Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP en Canonical: samenwerking in China!  (gelezen 694 keer)

HP en Canonical: samenwerking in China!
« Gepost op: 2014/05/16, 19:59:13 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2014/05/ubuntu-kylin-oem-partners-announced

Kijk, dat is een goed begin, zo'n grote deal! Dat kan best eens een pak extra gebruikers opleveren! :)

Re: HP en Canonical: samenwerking in China!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/16, 21:36:35 »
Ik ben benieuwd hoe groot de invloed van Microsoft gaat zijn om dát te verhinderen. Ik vrees dat er binnenkort weer een trucendoos open gaat vanuit Redmond om HP weer "om te lullen". Ze hebben het al vaker gedaan. Helaas hebben ze er ook het geld voor om concurrenten dwars te zetten c.q. een loer te draaien.  :(

Gek eigenlijk dat Lenovo hier niet als hardware-boer erop gedoken is. Ze zijn inmiddels Chinees, maar hebben een IBM-verleden (en dus ook een Unix-verleden)...
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: HP en Canonical: samenwerking in China!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/16, 21:52:02 »
Gek eigenlijk dat Lenovo hier niet als hardware-boer erop gedoken is. Ze zijn inmiddels Chinees, maar hebben een IBM-verleden (en dus ook een Unix-verleden)...
Kleine correctie: Lenovo was altijd al Chinees en bestaat sinds 1984. In 2005 hebben ze de pc-divisie van IBM (de Thinkpads vooral, maar ik dacht ook de kleinere business machines) overgenomen, waarna ze de nummero 3 van de mondiale pc-leveranciers zijn geworden, momenteel nummer twee of vier of daaromtrent.

Re: HP en Canonical: samenwerking in China!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/16, 22:03:00 »
Ik ben benieuwd hoe groot de invloed van Microsoft gaat zijn om dát te verhinderen. Ik vrees dat er binnenkort weer een trucendoos open gaat vanuit Redmond om HP weer "om te lullen". Ze hebben het al vaker gedaan. Helaas hebben ze er ook het geld voor om concurrenten dwars te zetten c.q. een loer te draaien.  :(

Aangezien de Chinese overheid graag een vinger in de pap houdt, zal MS weinig kans maken om 'trucen uit te halen' tenzij ze Windows open sourcen.

Gek eigenlijk dat Lenovo hier niet als hardware-boer erop gedoken is.

Ik denk omdat alleen al de Thinkpad-laptops van Lenovo allen Linux-gecertificeerd zijn en sommige Ideapads ook en sommige uit de Z-serie kun je ook met Linux kopen (niet altijd in NL). En een hoop (met name van de Thinkpad-serie) kun je ook zonder OS kopen. Wellicht zien ze er daarom weinig brood in om Ubuntu standaard te leveren.

Gek eigenlijk dat Lenovo hier niet als hardware-boer erop gedoken is. Ze zijn inmiddels Chinees, maar hebben een IBM-verleden (en dus ook een Unix-verleden)...
Kleine correctie: Lenovo was altijd al Chinees en bestaat sinds 1984. In 2005 hebben ze de pc-divisie van IBM (de Thinkpads vooral, maar ik dacht ook de kleinere business machines) overgenomen, waarna ze de nummero 3 van de mondiale pc-leveranciers zijn geworden, momenteel nummer twee of vier of daaromtrent.

Momenteel zijn ze nummer één.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/16, 22:05:53 door Vistaus »

Re: HP en Canonical: samenwerking in China!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/16, 22:06:35 »
Gek eigenlijk dat Lenovo hier niet als hardware-boer erop gedoken is. Ze zijn inmiddels Chinees, maar hebben een IBM-verleden (en dus ook een Unix-verleden)...
Kleine correctie: Lenovo was altijd al Chinees en bestaat sinds 1984. In 2005 hebben ze de pc-divisie van IBM (de Thinkpads vooral, maar ik dacht ook de kleinere business machines) overgenomen, waarna ze de nummero 3 van de mondiale pc-leveranciers zijn geworden, momenteel nummer twee of vier of daaromtrent.

O ja... dat was het. Dank je voor de correctie. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: HP en Canonical: samenwerking in China!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/17, 12:37:56 »
Wel leuk, even een stukje Offtopic (een beetje), dat Kylin-Ubuntu het pakket Kingsoft (vervanger van LO) WPS meegeeft standaard.
Moesten die Chinezen daar nu massaal mee gaan werken zou het eens goed kunnen dat de gloriedagen van MSO (de hoofdreden om een Windows nog te hebben, als je de verkoopscijfers mag geloven) ook hier in het Westen gaat uitbloeien.
Die Chinezen kunnen veel know-how en trucs op sites meegeven voor de wereld, een dat lijkt me zeer interessant t.o.v. LO en de situatie nu.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: HP en Canonical: samenwerking in China!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/17, 12:48:51 »
Kingsoft Office (WPS) is al vrij populair in China op Windows-computers (met name bij de overheid, maar ook bij een hoop particulieren). Het pakket bestaat zelfs al sinds 1988.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/17, 12:52:35 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: HP en Canonical: samenwerking in China!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/17, 13:06:41 »
Ik ben benieuwd hoe groot de invloed van Microsoft gaat zijn om dát te verhinderen. Ik vrees dat er binnenkort weer een trucendoos open gaat vanuit Redmond om HP weer "om te lullen". Ze hebben het al vaker gedaan. Helaas hebben ze er ook het geld voor om concurrenten dwars te zetten c.q. een loer te draaien.  :(

Aangezien de Chinese overheid graag een vinger in de pap houdt, zal MS weinig kans maken om 'trucen uit te halen' tenzij ze Windows open sourcen.

Marqeaux doelt op het onder druk zetten van het bedrijf HP om hier niet meer aan mee te doen.

Re: HP en Canonical: samenwerking in China!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/17, 13:14:46 »
Marqeaux doelt op het onder druk zetten van het bedrijf HP om hier niet meer aan mee te doen.

HP heeft Windows al eerder geweigerd op bepaalde apparaten en daar heb ik MS ook niet over horen klagen (het was vorig jaar zelfs in de media dat HP zichzelf grotendeels probeert los te koppelen van MS, wat ze zelf hebben gezegd!), dus het is moeilijk om van te voren te zeggen wat MS van deze nieuwe deal vindt...

*Als* MS al trucen zou uithalen, dan zou het eerder zijn vanwege HP's Chromebooks. Want eerlijk is eerlijk: Chromebooks zijn internationaal erg populair (i.t.t. 1 deal in China voor Ubuntu) en dus een grotere bedreiging voor MS...
« Laatst bewerkt op: 2014/05/17, 13:33:49 door Vistaus »