Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mounten schijf...  (gelezen 1444 keer)

Offline Ivan1986

  • Lid
mounten schijf...
« Gepost op: 2007/09/01, 19:34:48 »
hey... ik heb sinds deze middag mijn laptop en deze werkt prima... er zijn nog enkle kleine dingen die ik niet goed vind: hier komt het eerste de andere zijn voor later op de avond of in de loop van deze week.
ik heb enkel ubuntu geinstaleerd. hierbij heb ik een swap, home, root en fat32 partitie, die laatste kan ik echter niet lezen. hij herkent wel bij schijfgebruik een partitie vfat en dat is sda4. maar als ik in media kijk staat die er niet bij. de bedoeling van de fat 32 schijf was dat ik een netwerk kon maken met windows en zo bestanden uit wisselen.

iemand een ide hoe ik op deze schijf geraak...

lordwodan

  • Gast
mounten schijf...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/01, 19:49:39 »
Waarom Fat32 om te delen met windows?

Hoe dan ook, misschien heb je wat aan deze info:

http://www.linuxdocs.nl/index.php?pagina=mounten

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
mounten schijf...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/01, 20:45:19 »
Kan je de /etc/fstab posten? Met samba kun je een map op ext3 delen, met fat32 is het me zelf nog niet gelukt..

Offline Ivan1986

  • Lid
mounten schijf...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/01, 21:15:00 »
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda2
UUID=605a5bb0-8cbf-4567-adbf-244e416c9dc9 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda4
UUID=1BD6-B478  /dos            vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       1
# /dev/sda3
UUID=c279ab48-e751-45bc-84f7-4033c5986918 /home           ext3    defaults        0       2
# /dev/sda1
UUID=0b4e7a49-9529-4ba6-8ee5-53c881653f97 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0.

lordwodan

  • Gast
mounten schijf...
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/01, 21:24:55 »
In de link die ik je net gaf staat volgens mij de oplossing, nagenoeg onderaan.

mounten schijf...
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/01, 21:26:45 »
Ik gebruik gewoon een ext3 partitie om te delen met windows. Er is een driver voor windows zodat windows ext2 schijven kan lezen en schrijven. Ext3 is backward compatible met ext2, wat wil zeggen dat je een ext3 schijf kan behandelen als ware het een ext2 schijf, schrijven en lezen. Alleen de journaling van ext3 werkt dan niet. Maar goed, fat32 heeft ook geen journaling, dus dat is niet zo'n probleem lijkt me.

Citaat
Does the Ext2 driver access Ext3 volumes, too?

The Ext3 file system is the Ext2 file system which has been extended by journaling. Ext3 is backward-compatible to Ext2 - an Ext3 volume can be mounted and used as an Ext2 volume. Just as older Linux Kernels which do not know the Ext3 file system can mount Ext3 volumes (as Ext2 volumes), the Ext2 file system driver ext2fs.sys for Windows incorporated in this software package can do it without any problems, too. Of course you do not take advantage of the journaling of the Ext3 file system if you mount it as an Ext2 file system.

If you mount an Ext3 file system as an Ext2 file system and the file system is not cleanly dismounted, (e.g. due to a system crash), you have to run the e2fsck tool. (Linux does it automatically.) Running e2fsck can take several hours on large volumes. You do not benefit from journaling the Ext3 file system, because you have to run e2fsck.

If you mount an Ext3 file system as an Ext3 file system (journaling) and the file system is not cleanly dismounted due to a system crash, things are much better: When the volume is mounted next time as an Ext3 file system, a replay of the journal will be done, after which the file system will be consistent. You need not run e2fsck. (If you run e2fsck nevertheless, it won't find any errors of the Ext3 file system, because there will not be any errors after replaying the journal.)

If a volume is mounted as Ext3 file system, any new data is first completely written into the journal, and then into the file system. This is also called a transaction. Finally, the data is removed from the journal. So a journal only contains data when you are writing to the file system. After a clean dismount of the Ext3 file system, the journal is empty.

When the Linux kernel mounts an Ext3 file system, it first checks whether the journal contains complete transactions (not written yet due to a prior crash). If there are any, it does the already mentioned replay of the journal, which means that all data of the journal is written to the file system, and any data will be removed from it. So a replay always repairs any damage caused by a prior crash.

With the described way of writing the journal and the file system's data and with a replay of the journal after a crash, consistency of the file system is always achieved. Thus, e2fsck will not find any error.

The Ext2 file system driver of the Ext2 IFS software will refuse mounting an Ext3 file system which contains data in its journal, just like older Linux kernels which have no Ext3 support. In this way data loss and damaging the file system is avoided when the journal is subsequently replayed. So you can access only those Ext3 volumes with the Ext2 IFS software which have been cleanly dismounted beforehand.
http://www.fs-driver.org/

groet,
Thomas.

Offline vanadium

  • Lid
mounten schijf...
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/02, 17:24:33 »
De originele poster wil, naar ik begrijp, een "netwerk maken" met Windows. Op de PC zelf is enkel Ubuntu geïnstalleerd. In dat geval zijn alle schijven best geformatteerd in een natief Linux bestandssysteem. De schijfruimte wordt dan op het netwerk beschikbaar gesteld via samba, zodat een Windows PC dit via het netwerk kan benaderen.

