Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop met 32 MB  (gelezen 7564 keer)

Laptop met 32 MB
« Gepost op: 2011/06/15, 17:00:28 »
Beste Ubuntu gebruikers,

Een vriend van mij zit in de muziek een heeft een compaq laptop waar 32 mb intern geheugen zit en 3 gb hardeschijf. Ik weet het dit is niet veel.

Op het moment staat er windows 98 op, het duurt alleen nu zolang. Ik vroeg me af of er niet een linux versie is die super licht is voor die soort laptops.

De laptop zal enkel gebruikt worden om 1 muziek programma op af te spelen. Op een externe schijf wil ie al zijn muziek gaan neerzetten.

Ik ben dus ook nog op zoek naar een muziek programma, liefst een soort programma dat door dj's gebruikt word.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 20:38:42 door tjoptjop20 »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/15, 17:39:43 »
Met gebruik van swap naar de harde schijf zal PuppyLinux waarschijnlijk wel werken, al zal het niet supersnel zijn. 32 mb intern geheugen is erg weinig. Als hij niet in grote geldnood zit, of een andere reden heeft om zo'n oude laptop te gebruiken zou ik aanraden om te kijken naar iets nieuws. Zelfs vrijwel alles wat je tegenwoordig tweedehands kan krijgen zal een stuk sneller zijn dan deze Compaq, dus het hoeft niet erg duur te zijn.
Hij zou ook kunnen kijken of hij wat extra geheugen kan bijplaatsen, maar het zal niet makkelijk zijn om compatibel geheugen te vinden en de kans is groot dat het al snel meer geld kost dan het nog waard is.

http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started.htm

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/15, 17:42:28 »
Voor zulke oude bakken raad ik Windows95 aan  :D

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/15, 17:47:44 »
Pfoe... Da's wel heel weinig...

Uhh... Uhh...

Wat wil je met die laptop?

Misschien is Damn Small Linux wat, of BasicLinux. Zie ook bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Linux_distribution.

Je zult hem wel niet kunnen opstarten van een CD? En heb je netwerk (bekabeld?)?

Ubuntu gaat sowieso niet lukken.

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/15, 19:07:27 »
Beste Ubuntu gebruikers,

Een vriend van mij zit in de muziek een heeft een compaq laptop waar 32 mb intern geheugen zit en 3 gb hardeschijf.

Weten jullie of er een systeem is die op deze laptop kan?

Het enigste waar ze nog goed voor zijn....
Is een custum-make foto-lijst. -> http://www.23degrees.net/tools/archives/56-Making-a-digital-picture-frame.html
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/15, 19:08:22 »
Freedos kan er nog op  ;)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline brent8800

  • Lid
Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/15, 19:20:38 »
32 mb kun je niks mee als je de muziek industrie op gaat ^^
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/15, 19:47:47 »
tinycore?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/15, 21:03:11 »
Misschien zijn er nog oude dos programma's om mp3 te spelen.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/15, 23:04:11 »
Verplaatst, want een volwaardige Ubuntu gaat het zeker niet worden  ;)

Als tip(s), de eerste hit op Google: http://www.linuxlinks.com/Distributions/Mini_Distributions/ . Je zou ook een minimal install kunnen doen, en dan alleen een muziekspeler erop kunnen zetten. Gezien de ouderdom van de pc (werkt-ie nog op radiobuizen?  ;)) zou je een probleem kunnen krijgen met drivers voor je geluidkaart. Hoeft niet, maar kan.
En dan met de laatste B's een professioneel muziekprogramma, dat kan een *kuch* uitdaging zijn...
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 23:07:31 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/16, 01:06:12 »
Met gebruik van swap naar de harde schijf zal PuppyLinux waarschijnlijk wel werken, al zal het niet supersnel zijn. 32 mb intern geheugen is erg weinig. Als hij niet in grote geldnood zit, of een andere reden heeft om zo'n oude laptop te gebruiken zou ik aanraden om te kijken naar iets nieuws.

O ja? E17 heeft anders maar 8 MB nodig om te werken en 16 MB om lekker te draaien. Met 32 MB komt ie dus ruim uit.

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/16, 01:49:34 »

O ja? E17 heeft anders maar 8 MB nodig om te werken en 16 MB om lekker te draaien. Met 32 MB komt ie dus ruim uit.

