Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!  (gelezen 16321 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #100 Gepost op: 2017/04/21, 22:41:12 »
Even kort door de bocht:
Je gebruikt nu Xubuntu 16.04, de beste Xubuntu tot nu toe !
Straks krijg je Xubuntu 18.04 (april 2018), en dat wordt de beste Xubuntu tot dan toe !
Dat weet ik Ron. In het begin had ik Unity ( vergissing) en die beviel me helemaal niet. Nu met Xubuntu vind ik het perfect maar ik wil veel meer zaken zo veel mogelijk begrijpen. Je hebt in Linux zoveel verschillende distro's en uitvoeringen. Dat ben ik allemaal niet gewent vanuit die andere OS gezien. Maar we leren ;).
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #101 Gepost op: 2017/04/21, 23:06:39 »
Maar we leren ;).
Onderzoek alles en behoudt het goede :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #102 Gepost op: 2017/04/21, 23:14:57 »
Maar we leren ;).
Onderzoek alles en behoudt het goede :lol:
Ron, zo blij
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #103 Gepost op: 2017/04/22, 10:21:01 »
Nu met Xubuntu vind ik het perfect maar ik wil veel meer zaken zo veel mogelijk begrijpen. Je hebt in Linux zoveel verschillende distro's en uitvoeringen. Dat ben ik allemaal niet gewent vanuit die andere OS gezien. Maar we leren ;).
GNU/Linux is inderdaad een zeer divers ecosysteem. Sommigen zeggen: versplinterd.

De gemeenschappelijke bouwsteen is de kernel: de linux kernel ooit als grapje begonnen door Linux Thorwalds.

Ook gemeenschappelijk is het besturingssysteem GNU, de collectie van tools aan de commandolijn. Hier heeft Richard Stallmann, de stichter van de Free Software Fondation geschiedenis geschreven. Hij heeft de eerste vrije compiler geschreven die op de kernel kon werken. Zonder compiler ... kan je geen software maken!

We zijn nu allemaal mooie grafische schermen en toepassingen gewoon. Ook hier is de de component gemeenschappelijk: de grafische stack is xorg. xorg is het systeem dat zorgt voor aansturen van de grafische kaart van je computer. Zo laat xorg toe grafische elementen, windows en menu's op je scherm te toveren. Hier is echter al wat divergentie: recent wordt Wayland ontwikkeld, met als doel het zeer oude xorg helemaal te vervangen. Wellicht wordt Wayland in de toekomst hier de nieuwe standaard. Daarnaast heeft ons eigen Canonical de voorbije jaren gewerkt aan Mir. Een alternatieve vervanging voor xorg, in competie met Wayland. Zoals je weet, heeft Canonical zeer onlangs besloten dit stop te zetten.

Dan komt een eerste laag van diversiteit:  de grafische toolkits. Dit zijn de bibliotheken die dialoogboxen, controle-elementen, enz. leveren, zodat programmeurs die eenvoudig kunnen gebruiken in hun programma. Het gebruik van een toolkit zorgt voor consistentie tussen programma's: dialogen, knoppen, drop down menu's, enz zien er zo hetzelfde uit in verschillende programma's, want het betreft dezelfde code, aangeroepen door de verschillende programmeurs. Er zijn twee grote spelers hier: GTK en QT. De twee leidende desktopomgevingen in linux differentiëren zich door elk gebouwd te zijn met die verschillende toolkits. Gnome is gebouwd op GTK. De KDE desktop omgeving is gebouwd op QT.

Die toolkits evolueren. Zo zijn we nu de overgang aan het maken van versie 2 van de GTK toolkit (GT2) naar versie 3 (GTK3). QT zit al op een versie 5.

Dan komen de desktopomgevingen. Dat zijn de werkomgevingen waarop we terecht komen als de computer is opgestart. Vanaf hier starten we programma's op om het echte werk te doen. De werkomgeving biedt ook tools om onze bestanden te beheren en de werkomgeving naar eigen voorkeur aan te passen. Vooral hier hebben we de grote diversiteit en fragmentatie. De meeste desktops zijn terug te leiden tot twee grote families op basis van de toolkits. Gnome shell blijft de leidende desktopomgeving, gebouwd op GTK3. KDE desktop is de leidende desktopomgeving, gebouwd op QT.

Hier vooral zien we de fragmentatie in het grote aantal desktops:
  • Gnome Shell is een recente nieuwe desktopomgeving, ontwikkeld met de GTK3 toolkit. De oude "klassieke" gnome 2 desktop werd volledig verlaten door het gnome team.
  • Mate is een desktop die gebaseerd is op de code van de oude Gnome Desktop. Recent zijn die naar GTK3 overgestapt.
  • Unity is een recente desktopomgeving, die geschreven is als een plugin van de vensterbeheerder compiz. Verder worden echter de componenten van de gnome desktop hergebruikt (na aanpassing).
  • Cinnamon is een afsplitsing van Gnome Shell. In het begin recycleerden zij ook onderdelen van Gnome Shell, maar ondertussen worden alle onderdelen volledig onafhankelijk van gnome ontwikkeld
  • Budgie is een nieuwe desktopomgeving sterk gebaseerd op Gnome Shell
  • XFCE is een volledig aparte desktop, ook gebouwd op GTK2  gebouwd is. Ook hier zullen we een migratie naar GTK3 zien.
  • lxde is eveneens volledig apart, gebouwd op GTK2. Deze dektopomgeving migreert nu naar de QT toolkit
  • KDE is de enige in dit lijstje van meer populaire desktops die op QT is gebaseerd. Vroeger waren de klassieke Gnome en KDE de twee leidende desktops, met mogelijk zelfs voorsprong voor KDE, omdat het meer op MS Windows leek.
  • ...


Een overzichtje, wellicht op vele plaatsen kort door de bocht. De realiteit is nog ingewikkelder.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #104 Gepost op: 2017/04/22, 10:44:05 »
@Vanadium, bedankt voor de uitgebreide uitleg :). Wordt al een stuk helderder. Beschrijving direct gekopieerd voor ondersteuning (open source)  =D.
gr. Henk
« Laatst bewerkt op: 2017/04/22, 10:46:49 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tom

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #105 Gepost op: 2017/04/22, 11:06:17 »
vanadium bedankt zeer duidelijk beschreven heb het ook opgeslagen voor uitleg aan andere geïnteresseerde  Users !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #106 Gepost op: 2017/04/22, 12:30:45 »
Ik sluit me aan bij HWE64 en Tom, bedankt voor je heldere uitleg vanadium.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #107 Gepost op: 2017/04/22, 12:32:46 »
Mooi overzicht trouwens, ik mis alleen nog een blokje/alinea over de verschillende distro's als bijv. Arch, Ubuntu, Fedora, Opensuse, etc.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/22, 12:34:52 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #108 Gepost op: 2017/04/22, 16:21:00 »
"Ter leering ende vermaeck". Bedankt voor de leuke reacties! Ik had er deze morgen eens zin in. Het kan eens helpen wat beter het bos door de bomen te zien.

Ja, ook het fenomeen "Distro" had er nog bij gekund maar ik vond het al lang genoeg  =D


FrSu

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #110 Gepost op: 2017/05/07, 09:16:28 »
Ik heb naast Elementary nu ook Gnome geinstalleerd en het dock via extensions onderin gezet. Kijken of dit een blijver kan worden. Tot nu toe ben ik er best tevreden mee. Dock onderin ziet er goed uit, omdat het goed instelbaar is en werkt voor mij prima.


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #111 Gepost op: 2017/05/07, 12:03:54 »
Dock onderin vind ik altijd afhankelijk van de scherm resolutie. Op een standaard breedbeeld scherm (1920x1080) heb je meer breedte dan hoogte, daarom vind ik de dock aan de zijkant handiger.

FrSu

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #112 Gepost op: 2017/05/07, 21:03:55 »
Heb een 11"schermpje (Asus Vivobook), werkt voor mij prima.