Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: backup maken van Linux HD  (gelezen 18926 keer)

Offline justme47

  • Lid
backup maken van Linux HD
« Gepost op: 2007/04/13, 20:43:16 »
Ik ben compleet nieuw op het gebied van Linux: een paar weken geleden begonnen met Ubuntu 6.06.
Dit werkt tot dusver prima.
Maar nu wil ik een image maken van de Linux harde schijf.
Via het forum ben ik er achtergekomen dat dit o.a. kan met Partimage.
Ik kan echter geen stap voor stap installatie handleiding vinden.

Een start vond ik op http://www.digitalissues.co.uk/html/os/misc/partimage.html

Hier wordt uitgelegd dat je eerst een boot disk en een root disk moet aanmaken.
Het lukt me echter niet om deze aan te maken.

Ik heb Partimage-0.6.5 gedownload en dit staat nu ergens op de Linux pc (waar?)

Bij de uitleg wordt gezegd dat je moet intypen:
-insert the boot disk
-type: dd if=partimage-x.y.z-bootdisk-w.raw of=/dev/fd0
-insert the root disk
-type: dd if=partimage-x.y.z-rootdisk-w.raw of=/dev/fd0

mijn vragen:
moet ik dit intypen in het terminalvenster of ergens anders?
In welke dir moeten de Partimage bestanden staan?

Offline woteb

  • Lid
backup maken van Linux HD
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/13, 22:21:46 »
Een korte handleiding. Ik ga even mijn eigen situatie gebruiken:
hda4 = mijn linuxpartitie
sda1 = usbdisk waarop de image moet komen.

Ik gebruik hiervoor SystemRescue CD waarmee ik kan booten.
Ik gebruik geen speciale parameters. Het toetsenbord is bij mij Eng-US dus druk ik gewoon op ENTER.
Na enige minuten kan ik beginnen.

1. cd /mnt (ik ga naar de /mnt directory
2. mkdir usbdisk (ik maak een partitie /mnt/usbdisk)
3. mount -l /dev/sda1 /mnt/usbdisk (ik koppel mijn USB disk aan /mnt/usbdisk)
3a. Via mc (midnight Commander) controleer ik of de USBdisk inderdaad is gekoppeld, gemound).

4. partimage (ik start partimage op.

In het menu ga ik met de pijltjestoets naar hda4 (die ik wil backuppen).
Daarna 1x op de toets. Ik vul hier in: /mnt/usbdisk/NAAM IMAGE. Meestal doe ik dan: /mnt/usbdisk/ub610basic (dit staat voor /mnt/usbdisk (de locatie) en /ub610basic (Ubuntu 6.10 Basic).
Als de naam is ingevuld druk ik op

Het volgende menu kun je oveslaan door weer op te drukken. Alleen moet je het vinkje voor 'Check partition before saving' uitschakelen.

Het volgende scherm geeft je de mogelijkheid om een beschrijving te geven. Daarna op drukken en bij OK op drukken.
Het volgende scherm overslaan door weer op te drukken en de image wordt gemaakt.

Bij het terugzetten van een image naar een partitie hetzelfde doen, alleen bij het eerste scherm de naam van de image opgeven + .000 en dan niet op (aanmaken van de backup) maar op (terugzetten 'restoren' van de image) drukken. De rest wijst dan vanzelf.

Op http://www.partimage.org/Partimage-manual_Usage een korte Engelstalige beschrijving.

Één ding is wel belangrijk. Gebruik System Rescue CD, te downloaden via http://www.sysresccd.org/Download. Gebruik de nieuwste versie die je uiteraard eerst moet branden. Het is een LiveCD.

Succes!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Multiem

  • Gast
backup maken van Linux HD
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/13, 23:06:15 »
waarom wil je er persee een iso van maken ? Want je zou ook bijvoorbeeld het het commando rsync je hele partitie naar een andere partitie kunnen backuppen.

Als je dan later weer het commando uitvoert dan kopieerrt hij alleen de bestanden die zijn gewijzigd of er nieuw op staan, hierdoor gaat de tweede backup al een stuk sneller dan de eerste.

Dit commando voer ik dagelijks uit om mijn mail- en webserver te backuppen.
Als er er een cron job van maakt dan kun je het ook automatisch uit laten voeren

Offline justme47

  • Lid
backup maken van Linux HD
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/14, 12:41:20 »
bedankt voor de reactie, ik zal er mee gaan spelen

Multiem

  • Gast
backup maken van Linux HD
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/16, 22:13:56 »
Ik zal je nog ff een voorbeeld geven"

rsync -avz /mapje/om/te/kopieren/ /mapje/van/de/backup/schijf/

wr19026

  • Gast
backup maken van Linux HD
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/06, 17:42:34 »
Toch maar even een domme vraag stellen. Als ik het goed begrijp kan ik de beschreven methode dus gebruiken om een bootable image van m'n Ubuntu partitie te maken. Deze kan ik dan gebruiken om, als ik door geëxperimenteer m'n installatie om zeep help, een "goede" installatie terug te zetten?

Offline vanadium

  • Lid
backup maken van Linux HD
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/06, 18:42:17 »
Ik denk dat je, voor wat betreft het backuppen van een partitie "as is", best met een image werkt. Met rsync zal je bijvoorbeeld al /proc of /dev/ en andere systeemdirectories moeten uitschakelen, want die zal je niet kunnen kopiëren (gewoon omdat het eigenlijk geen bestanden zijn!).

rsync anderszijds is zeer geschikt om (gegevens)bestanden te "mirrorren", een identieke directorystructuur, en ik gebruik het ook dagelijks (zou dagelijks moeten zijn ...)

wr19026

  • Gast
backup maken van Linux HD
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/06, 20:48:41 »
Accoord. Maar welke software (uit de repos) is dan geschikt om een image van m'n linux partitie te maken die dat kan doen wat ik wil?

Offline vanadium

  • Lid
backup maken van Linux HD
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/07, 08:30:10 »
Citaat
Maar welke software (uit de repos) is dan geschikt om een image van m'n linux partitie te maken die dat kan doen wat ik wil?
Nog even deze draad herlezen ;)

backup maken van Linux HD
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/04, 20:00:35 »
Eerst, hallo allemaal
Tweeds :-) ik ben erg nieuw met linux en verpest door 10 jaar windows, dus na alles dat ik las zie ik door de bomen het bos niet meer op bepaalde gebieden.
Ook linux 'aps' makers doen al aan :  werkt met NTFS staat op hun website (mijn externe HDD is ntfs) en dan ben je met zo een live cd bezig, partimage voor backup extern, staat er ineens bij opvolgende stappen: kijk uit pas, op oh jee, die externe is ntfs....
Nu kan ik wel een externe hdd kopen weer, maar wat is dan het nut van gratis ubuntu.

2. Sommigen maken een backup van bepaalde directorys/mappen of hoe heet dat in linux (ik mis daarin wel verkenner namelijk qua station namen van usb stick, ext. hdd, maar ik begin al te wennen)
Die redenenren dat image terug zetten kennelijk heel erg lang duurt, dus die doen een clean install van de laatste versie, restoren die directorys/mappen en voila. Klinkt te mooi om waar te zijn, is het vast ook, of je moet dus zijn wat ik voorlopig niet ben, een linux-crack top gun.

3. snap me niet verkeerd, ik schrijf dit omdat ubuntu me greep, ik heb zelf na lezen en proberen wifi (N1 van belkin) en de videokaart qua 3D aan de gang gekregen. sudo is me dus niet onbekend :-) Mijn ouwe laptop (p4 2.5 ghz, 40 gb hdd 4200 rpm 40 aderige ata, geforce go 440 m64, het loopt nu vlotter dan win XP (ook met verse SP3) er ooit op deed!

Ik wil extern backuppen dus, image of mappen, maar met 1 doel: gaat mijn geklooi mis, dat ik de boel vlot weer zo heb als waar ik nu ben, dus incl. door mijzelf aangebrachte veranderingen.
Zo lees ik ook op de ene draad: je moet mounten want linux kan backuppen while working, en anderen zeggen: nee kan niet, live cd en 'c;'  juist dismounten...

Concrete vragen:
De meesten hebben ivm extern backups doen ext3 op hun externe hdd's ?
Wat komt meer voor bij ervaren linux users, backup van mappen en reinstall nieuw systeem, restore van die mappen ¦ Of toch ook wel images, omdat dat maar '1 handeling betreft'. Maar... met gedoe(?) met ' veranderende piids, ID s of zo) Lijkt me eerder dan een nadeel van linux)

Wat ik bijv. niet vond, en ik zie door de bomen het bos niet meer van alles dat ik las, is een quick guide voor beginners, in de zin van:
Je hebt ubuntu, je systeem loopt zoals je wil, met je netwerk, 3d video, kortom je werkt er graag mee (zoals ik nu dus) Zorg dat je een ..... externe HDD hebt en draai met... een image en/of backup.
Restore je backup / image alsvolgt...

