Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet meer op na wijziging door PartitionMagic in Windows XP.  (gelezen 1373 keer)

Offline gvdnest

  • Lid
Ik heb nu een (voor mij) een gigantisch probleem. Ik wou de home partitie van Ubuntu samenvoegen met een lege partitie daarnaast, en kon dit niet met GPareted voor mekaar krijgen. Ten einde raad heb ik het vanuit mijn Windows XP zijde geprobeerd met PartitionMagic.
Bij het opstartten van PartitionMagic in XP, kreeg ik een aantal keren (achteraf gezien dezelfde aantal als mijn Linux partities) een melding dat er een partitie niet goed gemarkeerd was, en of het gecorrigeerd moet worden door PM. Stom wat ik was heb ik "ja" geantwoord. Direct daarna, voordat ik nog de partities heb samengevoegd, sloot ik mijn PC weer af om te test of alles aan de Ubuntu zijde nog goed stond. Toen was de schade al gedaan. Ik krijg namelijk de opstartmenu met keuze welke systeem ik wil opstart. Kies ik voor XP, dan start Windows Keurig op. Kies ik voor Ubuntu, gebeurt er niets en krijg ik alleen maar een zwarte scherm.
Ik heb Ubuntu v.14.04 LTS geinstalleerd staan.

Als ik Ubuntu opstart met een opstart-cd, kan ik GParted opstart en zie ik nog alle Linux partities staan. Hoe krijg ik Ubuntu nu weer aan de praat?
Enige hulp is welkom!

Offline tyrosfan

  • Lid
Uw MBR (Master Boot Record) is meer dan waarschijnlijk naar de knoppen. Probeer  grub rescue. Zie internet.

Offline jan11000

  • Lid
Heb je met gparted de boot geactiveerd?

In je fstab file staat een uuid nummer.
Kijk met gparted welke uuid je hd gebruikt(die met linux), dan zet je dit in je fstab.
Dit kun je doen via de livecd van ubuntu.

Als bovenstaande niet werkt dan grub herinstalleren.
https://sites.google.com/site/computertip/grub
of met supergrub.

Offline EZ-man

  • Lid
Voor de handmatige aanpassing van Grub2, zie de uitgebreidde handleiding :  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel
« Laatst bewerkt op: 2014/11/15, 10:59:47 door EZ-man »

Offline jan11000

  • Lid
En gebruik je PartitionMagic niet meer, ook niet voor windows, want het wordt niet meer geupdate.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ik krijg namelijk de opstartmenu met keuze welke systeem ik wil opstart. Kies ik voor XP, dan start Windows Keurig op. Kies ik voor Ubuntu, gebeurt er niets en krijg ik alleen maar een zwarte scherm.
Als je het grub opstartmenu krijgt zal het mbr (Master Boot Record) wel in orde zijn.
Als ik Ubuntu opstart met een opstart-cd, kan ik GParted opstart en zie ik nog alle Linux partities staan.
Kan je met een opstart-cd de Linux partities aankoppelen en de bestanden zien?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline gvdnest

  • Lid
Kan je met een opstart-cd de Linux partities aankoppelen en de bestanden zien?

Ja, ik zie alle partities en ook alle bestanden.

Offline gvdnest

  • Lid
Ik krijg namelijk de opstartmenu met keuze welke systeem ik wil opstart. Kies ik voor XP, dan start Windows Keurig op. Kies ik voor Ubuntu, gebeurt er niets en krijg ik alleen maar een zwarte scherm.
Als je het grub opstartmenu krijgt zal het mbr (Master Boot Record) wel in orde zijn.
Als ik Ubuntu opstart met een opstart-cd, kan ik GParted opstart en zie ik nog alle Linux partities staan.
Kan je met een opstart-cd de Linux partities aankoppelen en de bestanden zien?
Ja, ik zie alle partities en ook alle bestanden.

Offline gvdnest

  • Lid
En gebruik je PartitionMagic niet meer, ook niet voor windows, want het wordt niet meer geupdate.
Sal ik ook nooit weer doen.....

Partities bewerken in Windows terwijl je ook een Linux installatie hebt is zeer sterk af te raden.
Het valt mij nog mee dat de partities nog leesbaar zijn.

