Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bespreektopic: onderdelen van gemeenschap op website meer laten opvallen  (gelezen 1433 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Bericht aan de moderators: ik vermoed dat dit topic op de verkeerde plek staat. Als jullie de juiste plek voor dit topic kennen, verplaats het dan even ;)

Hallo allemaal,

ik wil graag een moeilijk iets met jullie bespreken: de website.

Waarom?

Omdat ik het gevoel heb dat bepaalde onderdelen van onze LoCo niet genoeg opvallen. Denk hierbij aan Planet Ubuntu-NL, de mailinglijst, de IRC-chat, de documentatie enzovoort.

En ik ben niet de enigste die dit gevoel heeft. Op de LoCo Health Check van 3 augustus werd er hier ook al over gesproken. Daar werd er gezegd dat Ubuntu-NL's Planet meer zou moeten opvallen, om zo mensen aan te moedigen om aan Ubuntu bij te dragen en mensen te informeren over wat er allemaal in de internationale gemeenschap gebeurt.

Ik denk dat deze situatie te verbeteren valt door op de homepagina minder diep in te gaan op wat Ubuntu is en waar je het kunt downloaden, en meer grote links te plaatsen naar de uiteenlopende delen van de gemeenschap ( en uiteraard een grote link naar een pagina met uitleg over wat Ubuntu is en waar het te downloaden is ).

Iets in die aard wordt namelijk gedaan op de officiële website ( ubuntu.com ) en ik denk dat men over dit systeem redelijk tevreden is in de internationale gemeenschap.

Dus wat ik jullie wil bespreken is: hoe denken jullie dat we de verschillende delen van onze LoCo goed kunnen laten opvallen op de homepage van onze website? En wat vinden jullie dat we kunnen leren van de officiële website?

Ik hoop dat dit een goede discussie wordt die in de toekomst als basis zal kunnen dienen om onze website te verbeteren. Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Bespreektopic: onderdelen van gemeenschap op website meer laten opvallen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/25, 14:06:10 »
Dit is een goed punt om mee te nemen tijdens het ontwikkelen van het nieuwe thema.

Tot nu toe is er dit:
http://img44.imageshack.us/img44/7407/ubuntuthemetestforumind.png

De bovenste oranje balk en de footer helemaal beneden kunnen gebruikt worden hiervoor.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bespreektopic: onderdelen van gemeenschap op website meer laten opvallen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/25, 14:11:37 »
Inderdaad, de bovenste oranje balk en het onderste grijze kader kunnen ervoor zorgen dat deze links goed opvallen en zijn ook prima bruikbaar op de homepagina ( dus www.ubuntu-nl.org ).

Goed werk trouwens! :D

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Bespreektopic: onderdelen van gemeenschap op website meer laten opvallen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/25, 14:40:43 »
Bericht aan de moderators: ik vermoed dat dit topic op de verkeerde plek staat. Als jullie de juiste plek voor dit topic kennen, verplaats het dan even ;)
Ik denk dat dit in het subforum Ubuntu-NL thuishoort...

Verder goed dat je dit zo wilt bespreken!

Je hebt het over: http://ubuntu-nl.org/ he? De pagina waar je op terecht komt (homepage) vind ik eigenlijk wel prima zo. Dit is een soort van nederlandse afspiegeling van de ubuntu.com. Wat mij betreft moet dat zo blijven. Vooral iemand die voor het eerst met Ubuntu in aanraking komt wilt makkelijk een CD downloaden en installeren, rechtsbovenin staan links naar ondersteuning en Ubuntu NL als gemeenschap.

De IRC-chat en het forum ontdekken de mensen vanzelf wel uit mijn ervaring. De mailinglijst is zeer rustig, maar dat komt misschien omdat liever voor 1 van de andere 2 (forum of IRC) kiezen.
planet.ubuntu-nl is misschien een beetje onduidelijk en niet zo interessant voor nieuwe mensen.

We hebben op de homepage wel allerlei links naar de verschillende onderdelen. Maar ik denk dat we daar ook nog 1 (overzichts)pagina voor kunnen maken. Net zoals: http://www.ubuntu.com/community
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Bespreektopic: onderdelen van gemeenschap op website meer laten opvallen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/25, 14:59:52 »
Ik denk dat dit in het subforum Ubuntu-NL thuishoort...

Klopt, ik zal het daar zetten.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bespreektopic: onderdelen van gemeenschap op website meer laten opvallen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/26, 18:41:40 »
@Wazzzaaa: ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Ik doelde er niet op om te zeggen dat deze delen van onze gemeenschap niet te bereiken zijn. ik doelde er wel op om te zeggen dat ze in de praktijk redelijk verborgen zijn, terwijl ze toch een schat aan informatie bieden.

Als een nieuwe gebruiker op deze website komt is hij / zij inderdaad meestal opzoek naar een manier om Ubuntu te downloaden om het zo uit te proberen. Maar stel nu dat we op de hoofdpagina verscheidene goed zichtbare links plaatsen naar de verschillende delen van onze gemeenschap, zou hij / zij als Ubuntu hem / haar bevalt dan niet uit nieuwsgierigheid kijken naar deze delen van de gemeenschap en er eventueel zelfs aan beginnen bij te dragen?

Dat is het punt. Er zullen vast veel personen zijn die als de delen van de gemeenschap wat meer zouden opvallen hieraan zouden willen bijdragen. Nu hebben de verschillende delen van onze gemeenschap minder bijdragen of zijn ze minder actief omdat heel veel mensen zelfs niet weten van hun bestaan.

Dit zou moeten worden veranderd. Zeker als je bedenkt dat er van ons als LoCo team verwacht wordt om mensen niet alleen te laten kennismaken met Ubuntu, maar ook warm te maken om aan Ubuntu bij te dragen ( zie hier voor meer informatie over wat er van een LoCo team wordt verwacht ).

Met opvallen bedoel ik niet gewoon een paar kleine linkjes aan de linkerkant van de hoofdpagina, met opvallen bedoel ik duidelijke, grote linkjes in het midden van de hoofdpagina zoals dat op de officiële website het geval is.

Ronnie's thema zal de delen van onze gemeenschap al wat meer zichtbaar maken op de rest van de website, maar het laat voor de hoofdpagina de verschillende delen toch net niet genoeg opvallen.