Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update ???  (gelezen 652 keer)

Offline boos

  • Lid
Update ???
« Gepost op: 2012/08/12, 17:18:12 »
Lange tijd probeer ik mijn laptop NIET te laten updaten.
En ik kan mij niet herinneren dat ik hem wel heb laten updatem.
Echter, vanmorgen wil hij echt niet meer vooruit.
Dat terwijl hij al jaren trouw zijn dienst doet.

Maar sinds vanmorten niet meer dus. De balk boven aan ziet er een heel klein beetje anders
uit. En in de balk onder in het scherm staat een werelbolletje met: [Liminet].   Geen idee wat het is, en
ook geen idee hoe het weg te krijgen.

Wel jammer, ik wil niet meer doen dan gisteren, en ook niet anders, of andere dingen.
Dus ik ben niet veranderd, en de laptop ook niet.
Waarom kan ik dan niet het zelfde doen met mijn laptop, als dat ik gisteren heb gedaan ?


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update ???
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/12, 20:59:36 »
Lange tijd probeer ik mijn laptop NIET te laten updaten.
En ik kan mij niet herinneren dat ik hem wel heb laten updatem.
Ben je boos, pluk een roos, zet 'm op je hoed, dan ben je morgen weer goed.  :)

Het niet-binnenhalen van updates kan juist het probleem zijn. Updates zijn er niet voor niks; ze beschermen o.a. tegen digitale inbraak en andere criminele ellende. Ook in Linux. Het is zeer, zeer, zéér onverstandig om ze niet toe te passen. En dan druk ik me nog heel erg zachtjes uit.  :o

In dit geval adviseer ik een volledige schone herinstallatie van Ubuntu 12.04. Op de volgende wijze: https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

En voortaan dus *wel* alle updates binnensleuren. In elk geval de veiligheidsupdates. Hierop is *geen enkele* uitzondering. Nul, niks, nada. Nooit.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Update ???
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/12, 21:26:31 »
De vraag die me blijft bezighouden, is waarom je moeite doet om je pc niet te laten updaten.

Stel eens voor, dat ik nooit het oliepeil of de bandenspanning van mijn auto controleer, en alle beurten oversla. Op een dag zal die er ook de brui aan geven. Wellicht op een moment dat het niet echt goed uitkomt.
Maak een backup van je belangrijke bestanden, veeg je harde schijf helemaal leeg, en herinstalleer zoals Pjotr terecht aangeeft.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline boos

  • Lid
Re: Update ???
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/12, 21:39:09 »
Als ik zelf de olie ververs, weet ik wat ik doe.
Ik weet waarom, wat het effect is etc.
Auto onderhoud doe ik dus zelf :D

Maar bij de computer update ?????

Ik zal het eens opnieuw installeren.
Hopen dat het echt niet steeds zwaarder wordt voor mijn arme oude laptopje.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update ???
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/12, 21:45:41 »
Wat zijn de systeemkenmerken van het flaptopje in kwestie? Met name: processor, hoeveelheid RAM-geheugen.

Indien het een oud beestje is, dan ben je wellicht beter af met een lichtere Ubuntuvariant. Xubuntu bijvoorbeeld, of (indien erg weinig RAM) Lubuntu. Enfin, eerst maar eens horen wat de systeemkenmerken zijn....

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Update ???
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/13, 12:18:02 »
Lange tijd probeer ik mijn laptop NIET te laten updaten.

Dat terwijl hij al jaren trouw zijn dienst doet.

Als ik vragen mag, welke Ubuntu-versie draai je eigenlijk? Eentje die niet meer ondersteund wordt, misschien?
En net als mijn voorgangers ben ik eigenlijk toch wel heel erg benieuwd naar de reden om Ubuntu (?) NIET te laten updaten. Je kunt je eigen auto dan wel onderhouden en zo kosten besparen, maar een besturingssysteem niet onderhouden met updates is vragen om problemen. Zelfs als dat besturingssysteem 'onderhoudsarm' is, doordat schijfcontrole, defragmenteren, scannen op ongedierte enzovoort niet nodig zijn.

Offline Tom

  • Lid
Re: Update ???
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/13, 13:15:01 »
Misschien bedoelde Hij upgrade naar een nieuwere versie ,maar goed eerst maar afwachten of de TS nog terug komt.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jolo

  • Lid
Re: Update ???
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/13, 19:35:34 »
Het zou in theorie inderdaad kunnen, dat de TS upgraden naar een nieuwere Ubuntu versie. Alleen heeft hij het dan niet duidelijk geformuleerd. Voor degene die niet elk half jaar wil upgraden, zijn er toch de LTS versies. Alleen moet zijn pc dan wel geschikt zijn voor Ubuntu 12.04.

Verder ben ik op zich wel eens met het advies van pjotr. Alleen ligt wachten op de puntuitgave Ubuntu 12.04.1 dan voor de hand. Dat scheel weer het installeren van een groot aantal updates. Plus dat er wellicht ook nog pc's/laptops/netbooks zijn waarop Ubuntu 12.04 uitsluitend via kunst – en vliegwerk te installeren zijn. Terwijl de puntuitgave Ubuntu 12.04.1 wellicht makkelijker installeert.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM