Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: backup maken van Linux HD  (gelezen 18925 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #25 Gepost op: 2009/10/29, 22:55:25 »
Misschien is PING nog een optie?

En hier nog een how-to wat op de site van Computer Idee heeft gestaan.

Misschien is dat nog een oplossing voor je probleem?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #26 Gepost op: 2009/10/30, 00:36:15 »
In 6 minuten maak ik een image van mijn linux systeem (Acronis True Image - Seagate DiscWizard).
Dat doe ik in onder Windows en ook het terugzetten van een image in 6 minuten.
Als je de reddingscd hebt moeten gebruiken, klik dan niet op "doorstarten naar Windows" want dan bestaat er een kans dat de GRUB beschadigd raakt. Althans, dat is me wel eens gebeurd.
Bovendien heb ik met versie 10 al enkele malen het probleem gehad dat mijn interne en/of externe HD niet werd herkend (als ik vanaf de cd werkte). Met versie 8 heb ik dat nooit gehad...

Verder kan Acronis TI niet op een "slimme" manier met linux-partities overweg, en pakt daarom ook lege stukken mee. Dat levert zeer grote bestanden op.

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #27 Gepost op: 2009/10/30, 15:06:38 »
citaat: Verder kan Acronis TI niet op een "slimme" manier met linux-partities overweg, en pakt daarom ook lege stukken mee. Dat levert zeer grote bestanden op.


Daar heb ik met mijn True Image geen last van. Vandaar die zes minuten.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #28 Gepost op: 2009/10/31, 17:41:55 »
citaat: Verder kan Acronis TI niet op een "slimme" manier met linux-partities overweg, en pakt daarom ook lege stukken mee. Dat levert zeer grote bestanden op.


Daar heb ik met mijn True Image geen last van. Vandaar die zes minuten.
Dus je krijgt ook niet die rare melding als je een Linux-partitie back-upt? Dus die melding dat hij slechts sector-by-sector te werk kan gaan?

Offline koos4401

  • Lid
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #29 Gepost op: 2009/10/31, 19:33:07 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #30 Gepost op: 2009/11/01, 00:06:11 »
citaat: Verder kan Acronis TI niet op een "slimme" manier met linux-partities overweg, en pakt daarom ook lege stukken mee. Dat levert zeer grote bestanden op.


Daar heb ik met mijn True Image geen last van. Vandaar die zes minuten.
Dus je krijgt ook niet die rare melding als je een Linux-partitie back-upt? Dus die melding dat hij slechts sector-by-sector te werk kan gaan?

Wat ik al schreef: in zes minuten en geen meldingen.
Met True Image van Easy Computing versie 7 heb ik die melding dat hij alleen sector voor sector een image kan maken wel gehad.
Deze Seagate Disc Wizard doet dat niet.

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #31 Gepost op: 2009/11/01, 12:48:25 »
ga ik zeker proberen, Thomas. Acronis True Image begint me de laatste tijd teveel in de steek te laten, dus als CZ het werk kan doen stap ik over.
En, heb je clonezilla geprobeerd?

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #32 Gepost op: 2009/11/01, 18:43:55 »
Naar aanleiding van een van bovenstaande links is het mij nu duidelijk waarom TrueImage soms een foutmelding geeft en een image wil maken van alle sectoren (sector by sector).

De inode-size van Linux is 256.
TrueImage kan alleen overweg met een Inode-size van 128.

Met het commando "sudo tune2fs -l /dev/sdb5 |grep Inode" (vul op de plaats van sdb5 je eigen partitie in) kun je de inode-size achterhalen.

Je moet dus formatteren in Ext3 met de oude formatteer versie. Misschien een oude GParted?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 18:58:13 door anton_2 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #33 Gepost op: 2009/11/01, 19:51:50 »
Citaat
Je moet dus formatteren in Ext3 met de oude formatteer versie. Misschien een oude GParted?
Kan natuurlijk ook met een recente versie, maar dan moet je de nodige optie meegeven.

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #34 Gepost op: 2009/11/01, 19:58:07 »
citaat
Kan natuurlijk ook met een recente versie, maar dan moet je de nodige optie meegeven.

Ik wist niet dat dat kan en welke opties je dan moet meegeven.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #35 Gepost op: 2009/11/01, 22:47:30 »
ga ik zeker proberen, Thomas. Acronis True Image begint me de laatste tijd teveel in de steek te laten, dus als CZ het werk kan doen stap ik over.
En, heb je clonezilla geprobeerd?

Ja, wat een fijn programma zeg! Oké, ik kan mijn externe schijf niet via e-sata gebruiken (alleen via USB) maar dat is niet zo heel erg. Gewoon een no-nonsense programma dat simpelweg doet wat hij moet doen, zonder tegenstribbelen. Zelfs op mijn oude AMD K6 systeem dat ik voor de lol "aan de praat houd" kon ik zonder problemen de back-up op een USB stick of HD zetten, wat met Acronis absoluut niet kon. Want daarvoor moest ik in "full version" als modus werken en liep het oude beestje compleet vast. Met Acronis moest ik dus gebruik maken van een back-up partitie op de vaste HD, om vervolgens in Win98 SE de zaak naar een usb stick te kunnen kopiëren. Met Clonezilla kan dat gewoon rechtstreeks op die oude bak.
Ik gebruik trouwens de meest recente "Alternative" versie van CZ (gebaseerd op Ubuntu Karmic), omdat mijn hoofdpc nogal recente ijzerwaar bevat. Maar dat zal, naar ik aanneem, voor de gebruikservaring niks uitmaken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #36 Gepost op: 2009/11/02, 18:00:12 »
Citaat
Ik wist niet dat dat kan en welke opties je dan moet meegeven.
Je vindt die in de documentatie van mke2fs: "man mke2fs".

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #37 Gepost op: 2009/11/02, 22:20:38 »
mke2fs Is dat een Terminal commando?

In mijn voorgaande tekst had ik het over GParted.
Wat heeft dit commando met GParterd te maken?

Offline vanadium

  • Lid
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #38 Gepost op: 2009/11/03, 14:50:44 »
Met een grafische schil heb je gewoonlijk minder mogelijkheden dan met de achterliggende commandolijnprogramma's. Het is niet zeker of je die opties ook via gparted kunt doorgeven.

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #39 Gepost op: 2009/11/03, 19:59:39 »
Het is gelukt.

Een tweede harde schijf in mijn computer.
Geformatteerd met de nieuwste GParted, ext3.
TrueImage gaf de hierboven besproken foutmelding.

Met een oudere GParted (0.3.4-0) de schijf opnieuw geformatteerd.

Met TrueImage die geen foutmelding gaf een image gemaakt.

Nu nog uitzoeken hoe ik met het commando "mke2fs" een partitie kan formatteren met een "inode-size" van 128.

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #40 Gepost op: 2009/11/04, 18:22:29 »
Het volgende over "inode" kwam ik tegen.

     "Linux Ext2
      Ext2 is één van de belangrijkste bestandssystemen voor Linux. Ext2 is een 32-bits
      systeem, dat vaste schijven met een maximale opslagcapaciteit van 16 TB
      ondersteund. Dit bestandssysteem maakt gebruik van zogenoemde i–nodes als
      hoofdstructuur om bestanden te beschrijven. Vooraf (tijdens het formatteren) moet
      u de locatie opgeven waar de tabel met alle i-nodes moet worden opgeslagen.
     
      Linux Ext3
      Officieel is dit bestandssysteem ingevoerd met versie 7.2 of van Linux. Ext3 is het
      journaling-bestandssysteem van Red Hat Linux. Het is voorwaarts en neerwaarts
      compatibel met Linux ext2. Het ondersteunt meerdere journaling-modi en is met
      talrijke platforms compatibel, zowel in 32-bits als 64-bits architecturen."

Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #41 Gepost op: 2009/12/30, 13:37:57 »
Ik heb een site gevonden over het gebruik van het commando: mke2fs om een "Inode size" van 128 te krijgen.

We have the Inode size: 256. Not good. We won't be able to use Acronis. So we need to change the size. This can be done using the mke2fs formatting utility for Ext2-based filesystems.

(sudo) mke2fs -j -I 128 /dev/sdb5

This will format the sd5 device as Ext3 filesystem (-j flag) with Inode size 128 (-I flag).

http://www.dedoimedo.com/computers/gparted.html#mozTocId947737

Zo kan ik "Acronis True Image" blijven gebruiken. (gratis programma)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: backup maken van Linux HD
« Reactie #42 Gepost op: 2009/12/30, 20:33:24 »
Bedankt, voor mijn vader is het van "belang" om Ac. TI fatsoenlijk te kunnen blijven gebruiken als hij op termijn op Ubuntu gaat overstappen. Ik heb de iso van de door jou genoemde versie van Gparted dan ook maar alvast gedownload.