Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Standaard NL instellingen, waar moet ik op letten?  (gelezen 850 keer)

Offline aniworks

  • Lid
Standaard NL instellingen, waar moet ik op letten?
« Gepost op: 2010/01/05, 17:26:31 »
Hallo allemaal,

Wellicht een newbie post, maar ik heb moeite om alle zaken die ik op standaard Nederlandse zaken wil zetten te vinden.
Ik gebruik Ubuntu 9.10 Karmic Koala x86_64 op een HP Compaq 6710b Laptop.
De installatie is in het Engels maar dit lijkt direct ook te betekenen dat mijn papier formaat op "Letter" staat.

Mijn printers staan "standaard" op A4, maar als ik ga printen in OpenOffice.org 3.1 of Google Chrome 4.0.249.43 dan loop ik tegen onhandige zaken aan. In OpenOffice.org moet ik telkens het papier formaat bij de printer eigenschappen op A4 zetten (ondanks het feit dat de Pagina instellingen staan op A4) en in Google Chrome kan ik dit niet eens wijzigen!

Is er een handige manier om globaal in Ubuntu het papier formaat op A4 te zetten? Of moet ik gewoon de Nederlandse versie installeren...

Whelp! :-)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr. Jeroen

Re: Standaard NL instellingen, waar moet ik op letten?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/05, 17:50:04 »
Eerst en vooral welkom op het forum!  :D

Ik denk dat dit opgelost kan worden met de "locale settings". Zo is er de LC_PAPER setting die het papier-formaat bepaald.

Typ hetvolgende in de command line / terminal.
sudo locale-gen nl_BE.UTF-8Dit zal de benodige bestanden genereren en op de juiste plaats zetten.

Daarna typ je:
sudo nano /etc/default/localeJe kan "nano" vervangen door je favoriete tekstverwerker: mousepad / gedit / ... aan jou de keuze.

En in dat bestand voeg je de volgende lijn toe op een nieuwe regel
LC_PAPER="nl_BE.utf8"
Sla het bestand op, log uit / reboot en misschien werkt het nu!
Succes.

P.S.: Als er iemand een fancy grafische manier heeft om dit te doen hoor ik het graag. Ik ken enkel de meeste dingen via de command-line...
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Re: Standaard NL instellingen, waar moet ik op letten?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/05, 18:19:40 »
System -> Administration -> Printing, rechtsklikken op de betreffende printer, kies Properties. Kies daarna printeropties. Selecteer A4 onder Media Size (de bovenste optie).

Offline aniworks

  • Lid
Re: Standaard NL instellingen, waar moet ik op letten?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/05, 20:11:28 »
Thanks ShadowDragon, Thanks Culumus007.

@ShadowDragon: Command-line is geen probleem! Ik had gewoon geen idee waar ik dit moest zoeken. Ik ga dit gelijk proberen! U hoort van mij :-)

@Culumus007: Die instellingen staan allemaal op A4... dat is het gekke.

Tot snel!

Gr. Jeroen

Re: Standaard NL instellingen, waar moet ik op letten?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/05, 21:54:34 »
Het kan zijn dat die "locale settings" geen invloed gaan hebben op je OpenOffice.org. Die heeft precies zijn eigen settings. Hier is een thread die hetzelfde probleem beschrijft als jij.

B.T.W: Heb je al eens geprobeerd om een pagina af te drukken zonder die setting in OOo te veranderen? Hier en daar lees ik, dat als je niet naar die default "letter" omkijkt en de rest van je systeem gewoon op A4 staat dat het gewoon netjes op een A4'tje wordt afgedrukt. Misschien eens het proberen waard met een documentje van maar 1 pagina?
Als je wat tekst zoekt: lorem ipsum.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Standaard NL instellingen, waar moet ik op letten?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/05, 22:02:49 »
En wat taal betreft: in Systeem->Beheer->Taalondersteuning kun je allerlei programma's in een keer in het Nederlands veranderen.