Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik een regel uit het grub boot menu krijgen?  (gelezen 866 keer)

Offline Me5men

  • Lid
Hoe kan ik een regel uit het grub boot menu krijgen?
« Gepost op: 2009/11/07, 09:44:59 »
Hallo mensen ik heb een vraag die ik nog niet goed beantwoord krijg met google.
Ik heb een dual boot machine maar met zo'n recovery partitie die bij veel nieuwe pc's zitten. Alleen nou is het zo dat de recovery partitie sda1 is en die regel wou ik uit het boot menu halen. Eerst kon dat bij menu.lst maar die kan ik niet meer vinden :(

O en als we dan toch bezig zijn is het ook mogelijk om de namen van de partities sda1 en sda2 om te wisselen zonder nieuwe installatie?

Groetjes Freek

Re: Hoe kan ik een regel uit het grub boot menu krijgen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/07, 10:15:43 »
Beste Freek,
Via Google is een hoop informatie te vinden over menu.lst, en ook de locatie. (boot/grub/menu.lst)
Er zijn ook al een hoop tutorials over hoe je een regel uit je grub menu verwijdert.

Volgens mij, maar ik heb niet zo heel veel ervaring, is het niet mogelijk om namen van partities om te wisselen omdat die gewoon gebaseerd zijn op de volgorde waarin ze op de schijf voorkomen.

Offline track

  • Lid
Re: Hoe kan ik een regel uit het grub boot menu krijgen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/07, 10:30:00 »
Hoi Freek,

vooraf een vraag:  heb je een verse "9.10"- installatie of nog een oudere / upgrade ?

In een verse 9.10 zit namelijk nu de "grub2", en die wordt anders aangesproken.
Er geldt deze handleiding:  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Voor de "oudere" heb je o.a. deze:  http://sites.google.com/site/computertip/grub

track

Offline Me5men

  • Lid
Re: Hoe kan ik een regel uit het grub boot menu krijgen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/07, 10:40:22 »
Ja daar was ik inderdaad niet zo duidelijk in ik zit nu op 9.10 te werken. Maar bedankt voor de link ik denk dat ik er daar wel mee uitkom.

Wat betreft de namen om wisselen het klinkt erg logisch wat je zegt Gullydwarf en ik ben de mogelijkheid ook nog niet tegen gekomen. Maar ik zie niet zo snel een rede waarom je dat niet KAN verschuiven al is het extern. Alleen als je dan erg veel parameter overal moet vervangen. Dan zou het ook wel kunnen maar dan is het niet de moeite waard voor mij.

Offline track

  • Lid
Re: Hoe kan ik een regel uit het grub boot menu krijgen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/07, 10:45:03 »
Even een opmerking bij "namen":

normaal zou ik aan "label" denken als je "naam" zegt.  En  die kun je best wél wijzigen.
Maar wat de interne benaming van de toestellen betreft (die /dev/sda2) enz.) heb je gelijk.

track