Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop  (gelezen 5264 keer)

Offline wowo

  • Lid
Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Gepost op: 2013/06/13, 16:37:26 »
Gelezen op seniorweb: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
http://www.seniorweb.nl/nieuws/52837/einde-xp-biedt-kansen-voor-pc-verkoop?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_content=nieuws&utm_campaign=nieuwsbrief24-2013
Citaat
Computerboer HP ziet kansen voor 2014 als Microsoft stopt met de ondersteuning van Windows XP. Zakelijke gebruikers en consumenten moeten dan op zoek naar alternatieven.

Het is al langer bekend dat Microsoft na 8 april stopt met de ondersteuning van XP. Wie het systeem na die tijd blijft gebruiken, loopt beveiligingsrisico's. HP verwacht dat bedrijven die nu nog met XP werken, dan overstappen naar Windows 8. Dit zal de computerverkoop een zet in de goede richting geven omdat oudere pc's het nieuwe besturingssysteem niet kunnen draaien. HP meldde dit tijdens het HP Discover-evenement in Las Vegas onder de noemer 'Goodbye XP, Hello HP' ('Tot ziens XP, Welkom HP').

Overstappen
Windows XP wordt nu nog gebruikt door 22 procent van de bezoekers van de website van SeniorWeb. Dus als u XP nog steeds gebruikt, hebt u nog tien maanden de tijd om over te stappen. Daarbij hebt u twee mogelijkheden: u controleert of u de nieuwste versie van Windows op uw computer kunt installeren (hoe u dat doet, leest u in het artikel 'Windows 8: upgradehulp') of u schaft een nieuwe computer aan met daarop een nieuw besturingssysteem.

Misschien dat iemand zich geroepen vindt om ook wat tegenwicht te geven aan dit nogal gekleurde verhaal ?
« Laatst bewerkt op: 2013/06/13, 16:39:55 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/13, 18:53:12 »
Hier probeer ik wat tegenwicht te geven:
https://sites.google.com/site/computertip/einde-windows-xp

Met als aangedragen oplossing:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

En ook in het Engels:
https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/end-of-windows-xp

Plus:
https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/mint-xfce

Het einde van XP is de beste kans sinds Vista, voor de groei van Linux.

We hebben een ijzersterk en overtuigend verhaal: met XP kun je na 8-4-2014 niet meer veilig het internet op. Keihard, aantoonbaar, onomstotelijk.

Dus voor die ouwe XP-bakken is een lichtgewicht-Linuxje dan ideaal: in deze crisistijd is het immers mooi meegenomen als je geen nieuwe PC hoeft te kopen.  =D

Kortom: hoort, zegt het voort... Slaat op den trommele van diredomdeine! :)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/13, 18:59:18 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/13, 19:13:25 »
Ja, het is jammer dat er geen reacties gegeven kunnen worden, want dat er nog een derde mogelijkheid bestaat ((L/X/Ubuntu installeren), daar wil HP als verkoper van PC's natuurlijk niet aan. Mijn idee (gestaafd door diverse uitlatingen op de site) is dat Seniorweb flink 'geholpen' wordt door Microsoft, dus daar is onze boodschap ook niet zo echt welkom zeggen we maar.

Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/13, 19:13:34 »
Zet de fanfare maar op straat !!  =D

Ik denk dat vooral Lubuntu (nu met ingebakken zRam) 13.10 een serieuze kans maakt voor oudere XP-computers met weinig RAM-geheugen.
Voor diegenen die al wat meer hadden bijgestoken is inderdaad Mint Xfce een handige, en mooie, linux-versie voor die mensen.

Nu enkel nog bewust maken dat XP nu echt aan het einde is van het verhaal; onlangs nog meegemaakt dat ze me niet eens geloofden dat het XP-tijdperk bijna op haar einde is, + dat ze nog twijfelden of die dan onveilig is ("hij is toch netjes helemaal bijgewerkt" !!??) .