Dat valt tegen, een 'kale' Ubuntu 10.04 zit rond de 17mb en dan is X nog niet geladen. Met E17 wil het wel, maar makkelijk gaat het niet worden. Debian 6 heeft bijvoorbeeld al 43 mb werkgeheugen nodig om hem te kunnen installeren, en ik vermoed dat het bij Ubuntu iets hoger ligt. Een truuk zou kunnen zijn om de harde schijf in een andere laptop te hangen en dan de boel erop te zetten en hem dan terug te plaatsen. E17 zal dan ongetwijfeld werken, maar wanneer hij een muziekprogramma gaat starten denk ik dat hij vrij snel aan het swappen slaat.
 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline heir4c

  • Lid
Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/16, 08:07:53 »
En als je op voorhand al een swap aanmaakt? Heb dit hier ook eens gehad met een oudere laptop met maar 128MB. Na het aanmaken van een swap kon ik Macpup makkelijker live draaien en installeren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/16, 10:11:53 »
En als je op voorhand al een swap aanmaakt? Heb dit hier ook eens gehad met een oudere laptop met maar 128MB. Na het aanmaken van een swap kon ik Macpup makkelijker live draaien en installeren.

Dat valt te proberen, al zou ik mijn vingers kruisen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/16, 13:26:27 »
@Theo: Als E17 niet zou kunnen draaien met 8/16 MB, dan mag je hoogstpersoonlijk het EFL-team een mailtje sturen dat hun website foutieve informatie geeft.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat dat niet zou kunnen draaien want E17 op mijn computer neemt maar 16 MB geheugen in beslag. En dan draai ik verschillende e-modules en gadgets erbij. Dus met 32 MB zou het als een tierelier moeten draaien. En welk muziekprogramma? Als ie Enjoy gebruikt dan neemt dat hooguit 1 MB in beslag daar Enjoy ook in EFL is geschreven.

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/16, 13:54:55 »
@Theo: Als E17 niet zou kunnen draaien met 8/16 MB, dan mag je hoogstpersoonlijk het EFL-team een mailtje sturen dat hun website foutieve informatie geeft.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat dat niet zou kunnen draaien want E17 op mijn computer neemt maar 16 MB geheugen in beslag. En dan draai ik verschillende e-modules en gadgets erbij. Dus met 32 MB zou het als een tierelier moeten draaien. En welk muziekprogramma? Als ie Enjoy gebruikt dan neemt dat hooguit 1 MB in beslag daar Enjoy ook in EFL is geschreven.

Wanneer ik tijdens een Debian installatie kies voor de aangepaste kernel, dus met alleen de drivers/instellingen voor mijn computer dan neemt dat al 10mb in beslag, en dat is al gauw 5 a 6mb minder dan met een generieke kernel.  En dan heb ik nog geen X of wat anders geladen.
Ik neem aan dat X en de 8 of 16 mb voor E17 hier nog bij komen.
Dat het met E17 onder de 32mb kan zitten daar ben ik van overtuigd, laat daar geen misverstand over bestaan.
Maar wanneer linux volledig gestart is met een grafische werkomgeving en dan in totaal 16 mb in beslag neemt, dan weet ik wat ik moet doen (spul formateren en direct E17 erop zetten) :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/16, 14:19:44 »
Ik heb het over qua RAM-geheugen 16 MB (wat het grootste probleem in dit draadje is), niet qua harde-schijfruimte (dat kan makkelijk met 3 GB). 16 MB RAM is wat E17 hier in beslag neemt.

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/16, 15:45:45 »
Ik heb het ook over het ram geheugen, en het sommetje: Kernel (en benodigdheden) + Xorg + E17

Overigens heb ik net even geprobeerd om Debian te installeren in een virtueel doosje met 32mb werkgeheugen.
Eerst een mooi rood scherm met de mededeling dat ik echt 43 mb nodig was en daarna verder gegaan in low memory mode.
De harde schijf ingedeeld inc. swap en het leek goed te gaan.... totdat er een bootloader op moest.
Zowel Grub als Lilo vertikten het.
Dus ik denk dat de harde schijf in een ander computer prikken en dan installeren de beste optie is.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/16, 17:02:38 »
Ja oké. Ik heb het ook niet getest met installeren. Ik constateer alleen na installatie hoeveel het in beslag neemt op mijn PC en die specs zijn natuurlijk wel stukken beter dan die oude laptop, maar toch, E17 16 MB van het RAM opsnoepend met 6 GB RAM in deze PC... dan moet het toch echt helemaal lukken met 32 MB RAM.

