Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Toetsenbord op scherm desktop in Ubuntu  (gelezen 749 keer)

[OPGELOST]Toetsenbord op scherm desktop in Ubuntu
« Gepost op: 2013/02/22, 19:55:31 »
Goedendag,

Over het toetsenbordje (onboard) op het scherm van de desktop in Ubuntu, vraag ik mij af of dit behalve een handigheidje, ook een veiligheidsgereedschap is? Anti-virusprogramma's bieden vaak een virtueel toetsenbordje bijvoorbeeld om keyloggers het moeilijk te maken. Uiteraard is het de bedoeling dat Linux/Ubuntu in het geheel van dit soort bedreigingen geen hinder heeft, maar het is toch goed te weten wat "onboard" doet!  :)


« Laatst bewerkt op: 2013/02/22, 23:25:48 door Jijbuntu »
Linux Mint 19 Xfce

Re: Toetsenbord op scherm desktop in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/22, 20:04:45 »
Nee, in Ubuntu is het geen veiligheidsgereedschap; gewoon een normaal werkend onscreen toetsenbord. En keyloggers zijn er niet voor Ubuntu.

Re: Toetsenbord op scherm desktop in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/22, 20:35:54 »
Nee, in Ubuntu is het geen veiligheidsgereedschap; gewoon een normaal werkend onscreen toetsenbord. En keyloggers zijn er niet voor Ubuntu.
Natuurlijk zijn er wel keyloggers voor Ubuntu, neem bijvoorbeeld logkeys. Ik heb nog nooit gehoord  dat er in het wild misbruik van wordt gemaakt door criminelen, maar ze bestaan zeer zeker wel. En tegen een hardwarematige keylogger valt niets te doen.

Re: Toetsenbord op scherm desktop in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/22, 20:41:20 »
Nee, in Ubuntu is het geen veiligheidsgereedschap; gewoon een normaal werkend onscreen toetsenbord. En keyloggers zijn er niet voor Ubuntu.
Natuurlijk zijn er wel keyloggers voor Ubuntu, neem bijvoorbeeld logkeys. Ik heb nog nooit gehoord  dat er in het wild misbruik van wordt gemaakt door criminelen, maar ze bestaan zeer zeker wel. En tegen een hardwarematige keylogger valt niets te doen.

Oké, laat me die zin anders formuleren ;)

"Er zijn geen keyloggers voor Ubuntu in het wild aangetroffen dus zorgen zijn niet nodig."

Re: Toetsenbord op scherm desktop in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/22, 20:45:38 »
Nee, in Ubuntu is het geen veiligheidsgereedschap; gewoon een normaal werkend onscreen toetsenbord. En keyloggers zijn er niet voor Ubuntu.
Natuurlijk zijn er wel keyloggers voor Ubuntu, neem bijvoorbeeld logkeys. Ik heb nog nooit gehoord  dat er in het wild misbruik van wordt gemaakt door criminelen, maar ze bestaan zeer zeker wel. En tegen een hardwarematige keylogger valt niets te doen.



Citaat
maar ze bestaan zeer zeker wel. En tegen een hardwarematige keylogger valt niets te doen.

Uuuuuhhhhmmmmmm............. niets tegen te doen in Ubuntu............maar wel in Windows??

Linux Mint 19 Xfce

Re: Toetsenbord op scherm desktop in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/22, 20:48:52 »
Wat wil je doen in Windows (software) dat in je *hardware* zit ????????? Als het in je hardware zit dan kan je vanuit software helemaal niks doen, ongeacht welk OS.

Re: Toetsenbord op scherm desktop in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/22, 20:49:38 »
Nee, in Ubuntu is het geen veiligheidsgereedschap; gewoon een normaal werkend onscreen toetsenbord. En keyloggers zijn er niet voor Ubuntu.
Natuurlijk zijn er wel keyloggers voor Ubuntu, neem bijvoorbeeld logkeys. Ik heb nog nooit gehoord  dat er in het wild misbruik van wordt gemaakt door criminelen, maar ze bestaan zeer zeker wel. En tegen een hardwarematige keylogger valt niets te doen.



Citaat
maar ze bestaan zeer zeker wel. En tegen een hardwarematige keylogger valt niets te doen.

Uuuuuhhhhmmmmmm............. niets tegen te doen in Ubuntu............maar wel in Windows??


Nee hoor. Of je nu in Windows of Ubuntu op een toets drukt, als er een apparaatje tussen de USB-connector van je toetsenbord en de USB-host van de computer zit, wordt alles geregistreerd.

Een virtueel toetsenbord is dan wel onvatbaar voor hardwarematige keyloggers en de traditionele softwarematige, maar een slimme crimineel laat dan gewoon screenshots van het scherm nemen als het virtuele toetsenbord actief is, of weet zich op een andere manier toegang te verschaffen tot de zo gewilde data.

Het allerveiligst is mijns inziens om Linux boven Windows te verkiezen voor gevoelige zaken waarvoor je op het laatstegenoemde platform zo'n schermtoetsenbord zou gebruiken (dat echter wel de veiligste optie voor dat platform is, denk ik).
« Laatst bewerkt op: 2013/02/22, 22:06:15 door Cumulus007 »

Re: Toetsenbord op scherm desktop in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/22, 21:53:47 »
O.k......... .......Vistaus enCumulus007................hartelijk bedankt voor de informatie. Ik weet waar ik aan toe ben met Keyloggers in Ubuntu.
Linux Mint 19 Xfce