Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruikersnaam wijzigen  (gelezen 3908 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Gebruikersnaam wijzigen
« Gepost op: 2013/04/22, 19:47:23 »
Is er een manier om na installatie de gebruikersnaam nog te wijzigen? Ik heb namelijk vanmiddag Ubuntu 12.04 voor iemand geïnstalleerd, de tips op Pjotr's site opgevolgd, vrijwel alles is al geïnstalleerd en naar smaak aangepast, en nu wil de eigenaar van die pc toch liever een andere gebruikersnaam. Kan dit nog en zo ja, hoe?

Bij het zoeken op internet kwam ik o.a. deze site tegen. Aan de (meeste) geposte reacties te zien zou dit moeten werken, maar al na het eerste terminalcommando sudo passwd root zegt de terminal: 'Nieuw UNIX wachtwoord invoeren'. Dat zie ik op die site niet staan en ik weet ook niet wat ik daar moet invoeren. :|

Verder vond ik via de zoekfunctie op dit forum dit bericht uit 2010. Een nieuwe gebruiker aanmaken en de oude verwijderen zou het moeten doen.
Maar is daarmee niet alles wat ik tot nu toe heb geïnstalleerd en aangepast verdwenen? 'k Denk eigenlijk van niet, anders had er wel gestaan dat opnieuw installeren de enige optie is, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even. ;)

Offline joop905

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/22, 20:43:59 »
Ken je deze al
  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/computernaam-achteraf-wijzigen-in-xubuntu/


sudo nano /etc/hostname
sudo nano /etc/hosts

Opslaan doe je met control-o en afsluiten met control-x

Wil je het grafisch doen:
gksudo mousepad /etc/hostname
gksudo mousepad /etc/hosts

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/22, 21:00:55 »
Dat is de computernaam, en gaat dus compleet ergens anders over.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/22, 21:30:42 »
Ja, de computernaam wijzigen is niet de bedoeling. Jammer, want dát is een eitje, als ik het zo lees. ;)
De gebruikersnaam wijzigen schijnt lastiger te zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/22, 21:40:56 »
Hoe belangrijk is die wijziging voor de eigenaar?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/22, 22:22:40 »
Hoe belangrijk is die wijziging voor de eigenaar?

Oei, dat klinkt alsof het heel moeilijk gaat worden. :P
Nou, hij gebruikt dezelfde naam ook al jaren in Windows, dus ik dacht, kan nooit verkeerd zijn als ik die naam ook als gebruikersnaam in Ubuntu ingeef. Maar hij wil zich binnenkort op dit forum inschrijven en, zei hij, als ik daar ooit met een probleem aankom en mij wordt gevraagd om de output van een terminalcommando te posten, dan wil ik er niet steeds op moeten letten, dat ik eerst mijn naam 'uitveeg'. Want dat gaat ooit een keertje mis.
Ach, nou ja, er zijn meer leden waarvan we alleen maar de nickname kennen, dus ik kan me er nog wel iets bij voorstellen dat hij 'onbekend' wil blijven. :)

Vertel Pjotr, wordt het opnieuw installeren of is er een snellere weg? :)

alcmaer

  • Gast
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/22, 22:54:04 »
Als de gebruikersnaam de naam is die rechtsboven het scherm staat, dan kan je die via Alle instellingen -> Gebruikers en accounts, toch gewoon wijzigen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/22, 22:55:16 »
Vertel Pjotr, wordt het opnieuw installeren of is er een snellere weg? :)
Om te beginnen: ik weet het niet... Nooit geprobeerd ook.

In zijn algemeenheid lijkt het me erg lastig. De eerste gebruiker is immers ook de systeembeheerder. Het rechtensysteem van Linux is zo grondig, dat de kans op allerlei complicaties me groot lijkt.

Meer kan ik er helaas niet van zeggen....

Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/22, 23:05:56 »
Start een live-cd, maak een nieuwe gebruiker aan en log daarmee in. Vervolgens log je weer in de gebruikersnaam ubuntu (pw: ubuntu) en probeer je in de bestanden /etc/passwd en /etc/shadow de gebruikersnaam aan te passen (bijv: sudo nano /etc/shadow). Probeer weer in te loggen. Gaat dit goed, pas het dan toe op een echte installatie. Zorg dat je het eerst met een extra gebruikersaccount probeert (herstart de computer ook)!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/22, 23:34:48 »
Cumulus, morgen ga ik jouw idee uitproberen.  :)

Wat bedoel je precies met "Vervolgens log je weer in de gebruikersnaam ubuntu (pw: ubuntu)........"? Na het aanmaken van een tweede gebruiker inloggen met de eerst aangemaakte gebruikersnaam, in die twee bestanden de naam van die tweede gebruiker aanpassen, uitloggen en daarna kijken of ik nog steeds als die tweede gebruiker kan inloggen?


Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/23, 00:16:17 »
Cumulus, morgen ga ik jouw idee uitproberen.  :)

Wat bedoel je precies met "Vervolgens log je weer in de gebruikersnaam ubuntu (pw: ubuntu)........"? Na het aanmaken van een tweede gebruiker inloggen met de eerst aangemaakte gebruikersnaam, in die twee bestanden de naam van die tweede gebruiker aanpassen, uitloggen en daarna kijken of ik nog steeds als die tweede gebruiker kan inloggen?


Het is verstandig niet te rommelen met de gebruikersnaam "ubuntu", waarvan het wachtwoord gelijk is aan de gebruikersnaam, ook al is het maar een live-sessie. Daarom maak je een extra gebruiker aan, waarvan je de naam aanpast in de genoemde bestanden. Je logt daarna weer in met die extra gebruiker (middels de nieuwe gebruikersnaam) om te kijken of het is gelukt.

Je zult in ieder geval de groepen moeten aanpassen (elke gebruiker heeft een eigen groep). Dit kan in /etc/group.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/23, 00:17:52 door Cumulus007 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/23, 00:27:20 »
't Is dus gewoon een tricky aangelegenheid om naderhand je gebruikersnaam nog te willen wijzigen, zie ik wel. :(
Hmmm........ ik krijg de neiging om opnieuw te gaan installeren. :D Wel jammer van de tijd die ik er al in heb gestoken, maar aan de andere kant..... gaat dit mis, dan draait het toch ook uit op een schone installatie. Maar goed, de komende vier jaar hoeft er daarna niet meer geïnstalleerd te worden. Hoop ik. =D
Eerst maar een nachtje erover slapen. In ieder geval bedankt voor de uitleg, Cumulus. :)

Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/23, 00:34:14 »
't Is dus gewoon een tricky aangelegenheid om naderhand je gebruikersnaam nog te willen wijzigen, zie ik wel. :(
Hmmm........ ik krijg de neiging om opnieuw te gaan installeren. :D Wel jammer van de tijd die ik er al in heb gestoken, maar aan de andere kant..... gaat dit mis, dan draait het toch ook uit op een schone installatie. Maar goed, de komende vier jaar hoeft er daarna niet meer geïnstalleerd te worden. Hoop ik. =D
Eerst maar een nachtje erover slapen. In ieder geval bedankt voor de uitleg, Cumulus. :)
Geen dank. Zo kun je inderdaad het beste denken. Lukt het niet, dan ben je weer een ervaring rijker en kun je alsnog een verse installatie doen. ;)

Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/23, 08:03:28 »
Kan je bij "Gebruikersaccount" niet gewoon een nieuwe beheerders account aanmaken, daar dan op inloggen en het oude beheerders account verwijderen?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/23, 11:40:01 »
Kan je bij "Gebruikersaccount" niet gewoon een nieuwe beheerders account aanmaken, daar dan op inloggen en het oude beheerders account verwijderen?
Ja, ik zie het probleem ook niet echt. Gebruikersinstellingen (mappen die beginnen met .) kun je overnemen vanaf je oude account. En als je dat oude account pas weggooit nadat je het goed getest hebt, lijkt het me allemaal veilig uit te voeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/23, 12:15:20 »
Via de terminal is het wijzigen van een gebruikersnaam heel eenvoudig, met de -l optie van usermod. Dit wijzigt enkel de login naam, verder niets. Om ook de home directory te hernoemen, kan je de -m optie gebruiken. Je zal dit wel moeten doen vanuit een andere account met beheerdersbevoegdheid, of vanaf een recoveryprompt.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/23, 23:36:53 »
Ik ben meteen maar gegaan voor de makkelijke weg: niet prutsen, maar een schone installatie. De oude installatie bleef elke keer bij het opnieuw opstarten hangen na het rood worden van die stippen onder de naam Ubuntu, en dat zat me al niet lekker. Dat probleem is na die schone installatie uit de weg geholpen.
Vervelend dat je eigen systeem geen enkele moeite heeft met een Ubuntu-installatie en dat dat juist op andermans systeem problemen oplevert. :|

In ieder geval bedankt voor de hulp. :)  En wie dat wil mag van mij gerust eens uitproberen of zijn/haar systeem na het wijzigen van de gebruikersnaam soepel blijft lopen. ;)

Offline kuifje09

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/24, 00:23:32 »
Nou, ik heb het even geprobeerd met de GUI,  "gebruikers en groepen"  en dat gaat heel soepel.
Met het maken van de nieuwe homedir even opleten dat je de inhoud copieerd en niet wegggoid.
3 minuutjes werk hooguit. achteraf na kontrole gooi je de originele homedir pas weg.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #18 Gepost op: 2013/04/24, 22:51:48 »
3 Minuutjes werk............ :(  Ach nou ja, schoon installeren duurde wat langer, maar heeft er gelukkig voor gezorgd dat dat hangen bij opnieuw opstarten verholpen is. :)

Ik wil er geen heel nieuw topic voor openen, maar wat ik me afvraag, is het eigenlijk noodzákelijk om 'niet-vrije stuurprogramma's' te installeren als Ubuntu daar zelf niet om vraagt? Het vreemde is dat ik dat pictogram wel rechts bovenin heb zien verschijnen na de eerste, maar niet na deze tweede installatie. Na het binnenhalen van de updates bij de eerste installatie en opnieuw opstarten kwam het niet meer terug, maar bij deze tweede keer heeft het er nooit gestaan.
Bij 'Extra stuurprogramma's' staat wel een stuurprogramma vermeld, maar omdat Ubuntu niets zei en die pc grafisch geen problemen geeft, heb ik dat (nog) niet ingeschakeld. Als ik het me goed herinner stond er een ATI-stuurprogramma en zit er geen losse grafische kaart in die pc.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #19 Gepost op: 2013/04/24, 22:59:36 »
De niet vrije stuurprogrammaas zijn als je ze kan instaleren meestal veel beter en veel sneller dan de ubuntu versies.
Logisch natuurlijk want de harwareleverancier/bouwer weet exact wat de kaart kan en welke truuken je kan uithalen.
Je kan het altijd proberen en weer terugdraaien. Voor mijn Nvidia kaarten gebruik ik ze altijd.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #20 Gepost op: 2013/04/25, 21:55:17 »
Vreemd dat Ubuntu dan niet meer met die melding kwam, terwijl er daar wel eentje vermeld staat. ???
Zodra ik de kans heb, zal ik dan toch dat stuurprogramma installeren.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #21 Gepost op: 2013/04/25, 22:05:48 »
Wel, omdat je dit soort dingen bijna gedachtenloos doet, weet ik het niet helemaal zeker, maar volgens mij moet je de driver zelf ophalen met b.v. Synaptic. Daarna kan je hem met jockey instaleren/aktiveren.
Toch bekruipt me het gevoel dat ik me hier ergens vergis. Wellicht kan iemand dit bevestigen.

Wat ik doe als hij niet vermeld wordt door jokey, dan haal ik hem op en zie ik hem wel in jokey. Dat weet ik wel zeker.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/25, 22:07:40 door kuifje09 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #22 Gepost op: 2013/04/25, 22:29:12 »
..... volgens mij moet je de driver zelf ophalen met b.v. Synaptic.

Nee, er staat er eentje vermeld bij Systeeminstellingen, Extra stuurprogramma's. Kwestie van selecteren en inschakelen. ;)

Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #23 Gepost op: 2013/04/26, 07:44:16 »
Bij nVidea zijn de gesloten drivers vaak beter, maar bij Ati hoeft dat niet altijd.
Vaak is het een kwestie van uitproberen wat beter gaat.

Hoewel ik zelf geen Ati kaart heb (en nooit gehad) kan iemand die er wel een heeft er waarschijnlijk wat meer over vertellen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Gebruikersnaam wijzigen
« Reactie #24 Gepost op: 2013/04/26, 08:27:39 »
Ik heb twee computers met ATI kaarten. De ene wordt veel te warm met de open-source drivers, en werkt daar ook beroerd mee. De andere doet het juist extreem goed met de open drivers, de gesloten drivers maken dat -ie raar gaat doen. Het is dus verschillend per kaart. Even uitproberen en de beste kiezen.