Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe gebruiker ubuntu  (gelezen 10881 keer)

12cu

  • Gast
nieuwe gebruiker ubuntu
« Gepost op: 2009/03/16, 14:23:55 »
Install in't kort, drivers en Firefox + Roboform data...

hoi.

ik ben al lang gebruiker van verschillende windows en begin er stilaan genoeg van te krijgen..
De drivers vinden voor xp was een hel.. de ene crashed continu en de andere doet niets..
Nu zou ik graag, (na wat lezen en vergelijken),

Linux Ubuntu installeren op m'n
Acer Aspire 5715z met intel premium dual-core processor T2390
(1.86GHz, 533 MHz FSB, 1MB L2 cache) -
upto 358MB Mobile Intel Graphics Media Accelerator X3100 - 
2GB DDR2 -
120GB HDD ..
ik gebruik Mozilla Firefox (en Roboform > NIET ONDERSTEUND DOOR LINUX), en zou graag alle data (wachtwoorden, formuliergegevens, updates) behouden
en de gegevens vanop mn mobile 500GB HDD willen gebruiken in ubuntu..
(foto's, mp3, Vid's).

Heeft er iemand dit gedaan voordien en waar vond je de juiste Linux drivers?
> ANTWOORD : LINUX VOND MIJN DRIVERS VANZELF

Weet iemand hoe je alle data van firefox (en roboform > NIET MOGELIJK) kan overzetten van win xp naar ubuntu zonder verlies?

Kan een externe HDD gebruikt onder Win xp werken zonder problemen of extra software/drivers op ubuntu?
ANTWOORD > JA

Ik dank jullie alvast voor de info/tips
Bedankt L.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 16:04:20 door 12cu »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/16, 14:50:13 »
Allereerst: WELKOM! In de wondere wereld die Linux heet...

Neem mij alsjeblieft niet al te serieus, ben een iets verdere beginner dan jijzelf bent, maar.. ik heb me er ook doorheen geslagen, dusssss..

Ik zou eerst eens beginnen met het downloaden van een CD. Welke versie je kiest is een beetje aan jou. Ga je voor absolute stabiliteit, dan kies je voor 8.04, mag het ietsje minder maar wel nieuwer, ga dan voor 8.10.
Start je systeem dan eens op met die CD en kijk wat er gebeurt. Doet alles het? Je netwerk, je videokaart?

Zo ja, installeren dan maar, die hap. Dat kan weer op twee manieren: als Dual-boot, naast je Windows, of helemaal in plaats van Windows. Zorg wel ff voor een recente backup van je data.....

Na de installatie maak je die installatie af met de tips op deze pagina's: http://sites.google.com/site/computertip. Et Voila, je bent in de lucht met een volledig geinstalleerd systeem, binnen het uur.

Als iets niet werkt, kan het wat lastiger worden. Videokaarten en netwerkkaarten willen nog wel een problemen geven omdat niet iedere fabrikant van zins is de codes vrij te geven, zodat drivers gemaakt kunnen worden tbv linux e.d. Maar heel vaak is er wel een oplossing voor. Zoeken op dit forum zal wonderen doen. En anders: gewoon vragen. Ikzelf zal dan acuut  afhaken en de eer aan de echte techneuten laten. Belangrijk is in ieder geval dat je weet welke chipsets er gebruikt zijn.

Die externe schijf zou ik me niet al te veel zorgen over maken. Die gaat het gewoon doen, denk ik zomaar.

Succes.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/16, 14:56:47 »
hi,
bedankt voor het snelle antwoord..

ik heb het iso bestandje.. kan ik dat gewoon branden op dvdrw en zo ubuntu testen door op te starten vanop interne dvd lezer?

ANTWOORD > JA
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 16:00:04 door 12cu »

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/16, 14:59:46 »
ahjah..:)

qua gebruik verkies ik het liefst momenteel het gemakkelijkste/stabielste om het te leren kennen..
misschien kan ik ubuntu gewoon op een tweede interne partitie (/d) zetten om te zien of ik het goed vind? en of het goed draait natuurlijk..
ANTWOORD > LIVE CD KAN JE MEE TESTEN

op de /c staat xp die ik nog maar 2 dagen kan gebruiken :)))
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 16:01:48 door 12cu »

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/16, 15:19:46 »
Als win XP nog maar een paar dagen functioneert (zoals je aangeeft), moet je Ubuntu niet via Wubi (intern op een windows partitie) installeren. Gewoon opstarten vanaf de cd, het handigste is het erin doen van de cd als Windows draait, het verschijnende venstertje weg te klikken en te kiezen voor een herstart. Zorg er uiteraard wel voor dat in het BIOS de cd-drive als eerste staat in de boot-volgorde.
Als je de cd start, zul je feitelijk het systeem van de cd gaan starten, en dus alvast wat kunnen experimenteren. Het drait wel volledig van de cd dus het gaat wel wat traag. Via de installatie knop kun je de boel dan desgewenst installeren. En als XP het nog maar 2 dagen doet kun je het beste kiezen voor "benut hele schijf". De harde schijf wordt dan gewist en geformatteerd als ext3 schijf.

P.S.: welkom op het forum.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 16:26:29 door Peter »

Offline maartendr

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/16, 15:39:45 »
Niet vergeten even een back-up te maken van je firefox profiel. Dat kan door:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/2109
dit even te installeren en het mapje op je externe harde schijf te bewaren. Zeker als je ubuntu op je gehele harde schijf zet, zou ik dat even doen. (bespaart je achteraf heel wat werk...)

Roboform ken ik niet, dus daar kan ik je niet bij helpen...



edit: typo

Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/16, 15:53:47 »
Roboform, vult dat automatisch je formulieren in Firefox aan?

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/16, 16:00:34 »
WAUW die add-on heeft me firefox perfect gebackup'ed MAAR kreeg FireFox onder xp niet meer open nadien!
Toch, 1 stap dichter bij Linux Ubuntu..
Heb nu ook een cd gemaakt zoals werd beschreven en zal nu de 1ste keer opstarten vanop cd om te zien wat het effect is voor de installatie te beginnen.
1st nog in bios aanpassen naar opstarten van cd.

ja idd..  XD roboform is een superhandig gratis tooltje (in winXP)..XD
kan je internet mee openen en met 1 klik ingelogd zijn en al op al je favo sites!
is goed beveiligd met algemeen passwoord en zit ook een zeer goede generator in voor passwords..
vergeet niet de addon aan te vinken voor in firefox te werken (integreren)..-maakt het compleet-
love it for long time!!! (hoop het te vinden voor Linux ook > NIET DIT MAAR WEL VERVANGING BLIJKBAAR)

Alvast bedankt op voorhand aan allen!
L.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 16:07:15 door 12cu »

Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/16, 16:25:45 »
Citaat
Roboform creators are arrogant, and does not deserve to be in business.
They are microsoft .NET slaves, and won’t even answer questions regarding Linux.
I have two “words”: sxipper.com and handypassword.com (handy is working on Linux support) SXipper already works on both Linux & Windows.

for linux use => http://www.sxipper.com/
Its brilliant and even imports Roboform data…so need to use wine etc :)

try lastpass.com ! plugins for Linux and windows, it does the job great ! - imports from Roboform, FREE, and BETTER, no arrogance towards Linux.
I switched completely.
http://nimishbatra.wordpress.com/2007/06/19/roboform-linux/

der zijn er nog als je een beetje zoekt :
http://www.google.com/search?hl=nl&q=linux+roboform+alternative&btnG=Zoeken&lr=
 ;)


12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/16, 16:38:31 »
die backup addon achteraf, kon firefox niet meer openen,

"firefox is al actief maar reageert niet. gelieve te sluiten en pc opnieuw op te starten.

Deed ik dan meteen maar bij mij blijft ie zeggen, "firefox al actief maar reageert niet".

het maakte men backup goed maar krijg firefox niet meer open

misschien kan iemand even naar dit progje kijken en zien of er iets aan te doen is .. ook geen snelkoppeling naar dit progje/addon ofzo bij mij ..
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 16:09:48 door 12cu »

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/16, 16:39:04 »
Niet vergeten even een back-up te maken van je firefox profiel. Dat kan door:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/2109
dit even te installeren en het mapje op je externe harde schijf te bewaren.
Zeker als je ubuntu op je gehele harde schijf zet, zou ik dat even doen. (bespaart je achteraf heel wat werk...)
edit: typo
deze addon bedoel ik...
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 16:10:52 door 12cu »

Offline maartendr

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/16, 16:55:48 »
vreemd, bij mij werkt die wel....

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/16, 17:51:16 »
ok no problem :)
wil toch geen xp meer.. heb hem net verwijderd.
nu ben ik online via cd met ubuntu maar als ik probeer te install dan komt er op het einde een foutje.
ik wil nieuwe cd maken met nieuwe download van ubuntu (misschien is er iets fout gegaan)
en download iso recorder maar kan iso recorder niet installeren..wat daarvoor wel ging op xp.
werkt dit progje niet in ubuntu ziodat ik een nieuwe cd kan branden met ubuntu op en opnieuw proberen te install?
Thx L.

Offline thieuke

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/16, 18:28:26 »
Heb je al geprobeerd om gelijk bij het opstarten de cd erin te doen en niet eerst de liveCD te gebruiken maar meteen te installeren??
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/16, 18:34:48 »
Windows-programma's werken niet in Linux. Dit komt doordat Linux fundamenteel anders is, en omdat het volgens het Linux-ideaal niet de bedoeling is dat ze werken. Wil je ze laten werken, dan heb je een project als Wine nodig, maar dat is verre van perfect. Wine is een stuk software dat de Windows-softwarebibliotheek implementeert op Linux en Mac.

Maar eh, je hebt ISO recorder ook helemaal niet nodig. Klik met de rechtermuisknop op je ISO-bestand, en kies de optie om hem te branden. Onder Toepassingen -> Audio en video -> Brasero vind je een brandprogramma. vergelijkbaar met Nero.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/16, 18:37:14 door Cumulus007 »

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/16, 20:39:48 »
Heb je al geprobeerd om gelijk bij het opstarten de cd erin te doen en niet eerst de liveCD te gebruiken maar meteen te installeren??

ja.. 1st heb ik gewoon is gekeken  naar wat het was en niets veranderd aan pc..
leek me ok dus heb alles gebackup'ed en HDD's geformateerd.
CD opgestart en direct geinstalleerd zonder eerst naar bureaublad te gaan.
kreeg fout "Errno5 Input/Output error" dus cd gaat verder naar bureaublad zonder install..
draai dus op cd nu..
download nieuwe iso bestandje (misschien iets fout gegaan) wil branden maar krijg brandprog niet gestart.
USB geinstalleerd.. live gaat maar install nog niet gelukt.
nu dan toch via Brasero (thx 2 Cumulus007) andere cd'tje aant branden met nieuw iso-ubuntu(nu de v8.04 genomen van officiele download page)  en nogis proberen te installeren zeker?(MISLUKT)
( Heb een 8.10 op cd nu ... zonder fouten :) )

L.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 16:13:33 door 12cu »

Offline heir4c

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/16, 21:34:52 »
Yep en zo laag mogelijke brandsnelheid, max 8x.
Anders de alternate-cd branden. Is een install cd zonder grafische schil.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/17, 00:23:16 »
OK  =D

installatie zou gelukt zijn maar dan moest ik opnieuw opstarten en als ik reboot krijg ik [ Selected cylinder exceeds maximum supported by bios ]
ook mijn toetsenbord is niet azerty en heb moeite nu om juist te schrijven

de memory check runde goed maar geen van  de twee opties die ik kreeg lieten me opstarten

iemand een oplossing voor 1 van de problemen?
alvast bedankt
L.

Offline heir4c

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/17, 00:30:30 »
Voor je toetsenbord: dat kan je nog altijd veranderen éénmaal je in ubuntu bent via: Systeem>Voorkeuren>toetsenbord.
Wat de melding betreft: Zoek eens via de zoekfunktie van dit forum (zie bovenaan) met die mededeling, dus met: Selected cylinder exceeds maximum supported by bios
Dan vind je het één en ander topic erover, hopelijk staat er iets tussen dat je kan helpen.
Succes!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline track

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/17, 01:21:23 »
12cu:  jij hebt nieuw spul toch ? 
 