We hebben werk aan de winkel, en dat is geen understatement.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/13, 19:19:50 »
We hebben een ijzersterk en overtuigend verhaal: met XP kun je na 8-4-2014 niet meer veilig het internet op. Keihard, aantoonbaar, onomstotelijk.
Technisch en formeel heb je gelijk, maar ik ben bang dat een groot gedeelte van die goe-gemeente dit langs zich heen zal laten gaan. Als je regelmatig bij mensen komt waarbij *nooit* updates worden geinstalleerd of de anti-virus al járen niet meer werkt, dan zal het ophouden van ondersteuning van XP niet zo'n indruk maken ben ik bang.

Maar de groep die wel verantwoord bezig is, ja, daar zullen we genoeg werk aan hebben ja.  ;)

Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/13, 20:05:05 »
Ja, het is jammer dat er geen reacties gegeven kunnen worden, want dat er nog een derde mogelijkheid bestaat ((L/X/Ubuntu installeren), daar wil HP als verkoper van PC's natuurlijk niet aan. Mijn idee (gestaafd door diverse uitlatingen op de site) is dat Seniorweb flink 'geholpen' wordt door Microsoft, dus daar is onze boodschap ook niet zo echt welkom zeggen we maar.

HP is juist bezig zich uit de klauwen van MS te ontdoen de laatste maanden. Probleem is alleen dat de computerverkoop in een dip zit dus is HP helaas genoodzaakt minder vaart achter de alternatieven te zetten.

Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/13, 20:06:51 »
Waarom tegenwicht? het is toch mooi als men de pc's in de verkoop doet, wij zetten er toch wat anders op.

Ja, want mensen van Seniorweb hebben allemaal een dik pensioen dus als ze een oude PC voor max 150 (even grof geschat) weg kunnen doen dan vullen ze de rest van het bedrag wel aan met hun dikke AOW om zo een nieuwe computer te kunnen bekostigen. [/sarcasme]

Moraal van mijn post? Niet zomaar denken dat ouderen even hun PC lozen om een, voor hun dure, nieuwe te kopen.

Offline loti

  • Lid
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/13, 22:59:58 »
Volgens mij maken jullie jezelf blij met een dooie mus.  Zolang Linux niet standaard op een PC is geinstalleerd zal het aantal Linux gebruikers volgens mij nauwelijks toenemen.
Zien jullie de huidige XP gebruiker al een Linuxdistro downloaden,  een installatie CD/usbstick aanmaken en deze vervolgens gaan installeren?  En dan nog even de lijst "Direct doen na installatie" uitvoeren.

Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/13, 23:08:42 »
Volgens mij maken jullie jezelf blij met een dooie mus.  Zolang Linux niet standaard op een PC is geinstalleerd zal het aantal Linux gebruikers volgens mij nauwelijks toenemen.
Zien jullie de huidige XP gebruiker al een Linuxdistro downloaden,  een installatie CD/usbstick aanmaken en deze vervolgens gaan installeren?  En dan nog even de lijst "Direct doen na installatie" uitvoeren.

Uhm, zoveel hoef je niet te doen hoor. In principe zou iedereen die openstaat voor verandering na de XP-tijd zo over kunnen stappen: https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce
Ik ben totaal geen fan van Mint maar in dit geval is het wel compleet genoeg en met Pjotr's pagina erbij is het in een poep en een zucht gebeurd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/13, 23:16:32 »
Ook op het seniorweb is geschreven over Xubuntu als vervanger voor XP ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline loti

  • Lid
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/13, 23:22:42 »
Waarom is Vistaus totaal geen fan van Mint?

Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/13, 23:26:39 »
Waarom is Vistaus totaal geen fan van Mint?


Daar ga ik me niet nog eens over uitlaten. Vorige keer dat ik dat hier deed werd ik volledig uitgejouwd door een groepje Mint-fans.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/13, 23:31:33 »
Het gaat me om de redelijk behendige XP-gebruikers. Een grote groep, denk ik. Als je daarin voldoende aanhang verwerft voor Linux, scoor je dubbelop: die groep verleent immers vaak computerhulp aan hun vrienden- en kennissenkring.

Het financiële argument is zwaarwegend: veel mensen zitten tegenwoordig erg krap en kunnen maar net het hoofd boven water houden. Voor die mensen is het heel belangrijk dat ze een paar honderd euro kunnen uitsparen.... Dat maakt voor hen het verschil tussen op vakantie gaan of niet. Of zelfs een paar keer per week vlees (al is het maar gehakt) kunnen kopen of niet. Voor heel veel mensen zijn het barre tijden.

Zelf ben en blijf ik een tevreden Xubuntugebruiker. Maar eerlijk is eerlijk: Linux Mint 13 Xfce is op dit moment m.i. gewoon de makkelijkste instapper voor de zoekende XP-gebruiker. Leercurve bijna nul. Dat hebben ze bij Mint netjes gedaan: petje af.  :)

In de komende 10 maanden hebben we het sterkste argument in handen voor overstap naar Linux, dat we ooit hebben gehad. Nog nooit lag het zo duidelijk en was het zo makkelijk te begrijpen. En nog nooit was de overstap zo simpel.  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/14, 00:12:13 door Pjotr »

Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/14, 00:24:23 »
Xp verdwijnt ? ik dacht dat het een rolling release was met zijn 12 jarig bestaan...

Even alle gekheid op een stokje: Linux in het algemeen is behoorlijk volwassen tegenwoordig. (was/is op servers al veel langer trouwens).
Zelf draai ik nu al zo'n beetje 5 jaar (voornamelijk Ubuntu). Ongeveer een jaar geleden ben ik overgestapt naar Kubuntu, voor de nodige bling bling die je ook op Vista/7 had. Die is trouwens weg met Windows 8, zodat je het ook wel kan draaien op een pc van een jaar of 2 , 3 , dus je hebt daarbij niet per se de allernieuwste hardware voor nodig lijkt mij, maar dat terzijde. Nu met Kubuntu heb ik echt het gevoel: ik kan er alles mee wat ik 5 jaar geleden nog niet voor mogelijk hield. in 2009 heb ik wel eens (op dit forum geloof ik) geopperd dat Linux nu echt klaar was voor de desktop, maar gezien de uiteenlopende reacties toen heb ik toch mijn mening maar bijgesteld. Maar nu is de look and feel toch echt vergelijkbaar met de commerciele besturingssystemen, althans zo ervaar ik het. Apple even buiten beschouwing gelaten, daar heb ik geen ervaring mee.

Ondanks dat Kubuntu met de nieuwere versie wat lichter aanvoelt dan voorheen, moet je toch wel een beetje hardware hier voor hebben, als het lichter moet dan komt Bodhi en bijv. WattOs om de hoek kijken. Ik ben aardig aan het stoeien geweest met Bodhi, heeft ook bling bling, maar is met een wat aparte interface misschien niet direct iets voor een nieuwkomer. WattOs is niet zo bekend, maar ik vind hem beter draaien dan Lubuntu, maar da's persoonlijk. Maarja, ik wil een beetje bijblijven en ga ook weer eens een keer aan de slag met Unity. Dat Windows 8 met tegels zit een Ubuntu met Unity, zal vast wel een reden hebben denk ik... Wij snappen het niet altijd, maar ze zullen vast wel een goede reden hebben om tegen de wensen van de consument in te gaan en het zou in de (nabije) toekomst nog wel eens verrassend kunnen uitpakken  ;)

Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/14, 08:07:13 »
...
Zelf ben en blijf ik een tevreden Xubuntugebruiker. Maar eerlijk is eerlijk: Linux Mint 13 Xfce is op dit moment m.i. gewoon de makkelijkste instapper voor de zoekende XP-gebruiker. Leercurve bijna nul. Dat hebben ze bij Mint netjes gedaan: petje af.  :)

In de komende 10 maanden hebben we het sterkste argument in handen voor overstap naar Linux, dat we ooit hebben gehad. Nog nooit lag het zo duidelijk en was het zo makkelijk te begrijpen. En nog nooit was de overstap zo simpel.  :)

Genoeg mensen (mijn opa en oma) kunnen net aan met XP overweg en zitten geheel niet te wachten op een nieuwe interface.
Hier is Mint 13 Xfde dan ook een erg belangrijk argument wat kwa uiterlijk en grafische werking sterk op XP zou lijken.

Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/14, 09:50:53 »
Ook op het seniorweb is geschreven over Xubuntu als vervanger voor XP ............

Terechte opmerking, en zeer zeker een juiste van seniorweb. Alleen heeft een doorwinterd lid (Pjotr) een juiste analyse gemaakt ivm keuze tussen Xubuntu en Mint Xfce ; hier staat een nette dualboot van die 2 te wachten op twijfelaars die niet goed kunnen kiezen, met een kleine demo hoop ik hen alsnog over de streep te halen om zeker een van de 2 te kiezen boven een nieuwe computer met de gekende nieuwe rotzooi.

Ook verwijs ik al eens naar de occasie markt (diverse sites w.o. marktplaats e.d.) voor een computer eventueel aan te kopen met wat flink RAM-geheugen en leuke spec's ; veelal ben je met amper 200€ gesteld voor jaren (k)Ubuntu-plezier, wat voor overstappers van XP stevig aanslaat (ik ga af op mijn demo's voor universiteitsstudenten), en niet alleen XP-gebruikers, ook W7-gebruikers.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/14, 10:46:36 »
En toch... op het forum seniorennet.be verkondigt een van de moderators steevast dat Linux rommel is en Windows altijd de beste keuze, om te weerleggen dat Windows 8 veel geld kost brengt hij volgende misplaatste vergelijking aan:

...een officiele linux kost ook geld hoor
http://www.beslist.be/products/software/software_besturingssystemen/c/besturingssysteem_bes~103839
...
Hiermee vergelijkt hij de kostprijs van de Redhat Enterprice distributie, zo kan ik het ook hé. Het jammere is dat op dat Windows forum heel veel mensen hoog oplopen met die moderator, ondanks de rechtzetting van een der leden:

...pfff ...verhaegen...jij weet evengoed als ik, dat 'officiele linux' GRATIS is, en dat die link van jou 'enterprice' software is... wat wil zeggen dat die bedoeld is voor bedrijven, die willen dat ze een zo volledig mogelijke ondersteuning willen krijgen (tegen betaling) van de desbetreffende software-firma, als er ooit eens moest een 'kink in de kabel' komen tijdens hun werkzaamheden. 
als je dan toch eens een 'vergelijking' wil van de enterprice linux t.o.v. de enterprice window$ ->
http://www.jusuchyne.com/codingchyne/2010/11/summary-of-linux-vs-windows-total-cost-of-ownership-comparison/
...

Die Verhaegen heeft héél nauwe banden met Microsoft vandaar zijn “afkeer” voor Linux. Maar omdat veel senioren op dat forum hem blindelings vertrouwen worden zij betreffende alterrnatieven voor Windows XP steevast richting Windows 8 geleid. Jammer dus...  :'(
« Laatst bewerkt op: 2013/06/14, 10:57:47 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/14, 10:47:04 »
Nogmaals het stukje gelezen en wederom in een lachbui uitgebarsten om dit stukje.

Citaat
Het is al langer bekend dat Microsoft na 8 april stopt met de ondersteuning van XP. Wie het systeem na die tijd blijft gebruiken, loopt beveiligingsrisico's.

Windows zelf is een enorm groot beveiligingsrisico =D =D

Noem eens een OS of andere software waarbij je 2 of 3 of 4 - AV en AS en AA programma's bij moet installeren om veilig te kunnen werken.
Ongetwijfeld zijn er een boel mensen die het voor elkaar krijgen om zonder alle rand-software onbesmet blijven, denken ze, want zij zijn vaak ongewild een onderdeel van een botnet  =D

enyway, een dag niet gelachen is een dag niet geleeft, en ik had net weer ff me eerste lachmomentje.   O0
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/14, 10:59:18 »
Die Verhaegen heeft héél nauwe banden met Microsoft vandaar zijn “afkeer” voor Linux. Maar omdat veel senioren op dat forum hem blindelings vertrouwen worden zij betreffende alterrnatieven voor Windows XP steevast richting Windows 8 geleid. Jammer dus...  :'(
Dat gaf ik hierboven ook al aan. Seniorweb is een Windows-bastion, zwaar gesponsord door Microsoft.  Hier een bericht over een training van Microsoft aan Seniorwebbers: 
http://ziggo-gebruikers.nl/forum/archive/index.php/t-8859.html.

Weliswaar van 2005 maar ik heb geen reden aan te nemen dat hierin iets veranderd is, sterker nog, Seniorweb is een 'partner' van Microsoft:
http://www.microsoft.com/netherlands/msnederland/microsoft-in-nederland/onze-samenwerkingsverbanden.aspx

Duidelijker kunnen we het niet hebben dacht ik zo.

Een uphill battle dus, moeilijk maar niet onmogelijk. Iedereen, dus ook ouderen krijgen in toenemende mate met niet-MS producten te maken (tablets, smartphones, e-readers, etc.) dus waarom de desktop dan niet? Bovendien kan het kostenaspect (nihil bij Ubuntu) van doorslaggevende betekenis zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/14, 11:23:17 door markba »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/14, 12:25:57 »
en ach, als je echt lichtgewicht wil kun je altijd nog gewoon in een terminal werken
webbrowser: lynx
file-manager: mc (midnight commander)
tekst-editor: vim / nano / GNU emacs
games: ninvaders, bsd-games

en voor de die-hards onder ons probeer eens (met ctrl+alt+F1 dus niet met een Xterminal) in een terminal het volgende:
mplayer -vo caca /pad/naar/videobestand.avi =D =D


Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #21 Gepost op: 2013/06/14, 12:32:59 »
@niekn: Geef mij maar liever Bodhi voor lichtgewicht (ook op moderne PC's heerlijk) :)
Maar Xubuntu (of Mint Xfce als je Pjotrs handleiding erbij pakt waardoor het prima te doen is) is voor XP-gebruikers een iets betere overstap.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #22 Gepost op: 2013/06/14, 12:44:17 »
Misschien moeten er meer gebruikers van Linux zich eens aanmelden op het forum van Seniorweb http://www.seniorweb.nl/webcontact/forum/
De server is wel erg traag soms (gebruikt ASP, dus Windows?), geduld is een schone zaak.
Het is inderdaad erg MS gericht, maar er komen steeds meer mensen, die ook eens naar buiten willen kijken.
Tot nu toe is het daar (veel te) rustig m.b.t. Linux.
Er wordt wel zoveel mogelijk ondersteuning gegeven voor OSX, IOS en Android, maar ik vermoed, dat ik de enige Seniorweb ambassadeur ben met een langere ervaring met Linux. :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #23 Gepost op: 2013/06/14, 12:59:05 »
..., maar ik vermoed, dat ik de enige Seniorweb ambassadeur ben met een langere ervaring met Linux. :lol:
Ja, ik zag jouw naam en fotootje al lansgskomen op dat forum. Dat zouden er meer moeten doen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Einde XP biedt kansen voor pc-verkoop
« Reactie #24 Gepost op: 2013/06/14, 17:55:48 »
Ja, ik zag jouw naam en fotootje al langskomen op dat forum. Dat zouden er meer moeten doen.
Het grappige is, dat er mensen vanuit de randstad hier naar toe komen, om een systeem te laten upgraden naar een dual boot, of een complete Linux-only installatie.
Het leukste was iemand met 2 EEE-pc's die door de fabrikant niet meer ondersteund werden en nu dankzij Bodhi weer helemaal mee kunnen.
[/OffTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.