Maar inderdaad is misschien in een andere PC stoppen beter, dan E17 erop zetten en gaan met die banaan! :D

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/16, 21:17:53 »
Maar inderdaad is misschien in een andere PC stoppen beter, dan E17 erop zetten en gaan met die banaan! :D

Even snel wat getest met Debian en E17.
En ik zeg het er maar direct bij, wat E17 betreft ben ik absoluut een Noob.
Feit is dat ik bij een koude start nu 31mb in gebruik heb (en wat swap), maar dat is dan wel met wat extra modules voor zover ik kan zien. Geen slecht resultaat, dus ik sluit me aan bij de woorden van Vistaus die hier boven staan.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline heir4c

  • Lid
Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/16, 22:40:21 »
Is Icewm niet de lichtste om te gebruiken? Dan kan hij die nemen.

Leuk experimentje maar eigenlijk.... voor enkele euro's kan je een oudje kopen met meer ram.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/16, 23:44:33 »
Is Icewm niet de lichtste om te gebruiken? Dan kan hij die nemen.

Leuk experimentje maar eigenlijk.... voor enkele euro's kan je een oudje kopen met meer ram.

IceWM (standaard) is licht, lichter dan bijvoorbeeld fluxbox en JWM.
Aangezien ik E17 installeerde met een .deb file waar wat extra's (E17 modules) bij zaten mag ik in alle redelijkheid aannemen dat een 'kale' E17 een paar mb lager uitvalt.
Tja en wat is het lichtste om te gebruiken? Ratpoison? Xmonad? Geen idee.
Ach en experimenteren is leuk, ik las altijd kmandla's blog die had voor deze laptop vast de perfecte oplossing. :)


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/17, 06:48:51 »
Is Icewm niet de lichtste om te gebruiken? Dan kan hij die nemen.

Leuk experimentje maar eigenlijk.... voor enkele euro's kan je een oudje kopen met meer ram.

Dat kan nog vies tegenvallen.
Met wat geluk past er een PC100 van 128MB erin, die zijn nog te vinden.
Als je pech heb, zal je een 32MB of 64MB PC66 (EDO) ram module moeten zoeken met nadruk op zoeken.

Als je een overzicht wil van alle WindowManager en Desktops -> http://xwinman.org/index.php
Of ze nog allemaal actief zijn ... ??

Heel lang geleden kwam twm en mwm al mee met de installatie van X.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/17, 08:34:41 »

Dat kan nog vies tegenvallen.
Met wat geluk past er een PC100 van 128MB erin, die zijn nog te vinden.
Als je pech heb, zal je een 32MB of 64MB PC66 (EDO) ram module moeten zoeken met nadruk op zoeken.

Als je een overzicht wil van alle WindowManager en Desktops -> http://xwinman.org/index.php
Of ze nog allemaal actief zijn ... ??

Heel lang geleden kwam twm en mwm al mee met de installatie van X.



Klopt, en dan nog is het de vraag of het daadwerkelijk lukt. Ik heb hier nog een oude toshiba laptop liggen die 128mb van hetzelfde type geheugen niet leuk vindt. Hij is blijkbaar gehecht aan zijn iets in de 40 mb :S

@heir4c, met icewm gaat het ook zeker lukken. Ik kon het niet nalaten om even met Debian/iceWM te experimenteren.
Niets bijzonders, maar puur om te kijken wat het doet met het geheugen.
Vandaar dat er alleen de basis opstaat (minus een paar consoles), xorg, icewm, alsa, gentoo en audacious.
Met een koude start zit hij op 23mb en met audacious aan op 28mb.
Voor de sceptici... een screenshot :)







Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Laptop met 32 MB
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/17, 18:20:01 »
.....

Klopt, en dan nog is het de vraag of het daadwerkelijk lukt. Ik heb hier nog een oude toshiba laptop liggen die 128mb van hetzelfde type geheugen niet leuk vindt. Hij is blijkbaar gehecht aan zijn iets in de 40 mb :S

.....
Ik kan er over meespreken. Heb hier een paar geheugen modules 'voor oudjes' liggen en deze willen ook niet in alle 'oudjes' werken.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556