Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP-Partitie opnieuw indelen via Gparted  (gelezen 632 keer)

Offline yJi

  • Lid
XP-Partitie opnieuw indelen via Gparted
« Gepost op: 2013/07/03, 20:42:25 »
Via Gparted wil ik de XP-partitie kleiner maken dan hij nu is.
Nu is hij 52.80 GiB. Daar wil ik 20 GiB vanaf halen, ook weer bedoeld
als logische backup schijf van 20 Gib.
Kan dat zonder dat ik het boot gedeelte verstoor met Gparted?

« Laatst bewerkt op: 2013/07/04, 21:09:22 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

FrSu

  • Gast
Re: XP-Partitie opnieuw indelen via Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/03, 21:24:35 »
Als je een partitie wilt verkleinen dan eerst minimaal 2 x defragmenteren in XP, zodat je zeker weet dat je data verhuisd is naar het begin van die partitie. Dan is de kans op verliezen van zaken klein.

Verder eerst een back-up maken van je data. Dan wordt de kans op verlies nog kleiner. ;)

Mini SD kaart vraag heb ik zo even geen antwoord op.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: XP-Partitie opnieuw indelen via Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/03, 21:35:13 »
Als je een partitie wilt verkleinen dan eerst minimaal 2 x defragmenteren in XP, zodat je zeker weet dat je data verhuisd is naar het begin van die partitie. Dan is de kans op verliezen van zaken klein.
Heeft geen enkel nut, door het defragmenteren wordt de data NIET naar het begin van de partitie verhuist maar alleen aaneengesloten. De kans op dataverlies is in theorie zelfs groter als je vooraf defragmenteert.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GeenDefragmentatieNodig
Verder eerst een back-up maken van je data. Dan wordt de kans op verlies nog kleiner. ;)
Dit is een zeer goed advies om de kans op verlies van data te verkleinen. :)

Kan dat zonder dat ik het boot gedeelte verstoor met Gparted?
Ja, dat kan.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

  • Lid
Re: XP-Partitie opnieuw indelen via Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/04, 06:58:33 »
Ik weet niet of dat nog geld, maar vroeger had ik de ervaring dat je het
beste je Windows-partities met Windows-tools moet vergroten of verkleinen.

De laatste keer dat ik een partitie verkleinde (WindowsXP C:-partitie onder Virtualbox)
was met EaseUS Partition Master Free Edition :

http://www.geardownload.com/system/easeus-partition-manager.html

Verder zou ik als ik jou was eerst alle persoonlijke  data op de C:partitie in veiligheid stellen
op een extern medium, die data weghalen en daarna met "partclone" (of clonezilla) de C:-partitie
op een extern medium zetten. Dan kan je WindowsXP tenminste op een simpele manier weer terug
zetten als het fout gaat.

Die vraag over die SD-kaart, daar zou ik een apart item van maken als ik jou was.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/04, 07:00:44 door aartje »

Offline yJi

  • Lid
Re: XP-Partitie opnieuw indelen via Gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/04, 21:15:28 »
Ik weet niet of dat nog geld, maar vroeger had ik de ervaring dat je het
beste je Windows-partities met Windows-tools moet vergroten of verkleinen.

De laatste keer dat ik een partitie verkleinde (WindowsXP C:-partitie onder Virtualbox)
was met EaseUS Partition Master Free Edition :

http://www.geardownload.com/system/easeus-partition-manager.html

Verder zou ik als ik jou was eerst alle persoonlijke  data op de C:partitie in veiligheid stellen
op een extern medium, die data weghalen en daarna met "partclone" (of clonezilla) de C:-partitie
op een extern medium zetten. Dan kan je WindowsXP tenminste op een simpele manier weer terug
zetten als het fout gaat.

Die vraag over die SD-kaart, daar zou ik een apart item van maken als ik jou was.

Bedankt voor jouw informatie, maar kan ik dat ook wanneer de usb-poorten onder XP nog steeds niet goed werkt en steeds een hard- software fout geeft en XP er dan uit gooit? Kan dat onder Xubuntu, XP via Clonezilla op een extern medium zetten?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline aartje

  • Lid
Re: XP-Partitie opnieuw indelen via Gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/04, 22:36:59 »
Als je met clonezilla je windows-partitie backupt dan gebruik  je XP helemaal niet
maar start je met een Clonezilla-cd/dvd/memorystick .

Offline koos4401

  • Lid
Re: XP-Partitie opnieuw indelen via Gparted
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/05, 09:42:55 »
Da's géén back-up:
Citaat
Daar wil ik 20 GiB vanaf halen, ook weer bedoeld
als logische backup schijf van 20 Gib.
Vergelijk het met geld van het ene vakje in je portemonnee overbrengen naar een ander vak in dezelfde portemonnee: portemonnee weg, alles weg!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline yJi

  • Lid
Re: XP-Partitie opnieuw indelen via Gparted
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/05, 10:30:37 »
Da's géén back-up:
Citaat
Daar wil ik 20 GiB vanaf halen, ook weer bedoeld
als logische backup schijf van 20 Gib.
Vergelijk het met geld van het ene vakje in je portemonnee overbrengen naar een ander vak in dezelfde portemonnee: portemonnee weg, alles weg!

Ok Koos4401, je hebt gelijk, maar dan is wel mijn XP-schijf toch wel weer kleiner en daar gaat het mij uiteindelijk om. Verder 'durf' ik dat omdat dit om een vrij nieuwe schijf gaat, die ruimte gebruik ik dan liever niet meer allemaal onder XP. Wil het dus nu wel anders ingedeeld hebben, 2 logische 'extra' schijven, dat kan toch wel...(ik weet dat ik het wel allemaal over dezelfde 'portemonnee' heb).
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro