Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe harddisk toevoegen d.m.v. fstab  (gelezen 4079 keer)

Hoe harddisk toevoegen d.m.v. fstab
« Gepost op: 2011/05/27, 11:18:38 »
Na ruim 15 jaar met Windows te hebben gewerkt, waarvan 6 jaar een Windows server te hebben gedraaid ben ik eens gaan kijken naar het fenomeen Linux.
Na veel lezen, en de titanen strijd te hebben gevolgd tussen de Windows & Linux gebruiker, ben ik ook aan de slag gegaan om eens te kijken of Linux echt iets voor mij is.
Ik ben uitgekomen op Ubuntu server 11.04 32Bits.
En ik moet zeggen, het valt me 100% mee aan gebruiksvriendelijkheid van linux, oke veel lees werk, en heel veel commandline type werk (net de ms-dos tijd) maar dat mag de pret niet drukken.

Zoals al eerder aangegeven heb ik dus een server geinstalleerd, voornamelijk voor websites, alles werkt naar behoren, een vraag waar ik niet uitkom, hoewel ik daar al heel veel over heb gelezen.

Ik heb er een tweede harddisk inzitten, wie kan mij vertellen hoe ik die kan benaderen, ik wil deze gaan gebruiken om de websites op te zetten?
Klooien met partities is niet mijn favo bezigheid.

« Laatst bewerkt op: 2011/06/16, 23:21:37 door AntonSteen »

Offline jan11000

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2011/05/27, 11:51:22 door jan11000 »

Re: Hoe toe te voegen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/27, 12:32:01 »
Jan11000 bedankt de eerste link had ik nog niet gehad, de andere wel, ik ga hier mee aan de slag.
Uiteraard laat ik de afloop wel even weten, wie weet wie er nog meer wat aan heeft.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe toe te voegen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/27, 12:42:41 »
Ubuntu 10.04 LTS is voor een server de betere keuze. Beter dan 11.04.

Vooral wegens de langere ondersteuning, maar ook wegens de hogere kwaliteit: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-oudere-LTS-versie-10.04-of-de-ni

Re: Hoe toe te voegen (Opgelost)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/28, 06:19:39 »
Goede morgen, wel de oplossing heb ik gevonden, onder andere mede dank zij jullie, mijn dankt is groot.
Ik heb de handleiding van deze website gevolgd http://computerfaq.be/nieuwe-lege-harde-schijf-toevoegen-aan-linux-computer-2/.


[Opgelost]Re: Hoe toe te voegen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/30, 09:48:12 »
Oke, mensen het is gelukt, iets later dan gepland, maar wel enorm bedankt.

Offline evarie

  • Lid
Re: Hoe toe te voegen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/03, 15:26:34 »
Hee wakker worden. We hebben ook nog een wiki.ubuntu-nl.org :-)

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab

Kijk ook even op de engelse site https://help.ubuntu.com/community/Fstab

Toevallig heb ik dit jongstleden uitgezocht.

Doe eens commando # blkid

Met deze code kan je ook usb-hardeschijven aansluiten.

Maak een koppelpunt met commmando # mkdir /mnt/harddisk
Je hoort namelijk harde schijven aan mappen te koppelen.

voorbeeld:
# <file system>                                                 <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
#UUID="f490f7c4-826e-4a80-b4fe-d078ed4da91a"     /mnt/harddisk     ext4      default              0            0

Als je nog vragen hebt?

Offline evarie

  • Lid
Re: Hoe toe te voegen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/03, 15:29:36 »
Kan je jouw onderwerp ook veranderen bijvoorbeeld:   Hoe harddisk toevoegen d.m.v. fstab

Re: Hoe toe te voegen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/16, 23:20:52 »
Oke, het werkt nog steeds, dank zij jullie advies, nu heb ik toch nog een vraag, komt hij;

Er word gesproken in de fstab over een mountpoint, dat verwijst naar een directory van waar je hem kan aanspreken.
Nu zou ik graag bijvoorbeeld /var/www er voor willen gebruiken, is dit aan te raden?

Alvast bedankt

@ evarie : Titel op je verzoek aangepast, bij deze
« Laatst bewerkt op: 2011/06/16, 23:22:33 door AntonSteen »

Re: Hoe harddisk toevoegen d.m.v. fstab
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/17, 07:25:21 »
Als je die extra schijf als opslag voor je webserver wilt gebruiken dan kan dat prima.

Offline evarie

  • Lid
Re: Hoe harddisk toevoegen d.m.v. fstab
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/17, 21:07:11 »
Iedere map die is aangemaakt, daar kan je een harddisk op aansluiten.

  Is het dan belangrijk dat je dan ook backups maakt van je website's en je databases?
  Hopelijk weet iemand hoe je dan een backup maakt van alle mysql databases. Nog mooier zou zijn als je dat kan automatiseren met crontab. Dan heb je per dag of per week een backup.
Helaas kan ik dat zelf niet uitzoeken, daarvoor heb ik niet genoeg vrijetijd helaas.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe toe te voegen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/18, 14:41:39 »
Er word gesproken in de fstab over een mountpoint, dat verwijst naar een directory van waar je hem kan aanspreken.
Nu zou ik graag bijvoorbeeld /var/www er voor willen gebruiken, is dit aan te raden?

Je kan eender welk volume aan eender welke directory in je systeem aankoppelen. Om de zaak echter overzichtelijk te houden, worden externe volumes dikwijls aangekoppeld onder één plaats, namelijk /mnt. Om die datavolumes dan op hun "gewenste" plaats te zetten, worden symlinks gebruikt.

Zo wil jij je volume aankoppelen op /var/www. Conventioneel zal dat volume aangekoppeld worden op een drectory onder /mnt, en achteraf wordt een symbolische link gelegd naar die directory, of naar eender welke directory op die aangekoppelde harde schijf. Dit laat toe zeer overzichtelijk en flexibel te werken, wat voor grotere systemen wel belangrijk wordt.