Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help: error17 geen cdrom of floppy opstart  (gelezen 2235 keer)

Offline car51

  • Lid
help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Gepost op: 2011/02/10, 17:50:14 »
Wie kan mij helpen
helemaal radeloos
Ik zit hier met een systeem wat niet verder komt dan error 17
10.4 geinstalleerd helemaal ingericht nadat ik ice erop had gezet is de pc niet meer aan de praat te krijgen
Start niet op van CD-rom alles in de bios geprobeerd alle via opstarten van cd-rom was de laatste
van floppy start hij ook niet op o ja en via usb ook niet
Dus zit ik hier na 2 dagen forums lezen en alle tips uit proberen naar de error te kijken het lijkt wel een horror
wie heeft er nog een goede tip om me hieruit te halen
o ja de harde schijf ontkoppeld en weer gestart zo ook met ieder apparaat uit geprobeerd
graag hulp
vr gr Carla

Offline Mikkel

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/10, 22:19:56 »
Ik zit hier met een systeem wat niet verder komt dan error 17

Allereerst, welkom op het forum. ;)
Heb je misschien wat meer informatie over het systeem waarop je Ubuntu probeert te installeren? Grafische kaart, hoeveel geheugen, grootte van de harde schijf, enzovoort..........

Staat er al een besturingssysteem op (Windows, bijvoorbeeld), of is de harde schijf nog helemaal leeg?  

Je hebt het over Ubuntu 10.04 en over error 17, maar error 17 hoort bij een oudere GRUB-versie dan degene die in 10.04 wordt gebruikt.
Zou je de letterlijke foutmelding die je krijgt, hier kunnen posten?

Even voor de zekerheid, je had 10.04 dus wél compleet geïnstalleerd? M.b.v. een iso-bestand, dat je als image op lage snelheid op een cd had gebrand en waarmee je daarna de pc/laptop hebt opgestart? Heb je die cd ook gecontroleerd op fouten via de optie in het begin-menu (daar waar je kunt kiezen voor installeren, uitproberen, enz......)?
Ben je meteen gaan installeren of heb je eerst de optie 'uitproberen zonder installeren' gekozen en draaide het systeem toen wél zoals het hoort?

Offline car51

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/11, 12:11:06 »
Hallo dank je voor het snelle antwoord
Het is een pentium4 80 gig hd 500 zoveel geheugen
de enigste error die ik krijg is (error17)

via een schijf van mijn broer ubuntu 9. zoveel erop gezet die werkt al erg lang met ubuntu  daarna via software de updates er stap voor stap op gezet tot 10.o4

maar goed Dat het fout is gegaan is mij al bekent Belangrijker is hoe krijg ik mijn systeem weer terug
Dus heb ik de oude pc van mijn zus geleend daar de harde schijf in gehangen en met aesues parttitie programma de schijf kunnen formatteren zover zo goed
Maar ja na opnieuw opstarten staat de 2de pc ook op zijn kop Niet lachen he
daar heb ik de schijf die ik geformatteerd heb van verwijderd en na veel klooien xp weer op kunnen zetten
Dus horror

maar goed nu de schijf weer terug in de pc waar die in hoort pentium 4 enz
Maar nog steeds kan ik er geen enkel systeem op zetten

denk dat het raam open moet en dan maar ritueel begraven in de tuin


Offline Mikkel

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/11, 16:41:31 »
de enigste error die ik krijg is (error17)

Dus heb ik de oude pc van mijn zus geleend daar de harde schijf in gehangen en met aesues parttitie programma de schijf kunnen formatteren zover zo goed
Maar ja na opnieuw opstarten staat de 2de pc ook op zijn kop

maar goed nu de schijf weer terug in de pc waar die in hoort pentium 4 enz
Maar nog steeds kan ik er geen enkel systeem op zetten

denk dat het raam open moet en dan maar ritueel begraven in de tuin

Dat laatste zou ik nog maar niet doen. Doodzonde. XD

Wat het moeilijk maakt voor ons hier, is dat we niet weten wát je precies 'klooit'. ;) Als ik Google naar 'error 17' krijg ik allemaal hits die betrekking hebben op GRUB error 17, en ik schreef al, die foutmelding hoort niet bij de GRUB-versie die bij Ubuntu 10.04 hoort. Maar als ik je verhaal goed begrijp heb je dus als eerste Ubuntu 9.x geïnstalleerd en vandaaruit opgewaardeerd naar 10.04? In dat geval zou die error 17 dus kunnen, omdat ubuntu 9.x nog de oude GRUB-versie had.
Je hebt er op dit moment heel weinig aan, maar met een 'schone' installatie loop je minder kans op 'rare' dingen dan wanneer je start met een oude Ubuntu-versie en opwaardeert naar een nieuwere. Maar daar ben je waarschijnlijk nu ook al achter. ;)

Als ik jou was, downloadde ik hier het iso-bestand van Ubuntu 10.04. Dit is een LTS-versie (Long Term Support) die tot april 2013 wordt ondersteund met (beveiligings)updates.
Het iso-bestand brand je op cd, waarbij je in het brandprogramma kiest voor de optie om een image te branden. Doe dit op lage snelheid, als het kan op 4x, dit geeft de minste kans op fouten.
Controleer in het BIOS van de pc of het cd/dvd-station als eerste boot staat ingesteld.
Stop dan de gebrande cd in het cd/dvd-station van de pc en start die opnieuw op.
Nu zóu..... je aan de hand van deze gebruiksaanwijzing Ubuntu moeten kunnen installeren.

Probeer dit eerst eens voordat je die pc het raam uitgooit. ;)

Offline car51

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/11, 17:21:43 »
hoi hoi
ja dank je wel
maar dat is dus het hele verhaal
in de bios met iedere opstart weer de volgorde gewijzigd nou noem het maar op
de schijf was niet meer te herkennen
de cd-rom, floppydisc, usb stick zijn niet te benaderen
als je bij opstarten van cd-rom klikt rammelt ie even en walst er vervolgens vrolijk overheen
Nu is tie geformateerd de schijf dus via een andere pc
maar zit nog steeds met het probleem dat ik er niets op kan zetten geen windows en geen ubuntu
ik heb de officiele schijf 10... gedownload en op schijf gezet
Ze kunnen mij ondertussen ook naar een inrichting brengen  ???
groets Carla  =D


Offline emiel1976

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/11, 17:37:28 »
Je kunt ook je harde schijf via een andere pc installeren.
Daarna terug plaatsen. Dan zou die het moeten doen.

In principe moet de cd opstarten als je die als eerste hebt staan in de Bios.
Het kan zijn dat je de iso verkeerd gebrand hebt.
Start hij ook niet op met de originele cd?

Hoe staat je Bios instelling nu? welke volgorde?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/11, 19:17:35 »
in de bios met iedere opstart weer de volgorde gewijzigd.......

Wanneer je in het BIOS het cd/dvd-station als eerste boot instelt, dan sla je die wijziging daarna toch wel op d.m.v. het kiezen van 'Save & Exit' (of met een druk op de toets F10)? Die wijziging blijft net zolang geldig tot je een andere opstartoptie kiest, dus als jij die bij iedere opstart opnieuw moet instellen, klopt er iets niet.


Edit:
Ze kunnen mij ondertussen ook naar een inrichting brengen

Is het een idee om die pc naar je broer te brengen? Aangezien die 'al erg lang' met Ubuntu werkt.......? Dan zou hij, zoals emiel1976 oppert, de harde schijf uit jouw pc tijdelijk aan zijn pc kunnen 'hangen' en Ubuntu 10.04 voor je kunnen installeren. Daarna de harde schijf weer in jouw pc terugzetten en je hoeft niet te worden opgenomen. =D  

Of kijk eens op deze kaart of er een steunpunt bij je in de buurt woont, die je om hulp kunt vragen.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/11, 19:29:00 door Mikkel »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/11, 19:37:05 »
ja als je de bios iedere keer moet instellen na het opstarten, dan save je de settings niet.

