Ondersteuning > Installatie

Oplossingen voor veelvoorkomende problemen

(1/13) > >>

crashit:
Ik wil hier graag een topic openen met oplossingen voor veelvoorkomende problemen. Ik heb nu al drie topics zien langskomen over videoproblemen na installatie, dus lijkt het me handig om een topic te hebben waar je mogelijke oplossingen snel kunt doornemen. Zou hier een sticky van gemaakt kunnen worden, mods?

Het idee is: als je een topic hebt geopend met een probleem en dat is opgelost, plaats dan hier de oplossing in een apart bericht. Vervolgens zal ik ervoor zorgen dat deze een link krijgt naar dit bericht.

[Geen beeld na installatie]
Oplossing 1: update Grub (Ubuntu 12.04)
Oplossing 2: Zwart scherm bij laptops met Intel GMA 4500 M videokaarten (Ubuntu 12.04)

crashit:
[update voor Ubuntu 12.04]
Als je geen beeld hebt na installatie, kun je het volgende proberen:

In grub druk op 'e', voeg nomodeset toe achter de regel waar ook quiet splash staat. Start je pc vervolgens op met ctrl+c.

Waarschijnlijk heb je nu weer beeld, maar dat zal er belabbert uitzien. Dat komt door een gebrekkige monitor-herkenning, waarschijnlijk heb je een monitor via DisplayPort aangesloten. Probeer het eerst eens met de VGA-, DVI- of HDMI-poort. Als alternatief kun je Grub zo instellen dat hij start in een lagere resolutie. Dat doe je zo:

Open een terminal-venster en voer hier
sudo nano /etc/default/grub
in.
In de teksteditor die dan verschijnt, zoek je naar de regel #GRUB_GFXMODE=640x480
Haal het hekje weg en vervang de foute resolutie door een goede (bij mij werkte 640x480). Doe dan:
Ctrl+o
Ctrl+x
en in de commandline voer je nog het volgende door:
sudo update-grub
sudo reboot (of sudo shutdown -r now)

Xrandr heeft kennelijk moeite met het herkennen van monitoren als deze zijn aangesloten op DisplayPort. Door Grub op de standaardresolutie te zetten, stel je Xrandr in staat om alsnog de juiste resolutie te herkennen (zo werkte het in ieder geval bij mij).

crashit:
Niemand?

heir4c:
Dat komt nog wel hoor crashit.
Ik zal het even sticky zetten dan krijgt het misschien wat meer aandacht.
Werkt het niet dan kan het sticky er weer af.
Afwachten dus. Lijkt me wel een goed idee.
Ging zelf eens beginnen met mijn eigen berichten te doorlopen om bepaalde oplossingen bijeen te brengen maar vraagt wel wat tijd met bijna 10000 berichten.  =D
Het zal wat tijd vragen denk ik.

john mertens:
hoi,

Na quiet splash staat er bij ook nog vt.handoff=7. Als ik achter deze regel nomodeset invoeg gebeurt er niets.
Enter ik na deze ingave, dan krijg ik een blanco lijn en als ik dan sudo /nano/etc/default/grub invoer gebeurt er niets
Enter ik na deze ingave dan krijg ik : onbekend comando nomodeset; onbekend commando sudo

Help, wat doe ik nu ?? ;)

groetjes,

john

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie