Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen beeld na nieuwe nvidia driver  (gelezen 4470 keer)

Offline jazzper

  • Lid
geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Gepost op: 2008/12/11, 13:29:11 »
Na lange tijd zonder internet, ben ik alles gaan updaten. Voor mijn Nvidia 9500GT gebruikte ik de driver via Envy. Op de site van Nvidia stond een nieuwe driver die ik heb geinstalleerd ( 177.82) Na een reboot krijg ik alleen nog maar een zwart scherm. Fix x server werkt niet. Hoe kan ik zonder grafische omgeving (met envy) de juiste driver installeren??

Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/11, 13:31:05 »
Waarom zou ge met Envy of via de site de driver installeren? Deze staat ook gewoon onder systeem=>beheer=>hardware drivers.

Ik weet niet hoe ge de driver terug verwijderd via Envy, dus daar kan ik u helaas niet mee helpen.

Offline jazzper

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/11, 13:37:30 »
systeembeheer>hardware kon destijds geen drivers vinden voor me. Daarom heb ik deze via envy moeten installeren. Ook met envy verwijderd...
met het commando: sh NVIDIA-Linux-x86-177.82-pkg1.run heb ik de nieuwe driver geinstaleerd. Ik ben niet heel handig met de terminal maar ik moet deze toch kunnen verwijderen met apt-get remove ...... dan zou ik daarna weer in moeten kunnen loggen en via envy de oude kunnen installeren. Of zie ik dit verkeerd??
« Laatst bewerkt op: 2008/12/11, 13:40:33 door jazzper »

Offline jazzper

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/11, 14:36:37 »
na een aantal pogingen lukte het wel om in safe graphics in te loggen. Via envy heb ik weer de oude driver geinstalleerd, maar het werkt niet perfect. Mijn desktop effecten kan ik niet meer aanzetten. Ook Nvidia settings manager kan ik niet meer openen.

Offline mp

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/11, 14:53:52 »
na een aantal pogingen lukte het wel om in safe graphics in te loggen. Via envy heb ik weer de oude driver geinstalleerd, maar het werkt niet perfect. Mijn desktop effecten kan ik niet meer aanzetten. Ook Nvidia settings manager kan ik niet meer openen.

verwijder dan de driver via envy weer en installeer via systeembeheer>hardware

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/11, 14:56:14 »
et blijft altijd een beetje tricky om dit soort stappen te ondernemen. Maar het is succesvol verlopen. Natuurlijk waren standaard al een paar noodzakelijke pakketten geïnstalleerd. [b](linux-headers-generic, libx11-dev, build essential)[/b] anders gaat het sowieso niet werken.

Vervolgens heb ik de beta versie vanaf deze pagina: http://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-us opgehaald. Maak daar de juiste keuzes en kies dan voor de beta mogelijkheden in het laatste vak rechtsonder. Let op: deze beta versie is alleen geschikt vanaf een NVIDIA Geforce 6*** kaart. Gebruik je een oudere (b.v. Geforce 4) kaart dan heeft het volstrekt geen zin om deze procedure op te starten. Het moet uiteindelijk dus gaan om de 180.06 (of hogere) driver versie.

Eenmaal gedownload heb ik eerst de rechten op uitvoeren gezet (rechtermuisknop,eigenschappen, tabblad rechten en vinkje geplaatst bij “uitvoeren” achter “eigenaar”).

Vervolgens een CTRL-ALT-F1 gedaan. Inloggen met usernaam en wachtwoord. Vervolgens:

sudo /etc/init.d/gdm stop om je X-server te killen

Ga vervolgens naar de locatie waar je het gedownloade bestand hebt staan (bij mij dus een cd  Bureaublad) en tik daar aangekomen deze opdracht in:

sudo sh NVIDIA-Linux-x86_64-180.06-pkg2.run (of kies daar de 32 bits benaming als je die versie hebt gekozen).

Kies vervolgens voor de default waarden dus accepteer de licentie en laat de installer zijn werk doen. Zorg alleen voor de laatste vraag dat je de installer Xorg.conf laat herschrijven.

Als dat allemaal is gedaan en een en ander is succesvol bevestigd vanuit de installer doe je nog een:

sudo /etc/init.d/gdm start om weer terug te keren naar je grafische GNOME omgeving.

