Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Specto 0.3 RC1  (gelezen 10293 keer)

woutc

  • Gast
Specto 0.3 RC1
« Gepost op: 2009/01/16, 13:20:33 »
Hallo,

Het programma waar ik aan werk (main developer) is specto.

Voor degene die niet weten wat specto is:
Citaat:
Specto project is a desktop application that will watch configurable events (such as website updates, emails, file and folder changes, system processes, etc) and then trigger notifications.

For example, Specto can watch a website for updates (or a syndication feed, or an image, etc), and notify you when there is activity (otherwise, Specto will just stay out of the way). This changes the way you work, because you can be informed of events instead of having to look out for them.
Dit wil zeggen dat specto jouw informeert over updates...
De volgende "watches" zijn al ondersteund:
- website
- rss
- folder
- file
- process
- port
- google reader
- gmail
- pop3
- imap
- bzr branches
- facebook

Je kan het programma hier downloaden (tar.gz + deb)
http://code.google.com/p/specto/downloads/list

Het project is geschreven in python en het is helemaal niet moeilijk om zelf een plugin (watch) te schrijven.

En als je nog een idee weet voor een nieuwe watch, laat zeker iets weten!
Het programmeren is geen probleem, maar ik heb momenteel geen inspiratie voor een nieuwe watch

« Laatst bewerkt op: 2009/01/16, 14:32:39 door woutc »

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/16, 19:40:27 »
Dus als er bijvoorbeeld in dit topic een nieuwe post komt kan specto dit checken?

Hoe is qua performance, om de hoeveel tijd wordt alles gecheckt?

Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/16, 19:42:17 »
Lijkt me erg interessant.

Zijn jullie van plan om ooit een QT/KDE-release uit te brengen? Dat is voor mij en andere KDE-users wel zo prettig.

woutc

  • Gast
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/16, 20:29:13 »
Dus als er bijvoorbeeld in dit topic een nieuwe post komt kan specto dit checken?

Hoe is qua performance, om de hoeveel tijd wordt alles gecheckt?

Je kan zelf instellen om de hoeveel tijd specto gaat checken.
Voor websites kan je best de tijd niet te laag instellen....

En inderdaad, als iemand hier antwoord, zal specto je dit melden (en zelf een simpele diff tonen)

woutc

  • Gast
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/16, 20:29:51 »
Lijkt me erg interessant.

Zijn jullie van plan om ooit een QT/KDE-release uit te brengen? Dat is voor mij en andere KDE-users wel zo prettig.

Dit is niet gepland, omdat we niet enkel gtk gebruiken....er is ook gconf, keyring,...

Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/16, 20:38:57 »
Lijkt me erg interessant.

Zijn jullie van plan om ooit een QT/KDE-release uit te brengen? Dat is voor mij en andere KDE-users wel zo prettig.

Dit is niet gepland, omdat we niet enkel gtk gebruiken....er is ook gconf, keyring,...
KConf, KWalletManager, etc.

woutc

  • Gast
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/16, 20:46:31 »
Lijkt me erg interessant.

Zijn jullie van plan om ooit een QT/KDE-release uit te brengen? Dat is voor mij en andere KDE-users wel zo prettig.

Dit is niet gepland, omdat we niet enkel gtk gebruiken....er is ook gconf, keyring,...
KConf, KWalletManager, etc.

Dit zou er voor zorgen dat we bijna alles opnieuw moeten schrijven...
Voor de volgende release hebben we dbus implementatie gepland dus dan zal het gemakkelijker zijn om een UI in QT te schrijven, maar ik beloof niks ;)

Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/16, 21:01:51 »
Dit lijkt me een harstikke leuk programma'tje en ik zou het ook graag willen gebruiken, maar het heeft helaas teveel GNOME dependencies. Ben net als Cumulus een KDE user (Kubuntu dus).

Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/16, 21:02:37 »
Lijkt me idd zeer handig voor allerlei forumtopics die je overal op het internet hebt staan, maar die je na een tijdje weer vergeet :)

woutc

  • Gast
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/16, 21:10:22 »
ok, ik zal er zeker rekening mee proberen te houden om specto wat "algemener " te maken!
Maar als je al een idee hebt over iets dat specto zou moeten melden, laat het zeker weten! zodat er mss in de kde versie direct je plugins in zitten.

En als er hier iemand ervaring heeft met kde en het ziet zitten om de UI te maken, dan zal het mogelijk zijn om een kde versie te maken

Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/16, 22:37:32 »
@woutc: Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit hoe het eruit ziet (natuurlijk wel enigzins gepolijst ;)), maar het moet minder GNOME-afhankelijkheden hebben. Ik moet om Specto te kunnen installeren het pakket python-gnome2-desktop (o.i.d.) installeren, en dat pakket installeert nog iets van 20 GNOME-pakketten met zich mee.

@Cumulus: +1 en voor dit forum ook natuurlijk ;)

Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/19, 00:07:05 »
Het zou mooi zijn als hij ook mappen/bestanden op een externe computer kan monitoren
via sftp/ftp/smb etc.

dus wat hij nu lokaal kan ook remoot kunnen laten doen.

woutc

  • Gast
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/19, 09:27:52 »
Het zou mooi zijn als hij ook mappen/bestanden op een externe computer kan monitoren
via sftp/ftp/smb etc.

dus wat hij nu lokaal kan ook remoot kunnen laten doen.