Beter was het om met een life-cd/dvd/usb te starten en van daaruit met gParted de partities te bewerken.
Maar dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd. ;)

Komt er tekst bij het opstarten door op [Esc] te drukken?
Als het goed is zou daar ook gegeven moeten worden wat er niet werkt.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu start niet meer op na wijziging door PartitionMagic in Windows XP.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/17, 18:49:42 »
Zorg dat je eerst een backup van alle belangrijke bestanden op windows EN ubuntu maakt, rommelen met partities is altijd riskant, zoals je net zelf gemerkt hebt.

Offline gvdnest

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op na wijziging door PartitionMagic in Windows XP.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/18, 07:53:41 »
Beter was het om met een life-cd/dvd/usb te starten en van daaruit met gParted de partities te bewerken.
Maar dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd. ;)

Heb ik als eerste geprobeerd, maar met gParted kan er geen partities  worden samengevoegd. Je kunt alleen nieuwe partities aanmaken of bestaandes uitbreiden of inkrimpen. Ik wou juis een linux partitie kombineer met een naastliggende lege partitie.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/18, 07:58:12 door gvdnest »

Offline gvdnest

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op na wijziging door PartitionMagic in Windows XP.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/18, 08:07:49 »

Als bovenstaande niet werkt dan grub herinstalleren.
https://sites.google.com/site/computertip/grub
of met supergrub.

Ik heb Grub al meerdere keren opnieuw geinstalleerd, geen soelaas. Bij het opstarten krijg ik wel mijn menuscherm met de opties of ik Windows of Ubuntu wil opstart.  Als ik dan voor Windows kies, geen probleem. Kies ik voor Ubuntu dan verdwijn het menuscherm alsof er nu opgestart gaan worden, maar verder gebeurt er niets. Er is iets wat onderwater verhoed dat Ubuntu opstart.

Offline gvdnest

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op na wijziging door PartitionMagic in Windows XP.
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/18, 08:10:30 »
Heb je met gparted de boot geactiveerd?

In je fstab file staat een uuid nummer.
Kijk met gparted welke uuid je hd gebruikt(die met linux), dan zet je dit in je fstab.
Dit kun je doen via de livecd van ubuntu.

1) Hoe activeer ik de boot met gparted?
2) Hoe kijk ik met gparted welke uuid mij hd gebruik?

Re: Ubuntu start niet meer op na wijziging door PartitionMagic in Windows XP.
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/18, 08:36:01 »
De uuid van een partitie kan je in gParted vinden door de partitie te selecteren en vervolgens in het menu 'Partitie>Informatie'.
Ook kan je rechts klikken op de partitie en dan in datmenu kiezen voor 'Informatie'.

Naar mijn mening eenvoudiger is via de terminal met het commando:
blkid
Beter was het om met een life-cd/dvd/usb te starten en van daaruit met gParted de partities te bewerken.
Maar dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd. ;)

Heb ik als eerste geprobeerd, maar met gParted kan er geen partities  worden samengevoegd. Je kunt alleen nieuwe partities aanmaken of bestaandes uitbreiden of inkrimpen. Ik wou juist een linux partitie kombineer met een naastliggende lege partitie.
Dan had je natuurlijk die lege partitie kunnen weghalen en de linux partitie vergroten.  ;)

Had bij het opstarten van Ubuntu tijdens het zwate scherm al eens [Esc] geprobeerd?

Offline gvdnest

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op na wijziging door PartitionMagic in Windows XP.
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/18, 13:16:17 »
De uuid van een partitie kan je in gParted vinden door de partitie te selecteren en vervolgens in het menu 'Partitie>Informatie'.
Ook kan je rechts klikken op de partitie en dan in datmenu kiezen voor 'Informatie'.

Naar mijn mening eenvoudiger is via de terminal met het commando:
blkid
Beter was het om met een life-cd/dvd/usb te starten en van daaruit met gParted de partities te bewerken.
Maar dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd. ;)

Heb ik als eerste geprobeerd, maar met gParted kan er geen partities  worden samengevoegd. Je kunt alleen nieuwe partities aanmaken of bestaandes uitbreiden of inkrimpen. Ik wou juist een linux partitie kombineer met een naastliggende lege partitie.
Dan had je natuurlijk die lege partitie kunnen weghalen en de linux partitie vergroten.  ;)

Had bij het opstarten van Ubuntu tijdens het zwate scherm al eens [Esc] geprobeerd?

Bedankt voor de info Erik, ik heb de [Esc] nog niet geprobeerd. Ga ik vanavond doen als ik thuiskom.