Offline car51

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/11, 20:00:06 »
hoi danks
ik heb de schijf zelf al aan een andere pc gehangen en met aesus geformateerd en geprobeerd er weer een programma op te zetten zo ver zo goed
die andere pc ligt nu ook in de soep Lees ergens hierboven
Maar je begrijpt wel dat ik Ubuntu er niet meer op durf te zetten
Maar goed hij start dus nog steeds niet op
Carla

Offline emiel1976

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/11, 20:12:17 »
dat licht niet aan Ubuntu of je harde schijf. Ik denk dat je iets verkeerds hebt gedaan in je Bios.
Als je harde schijf stuk was, dan werkte die ook niet aan een andere pc.
wat zijn je boot instellingen in je bios?
tevens kijk eens in je bios of die je harde schijf ziet. die zou hij automatisch moeten vinden.

Offline car51

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/11, 20:27:25 »
hoi
in de bios ziet ie de harde schijf is helemaal goed
in de bios heb ik steeds een andere instelling uitgeprobeerd om te kunnen booten, niet omdat het veranderd was
En Ubuntu zal goed zijn, er werken veel mensen mee alleen ik even niet meer
groets Carla

Offline Mikkel

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/11, 23:10:32 »
ik heb de schijf zelf al aan een andere pc gehangen en met aesus geformateerd en geprobeerd er weer een programma op te zetten zo ver zo goed

die andere pc ligt nu ook in de soep

Maar je begrijpt wel dat ik Ubuntu er niet meer op durf te zetten

Die harde schijf was dus wél, zonder foutmeldingen, te bereiken via de pc waaraan ie tijdelijk hing?
En vóórdat je met Ubuntu aan de slag ging, draaide hij zonder problemen met..... Windows, neem ik aan?
En Windows staat er nu na het formatteren ook niet meer op, of had je een aparte partitie aangemaakt waarop Ubuntu geïnstalleerd moest worden en heb je alleen díe partitie geformatteerd?

Wat je precies met je pc('s) doet weet ik nog steeds niet XD, maar misschien is het een idee om iemand anders (familie, kennis, collega, buurman/vrouw) te vragen of hij/zij eens naar de patiënt wil kijken?
Al op de Steunpuntenkaart gekeken of daar iemand op staat die in je buurt woont? Als het meezit kun je daar naartoe met je pc, of hij/zij komt bij je thuis.

Offline car51

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/12, 12:49:06 »
hoi ja maar ja even doorbijten en langzaam komt alles weer goed
de geleende pc is nu weer als nieuw

ga straks de schijf van ubuntu die geformatteerd is er weer inhangen
en besturing installeren

O ja nog vergeten te vertellen De leen pc is in de soep gelopen omdat ik in mij enthousiasme had vergeten de schijf op slave te zetten

Nee het was nog leuker ik had Ubuntu erop gezet als zijnde besturingsprogramma zo Was de hele schijf inclusief de tweede partitie overschreven

Ja hoe bijdehand kun je zijn
Maar goed iedereen bedankt voor alle tips en meedenken

wanneer ik hier uit ben laat ik het weten

En nee ik ga mijn sooi niet door een ander op laten knappen
Als ik er niet uitkom zijn er altijd mensen die me helpen via bijv nu dit forum

Is even weekje stressen maar zo komt het toch altijd weer goed

groets Carla

Offline emiel1976

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/12, 14:52:41 »
je pc zal niet stuk gaan als je, je  schijf op master in plaats van slave hebt staan. Je pc raakt in de war maar ik heb hier nooit een pc gemold.

Wat Mikkel bedoelt is met hulp vragen, dat je iemand van je familie of van dit forum. Naar je pc laat kijken. Zo op het forum is het lastiger om iemand te helpen omdat het vaak voor degene lastig is uit te leggen wat er fout gaat en voor degene die wil helpen moet weten wat er precies fout gaat om je de juiste info te geven.

En het is niet erg als er iemand naar je pc komt kijken. Ik heb regelmatig pc's van anderen in orde gemaakt.
Ik kwam er niet altijd uit en dan moest ik ook een ander er naar laten kijken.
Had het voordeel dat ik weer wat leerde en ik het de keer er op zelf.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/12, 15:01:25 »
En nee ik ga mijn sooi niet door een ander op laten knappen.

