Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NVidia GeForce2 400MX  (gelezen 4124 keer)

syvdo

  • Gast
NVidia GeForce2 400MX
« Gepost op: 2008/05/06, 20:40:14 »
Hallo allemaal,

Ik heb begin vorige week Ubuntu 8.04 geinstalleerd.

Ik heb alleen één probleempje, mijn videokaart (NVidia GeForce2 400MX) wordt niet (volledig) ondersteund.
Ik lees overal dat ik de Nvidia driver moet inschakelen onder Systeem > Beheer > Hardware Drivers. Maar ik kan dan (bijna) niets in 3D doen.

Nu kwam ik op de site van NVidia wel de driver zoeken met de zoekfunctie, dan kom ik uit op de volgende: http://www.nvidia.com/object/linux_display_x86_96.43.05.html

Deze heb ik vol goede moed gedownload, maar als ik hem daarna wil openen krijg ik de melding dat dit pakket niet geopend kan worden:(.

Wat doe ik fout? Of is dit de hele verkeerde driver? Ik wil graag toch wel een beetje van 3D gebruik kunnen maken.

Verder is Ubuntu het beste wat me ooit overkomen is;)

Groeten

Syvdo

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/06, 20:53:41 »
Altijd drivers downloaden via Ubuntu zelf, want "Linux-driver" is net zo informatief als het woord "vrouw". Die heb je immers ook in soorten en maten, net als Linux systemen. Waarschijnlijk werkt dat spul alleen onder SuSe en Red Hat.

Zoek eens in de softwarebronen naar een Nvidia legacy driver, misschien helpt dat. En verwacht ook geen dingen als een draaiende kubus (bij het wisselen van desktop), want daarvoor heeft jouw kaart de kracht niet. Dat is meer iets voor een 256 MB GeForce FX en "hoger'.

Offline joop905

  • Lid
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/06, 20:56:50 »
dat kan wel maar denk dat het niet nodig is met een NVidia GeForce2 400MX
Met ctrl-alt-f1 kom je in een terminal, waar je in moet loggen, met username en passwd, waar nu verder gewerkt moet worden:
 
 sudo /etc/init.d/gdm stop

sudo sh NVIDIA-Linux-x86-96.43.05-pkg1.run

  sudo /etc/init.d/gdm start

syvdo

  • Gast
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/08, 15:16:12 »
@Richard_Rahl, met de legacy driver wordt alles nog slechter:( ik heb nu resolutie 1024x768 maar met die driver kan hij niet hoger dan 800x600:(

@joop905, ik ben een echte noob wat dat betreft, ik dacht dat die terminal als venster te voorschijn zou komen, niet dus.

Kunt u alstublieft stap voor stap uitleggen hoe ik daarna weer uit die terminal weg kom en kan testen of die drivers wel werken??

P.s. sorry voor de late reactie


syvdo

  • Gast
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/08, 15:36:48 »
Beste pjotr123,

Ik heb precies gedaan wat er in de aanwijzingen stond,

Het maakt echter niet veel uit.

Als ik een simpel spelletje wil spelen zoals schaken in 3d modus krijg ik de volgende melding:

Kon de 3d modus niet aanzetten

You are unable to play in 3D mode due to the following problems:
Geen ondersteuning voor Python OpenGL
Geen ondersteuning voor Python GTKGLExt

Please contact your system administrator to resolve these problems, until then you will be able to play chess in 2D mode.
Enig idee wat dit betekend

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/08, 16:56:32 »
Citaat van: syvdo
Beste pjotr123,

Ik heb precies gedaan wat er in de aanwijzingen stond,

Het maakt echter niet veel uit.

Als ik een simpel spelletje wil spelen zoals schaken in 3d modus krijg ik de volgende melding:

Kon de 3d modus niet aanzetten

You are unable to play in 3D mode due to the following problems:
Geen ondersteuning voor Python OpenGL
Geen ondersteuning voor Python GTKGLExt

Please contact your system administrator to resolve these problems, until then you will be able to play chess in 2D mode.
Enig idee wat dit betekend
Deze oude videokaart kan waarschijnlijk geen 3D (driedimensionaal) aan, denk ik.

Offline siegi

  • Lid
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/08, 17:14:09 »
Leg in het vervolg eens uit met wat je bezig bent.
Iedereen is hier al oplossingen aan het zoeken op verkeerde gebieden.
Je wil namelijk 3d mode activeren in een schaak spelletje.
Hiervoor mis je een paar pakketjes en hij zegt dat je die moet installeren.
python-opengl
python-gtkglext1
Installeer bovenstaande pakketjes met synaptic.
systeem > beheer > synaptic

Om te zien of je de juiste driver gebruikt.
systeem > beheer > hardware drivers
staat bij nvidia in use?

NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/08, 17:15:53 »
Citaat van: Richard_Rahl
En verwacht ook geen dingen als een draaiende kubus (bij het wisselen van desktop), want daarvoor heeft jouw kaart de kracht niet. Dat is meer iets voor een 256 MB GeForce FX en "hoger'.
Wellicht een beetje of topic... Maar een ati mobility radeon 7500 met 32 mb!, die ik een tijdje heb gebruikt, draaide alles prima. Alleen het wegbranden van vensters ging wat trager, de rest liep super.

verdere specificaties:
1,8 Ghz
512 mb ram
20 GB harde schijf

Niet al te nieuw dus zoals je ziet ;) Maar eerlijk is eerlijk, ik weet ook niet of de nvidia kaart die hier besproken is wel krachtig genoeg is.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline siegi

  • Lid
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/08, 17:17:18 »
idd richard_rahl overdrijft de vereisten voor compiz een beetje :p

Offline shappie

  • Lid
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/08, 17:18:28 »
Citaat van: Richard_Rahl
Altijd drivers downloaden via Ubuntu zelf, want "Linux-driver" is net zo informatief als het woord "vrouw". Die heb je immers ook in soorten en maten, net als Linux systemen. Waarschijnlijk werkt dat spul alleen onder SuSe en Red Hat.

Zoek eens in de softwarebronen naar een Nvidia legacy driver, misschien helpt dat. En verwacht ook geen dingen als een draaiende kubus (bij het wisselen van desktop), want daarvoor heeft jouw kaart de kracht niet. Dat is meer iets voor een 256 MB GeForce FX en "hoger'.
Ik heb pas een oude pc aan mijn neefje geschonken (ja helemaal gratis :)). Die had een oude P4 en een MX440 64mb PCI kaart (zelfs geen AGP) en die draait de compiz effecten onder gutsy zonder enige problemen incl. de kubus enzovoorts. Maar vreemd daar werkte het perfect met de nvidia driver (restricted driver) die ik had geinstalleerd via ubuntu zelf (gewoon het vinkje zetten ;)). En het lijkt mij niet zo veel verschillen een MX440 en MX400, maar kan aan mij liggen natuurlijk ;)

edit: sorry beetje dubbel gepost en offtopic maar leek mij wel relevant even te vermelden dat het iets grotere broertje perfect werkt. Netzo als kebabfish al zei allees werkt alleen soms dat weg branden wat traag idd.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

syvdo

  • Gast
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/08, 17:33:41 »
@siegi;  de driver voor NVidia is "in use"

En 3D zou gewoon moeten werken, onder windows doet ie het prima (ook wat nieuwere spellen draaien nog)
Maar mijn schermbeveiliging is een 3D (!) schaakbord en dat doet het vloeiend, dat is het probleem dus niet lijkt mij.

Ik zal het idd eens met die pakketjes proberen, misschien zocht ik niet goed in synaptec

Offline siegi

  • Lid
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/08, 17:37:10 »
Je kan natuurlijk ook dit doen als je snel resultaat wil hebben :)
toepassingen > hulpmiddelen > terminal venster
sudo apt-get install python-opengl python-gtkglext1
(typ wachtwoord bint geen sterretjes)

syvdo

  • Gast
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/08, 18:53:40 »
hartelijk dank voor reacties, mijn pc doet eindelijk wat meer met 3D (in het begin nauwelijks)

Ik had wel al gezocht naar die paketten maar kon ze nergens vinden.

Iig hartelijk dank :D

Offline Dave

  • Lid
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/08, 22:38:00 »
niet de legacy. er wordt vast wel een andere aangeboden bij "beheer/beperkt ondersteunde stuurprogramma's"

ik heb dezelfde kaart.
alleen wil die de resolutie steeds terug zetten en vereiste een aanpassing in de settings.
compiz werkte wel zonder haperen maar heb die later verwijderd want al dat gefladder en gedraai hoeft niet voor me.

met de opdracht glxgears moet je vlot draaiende wieltjes zien. zo niet heb je niet de juiste driver.

Offline shappie

  • Lid
NVidia GeForce2 400MX
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/09, 18:57:27 »
Ik heb sinds vandaag ook een pc'tje met een MX400 32MB Nvidia kaart. Ook het probleem de de resolutie zodra ik de nvidia driver aanzette. Dit opgelost door in de displayconfig-gtk even het goede scherm te zieken ;). De effecten draaien zeer goed voor zo'n oude kaart! Ben nu nog wat bezig met het dingetjes installeren en wat dingen aanpassen naar mijn wensen, en dit lukt tot nu toe goed. H

et is trouwens een pc'tje wat ik gratis kreeg, mijn eigen pc staat in mijn handtekening. Voor gratis pc'tje werkt hij heerlijk met Hardy (512MB, 120GB en AthlonXP 1300mhz (hardeschijf en geheugen zijn vervangen trouwens).
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -