Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: twee beeldschermen  (gelezen 2037 keer)

Offline actuaris

  • Lid
twee beeldschermen
« Gepost op: 2010/04/05, 14:42:53 »
dag allemaal,

ik heb zojuist ubuntu 9.10 op m'n pc gezet. Ik ben een beginnende ubuntu (en linux) gebruiker, dus verstand van zaken heb ik niet. Ik heb het volgende probleem:

ik heb twee beeldschermen, en ubuntu start standaard maar met één van deze twee op, in een verkeerde resolutie. Als ik bij "systeem-> voorkeuren -> scherm" de juiste instellingen kies (beide beeldschermen in de juiste resolutie) en op de knop "Save to X Configuration File" klik, dan krijg ik de foutmelding "Failed to parse existing X config file '/etc/X11/xorg.config'!".

Ik heb dit bestand opgezocht, maar ik heb blijkbaar alleen maar leesrechten op dit bestand. Maar al zou ik het met de hand kunnen bewerken, ik zou niet weten wat ik daar zou moeten invullen.

De videokaart is een NVidia 7900 kaart, en ik heb een driver van Nvidia geïnstalleerd (die door Ubuntu werd aanbevolen).

De eerste vraag is dus: hoe krijg ik het voor elkaar dat het conf-bestand kan worden weggeschreven?
De tweede vraag: als ik iets met de hand moet gaan editen, hoe krijg ik dan de benodigde rechten en hoe kom ik überhaupt te weten wat ik met de hand zou moeten invullen?

Het is ietwat ontmoedigend als ik bij elke keer dat ik opstart weer de beeldscherminstellingen moet gaan zetten.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,
Piet

Offline heir4c

  • Lid
Re: twee beeldschermen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/05, 15:00:15 »
Welkom op het forum,

Via Alt+F2 opent zich een venster. Tik daar het volgende in:
gksudo nautilusHierna opent het bestandsbeheer met rootrechten. Let dus op wat je doet. Verwijder je iets, dan is het ook definitief verwijderd.
Navigeer naar het bestand en maak eerst een backup ervan. Klik gewoon rechts en selecteer: Hernoemen. Schrijf gewoon achter xorg.conf het volgende: .backup  (je kan ook .old gebruiken of .origineel maakt dus niet uit, zolang je weet dat dat het originele is.)
Nu kan je eventueel dingen aanpassen in het bestand en dan opslaan als: xorg.conf

Normaal gezien als je een driver installeert voor nVidia via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's zou je ook onder Systeem/Beheer de "Nvidia xsettings" moeten vinden , waarmee je de instellingen kan veranderen en opslaan. (Zelf heb ik daar nog geen gebruik van gemaakt, maar hier op het forum staan hier een daar wat over geschreven. via de zoekfunktie vind je die wel, gewoon invullen: nvidia settings )

Dus met de nvidia settings hoef je dus niet via Systeem>Voorkeuren>Scherm te gaan om dingen aan te passen.

Maak eens eens een kopie van je xorg.conf en plaats die even op het forum. Dat kan via de "Extra opties" aan te klikken links onder wanneer je een antwoord wil versturen. (Bestand kan max. 100KB zijn, grotere moet je even uploaden naar een upload-site)


Heb je nog vragen dan kan je die uiteraard stellen.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Joshua822

  • Lid
Re: twee beeldschermen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/05, 16:46:30 »
Het handmatig aanpassen van het configuratiebestand /etc/X11/xorg.conf is niet de beste manier. Zeker niet voor een nieuwe gebruiker.

Druk de toetsencombinatie Alt + F2 in en typ het volgende in:
gksudo nvidia-settingsDit zal hetzelfde programma openen waarmee je jouw instellingen voor jouw schermen veranderde, maar nu met de rechten die nodig zijn om naar het configuratiebestand /etc/X11/xorg.conf te schrijven. Typ nu je wachtwoord in en pas nu de instellingen van je schermen aan. Klik daarna op de knop "Save to X configuration file". En klaar is kees ! :)
« Laatst bewerkt op: 2010/04/05, 16:48:11 door Joshua822 »

Offline actuaris

  • Lid
Re: twee beeldschermen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/06, 21:59:40 »
alt+f2 + gksudo nidia-settings geprobeerd, gaat precies zoals beschreven. Dank hiervoor!

Maar helaas: als ik het probeer te saven, krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding en de instellingen worden niet opgeslagen. Na het opstarten moet ik dus nog steeds de instellingen opnieuw doen, al gaat dat onderhand wel snel nu, gezien het feit dat ik het al een aantal keer heb gedaan. Iemand nog een suggestie?

Groeten,
Piet

Offline menomen

  • Lid
Re: twee beeldschermen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/07, 11:48:12 »
hallo,

Ik heb hier precies hetzelfde probleem! Is het jou al gelukt??

Offline actuaris

  • Lid
Re: twee beeldschermen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/07, 16:16:44 »
hoi menomen,

nee, nog niet opgelost, helaas.

Groeten,
Piet

Offline menomen

  • Lid
Re: twee beeldschermen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/07, 17:03:17 »
Mij wel!

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1101445

Hier staan een aantal oplossingen. De laatste werkte voor mij! Succes ermee!

Offline actuaris

  • Lid
Re: twee beeldschermen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/17, 21:37:44 »
helaas, bij mij werkt het nog steeds niet, ik blijf dezelfde foutmelding krijgen. Ik heb gedaan zoals wordt omschreven:

ik open een terminalvenster, daar zie ik

  • piet@piet-desktop:~$

vervolgens copieer ik de instructies, en dan staat daar het volgende:

  • piet@piet-desktop:~$ sudo mv -i /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
    [sudo] password for piet:
    piet@piet-desktop:~$ sudo touch /etc/X11/xorg.conf
    piet@piet-desktop:~$ sudo nvidia-settings
Het instellingenscherm komt, ik doe alle instellingen, maar als ik weer op "save" klik, komt weer die "failed to parse ..." melding, en in het terminalvenster zie ik het volgende:

  • VALIDATION ERROR:  Data incomplete in file /etc/X11/xorg.conf.
    At least one Device section is required.

    Segmentatiefout
    piet@piet-desktop:~$

Heeft iemand enig idee wat die meldingen inhouden?

Groeten,
Piet

Offline actuaris

  • Lid
Re: twee beeldschermen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/17, 22:33:38 »
Tòch opgelost!

Het pad naar de oplossing ging via diepe dalen, dat wel. Ellende die ik ondervond was onder andere:
  • de pc startte ineens op het andere scherm op, in een verkeerde resolutie die ik niet kon wijzigen, het originele scherm liet alleen maar knipperende zuurstok-kleuren zien
  • de file x-org.config werd wel opgeslagen, maar daarna kwam de melding dat hij het backup-bestand niet kon overschrijven
  • de ubuntu-verkenner weigerde om dat backup-bestand te hernoemen of verwijderen, ik had de rechten niet
  • en nog een paar ongemakjes
  • maar uiteindelijk deed "sudo nvidia-settings" uiteindelijk wat-ie moest doen.
Nou, eenvoudig is anders, maar iedereen bedankt voor de hulp!

Groeten,
Piet