Die foutmelding heb je normaal alleen indien je met een mobo dat geen grote schijven aan kan probeert een te grote schijf aan te spreken.
(typisch een PIII met een schijf > 128 gieg b.v. -> http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_block_addressing )
Dat is bij jou helemaal niet het geval toch ?

Ik interpreteer dat zodanig dat je in het BIOS een verkkerde instelling voor de harde schijf hebt.
 (LBA afgezet of zo ?  Of heb jij een andere uitleg ?)

Als het toetsenbord slecht staat kun je die inderdaad makkelijk achteraf corrigeren.

track

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/17, 02:04:36 »
ja vrij nieuwe laptop...en nee ik heb niets speciaal gedaan in bios en heb trouwens niet deze keuze om LBA ofziets af of aan te zetten..
alles ging goed (installatie) todat ik opnieuw moest opstarten :evil:
die fout - Error 18 - heb ik over gelezen maar ben er ni veel slimmer van geworden. :rolleyes:
ik zou een schijfpartitie van minder als 1023  ???[cylinders] ??? moeten aanmaken om het op te lossen maar  dit is chinees voor mij.
als iemand in nederlands een step by step heeft  :(

ik weet hoe ik bij install in het partitie menu kom maar dan die keuze maken die juist is zodat ik een partitie heb van kleiner dan 1023 en goed opstart dat is wat anders

L.

« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 16:15:23 door 12cu »

Offline Floris

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/17, 09:50:28 »
Blijkbaar kan vanuit het bios maar een beperkt deel van je schijf gelezen worden, maar bij het opstarten wordt toch geprobeerd om verderop nog te lezen.  Een, ietwat rigoureuze, oplossing is om bij een nieuwe installatie een extra partitie aan te maken van 10MB aan het begin van de schijf; waarschijnlijk is het het handigst om deze partitie in ext2 te formatteren.  Deze nieuwe partitie moet je dan gebruiken als “/boot”.

Zie bijvoorbeeld linuxquestion.org
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline track

  • Lid
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/17, 12:56:19 »
Nee 12cu,  er is iets mis.  Dat heb je echt alleen als het BIOS maar schijven van 2 gig aan kan. (dan maak je inderdaad zo'n boot-partitie aan)
Maar die tijden zijn echt over, en zeker met jouw hardware.

Anders hoeft zoiets echt niet.  Ik raad je aan liever de zaken recht te zetten dan een knoei-"oplossing" te doen.

Dus vanaf de live-CD in het terminal eerst een  sudo fdisk -l  doen en hier posten.
Ik denk dat dat al een uitleg oplevert.

track

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/17, 13:39:45 »
ok jah thx maar die commands zijn een beetje nieuw voor me  :o

als ik sudo fdisk -l doe krijg ik een "usage" lijstje met meer commands maar die doen niets buiten 1tje ;
 fdisk -v
fdisk (util-linux-ng 2.14)

voor de rest snap ik er ni veel van  ???

ik probeerde eerder (door uitleg gevonden op dit forum) ook met manueel een kleine partitie(1) aan te maken van 10mb om te formatt als ex2 en als (/boot) en de andere partitie(2) liet ik zo..() dan kreeg ik melding;
No Root File Defined !!!
<dus ga ik terug>
kies voor (2) als (/) en probeer opnieuw...niets..
eender wat ik probeerde met de (2) niets liet me door.

probeerde dan 1ste als swap on en tweede andere instellingen maar niets wil lukken... mhmhm : -///
Help!  .. :)
ik zit met een cd met linux ubuntu 8.10 perfect gebrand..geen fout te vinden..
juist die schijven is een gesukkel :rolleyes: om in te stellen .. met al die keuzes;
om te formatteren als...
als; ex2... ex3... swap...enzovoort enzovoort
dan nog meer keuzes..
als; /boot.. /.. /whatever... /dont use .. enz...
ik weet het ff niet meer................

12cu

  • Gast
Re: nieuwe gebruiker ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/17, 13:48:14 »
en nu krijg ik ook niets meer te zien via Gparted..?
"no devices"
zal wel weer iets verkeerd gedaan hebben..  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2009/03/17, 13:56:25 door 12cu »