Ach, daar moet je niet al te zwaar aan te tillen. Je moest eens weten hoe vaak ik, toen ik net een computer had, om de haverklap een buurman aan z'n jasje heb getrokken omdat m'n pc weer eens niet wilde doen wat ik wilde. XD
Je kunt natuurlijk zelf net zo lang blijven aanmodderen tot je die pc het liefst het raam uit zou willen gooien, maar daar heb je alleen jezelf maar mee. Vragen of iemand uit je omgeving jouw 'zooi' wil komen opknappen lijkt misschien zwak, maar over het algemeen zijn ze maar wat graag bereid om te helpen, hoor. En meestal is het probleem dan eerder opgelost, dan wanneer je op een forum moet gaan aanduiden wat je precies gedaan hebt en wat de pc toen deed. Of niet deed. :P


Nog wat tips: controleer in de systeemkast of alle aansluitingen wel op de juiste plaats zitten en druk alles nog eens goed vast. Bij het verwijderen van de harde schijf kun je makkelijk tegen iets aangestoten of het losgetrokken hebben. Zet hierbij wél de pc uit, haal ook de stekker uit het stopcontact en houd even de radiator of de systeemkast vast, om te voorkomen dat je statisch geladen bent. 8)
Weet je zeker dat de harde schijf op de juiste connector op het moederbord zit, of het voedingsstekkertje goed vastzit en of de grijze platte kabel die van de harde schijf naar het moederbord loopt goed zit? Aan één kant van die platte kabel loopt een dunne rode lijn. Díe kant van de kabel moet aan de kant van het voedingsstekkertje komen te zitten.

Dan het BIOS. Kies hier eens de optie 'Default settings' en daarna 'Save & Exit', dan zijn in ieder geval alle foutieve instellingen weer rechtgezet.
Ga daarna opnieuw het BIOS in en controleer of op het eerste tabblad in het BIOS bij 'IDE Primary Master' de naam van de harde schijf vermeld staat.
Controleer of op het tabblad Boot als 1e boot de naam van de cd/dvd-speler staat. Ik heb het meegemaakt dat de tweede pc hier in huis opeens niet meer van cd wilde opstarten. Bleek dat de brander ineens als 1e boot stond, terwijl die nog nóóit is gebruikt om van cd op te starten. :o Terwijl ik die brander ook nog nooit had zien staan in het rijtje opstartmogelijkheden. :o  
Ik wil maar zeggen, ook als je dénkt dat daar de cd/dvd-speler staat, dan hóeft dat nog niet zo te zijn en dan start die pc van ze lang zal ze leven niet op met een cd in de cd/dvd-speler. Als er tenminste een brander in die pc zit. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/12, 15:18:17 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/12, 15:06:58 »
Wat Mikkel bedoelt is met hulp vragen, dat je iemand van je familie of van dit forum. Naar je pc laat kijken. Zo op het forum is het lastiger om iemand te helpen omdat het vaak voor degene lastig is uit te leggen wat er fout gaat en voor degene die wil helpen moet weten wat er precies fout gaat om je de juiste info te geven.

Dat bedoel ik. De mensen die op de Steunpuntenkaart staan, zijn leden van dit forum die aanbieden om hetzij via de telefoon, hetzij via e-mail, hetzij via een thuisbezoekje te helpen wanneer iemand een probleem heeft en daar zelf niet uit komt. Dat moet je niet zien als 'jouw zooi' komen opruimen, maar als iets waarvan jij tenslotte ook weer leert.  ;)

Offline car51

  • Lid
Re: help: error17 geen cdrom of floppy opstart
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/16, 12:34:24 »
Hallo
ik kom even melden dat de leenmachine weer werkt gelukkig die staat nu bij mijn vriendin vrolijk te draaien

de machine van mijn vriendin waar het omgaat staat even in de wacht
Wel heb ik via de leenmachine de harde schijf geformatteerd en geïnstalleerd
alleen zit ik nu even midden in een verhuizing
zodra de schijf er weer in hangt bel ik een steunpunt om me hier door heen te slepen

zover zo goed ik laat van me weten

Oke Alles weer in orde ook de pc van mijn vriendin werkt weer
Alles er weer op gezet via de leen pc
De Hd weer terug geplaatst en gelukkig draait het weer
Alleen niet meer met Umbuntu Jammer maar durf het niet meer aan

Waren wel een paar stress weekjes Pfff
Allemaal bedankt voor de ondersteuning tips en hulp
Vr Groet Carla






« Laatst bewerkt op: 2011/03/08, 17:44:52 door car51 »