Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 18.04 lts installatie partities en bestanden beschadigd ?  (gelezen 1702 keer)

Offline henkchr

  • Lid
Ik wil ubuntu 18.04 lts over ubuntu 16.04 lts installeren.
Mijn huidige opbouw is :

1. ssd schijf met ubuntu en windows 7( deze schijf is te klein om / home er ook nog bij te doen)
2. harde schijf met /home

Wat nu op de /home staat mag weg, is allemaal gebackupd.  Hoe kan ik het installatie proces het beste doen
zodat er weer een schone /home op de 2e schijf komt   ? 

Update : e.e.a. is inmiddels juist geinstalleerd....
« Laatst bewerkt op: 2019/05/05, 13:02:16 door henkchr »

Re: ubuntu 18.04 lts installatie partities
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/04, 22:05:42 »
Hallo, normaal gesproken geef je aan, tijdens de installatie, dat /home geformatteerd moet worden, die is dan schoon en leeg na installatie (op standaardmappen na). Maar je hebt de boel al geïnstalleerd zeg je, dus kun je alles op /home wegkegelen (behalve weer die standaardmappen zoals Documenten etc., die zijn toch leeg). Of je formatteert die partitie met gparted, dat kan ook. Dat zou het volgens mij moeten doen.

Offline henkchr

  • Lid
Re: ubuntu 18.04 lts installatie partities
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/05, 10:09:47 »
duidelijk !

Offline Suns

  • Lid
Re: ubuntu 18.04 lts installatie partities
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/05, 10:50:16 »
Ik zou lekker alles schoon en fris erop zetten Windows 7 wordt nog tot  14 januari 2020 ondersteund en dan zijn er geen beveiligingsupdates  meer en dus gevaarlijk om nog te gebruiken  en voor Ubuntu 16.04 is een meer dan goed alternatief de Ubuntu 18.04 kan je nog gebruiken tot April 2023.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline henkchr

  • Lid
Re: ubuntu 18.04 lts installatie partities
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/05, 12:29:47 »
ik gebruik die windows 7 bijna nooit dus dat risico is niet erg groot, maar heb het wel nodig.

Intussen is er hier iets vervelends gebeurd,  :'(

want de bestanden die ik op mijn externe harde schijf
heb staan heb ik weer naar ubuntu 18.04 gekopieerd en een flink aantal bestanden konden niet overgezet worden.
Kreeg ook melding input output error, en moest flink aantal bestanden overslaan. Ook bestanden die niet meer te lezen zijn in nieuwe ubuntu. 

Wat nu te doen ?

Kan ik mijn schijven ook controleren op beschadigingen ? Is dat het probleem ?

Kan ik bestanden weer herstellen ??


Update : ik heb in Schijven gekeken , en daar staat dat mijn externe harde schijf in orde is maar wel 1465 slechte sectoren heeft.
Hoe kan ik deze het beste proberen te herstellen ?


 
« Laatst bewerkt op: 2019/05/05, 16:31:55 door henkchr »

Offline jolo

  • Lid
Re: ubuntu 18.04 lts installatie partities en bestanden beschadigd ?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/05, 16:44:46 »
Ik denk dat je er rekening mee moet houden, dat een deel van je back-up verloren is gegaan. Als de back-up staat op een ext4 partitie, zou je de back-up proberen te redden met TestDisk en/of PhotoRec. Voor info check je deze hyperlink https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
Als de back-up op een ntfs partitie staat, zou je behalve TestDisk en/of PhotoRec nook nog kunnen kijken in deze hyperlink https://www.lifewire.com/free-data-recovery-software-tools-2622893

Als het daarmee niet lukt, dan is er ook nog commerciële data recovery software  https://www.techradar.com/best/best-data-recovery-software

Voor een volgende keer kun je beter niet gewoon een back-up naar en externe harddisk schrijven. Want cp en Ubuntu' bestandsbeheer controleren niet of de back-up  correct op de harddisk is overgekomen. Dat kun je dan beter doen met rsync of grsync.

Omdat hardware defect kan raken, kun je beter op een ander back-up media een tweede back-up maken. Bijvoorbeeld één back-up op een externe usb harddisk en één back-up op een netwerk harddisk. En misschien ook nog een kleiner deel van de back-up in de cloud.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline henkchr

  • Lid
Re: ubuntu 18.04 lts installatie partities en bestanden beschadigd ?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/05, 19:19:53 »
@jolo dank voor de tips.

ben geen linux ubuntu expert dus weet niet of dit me gaat lukken.

kan ik niet vanuit schijven de sectoren repareren ? Of zijn dan de bestanden weg.

testdisk is van ubuntu repositories  te downloaden  ?
« Laatst bewerkt op: 2019/05/05, 19:49:35 door henkchr »

Offline jolo

  • Lid
Re: ubuntu 18.04 lts installatie partities en bestanden beschadigd ?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/05, 21:08:00 »
TestDisk zit gewoon in (X)ubuntu' Repository. Zodat je 'm kunt installeren via terminalvenstercommando sudo apt install testdisk [Enter]

Dan heb ook direct de beschikken over PhotoRec. De applicatie start je via het terminalvenstercommando. Dus
testdisk [Enter]

of
photorec [Enter]

Check voor TestDisk https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Let wel kies bij Partition table recovery alleen voor Write, als je er zeker van bent dat dit de juiste keuze is. Want je schrijf dan tenslotte naar die externe harddisk. Bij twijfel post je eerst de output hier.

Of probeer je eerst PhotoRec https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step
De gevonden documenten kun je laten schrijven naar je interne harddisk. Alleen als er erg veel documenten op staan, kan het nogal veel werk worden dit uit te zoeken.

Applicatie Schijven kun je daar beter niet voor gebruiken. Onder andere omdat daar weinig documentatie over beschikbaar is.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline henkchr

  • Lid
Re: ubuntu 18.04 lts installatie partities en bestanden beschadigd ?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/08, 12:23:01 »
ik heb wel e.e.a. kunnen herstellen.
Dus dat is fijn.

Ikheb  ook nog een backup (gemaakt met dejadup / reserve kopieen maken), op de externe harde schijf staan. Als ik die in 1 keer wil herstellen naar een bepaalde map in ubuntu 18.04 lukt dat niet. ( krijg ik weer dezelfde input output fout)

Een gedeelte van de ingepakte bestanden gemaakt met dejadup, met name het deel wat ik nog mis van de backup ( duplicity /difftar bestanden) heb ik wel handmatig kunnen uitpakken maar dan krijg ik allemaal kleine bestandjes, en niet de juiste bestandsstructuur. 

Is er wellicht een manier om dit deel  handmatig weer op een goede manier uit te pakken ?