In mijn geval heb ik daarna de 177 driver gedeactiveerd (en dus verwijderd) uit (Systeem, beheer) Hardware drivers. En een reboot bevestigde daarna een geslaagde installatie.

citaat jos herni.(ubuntugeek, en anderen)
u zult toch eerst de oude driver moeten vinden......staat niet bij hardware drivers?
het allerbeste is de aangeboden nvidia driver bij hardware drivers te installeren, maar de beta driver schijnt beter te werken.
wanneer u een beginner bent, niet gaan knoeien met de betadriver! een gevorderde gebruiker kan dit proberen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/11, 14:58:35 door leoquant »

Offline jazzper

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/11, 15:34:29 »
Vreemd....
ik heb de handleiding gevolgd. na sudo /etc/init.d/gdm stop  ben ik na mijn map gegaan om de driver te installeren. Ik kreeg de melding dat de X server nog steeds actief was. Raar, want mijn scherm was zwart!!!
Ik heb dus een reboot gedaan, aangemeld als root zonder grafische omgeving. Weer naar mijn map en geprobeerd te installeren. Nu kreeg ik de melding dat ik in init level 1 was en dit moest veranderen naar 3. Wanneer ik dat doe kom ik weer in de grafische omgeving en kan ik de driver nog niet installeren. Dus nog maals reboot en nu de waarschuwing genegeerd dat ik naar init level 3 moest. De driver geinstalleerd, maar wordt bij opstarten niet herkend. Ik kan dus alleen maar in low graphic mode opereren. Ik heb dezelfde driver ook op mijn laptop geinstalleerd wat gelukkig wel zonder problemen ging.
Bij hardware, worden geen geschikte drivers gevonden. Wat moet ik nu installeren voor Gforce 9500?

Offline heir4c

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/11, 15:51:30 »
Als er geen drivers vermeld staan in de hardware drivers en je na het installeren dus geen melding krijgt om drivers te installeren hoef/kan je geen drivers installeren. Jouw Nvidia 9500GT word door geen enkele nvidia-glx driver ondersteund (zie lijstje in synaptic onder nvidia-glx-...), dus heeft het geen zin om één van die drivers te installeren. Ik heb een Ati kaart, geen drivers extra geinstalleerd, en mijn effekten mag ik niet aktiveren want dan werkt mijn Compiz niet.
Volgens mij is het beste dat je de nvidia-glx-... deinstalleerd. Sla voor alle zekerheid je xorg.conf op:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup En dan: Ctrl+Alt+Backspace  of via herstart en 'recovery mode' en in het menutje dat verschijnt kiezen voor: try to fix the xserver.

Moest ik me hierin vergissen, corrigeer me dan. ( Ik ben tenslotte ook een newbie )

@jazzper: wacht even reacties af.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/11, 15:57:14 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jazzper

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/11, 16:03:51 »
Maar hiervoor werkte de envy driver en kon ik ook mijn desktop effects aanzetten.
Ik heb nogmaals geprobeerd de driver op bovengenoemde wijze te installeren. Nu ging het wel goed, alleen kreeg ik de melding dat er al een nvidia installer was. En het log te bekijken... dit is Ik kan de uitkomst helaas niet laten zien omdat dit te veel ruimte in beslag neemt

Offline heir4c

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/11, 16:11:24 »
Wel Jazzper, zoals Ron ergens aanhaalde: in linux is het eenvoudig: werkt het dan is het goed werkt het niet, niet dan  =D
Als het nu werkt zoveel te beter. (alhoewel je kaart niet in de lijst staat.)
In Synaptic kan je zien of de driver geinstalleerd is. En voor je een nieuwe driver installeerd altijd de oude eerst verwijderen om evt. conflicten te vermijden.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/11, 16:15:40 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jazzper

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/11, 16:45:27 »
Dat betekent dus, dat het moet kunnen werken, aangezien vanmorgen alles nog prima in orde was. Misschien moet ik een schone installatie uitvoeren, want ik heb nu al zoveel zitten rommelen!!!

ik heb in de pakketten lijst gekeken maar kan daar niet mijn driver in vinden. wel X.Org X server -- NV display driver, maar dit is niet de 3d driver neem ik aan.

Toch gaf de installer wel aan dat de driver geinstalleerd is. Hoe kan ik deze nu volledig verwijderen en nogmaals via envy de oude driver proberen?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/11, 16:52:30 door jazzper »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/11, 17:06:17 »
de nv is idd niet die met ¨3d acceleratie¨.
blijft gek dat het eerst onder envy werkte. dus met desktopeffecten en alles.
wanneer het niet je werkpaard/hoofdsysteem is, zou ik een herinstallatie overwegen.
en orienteer je even of er een beta driver is voor je kaart, want blijkbaar is een gewone niet aanwezig...
dan zou ik die beta in mijn achterhoofd houden( een uitdraai maken van de howto)
en na herinstallatie kijken of bij hardware/drivers, na een volledige update van je systeem, er een nvidia driver staat.
dat is de gebruikelijke manier.

Offline heir4c

  • Lid
Re: geen beeld na nieuwe nvidia driver
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/11, 17:09:39 »
De driver nvidia-glx-... (bijv. 177) staat gewoon onder nvidia-glx-...  Er staan er zo 5 in. De 173,  177, 180, 71 en 96
Als daar geen ingesteld staan dan is hij dus niet geinstalleerd.
Nu, als je een herinstall doet kan je met een schone lei beginnen.( Backup je documenten, afbeeldingen,... als je er op staan hebt. )
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu