Interactief > Andere distributies

Dell Inspiron 1720 poging tot tweede leven - internetten

(1/6) > >>

ZijneBalorigheid:
Geachte allen,

Voor de sport en de stiekeme hoop er wat van te kunnen maken, ben ik aan het proberen een Dell Inspiron 1720 een tweede leven te geven. Nu had ik het ding best een aardige kans gegeven.
Er zit een core2duo 1.66 ghz processor in met 4gb werkgeheugen. Hier kan vervolgens maar 3gb werkgeheugen effectief van worden gebruikt, hoe zat dat ook al weer? 
Deze machine zou toch vandaag de dag voor basaal internet, een beetje youtube in niet al te zware stand etc toch redelijk dienst moeten kunnen doen.  Het is een machine met een i686 architectuur. Daar zou in theorie een 64bit os op moeten kunnen draaien.

Op dit moment draait er Antix base 64bit op. Dit gaat niet megasnel maar stabiel en traag wil ik het ook weer niet noemen. Echter, zodra ik Firefox probeer te openen, krijg ik een zwart scherm. Ik heb voordat ik op Antix uitkwam al enkele distro's geprobeerd: MXlinux 32bit, Linux Mint Debian edition 32bit en bv Debian. In alle gevallen, kreeg ik de machine gewoon goed werkend maar zodra ik via Firefox op het internet wilde, zei het ding dat ik het zelf moest doen. Dit varieerde van niet opstarten, zo traag opstarten dat ik het uiteindelijk maar heb afgebroken en nu bij Antix een complete crash van het systeem. Bij die laatste werkt SeaMonkey overigens wel.

Wat is hier aan de hand?

DeBaas:
Meer specs van de gebruikte chipset a.u.b.
Indien 64bit zou de machine 4GB moeten aankunnen, mogelijk BIOS instelling.

Video chipset? dubbele Graphics? hardware versnelling in Firefox uitzetten.
Alleen de primaire Intell gebruiken of experimenteren met optirun.

ZijneBalorigheid:

--- Citaat van: DeBaas op 2022/12/11, 14:03:00 ---Meer specs van de gebruikte chipset a.u.b.
Indien 64bit zou de machine 4GB moeten aankunnen, mogelijk BIOS instelling.

Video chipset? dubbele Graphics? hardware versnelling in Firefox uitzetten.
Alleen de primaire Intell gebruiken of experimenteren met optirun.

--- Einde van citaat ---

Hardwareversnelling in Firefox uitzetten, hehehe daar zeg je wat. Ik krijg dus Firefox al niet fatsoenlijk gestart laat staan dat ik bij het "schuifje" kan om dat uit te zetten.
Waar vind ik de specs van de chipset en waar moet ik precies naar kijken. Wat voor info is er nog meer dan Intell core2 duo? Optirun ken ik niet, zal ik eens gaan onderzoeken.

MKe:
Op die core duo kun je het best een 64 bits Linux draaien. 4 Gb zou dan gewoon aangesproken moeten kunnen worden. Misschien Firefox dan ook wel of probeer een lichtere browser te vinden.

ZijneBalorigheid:

--- Citaat van: MKe op 2022/12/11, 15:29:28 ---Op die core duo kun je het best een 64 bits Linux draaien. 4 Gb zou dan gewoon aangesproken moeten kunnen worden. Misschien Firefox dan ook wel of probeer een lichtere browser te vinden.

--- Einde van citaat ---

64bit draait er inderdaad op. Foutje van mij: er zit standaard 1gb in de machine, waarschijnlijk onboard. Daarbij is er de mogelijkheid om in een extra geheugenslot nog een strip te plaatsen. De hoogste dd2 die ik nog had liggen, is 2gb dus 3gb werkgeheugen in totaal, niet ideaal, dat weet ik.
Verder heeft de machine een geforce 8400m aan boord, das ook al behoorlijk oud. Desalniettemin zou zelfs Linux Mint 21 XFCE er op moeten kunnen draaien. Dat doet het ook maar firefox wil echt niet. Er staat nu een dualboot op met Antix en Mint. In Antix werkt Seamonkey voor internetten maar Firefox doet hem crashen. In Mint werkt de wifi maar het bekabelde internet niet (???).

Frappant is dat ik niet zo heel lang geleden dit ding al eens onder handen heb genomen. Toen heb ik er probleemloos Linux Mint DE op laten draaien en die zelfs van een Windows 7 look and feel voorzien. De ontwikkelingen gaan blijkbaar hard...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie