Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?  (gelezen 2938 keer)

Jesster

  • Gast
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Gepost op: 2008/05/10, 18:29:30 »
Hallo,
Gisteren nieuwe moederbord moeten kopen omdat mijn "oude" de geest gegeven heeft.
Nu is de vraag ok alles opnieuw moet installeren. Heb dit nog maar een paar weken  terug gedaan en zie er tegen op om alles opnieuw te doen.
Ubuntu lijkt wel op te starten (in tegenstelling tot windows, die de pc doet resetten).
Maar het beeld is alles behalve. Ik vermoedt dat ik dus alvast een nieuwe driver of zo voor de nieuwe vga kaart zal moeten installeren.
Het bord dat ik heb is de "asus p5k-vm".

Kan iemand me vertellen  of een volledige reinstal nodig is voor dit probleem, of ik een short-cut kan maken.

Bedankt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/10, 18:30:41 »
Je moet alleen de grafische driver herstellen, als je nu een andere videokaart hebt. De rest zou direct moeten werken.

Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/10, 20:54:15 »
Ik heb ook zo mijn harde schijf in een nieuwe pc gehangen en wat Johanvd schrijft alleen mij grafische drivers moesten worden geinstalleerd omdat ik een nieuwere kaart erin had zitten.
Dit is inderdaad een stuk makkelijker dan in Windows.
Welke grafische kaart heb je?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline shappie

  • Lid
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/10, 23:16:36 »
Ik heb een keer mijn kapotte moederbord vervangen voor een nieuwe. Deze had een heel ander chipset enz. maar werkte met ubuntu direct, dit kwam omdat ik niet de onboard videokaart gebruikte dus die hoefde zelfs niet opnieuw. Windows deed het helaas niet meer daarna en reinstall was vereist.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline Dave

  • Lid
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/11, 01:11:44 »
Heb het ook al gehad en zonder problemen verder.
De dualboot die ik toen nog had met een ander OS deed het ook, al was die heel lang aan het nadenken of het mee zou werken of niet maar daarna was dat ook wel oke.
Betrof wel zelfde chipset, scheelt ook natuurlijk.

Jesster

  • Gast
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/11, 11:58:03 »
Ok, ik zal dus de nieuwe grafische drivers herstellen.
Ik heb ondertussen  windows terug aan de praat gekregen met de handleiding van windows zelf (voor de mensen die dit zouden nodig hebben http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;824125)
Enkel nog grub herstellen, maar dat is nu ook niet echt een groot probleem.

Ik zal wel eens verder zoeken hoe dit juist werk met dat grafische gedoe, maar ik denk dat dit wel overal goed beschreven staat.
Dus volgens jullie zou ik dus enkel het grafische moeten aanpassen.
Ik  vraag me dan wel af, hoe al de andere (drivers) werken.  Het is een nieuw moederbord met nieuwe chipset. Hoe doet ubuntu dit om die andere chipset dan zonder aanpassingen te gebruiken?

Alvast bedankt

Offline mcgyver

  • Lid
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/11, 12:26:11 »
Hij doet het, maar niet zonder aanpassingen. Hij past het wel degelijk aan. Omdat Windows betaald wordt en feitelijk maar op 1 pc gebruikt mag worden hebben ze bij MS daar een stokje voor gestoken.

Offline shappie

  • Lid
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/11, 12:37:05 »
Citaat van: mcgyver
Hij doet het, maar niet zonder aanpassingen. Hij past het wel degelijk aan. Omdat Windows betaald wordt en feitelijk maar op 1 pc gebruikt mag worden hebben ze bij MS daar een stokje voor gestoken.
Inderdaad, dit was dus mijn probleem. Misschien kon windows het wel aan maar hij laat je er gewoon niet in omdat je een nieuwe key moet kopen of contact opnemen met de helpdesk van microsoft (denk ik).
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/11, 13:37:29 »
Als je een moederbord vervangt bij Windows, dan zul je een nieuwe key op moeten halen. Beste kun je gewoon even bellen en aangeven wat er is gebeurd.  Heb het vaak bij de hand gehad. Doen ze niet moeilijk over verder. Je moet natuurlijk wel een originele versie hebben. Wel een gedoe natuurlijk met die licenties codes...

Jesster

  • Gast
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/18, 15:21:12 »
Ja, het instellen van de vga lukt toch niet zoals ik het verwacht had. Kan iemand me uitleggen hoe ik die grafische driver herstel?
bedankt

moederbord: asus p5k-vm
onboard vga:Intel graphics media accelerator 3100
ubuntu 7.10

Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/18, 15:49:16 »
Als je het scherm van Grub krijgt, kies je voor de tweede optie dit is de recovery mode. Staat er ook bij als het goed is. Vervolgens komen er heel veel tekst regels voorbij als dit stopt krijg je een knipperend streepje. Hier type je in :
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg gevolgd door ENTER, als om een wachtwoord gevraagd type je deze in,is het zelfde waar je voor gekozen hebt als bij de installatie,gevolgd door een ENTER. Nu opent zich een scherm voor de configuratie van  de Xorg.conf. Nu alle vragen bevestigen met ENTER, mocht je willen navigeren dat doe je met de TAB toets, iets veranderen met de SPATIEBALK. Als je klaar bent toets je de opdracht "reboot now" zonder"" anders gebeurd er niets. In het begin kan je het beste nog niets veranderen, als het dan nog niet gaat doe je alles opnieuw of je vraagt nog een keer om hulp in dit topic.
Trouwens welke grafische kaart heb je ? Als je het niet weet type dan in een terminal lspci dan even kijken waar VGA voorstaat.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Jesster

  • Gast
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/20, 14:04:55 »
bedankt Gijsbert,
Ik ga dit deze avond proberen.
Ik gebruik de onboard  vga. Dus weet ik niet wat ik moet doen voor dit in orde te krijgen.

Jesster

  • Gast
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/14, 17:50:25 »
Ik heb terug beeld.
Zou er soms een apparte driver zijn voor mijn onboard vga?

Als ik die speciale desktop effecten aanzet, dan loopt alles nogal stroef. Misschien dat het installeren van een "driver" dit zou kunnen verhelpen?

Alvast bedankt.
Heb toch al beeld hé.

Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/14, 20:06:33 »
Het ligt er aan welke grafische kaart is, als deze net aan de eisen voldoet dan loopt het inderdaad stroef.
Geef dit is in een terminal sudo lshw -html > hardware.html (Met dank aan Arvid Van Essche) dit genereert een html file in je /home map. Als je alleen lshw typt krijg je de uitvoer in de terminal. Kijk eens welke grafische kaart staat genoemd en post hem hier. Kunnen we kijken of er nog een andere driver voor is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Jesster

  • Gast
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/15, 11:37:32 »
Dit is de info dat ik gevonden heb.
Ik weet niet of dit voldoende is. Nogmaals, ik gebruik de onboard vga, om alle misverstanden te vermijden.

groetjes


id:   
display:0
description:    VGA compatible controller
product:    82G33/G31 Express Integrated Graphics Controller
vendor:    Intel Corporation
physical id:    
2
bus info:    
pci@0000:00:02.0
version:    02
width:    32 bits
clock:    33MHz
capabilities:    msi pm vga_controller bus_master cap_list
configuration:   
latency   =   0





id:   
display:1
description:    Display controller
product:    82G33/G31 Express Integrated Graphics Controller
vendor:    Intel Corporation
physical id:    
2.1
bus info:    
pci@0000:00:02.1
version:    02
width:    32 bits
clock:    33MHz
capabilities:    pm bus_master cap_list
configuration:   
latency   =   0

Quatroking

  • Gast
Nieuw moederbord, herinstallatie nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/15, 12:31:07 »
Citaat van: Maarten123
Als je een moederbord vervangt bij Windows, dan zul je een nieuwe key op moeten halen. Beste kun je gewoon even bellen en aangeven wat er is gebeurd.  Heb het vaak bij de hand gehad. Doen ze niet moeilijk over verder. Je moet natuurlijk wel een originele versie hebben. Wel een gedoe natuurlijk met die licenties codes...
Het bellen naar de helpdesk is het enigste waar ik tevreden over ben bij Microsoft. Het nummer is gratis, en ik krijg een goedwerkende robot aan de lijn. Code op het scherm intikken op de telefoon, en een minuut later krijg ik een nieuwe code te horen die meteen werkt.