenkomstig zoals in een Engels artikel werd aangegeven, Gooble naar: <How to Create a Separate Home Partition After Installing Ubuntu>. Nu vermoed ik dat er daarin iets ontbreekt (vlak voordat er in /etc/fstab een regel moet worden toegevoegd ) en waarschijnlijk is dit nauwkeuriger beschreven in een Nederlands talig artikel, zie <verplaatsen _home na installatie ubuntu naar secondaire drive.html>. Daarin wordt waarschijnlijk op de juiste wijze de oude home ontkoppeld om daarna de nieuwe home weer aan te koppelen (vlak voordat /etc/fstab wordt aangepast).   

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/12, 18:09:22 »
Fout in je configuratiebestand /etc/fstab, vermoed ik. Post hier eens je huidige situatie: voer volgende commando's uit en plaats de uitvoer hier in een post (bij voorkeur tussen "code" tags, gebruik hiervoor knopje "#" tijdens het schrijven van je bericht.
cat /etc/fstab
mount
sudo blkid
sudo mount -a
Eerste commando toont je fstab bestand, tweede commando toont wat momenteel aangekoppeld is, derde commando toont alle partities aanwezig in je computer, vierde commando controleert of er geen fouten in fstab zitten: dat commando geeft normaal geen uitvoer.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/13, 13:08:55 »
Vanadium: dank en zie bijlage. Laatste regel praat weer over niet aangekoppeld 0, maar wat partitie 0.
In vorig bericht <S> maar ook <M> heb ik geklikt: geeft boodschap op scherm: zie 2e bijlage

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/13, 13:28:22 »
Open je bestand /etc/fstab met de teksteditor. (Commando: sudo -H gedit /etc/fstab)

Je zal zien dat de lijn

UUID=727a20c5-9509-45ae-89e4-8fc374d86008 none            swap
   sw              0       0
ten onrechte over twee regels is gespitst. Breng alles terug op één regel.
UUID=727a20c5-9509-45ae-89e4-8fc374d86008 none            swap    sw              0       0
Opslaan en editor afsluiten. Voer nu terug "sudo mount -a" uit: er zou geen foutmelding meer mogen zijn. Ook de foutmelding tijdens het opstarten zal hiermee opgelost zijn.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/14, 00:10:27 »
Vanadium: mijn dank, Ubuntu start weer als vanouds op.
Ging dus fout in fstab instelling swap, slaat daar die melding: "Er is een fout opgetreden tijdens het aankoppelen van 0."  op?
Dus als home niet gekoppeld zou zijn is het dan een ander getal 1 of letter h?
Jammer dat die melding niet meteen swap noemde.
Een Belg op ander forum (eeuser.be) kwam met zelfde probleem, wil je die ook blij maken of zal ik het doen?

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/15, 17:50:50 »
Eigen antwoord op mijn vorige vraag:
Doordat de (verplaatste) /home nu op een aparte schijf (tijdelijk extern) staat, kon ik die loskoppelen (voeding er af is al voldoende).
Laptop opstarten levert het bekende grub menu (komt van /(root) op SSD) en na keuze Ubuntu (of wel even wachten) komt er weer een
foutmelding, maar nu uiterst duidelijk: "schijfstation voor /home is nog niet gereerd of niet aanwezig" en dat klopt dus.
Ook weer <S> dan start wel het Ubuntu scherm op, maar op intikken wachtwoord wordt niet meer gereageerd.
M.b.v. <cntrl-Alt-Del> kun je de pc weer gelukkig afsluiten.   

Maar nogmaals een melding (zie terug): "niet aangekoppelde 0" is erg onduidelijk, bleek achteraf, te maken te hebben met de swap.
Waarom wordt dat dan niet meteen gemeld? Zoiets als: "swap is nog niet gereed, afwezig of niet aangekoppeld", dan weet je meteen waar de schoen wringt.

Is deze kwestie te verbeteren door de administrator ofwel als superuser?

Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/15, 18:19:05 »
Is het ondertussen gelukt nu? Zo niet, dan raad ik aan om de --bind script eens uit te testen. Dat is heel wat veiliger dan de hele home map te verplaatsen, want als de hdd waar de home map opstaat niet meer zou werken, dan werkt ook het hele os niet meer. Ik geloof zelfs dat upgraden naar een nieuw lts versie ook totaal verkeerd loopt als je de home map verplaatst.

Daarom gebruik ik die --bind functie, het is een alternatief van symbolic links, maar dan beter, veiliger en makkelijker. Vanaf dat de --bind functie problemen krijgt, dan gaat ubuntu automatisch het script stoppen en worden de instellingen terug gezet. Het voordeel daarvan is dat het os niet corrupt geraakt. Het script is makkelijk weer opnieuw in te schakelen.

Wat wel een nadeel is van die --bind script is dat je elke map apart moet verwijzen naar de ander map.

Om te starten gebruik je deze regel in de terminal om het blanco bestand te openen om de script erin te plaatsen en die je vervolgens moet opslaan:
sudo gksu gedit /etc/init/home-bind.confHet script die ik gebruik is deze:
# Remount partitions with bind
# description "Bind Data Partition Subdirectories to My Home Directory"

start on stopped mountall

script
mount --bind /mnt/hier-de-hdd-naam/Music /home/gebruikersnaam/Muziek
mount --bind /mnt/hier-de-hdd-naam/Ubuntu/Downloads /home/gebruikersnaam/Downloads
mount --bind /mnt/hier-de-hdd-naam/Ubuntu/Afbeeldingen /home/gebruikersnaam/Afbeeldingen
mount --bind /mnt/hier-de-hdd-naam/Ubuntu/Video\'s /home/gebruikersnaam/Video\'s
mount --bind /mnt/hier-de-hdd-naam/Ubuntu/Documenten /home/gebruikersnaam/Documenten
mount --bind /mnt/hier-de-hdd-naam/Ubuntu/Bureaublad /home/gebruikersnaam/Bureaublad
mount --bind /mnt/hier-de-hdd-naam/Ubuntu/Openbaar /home/gebruikersnaam/Openbaar
mount --bind /mnt/hier-de-hdd-naam/Ubuntu/Sjablonen /home/gebruikersnaam/Sjablonen
end script

Je kan oneindig veel regels toevoegen met verschillende map paden, maar zoals je ziet heb ik alleen de regels van de persoonlijke mappen erin geplaatst. :)

Om de script te starten gebruik je deze:
sudo initctl start home-bindAls het goed is wordt het script automatisch gestart bij het starten van de computer.

Maarja, die uitleg dat ik gaf is een korte samenvatting, je moet namelijk nog andere dingen weten en doen hoe je er veilig mee kunt omgaan.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/15, 18:22:57 door ubuntunoob »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/15, 18:35:06 »
Maar nogmaals een melding (zie terug): "niet aangekoppelde 0" is erg onduidelijk, bleek achteraf, te maken te hebben met de swap.
Waarom wordt dat dan niet meteen gemeld? Zoiets als: "swap is nog niet gereed, afwezig of niet aangekoppeld", dan weet je meteen waar de schoen wringt.

Is deze kwestie te verbeteren door de administrator ofwel als superuser?
Kijk eens terug naar jou foute versie van fstab. Via de foute nieuwe lijn gaf jij aan dat toestel "sw" aan folder "0" moest aangekoppeld worden. Aangezien zowel "sw" als "0" niet bestaan, melde het systeem - terecht - dat dit niet kon. en type) volstaat immers al.

Hier was de superuser in de fout, niet het systeem.


Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/15, 21:23:57 »
Geweldig, zo is het te snappen, wat valt er veel te leren.
Zo'n forum met ervaring uitwisseling is geweldig.

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/17, 14:26:59 »
Is het ondertussen gelukt nu? Zo niet, dan raad ik aan om de --bind script eens uit te testen. Dat is heel wat veiliger dan de hele home map te verplaatsen, want als de hdd waar de home map opstaat niet meer zou werken, dan werkt ook het hele os niet meer. Ik geloof zelfs dat upgraden naar een nieuw lts versie ook totaal verkeerd loopt als je de home map verplaatst.
Ik gebruik sinds geruime tijd een alternatief hiervoor:

Mount in /etc/fstab de afzonderlijke Home partitie op een gereserveerde map, in mijn geval dus /xtra/Home.