Het probleem is, zo lijkt me, dat Ivan1986 vanop de Ubuntu PC de fat32 partitie niet kan benaderen (je post is echt niet 100% duidelijk, Ivan1986!). De schijf blijkt evenwel reeds opgenomen in fstab. Ze is gemount onder /dos. Ivan1986, controleer even of je door te navigeren naar /dos je partitie niet kan benaderen (inderdaad, je schijf staat NIET in /media!).

Offline Ivan1986

  • Lid
mounten schijf...
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/02, 22:26:33 »
Misschien zal ik het iets duidelijker maken.

Ik heb een laptop met enkel en alleen ubuntu op. De schijf is verdeeld in 2 GIG swap, 10 gig home, 20 gig root, en dan 48gig fat32, ik wou eigenlijk gewoon nog een extra partitie hebben en dachty omdat ik soms met andere computers moest comuniceren, laat ik deze in fat32 zetten dan werkt dit zeker. Van mij mag die schijf ook in ex3 staan. Eigenelijk maakt me dat niet zo veel uit. Maar ik zou het wel leuk vinden moest deze in "verkenner" zichtbaar zijn als een extra schijf.
Dus nu de vraag nog eens.
Hoe krijg ik deze zichtbaar  (en misschien zelfs eerrst formateren naar een ex3)

ben ik deze keer duidelijker geweest?

Offline vanadium

  • Lid
mounten schijf...
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/02, 23:10:27 »
Dat is inderdaad al heel wat duidelijker. Een systeem met enkel Ubuntu, dat is best het eenvoudigst! Wellicht heb je bij de installatie zelf de partiionering gedaan. Wellicht heb je dan geen mount point toegewezen aan je fat32 volume, waardoor dit nu niet gemount is. Je moet dat vooralsnog handmatig in orde brengen. Vooraf dit: als je enke Ubuntu gebruikt, zet je dat best om naar een robust modern bestandssysteem zoals ext3. ext3 ondersteunt Linux permissies, bestanden groter dan 4 GB enz ...

Kern van de zaak: hoe mount je nu je extra partitie (nu nog je extra fat volume)

(1) maak een mount point
(2) mount de schijf via /etc/fstab

(1) Je maakt "ergens" een lege directory. Kan in principe gelijk waar. Traditioneel gebeurt dat onder /mnt, Ubuntu mount verwisselbare schijven onder /media. Aangezien de jouwe een vaste partitie is, zou ik die onder /mnt mounten: op dei wijze krijg je geen icoon op de desktop ervoor

sudo mkdir /mnt/sda4

Je kan ook een andere naam dan sda4 kiezen als je wil. Het volgende ben ik niet zeker, maar ik vermoed dat, om alle gebruikers alle rechten te geven op de schijf, je de permissies van het mountpoint zal moeten aanpassen:

sudo chmod 777 /mnt/sda4

(sla dit even over, kan je niet schrijven, voer dan bovenstaand commando uit).

(2) Je mount de schijf via /etc/fstab, zodat ze meteen gemount wordt bij het opstarten.

gksudo /etc/fstab

Voeg een lijn toe voor /dev/sda4, die je dus zal mounten under /mnt/sda4.

/dev/sda4 /mnt/sda4 vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0

(3) zien of alles werkt:
type

sudo mount -a

Je zou hier geen foutmelding mogen zien. Als dat zo is, dan kan je op je schijf via /mnt/sda4. Handiger is natuurlijk een link naar /mnt/sda4 te maken onder je home directory.

Als je de schijf liever naar ext3 omzet, formatteer dan eerst het volume opnieuw naar ext3

sudo mkfs -t ext3 /dev/sda4

Dan volg je bovenstaande instructies, maar de /etc/fstab regel wordt:

/dev/sda4 /mnt/sda4 ext3 defaults 0 2

Voor de permissies gaan we nu "professioneler" te werk: alleen de root kan alles doen. Als je als gebruiker toegang wil, maak dan een directory op die schijf (als root) en verander de permissies van die directory zodat je als gebruiker alles kan doen. Creëer een link naar die directory onder je home directory.


sudo mkdir /mnt/sda4/data
sudo chown $USER:$USER /mnt/sda4/data

($USER kan je als dusdanig intypen:: dit is een systeemvariabele die je eigenlijke gebruikersnaam voorstelt)

ln -s /mnt/sda4/data ~/data

Door dit laatste commando maak je in je home een symbolic link naar je partitie, zodat je die zonder moeite kort bij de hand hebt (namelijk vanuit je eigen home). Als er ook andere gebruikers op je computer zijn, dan kan je ook voor hen een directory maken op de partitie en die linken vanuit hun home directory.

mounten schijf...
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/03, 09:00:03 »
Ik had je vraag niet goed gelezen, ik las fat32 en dacht meteen dat je een dualaboot zou hebben. Als je een schijf via een netwerk wilt delen, dan maken computers op het netwerk contact met die schijf via het operating systeem dat op de computer met die schijf staat. Het is dus alleen van belang dat dit operatingsysteem, in jouw geval Ubuntu, deze schijf (partitie) kan lezen. Ubuntu kan zowel fat32 als ext3 lezen. Ik zou er echter wel voor kiezen dan ext3 te gebruiken omdat dan makkelijker fouten op de schijf zijn te herstellen mocht de computer ooit crashen oid.