Ik denk dat als ubuntu daarvoor zorgt, veilig stellen van een verse lopende pc, dat er meer mensen die dam over durven.
(Over netwerken en daarover heen backuppen maar niet beginnen nog aub, ik ben al blij dat ik 1 map tegelijk kan zien op mijn vista pc, zelf de naam intikken van die netwerklocatie, weer wachtwoord, en dan pas klikken...)

Bij voorbaat dank voor elke tip, hint antwoord of reactie.
Medion md5400, 512 MB, 40 GB hdd, geforce 440 64M, Ubuntu Hardy Heron 8.04.1

backup maken van Linux HD
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/04, 23:03:12 »
Als ik mijn ubuntu verpest dan installeer ik hem weer vers vanaf de live cd.Kan ik hem opnieuw gaan inrichten zonder eventuele overbodige programma's of dingen die de problemen veroorzaakt zouden kunnen hebben.Heb ook geen ervaring met het maken van een schijf image onder linux,wel onder windows.
Kubuntu 20.04

Offline Allcazar

  • Lid
backup maken van Linux HD
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/04, 23:22:55 »
@ oebie buntu: snap het niet.  Ik gebruik een NTFS als externe HDD zonder problemen.  
Weliswaar niet om een image op te trekken, maar toch...

Voor de rest installeert Ubuntu net zo gemakkelijk van een live-CD dat het trekken van een volledige image me niet nodig lijkt.  

Met Ubuntu heb je ook het Windows-risico niet dat uw data zowat overal rond kan staan.  Al uw ubuntu-data staat immers in uw home-directory.  Evolution bewaart de mails bvb. in een hidden map in home.  

Ik gebruik daarom het meest simpele backup-programma "Keep" om mijn home-directory over te zetten naar mijn externe NTFS-schijf.  

Works like a breeze...
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

backup maken van Linux HD
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/04, 23:31:00 »
Citaat van: Allcazar
Ik gebruik daarom het meest simpele backup-programma "Keep" om mijn home-directory over te zetten naar mijn externe NTFS-schijf.
Nou Alcazar, dat klinkt als muziek in mijn oren! :-)

Dus je backupt home met ' keep'  (die vind en install ik wel),
Na eventueel gedoe, installeer je je ubuntu weer op de pc/laptop
Kopieert die backup terug en over de dan verse ' lege'  home map,
en alles werkt weer? Ook zoals nu de dingen die ik in mijn geval zelf moest oplossen ivm netwerk, 3d video en wifi?
Medion md5400, 512 MB, 40 GB hdd, geforce 440 64M, Ubuntu Hardy Heron 8.04.1

Offline Allcazar

  • Lid
backup maken van Linux HD
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/05, 07:41:01 »
Citaat van: oebie buntu
Dus je backupt home met ' keep'  (die vind en install ik wel),
Na eventueel gedoe, installeer je je ubuntu weer op de pc/laptop
Kopieert die backup terug en over de dan verse ' lege'  home map,
en alles werkt weer? Ook zoals nu de dingen die ik in mijn geval zelf moest oplossen ivm netwerk, 3d video en wifi?
Nou ja, zo simpel is het nu ook weer niet.  Alléén je home terugzetten staat niet gelijk met het volledige herconfigureren van je systeem.   Ik vrees dat je niet zomaar je home-backup straffeloos kan overzetten naar home en dan mag hopen dat alles oob werkt.  

Wat documenten, video muziek en foto's betreft uiteraard wel.  Ik vermoed dat je dat ook wel kan met mail-archieven.     Maar home bevat verborgen heel wat ".config" mappen en bestanden.  Of de betrokken applicaties die configuratie-files zomaar zullen overnemen?  Zou kunnen...

Live-CD + herinstalleren van Wifi, schermkaart is ook niet zo'n gedoe.   Dat gaat toch lekker snel.
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline sveens

  • Lid
backup maken van Linux HD
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/05, 09:04:03 »
True Image van Easy Computing. gebruik het nu een jaar maar dan heb je wel wat. Je kan allerlei soorten images maken, dus ook van je Linux partitie.  terugzetten doe je met je CD waarmee je de pc opstart en de rest gaat vanzelf.