Plaats onderstaand script in een bestandje, bv /etc/all-home.sh, en geef het script uitvoerrechten.
#!/bin/sh -e
#

for user in $(basename /home/*) ; do
  source=/xtra/Home/$user

  if [ -d $source ] ; then
    target=/home/$user

    for mdir in \
Documents Documenten \
Downloads \
Music Muziek \
Pictures Afbeeldingen \
Videos Video\'s \
.mozilla \
.Skype \
.ssh \
.thunderbird \

    do
      if [ -d "$source/$mdir" -a -d "$target/$mdir" ] && ! mountpoint -q "$target/$mdir" ; then
        mount -B "$source/$mdir" "$target/$mdir"
      fi
    done
  fi
done
Plaats in /etc/rc.local volgende regel voor [exit 0]
/etc/all-home.sh
Wat dit doet?
Voor iedere map in de for clausule wordt gecheckt of zowel in /home als op de extra partitie een overeenkomstige gebruiker staat.
Indien ja wordt gekeken of de betreffende map in zowel /home/<gebruiker> als in /xtra/Home/<gebruiker> voorkomt.
Indien ja wordt gekeken of de /home/<gebruiker>/<doelmap> reeds als mount point is gebruikt.
Indien ja is de map reeds gemount, wat kan gebeuren bij een manuele uitvoering van het script, en wordt verder geen actie ondernomen. Zoniet wordt de map met de bind optie gemapt over de bestaande folder. Voor de gebruikelijke data folders wordt zowel op de Engelse als op de Nederlandse benaming gecheckt.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/20, 21:28:38 »
Aan Vanadium:
Ik vond een remedie op internet om in fstab (en andere scripts) automatsich ieder commando op een enkele regel te krijgen:
(hier is tekstverwerker nano gebruikt)

sudo nano -Bw /etc/fstab

    -B = Maak een back-up van de originele /etc/fstab in /etc/fstab~ .    ***ook dit is zeer verstandig ***
    -w = kap lange regels niet af.                                                                          ***elk cmd op een regel***   
    gebruik de toetscombinatie Ctrl+x om nano te sluiten

Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/11/23, 18:24:30 »
Is het ondertussen gelukt nu? Zo niet, dan raad ik aan om de --bind script eens uit te testen. Dat is heel wat veiliger dan de hele home map te verplaatsen, want als de hdd waar de home map opstaat niet meer zou werken, dan werkt ook het hele os niet meer. Ik geloof zelfs dat upgraden naar een nieuw lts versie ook totaal verkeerd loopt als je de home map verplaatst.
Ik gebruik sinds geruime tijd een alternatief hiervoor:

Mount in /etc/fstab de afzonderlijke Home partitie op een gereserveerde map, in mijn geval dus /xtra/Home.

Plaats onderstaand script in een bestandje, bv /etc/all-home.sh, en geef het script uitvoerrechten.
#!/bin/sh -e
#

for user in $(basename /home/*) ; do
  source=/xtra/Home/$user

  if [ -d $source ] ; then
    target=/home/$user

    for mdir in \
Documents Documenten \
Downloads \
Music Muziek \
Pictures Afbeeldingen \
Videos Video\'s \
.mozilla \
.Skype \
.ssh \
.thunderbird \

    do
      if [ -d "$source/$mdir" -a -d "$target/$mdir" ] && ! mountpoint -q "$target/$mdir" ; then
        mount -B "$source/$mdir" "$target/$mdir"
      fi
    done
  fi
done
Plaats in /etc/rc.local volgende regel voor [exit 0]
/etc/all-home.sh
Wat dit doet?
Voor iedere map in de for clausule wordt gecheckt of zowel in /home als op de extra partitie een overeenkomstige gebruiker staat.
Indien ja wordt gekeken of de betreffende map in zowel /home/<gebruiker> als in /xtra/Home/<gebruiker> voorkomt.
Indien ja wordt gekeken of de /home/<gebruiker>/<doelmap> reeds als mount point is gebruikt.
Indien ja is de map reeds gemount, wat kan gebeuren bij een manuele uitvoering van het script, en wordt verder geen actie ondernomen. Zoniet wordt de map met de bind optie gemapt over de bestaande folder. Voor de gebruikelijke data folders wordt zowel op de Engelse als op de Nederlandse benaming gecheckt.
Wat is het grootste voordeel van het script die jij gebruikt? Want ik zie niet echt veel verschil.

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe home partitie verplaatsen of wijzigen?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/11/24, 08:55:56 »
- Werkt voor alle gebruikers op het toestel, zelfs als ze verschillende taalinstellingen gebruiken.
- Alternatieve mappings moet je gewoon 1 lijn bijvoegen in de lijst.

In jouw script moet je per gebruiker de ganse resem opgeven in fstab.