Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Samba of toch alles omzetten naar ext 4  (gelezen 1425 keer)

Offline simon1980

  • Lid
[opgelost] Samba of toch alles omzetten naar ext 4
« Gepost op: 2011/06/05, 11:42:26 »
Beste lezers,

Sinds kort heb ik besloten de grote sprong te maken en Windows vaarwel gezegd. Als het echt niet anders kan gebruik ik XP nog als escape in Virtualbox. Ik gebruik nu Ubuntu 11.04. Nu zit ik met het volgende probleem. Ik heb wel het forum afgezocht en eerst zelf wat 'geprutst'.
Dit is wat ik wil:
- Mijn desktop PC (inmiddels ook ubuntu 11.04) gebruiken om via de DVD brander af en toe een DVD te rippen naar één van de twee NTFS externe HDD's van mijn Zotag MAG ion Mediacenter PC (ubuntu 11.04).
- Soms minilaptop (Multiboot Windows XP/ubuntu 11.04 Netbook) draadloos in Netwerk verbinden en documentjes delen. Liefst ook zoveel mogelijk met Ubuntu werken op de laptop.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om bestanden te delen. Op zowel Mediacenter PC als de desktop staat de software om bestanden te delen. Heb het al voor elkaar dat beide computers elkaars gedeelde mappen kunnen zien. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om bestanden uit te voeren/openen, ik kan vreemd genoeg wel mappen als 'Naamloze map aanmaken op de NTFS schiven, maar heb vervolgens geen rechten ze te hernoemen of om er bestanden in te zetten.
- Heb ook nog geprobeerd via de GUI de rechten aan te passen op de 'NTFS mappen die ik wil delen, maar die worden niet gewijzigd of onthouden.

Ik heb nu naar mijn gevoel nog de volgende opties waarvan ik wil vragen of ze mogelijk zijn en wat de beste is. Ik zal ze in volgorde van wenselijkheid noemen.

- Meest wenselijk, is het mogelijk volledige leees/schrijf en deelrechten te geven met SAMBA zonder daarvoor Windows als OS te draaien?
- Moet ik alle mediaschijven omzetten naar EXT 4, gevolg, HDD bijkopen voor backup, hierna alles terugzetten. (Hoop gedoe)
- Alle taken rondom delen laten oplossen door win XP in Virtualbox, liever niet (excuus om nooit linux te gebruiken)

Wat is de beste optie van de genoemde opties en hoe die te bewerkstelligen. Vast hartelijk bedankt. Sorry voor mijn beginnersvragen :).

Met vriendelijke groeten,

Simon
« Laatst bewerkt op: 2011/06/11, 15:35:00 door simon1980 »

Re: Samba of toch alles omzetten naar ext 4
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/05, 16:03:24 »
Hi Simon 1980,

Als je geen Windows meer wilt gebruiken waarom zou je dan nog wel gebruik willen maken van Samba en NTFS?
Kun je niet beter gebruik gaan maken van NFS of sshfs?


« Laatst bewerkt op: 2011/06/05, 16:07:39 door jellederksen »

Offline simon1980

  • Lid
Re: Samba of toch alles omzetten naar ext 4
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/05, 17:59:00 »
Beste allen,

Hartelijk dank voor uw reacties, ga er mee stoeien, maar heb er zeker wat aan. Ben vanaf morgen een midweekje weg, dus kan daarna evt. zeggen of het is opgelost.

Als je geen Windows meer wilt gebruiken waarom zou je dan nog wel gebruik willen maken van Samba en NTFS?
Kun je niet beter gebruik gaan maken van NFS of sshfs?



@Jelle: Omdat ik anders al mijn films e.d. moet back-uppen en terugplaatsen.
@ allen: Helemaal van Windows af kom ik nooit, mijn PC tv to GO, waarmee ik mijn UPC decoder via mijn laptop kan gebruiken kan helaas niet zonder windows. Op mijn laptop die ik o.a. als TV in de slaapkamer gebruik kom ik dus niet onder Windows uit.

Prettige avond en nogmaals dank, ik houd jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groeten,

Simon

Offline simon1980

  • Lid
Re: Samba of toch alles omzetten naar ext 4
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/11, 15:31:41 »
Beste lezers,

Het is opgelost. Op beide PCś via softwarecentrum samba toegevoegd. Kan nu zonder windows mijn ntfs disks sharen. Top, bedankt voor de tips!

Met vriendelijke groeten,

Simon