Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe kernel niet actief  (gelezen 1197 keer)

Online HWE64

  • Lid
Nieuwe kernel niet actief
« Gepost op: 2017/10/31, 13:34:09 »
Ik gebruik Linux Mint 18.2 XFCE. Nu ben ik voor een paar weken geleden overgestapt van kernel 4.8 naar 4.10 (HWE versie) omdat die eerste niet meer ondersteunt werd. Nu heb ik gezien dat er weer een nieuwe update is voor kernel 4.10.0.37. Mijn vraag is nu :Als ik deze (kernel 4.10.0.38) installeer wordt deze dan zelf ook actief of moet ik nog wat anders doen???? Kan ik ook niet beter "bijgewerkte systeemkernen altijd kiezen" aan vinken????
Ik gebruik namelijk ook Xubuntu 16.04 LTS en dat werkt toch even iets anders
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Nieuwe kernel niet actief
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/31, 21:08:41 »
Ik werk met de Cinnamon versie van Mint en kon gewoon de nieuwe aanklikken en daarna heb ik voor alle zekerheid het systeem een herstart gegeven.
Omdat ik het zeker wilde weten in de terminal gekeken met: uname -r  en de nieuwe was actief (dit was overigens ook mijn verwachting).
Maar een ander puntje, staat in de XFCE versie nog niet de 4.13 kernel? Deze heb ik namelijk gekozen (vanwege de uit de doos herkenning van een freesync scherm).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe kernel niet actief
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/31, 21:10:32 »
Maar een ander puntje, staat in de XFCE versie nog niet de 4.13 kernel? Deze heb ik namelijk gekozen (vanwege de uit de doos herkenning van een freesync scherm).
Sinds vandaag staat-ie erin.  :)

Online HWE64

  • Lid
Re: Nieuwe kernel niet actief
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/31, 21:53:59 »
De kernel 4.13 staat er nu ook op en heb de 4.10.0.38 geinstalleerd maar krijg deze niet actief of moet ik naar de 4.11 overstappen omdat deze ook niet meer ondersteunt wordt :'(? Wat doe ik verkeerd????

Later gemerkt dat deze kernel ook niet in Grub komt te staan. Heb de kernels 4.10.0.38 en 4.10.0.37 verwijderd. Nu staat er alleen nog 4.8.0.53 op en en toch zie ik in Grub na herstart kernel 4.10.0.37 ook staan terwijl ik deze verwijderd heb. Ik heb ook update Grub gedaan in de terminal. Ra, ra :| :|
« Laatst bewerkt op: 2017/11/01, 00:09:52 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Online HWE64

  • Lid
Re: Nieuwe kernel niet actief
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/01, 11:08:20 »
Om het hier bovenstaande misschien duidelijk te maken heb ik een foto gemaakt van de geavanceerde lijst in Grub. Kernel 4.10.0.37 is er niet meer (heb ik verwijderd). Ik heb alleen nog 4.8.0.53 geïnstalleerd. Mijn vraag is : hoe krijg ik die kernel 0.37 uit Grub???? Als ik nu kernel 4.10.0.38 zou installeren dan zie ik die ook na opstart en na Grub update in terminal niet terug :evil:. How can????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe kernel niet actief
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/01, 11:45:37 »
Heb je meerdere distro's naast elkaar geïnstalleerd? Zo ja, dan is waarschijnlijk de Grub van een andere distro dominant. Vandaar.

In de distro met de dominante Grub:
sudo update-grub

Online HWE64

  • Lid
Re: Nieuwe kernel niet actief
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/01, 12:25:10 »
Heb je meerdere distro's naast elkaar geïnstalleerd? Zo ja, dan is waarschijnlijk de Grub van een andere distro dominant. Vandaar.

In de distro met de dominante Grub:
sudo update-grub
@Pjotr, Sorry dat ik je onthouden heb van info. Ik heb namelijk dualboot Xubuntu 16.04/Linux Mint 18.2Xfce.
Inmiddels ben ik overgegaan naar een nieuwe kernel de 4.10.0.38.
Zoals je verteld had heb in Xubuntu de Grub update gedaan (vergeet ik hopelijk nooit meer)en alles werkt weer perfect ^-^
Thx, Henk
« Laatst bewerkt op: 2017/11/02, 22:33:20 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Nieuwe kernel niet actief
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/02, 22:20:09 »
Maar een ander puntje, staat in de XFCE versie nog niet de 4.13 kernel? Deze heb ik namelijk gekozen (vanwege de uit de doos herkenning van een freesync scherm).
Sinds vandaag staat-ie erin.  :)

Die was ook van harte welkom :)
Wellicht ten overvloede, maar de nieuwere AMD videokaarten presteren een stuk beter en is men niet meer afhankelijk van noodgrepen (closed source). Met de nieuwere kernel is er volledig ondersteuning voor de Polaris (RX 400 en 500 series), en Vega chips, en dit werkt zelfs beter dan de closed source oplossing.
Kernel 4.10 had al iets van ondersteuning, 4.11 de complete driver en vanaf 4.13 ondersteuning voor freesync schermen aan een AMD kaart.
Voor degene voor wie dit allemaal abracadabra is een korte uitleg.

Videokaarten leveren tegenwoordig meer beeldjes op per seconde op dan vroeger (60 frames per seconde, 60hz), op een gegeven ogenblik kan een scherm het aantal beeldjes niet meer aan en ontstaat er zogenaamde 'screentearing' of schermscheuren in goed Nederlands. Gedeeltes van een scherm lijken een vertraging te hebben zodat het beeld niet echt klopt. AMD werkte mee aan een 'open' oplossing genaamd 'Freesync' deze kan hogere snelheden aan, en daarmee is het probleem opgelost.. bijna. Nvidia heeft een eigen oplossing, maar is niet 'open' en bovendien een stuk duurder (ongeveer 200€). Beide zijn overigens niet uitwisselbaar met elkaar.

Intel de 3e partij qua grafische adapters, heeft een aantal jaren geleden wel aangekondigd om Freesync te ondersteunen, maar heeft nog geen stappen ondernomen. Hun contract met Nvidia is afgelopen lente verlopen, en het lijkt mij stug dat ze voor een standaard kiezen om de goedkoopste oplossing qua grafische mogelijkheden (voor de eindgebruiker) aan een duurdere scherm te plakken. En niet te vergeten dat ze hiervoor ook dienen te betalen (licenties). Met de nieuwe APU (Raven Ridge) van AMD (Ryzen/Vega chip) zouden ze zichzelf door de voet schieten, en zo dom schat ik Intel ook weer niet in.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint