Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Edit PDF files met Master PDF [tip]  (gelezen 745 keer)

Offline rico70

  • Lid
Edit PDF files met Master PDF [tip]
« Gepost op: 2019/08/31, 14:43:19 »
Voor een kennis moest ik een PDF omzetten naar tekst. PDF file is een tekst document, geen image zoals je bv met xsane krijgt.

Met de edit functie van Master PDF lukte het me niet, geen idee wat ik fout deed, en eerlijk gezegd vind ik het vandaag te warm om er diep(er) in te duiken.

Master PDF heeft een export functie naar tekst : File - Export to - Text
Dit werkt bijna perfect. Alle tekst wordt netjes ge-exporteerd, de opmaak van het document is wel weg.

Master PDF 4.3.89 64 bit

Edit : gevonden waarom het niet lukt. Bewerken van PDFs gaat alleen met de betaalde versie https://code-industry.net/free-pdf-editor/ halverwege de pagina staan de verschillen tussen de betaalde en gratis versie

Edit 2 : nahjo heeft een betere tip https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106670.msg1035566#msg1035566

Gr. Rico
« Laatst bewerkt op: 2019/09/01, 12:41:24 door rico70 »

Offline peer

  • Lid
Re: Edit PDF files met Master PDF [tip]
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/31, 14:45:19 »
latere versi3s van dit programma geven helaas een watermerk in het document. Dus blijf bij de hierboven genoemde versie.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Edit PDF files met Master PDF [tip]
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/31, 17:22:46 »
Voor als het nog niet gelukt is: ik heb goede ervaringen met convertio.co , een on-line convertor. Bij simpele lay-out blijft deze ook behouden.

Offline rico70

  • Lid
Re: Edit PDF files met Master PDF [tip]
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/31, 17:28:03 »
@peer, weet ik. Maar bij platte tekst kan je geen watermerk krijgen. Dat krijg je alleen maar als je een PDF maakt met Master PDF.

@ajjp, documenten waar persoonlijke info instaat gooi ik niet online, je weet nooit wat er mee gebeurd. Bovendien gluurt faciesbook mee op die site.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/31, 17:30:35 door rico70 »

nahjo

  • Gast
Re: Edit PDF files met Master PDF [tip]
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/01, 11:18:05 »
Voor de CLI liefhebbers is er pdftotext. Heb ik een tijdje geleden gebruikt voor een 10 tal pdf bestanden met afbeeldingen en tabellen.
Voor het gemak had ik toen het volgende scriptje:
#!/bin/bash
# pdf2text.sh
# converteren van .pdf bestand naar .txt

# benodigd is pdftotext (onderdeel van poppler-utils)
# apt install poppler-utils

# opdracht pdf2txt.sh <pdfbestand>

FILEIN=$1
if [ -f "$FILEIN" ] ; then
    FILEOUT=${FILEIN%.*}".txt"
    pdftotext -layout "$FILEIN" "$FILEOUT"
fi

exit
zie ook man pdftotext


Offline rico70

  • Lid
Re: Edit PDF files met Master PDF [tip]
« Reactie #5 Gepost op: 2019/09/01, 12:39:57 »
Voor de CLI liefhebbers is er pdftotext.
Bedankt, dit vind ik lekker werken dan Master PDf voor de enkele keer dat ik een PDF naar tekst moet omzetten