Ik ben nooit kapot geweest van easy computing, maar dit is echt goed spul. Het kost even een keer 50 euro maar je hebt daar een hoop rust voor terug.,

Ik heb een image van een basisinstallatie van Ubuntu. Binnen 10 minuten heb ik met restore weer een schone installatie. Verder maak ik images als ik vind dat het nodig is. Dus BASIS + update. Dus ik heb steeds een schone installatie.

Het nadeel van deze software is dat je je hersens niet hoeft te gebruiken. ;)




gr,

Stef

Offline sveens

  • Lid
backup maken van Linux HD
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/05, 09:07:28 »
Citaat van: sveens
True Image van Easy Computing. gebruik het nu een jaar maar dan heb je wel wat. Je kan allerlei soorten images maken, dus ook van je Linux partitie.  terugzetten doe je met je CD waarmee je de pc opstart en de rest gaat vanzelf.

Ik ben nooit kapot geweest van easy computing, maar dit is echt goed spul. Het kost even een keer 50 euro maar je hebt daar een hoop rust voor terug.,

Ik heb een image van een basisinstallatie van Ubuntu. Binnen 10 minuten heb ik met restore weer een schone installatie. Verder maak ik images als ik vind dat het nodig is. Dus BASIS + update. Dus ik heb steeds een schone installatie.

Ik gebruik de software alleen om images te maken. De software is oorspronkelijk geschreven voor XP. Op de doos staat dat je expliciet je Linux machine kan imagen. Dus de bijgeleverde CD is tevens een Live CD. Echt goed spul.

Het nadeel van deze software is dat je je hersens niet hoeft te gebruiken. ;)




gr,

Stef

Offline ronner

  • Lid
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/28, 11:39:58 »
Ik gebruik Ubuntu op mijn laptop, waar Ubuntu in Windows XP is geïnstalleerd. De dual boot staat zodanig geconfigureerd dat Ubuntu bovenaan staat en er 3 sec tijd is om evt via XP in te loggen. Ik maak regelmatig via XP image backups van de Linux partitie m.b.v. Norton Ghost 14.0. Als de zaak in de soep is gedraaid (vaak na experimenteren) heb ik in een mum van tijd de zaak weer op orde door de Ubuntu image backup weer terug te zetten.

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/28, 15:01:49 »
Ik kreeg laatst de tip om clonezilla te gebruiken om een image te maken. Ik vond het een erg goede tip.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/28, 19:45:37 »
ga ik zeker proberen, Thomas. Acronis True Image begint me de laatste tijd teveel in de steek te laten, dus als CZ het werk kan doen stap ik over.

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/29, 10:49:28 »
Hier een tevreden gebruiker van Acronis True Image.

Diegene die een Seagate of Maxtor schijf hebben kunnen het gratis downloaden en gebruiken.
Wel op een windowssysteem installeren en een opstart cd maken.
Werkt goed met ext3 bestandssysteem.

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=DiscWizard&vgnextoid=d9fd4a3cdde5c010VgnVCM100000dd04090aRCRD

PhilD

  • Gast
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/29, 12:03:34 »
Image For Linux van terrabyte (allerlei mogelijkheden onder windows beuuughhh en linux :o

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/29, 12:07:26 »
Ik vraag me altijd af waarom mensen al die aparte software nodig hebben. Je kunt toch gewoon een dd-commando uitvoeren?
sudo dd if=/dev/sda1 of=/media/mijnbackupschijf/image.img

Offline vanadium

  • Lid
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/29, 16:51:49 »
Aparte software zal mogelijk alleen de sectoren archieveren met data erop, en niet zoals dd de ganse schijf inclusief lege of gewiste ruimte. Kan dus sneller zijn en kleinere bestanden opleveren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/29, 16:56:34 »
Inderdaad, wat Vanadium zegt.
dd maakt een identieke kopie van de partitie/schijf. Dat is nogal groot en er zal een hoop nutteloze data bij zitten.

Een apart programma zoals partimage kopieert alleen de data die echt interessant is, en bovendien kan een image automatisch ingepakt worden. Dat levert veel kleinere images op en het maken van de image zal waarschijnlijk ook een stuk sneller gaan.

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/29, 17:02:40 »
In 6 minuten maak ik een image van mijn linux systeem (Acronis True Image - Seagate DiscWizard).
Dat doe ik in onder Windows en ook het terugzetten van een image in 6 minuten.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/29, 17:10:00 door anton_2 »