Ik ben niet zeker, maar volgens mij kan je smb selecter in de filebrowser en dan zou het moeten werken.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/19, 16:38:57 »
Goede tip van een programma!

Ik heb het geïnstalleerd en ik vind het heel handig en heel leuk om mijn Gmail en Facebook makkelijker in de gaten te houden.

Ik heb wel een klein voorstel. Zou het mogelijk zijn om ervoor te zorgen dat je dit programma naar de taskbar stuurt (rechtsboven) als je dit programma verkleint of sluit? Zo neemt het programma geen plaats in mijn vensterlijst in.

Voor de rest vind ik het tot nu toe een toppie-programma.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

woutc

  • Gast
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/19, 18:29:16 »
Zou het mogelijk zijn om ervoor te zorgen dat je dit programma naar de taskbar stuurt (rechtsboven) als je dit programma verkleint of sluit? Zo neemt het programma geen plaats in mijn vensterlijst in.

Je kan in de preferences "always show the icon in the notification area" aanzetten en dan kan je het minimaliseren naar de notifications tray (zoals pidgin).


Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/19, 20:39:23 »
Zou het mogelijk zijn om ervoor te zorgen dat je dit programma naar de taskbar stuurt (rechtsboven) als je dit programma verkleint of sluit? Zo neemt het programma geen plaats in mijn vensterlijst in.

Je kan in de preferences "always show the icon in the notification area" aanzetten en dan kan je het minimaliseren naar de notifications tray (zoals pidgin).

Prachtig!

In dat geval heb ik niets meer aan te merken.
Jolly good job, sir!
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/19, 21:22:38 »
En mocht dat "always show the icon in the notification area" niet werken, dan hebben we altijd nog AllTray ;)

Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/20, 11:55:47 »
Het zou mooi zijn als hij ook mappen/bestanden op een externe computer kan monitoren
via sftp/ftp/smb etc.

dus wat hij nu lokaal kan ook remoot kunnen laten doen.

Ik ben niet zeker, maar volgens mij kan je smb selecter in de filebrowser en dan zou het moeten werken.

nop werkt niet, heb ook al het adres geprobeerd smb://server, maar er komt dan een / voor en dan vind hij hem niet.

Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/20, 11:56:27 »
GFS is de boosdoener, denk ik.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/20, 11:57:40 »
GVFS bedoel je waarschijnlijk :)

woutc

  • Gast
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/20, 12:46:59 »
GVFS wordt niet rechtstreeks gebruikt...maar het is inderdaad wel een goed idee om smb/ftp/...te ondersteunen.

Een andere mogelijkheid is om je share te mounten en dan specto deze dir te laten bekijken


Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/20, 12:56:11 »
Ach ja, 't is Virtueel hè.

Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/20, 17:38:11 »
Vraagje: Op basis van wat heb je beslist waar je je icoontjes gaat terecht brengen?

  • /usr/share/pixmaps/specto.xpm
  • /usr/share/icons/hicolor/scalable/apps/specto.svg
  • /usr/share/app-install/icons/specto.xpm

Het is omdat ik soms zelf menu-entries aanmaak voor bepaalde progjes en ik graag wil weten waar die icoontjes terecht moeten komen.
Persoonlijk dacht ik altijd dat "/usr/share/icons/" domein was van de Window Managers & themes...

So enlighten me :) Waar heen met die icoontjes?

Edit: Bedankt voor de linkjes woutc  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2009/01/21, 19:16:39 door ShadowDragon »
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

woutc

  • Gast
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/20, 19:16:34 »
Vraagje: Op basis van wat heb je beslist waar je je icoontjes gaat terecht brengen?

  • /usr/share/pixmaps/specto.xpm
  • /usr/share/icons/hicolor/scalable/apps/specto.svg
  • /usr/share/app-install/icons/specto.xpm

Het is omdat ik soms zelf menu-entries aanmaak voor bepaalde progjes en ik graag wil weten waar die icoontjes terecht moeten komen.
Persoonlijk dacht ik altijd dat "/usr/share/icons/" domein was van de Window Managers & themes...

So enlighten me :) Waar heen met die icoontjes?

http://blogs.gnome.org/calum/2006/11/28/themely-reminder/
http://www.mail-archive.com/adonthell-general@nongnu.org/msg00186.html

Dus ze moeten hier terecht komen: /usr/share/icons/hicolor/scalable/apps/

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Re: Specto 0.3 RC1
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/22, 12:50:11 »
Ik heb een klein probleempje.

Af en toe krijg ik de melding dat een van mijn Watches (het is nooit dezelfde) een probleem had en niet kon nakijken. Er wordt me dan aangeraden om in de error log te kijken, maar alle logs blijven leeg! Dus ik heb zelfs geen flauw idee wat het probleem kan zijn. Ik heb nog steeds internetverbinding.

Ik heb twee watches draaiende, een op Gmail, een op mijn Facebook. Ze hebben beiden af en toe het probleem en lossen even later zichzelf blijkbaar op.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com