Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu deinstalleren grub deinstalleren en terug naar windows  (gelezen 3070 keer)

Offline Floyo

  • Lid
Ik heb Ubuntu 7.10 een tijdje terug geinstalleerd, naast windows XP dit werkte prima. Toen kwam Ubuntu met de melding dat de schijf vol zat. Ik had geen zin om de schijf groter te maken dus ik verwijderde de partieties met de Live Cd. Toen hield natuurlijk Grub ermee op. Toen Ubuntu opnieuw geinstalleerd. Grub deed het weer maar een van mijn Windows partieties was half gewist en niks deed het meer. Wat moet ik doen om alles weer zo te krijgen zo het was, zonder Ubuntu en grub en mijn partities weer in orde.

Ik had al wel wat gezien in andere topics maar ik heb geen diskette station voor een bootdisk en ook geen XP cd.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want het is behoorlijk vervelend.

Ubuntu deinstalleren grub deinstalleren en terug naar windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/05, 18:15:41 »
Denk niet dat je een half gewiste Windows partitie kunt herstellen :O Misschien een idee om van iemand een XP cd te lenen en deze stappen te volgen om grub uit het MBR te halen en windows weer te laten starten?
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu deinstalleren grub deinstalleren en terug naar windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/05, 18:34:58 »
Ik heb gelukkig nog backup cd's gevonden en de PC is op dit moment bezig met herstellen.
Via windows systeem herstel heb ik m'n goede partitie weer terug gekregen.

Bedankt voor de info. Ik moet nu ergens een disk fiksen. Maar is het echt niet mogelijk om zonder een XP disc de boel weer in orde te maken want windows doet het nog gewoon.

Ubuntu deinstalleren grub deinstalleren en terug naar windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/05, 18:55:47 »
fdisk /mbr vanuit dos ;) Hier staan fdisk en een dos 6.22 opstartdiskette (wonderbaarlijk genoeg op de site van Novell :D, dus ik ga er van uit dat het legaal is om deze link te plaatsen ;))
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu deinstalleren grub deinstalleren en terug naar windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/05, 18:59:47 »
Goed ik ga dit zo even testen. Maar hoe kom ik bij de linux partities en  hoe verwijder ik deze? Ik heb nog een Puppy linux cd liggen met Gparted.

EDIT:
Ik heb het nu getest onder windows geunzipt op zowel c: als een usb stick maar hij geeft een vage error:

F:\fdisk\PROGRAM\FDISK.EXE
Een toepassing heeft geprobeerd direct de vaste schijf te gebruiken, hetgeen niet ondersteund kan worden. Dit kan een onjuist functioneren van de toepassing tot gevolg hebben. Kies sluiten om de toepassing af te sluiten.
Je kan dan kiezen uit sluiten en negeren. Als je negeren klikt werkt hij nog niet.

Ubuntu deinstalleren grub deinstalleren en terug naar windows
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/05, 19:28:56 »
ik denk dat ge met supergrubdisk het mbr van windows kunt herstellen.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu deinstalleren grub deinstalleren en terug naar windows
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/05, 19:35:12 »
En wat is als ik het vragen mag de supergrubdisk en waar vind ik deze?


Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu deinstalleren grub deinstalleren en terug naar windows
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/06, 08:46:02 »
Goed Windows boot weer zoals hij zou moeten maar hoe moet ik nu Ubuntu verwijderen zonder dat er weer iets fout gaat? Mischien met de Live CD van Puppy Linux en daarin Gparted opstarten of kan het ook onder windows?


Oke de PC is op dit moment met Windows computer beheer alles weer tot een en dezelfde partitie te smeden. Terug naar waar het was. (hopelijk werkt het!!!)

Offline Merel

  • Lid
Ubuntu deinstalleren grub deinstalleren en terug naar windows
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/06, 10:41:19 »
Nu dat Windows kan booten : allereerst (indien je zo wijs was een A: floppy te hebben in je syteem) een RESCUE BOOT diskette aanmaken. Volg EXACT de procedure hier : http://www.thpc.info/dual/rescuebootdisk.html

Kost een beetje moeite maar dan ben je safe ! Maak dan zelfs een tweede diskette.
Gebruik ze af en toe om te booten. Dan ben je zeker dat ze nog goed werken.

Neem van deze gelegenheid om die website volledig uit te kammen.
Die staat boordeval met informatie die je in dit geval nodig hebt.

Om je windows te herstellen bestaat een eenvoudige tool die wienig bekend is, maar zeker de moeite waard :
FSC.EXE Met Google vindt je daar veel informatie over
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu deinstalleren grub deinstalleren en terug naar windows
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/06, 10:55:22 »
Ik heb de hele boel nu weer aan de praat en gebackuped. Ubuntu is verwijderd door de partities onder Windows te verwijderen. Als leuke bijkomstigheid kan ik waarschijnlijk met de Grubdisk nu ook mijn project met een oude gesloopte laptop afmaken.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp en ik verklaar deze topic tot gesloten!