Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI Radeon 9250 en Kubuntu 6.06 installatie  (gelezen 9349 keer)

Phaldmmor

  • Gast
ATI Radeon 9250 en Kubuntu 6.06 installatie
« Reactie #25 Gepost op: 2006/09/05, 14:00:26 »
Ik heb alleen maar aangegeven wat mijn ervaringen zijn, wat er wel en niet op internet word beweerd heb ik niet naar gekeken.  Bij de handleiding die ik heb gebruikt staat aangeven :  Method 1:

Installing Dapper's Included Driver (8.25.18)

The included fglrx driver supports Radeon 8500+ and the X-series cards up to X1900.

Unfortunately OpenGL seems to be broken for R200 cards (everything below Radeon 9500) in this driver version. The Troubleshooting section describes how to fix this after xorg-driver-fglrx is installed.

Ik heb de 2 methode gebruikt en hiermee waren alle problemen die ik had in een keer opgelost. Zeg niet dat er geen andere methodes zijn, zie ook troubleshout stuk in de handleiding, waarin word uitgelegd hoe je met de drivers die bij dapper worden meegeleverd je kaart aan de praat kan krijgen.

Onder de AMD64 bits versie werkte mij Readon 9200SE direct out of the box na de installatie, zowel 2d als 3d. Heb verder niet gekeken welke drivers ofzo er gebruikt werden.

Azalin

  • Gast
ATI Radeon 9250 en Kubuntu 6.06 installatie
« Reactie #26 Gepost op: 2006/09/05, 16:34:05 »
Prima... ik reageerde ook meer op het feit dat je zei dat de ATI Drivers geen Radeon ondersteunt... en dat methode 1 niet zou werken... maar daar bedoelde je mee dat methode 1 voor jou niet werkte... dat kan.

ATI Radeon 9250 en Kubuntu 6.06 installatie
« Reactie #27 Gepost op: 2006/09/06, 08:48:49 »
De ATI Radeon 9250 werkt gewoon 'out of the box', althans bij mij...

Het enige "probleem" is dat met de fglrx-drivers die je achteraf via synaptic kan installeren de kaart wat minder soepel loopt tijdens 3D spellen, het loopt dan wel maar niet soepel.

De default 'ati' (mesa) driver werkt prima en soepel tijdens 3D spellen.

Wil je xorg en als onderdeel daarvan het grafische gebeuren, wat specifieker configureren, gebruik dan het volgende commando:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Als het allemaal niet wil werken stel dan met bovenstaande commando de driver VESA in voor je grafische kaart...je hebt dan geen 3D maar het werkt met bijna alles,
zodat je tenminste wel X kan starten. ;)

Azalin

  • Gast
ATI Radeon 9250 en Kubuntu 6.06 installatie
« Reactie #28 Gepost op: 2006/09/07, 21:15:28 »
De fglrx niet soepel draaien? mmm, maar de standaard ati drivers ondersteunen wel opengl enzo? mmm, dan ga ik daar (zodra me PC weer in elkaar zit) eens naar kijken. Ik had het geneens geprobeerd en heb meteen de fglrx geinstalleerd :)

ATI Radeon 9250 en Kubuntu 6.06 installatie
« Reactie #29 Gepost op: 2006/09/08, 00:17:43 »
Citaat van: Azalin
De fglrx niet soepel draaien? mmm, maar de standaard ati drivers ondersteunen wel opengl enzo? mmm, dan ga ik daar (zodra me PC weer in elkaar zit) eens naar kijken. Ik had het geneens geprobeerd en heb meteen de fglrx geinstalleerd :)
Jazeker werkt OpenGL vlekkeloos met de default ATI driver.
Direct rendering werkt ook

Het vershil tussen de fglrx en ATI tijdens een 3D game:
stel in een FPS game zoals Nexuiz, je staat stil op 1 plek maar draait rond, maar ook wanneer je rechtuit aan het rennen bent,
met de fglrx-driver haperde ie af en toe en ging het snel-langzaam-snel-langzaam-snel-langzaam-etc...
met de standaard ATI was het gewoon constant en vloeiender.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk te begrijpen is wat ik bedoel.

Ciao!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ATI Radeon 9250 en Kubuntu 6.06 installatie
« Reactie #30 Gepost op: 2006/09/08, 01:40:56 »
Ik dacht dat OpenGL enkel werkte als je DRI inschakelde bij de standaard ati/radeon driver
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

ATI Radeon 9250 en Kubuntu 6.06 installatie
« Reactie #31 Gepost op: 2006/09/08, 02:56:22 »
Dat zou best kunnen, in ieder geval deed OpenGL en 3D het gelijk na verse installatie, zonder ook maar iets aan te passen.