Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.10 raakt niet geinstalleerd  (gelezen 934 keer)

Ubuntu 10.10 raakt niet geinstalleerd
« Gepost op: 2011/03/02, 20:19:02 »
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en zit met een probleem bij de installatie van Ubuntu 10.10 op een nieuw systeem.
Ik heb deze versie geïnstalleerd op een oudere pc en daar had ik geen enkel probleem dus aan de cd-rom of de versie ligt het niet.

Hierbij een schetsing van het probleem:
- bij het opstarten vanop de cd-rom krijg ik eerst het paarse scherm met logo
- Hierbij kies ik dan voor Nederlands
- Daarna kies ik voor het installeren van Ubuntu
Hierna loopt het mis en blijft het scherm gewoon zwart maar het scherm blijft wel actief, geen out of range dus of zo.

XP vormde alvast geen probleem om hierop te installeren. Vandaar dat ik het probleem bijzonder vreemd vind.

ps het betreft een nieuw systeem bestaande uit een AMD X3 445, 2 GB DDR3 geheugen, 500 GB HDD en een Asus moederbordje met 880G chipset.

Re: Ubuntu 10.10 raakt niet geinstalleerd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/02, 22:59:08 »
Ik vermoed een probleem om de juiste grafische driver te vinden.
Als je het begin scherm krijgt van de Ubuntu live cd kan je op F6 drukken en dan aan het eind van de boot deze optie toevoegen -- xforcevesa
Vergeet niet de twee streepjes voor de optie. Zie deze link https://help.ubuntu.com/community/LiveCDBootOptions. Dan heb je de eenvoudigste grafische driver, na installatie kan je op zoek naar de juiste driver, of hier je gegevens van lspci plaatsen. Open een terminal en type lspci (eerste letter is een kleine L) en geef een ENTER.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 10.10 raakt niet geinstalleerd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/03, 18:18:00 »
Ook geprobeerd met deze toevoeging maar ook zonder succes, scherm blijft gewoon zwart.
Ondertussen ook even geprobeerd met de 11.04 (de beta van de toekomstige versie dus), deze installeert zich wel maar is compleet onstabiel wat natuurlijk ook niet echt handig is. Vooral omdat de pc voor mijn vader bestemd is en de man amper iets van een pc afweet buiten hoe hij op kapaza moet surfen... =D
Misschien moet ik gewoon nog wat wachten met ubuntu tot de volgende release uitkomt (28/4 dachtek) en voorlopig met xp werken.
Of heeft iemand nog een andere oplossing?

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu 10.10 raakt niet geinstalleerd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/03, 18:22:18 »

Of heeft iemand nog een andere oplossing?

doet 10.4 het niet ?

Re: Ubuntu 10.10 raakt niet geinstalleerd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/03, 19:09:59 »
10.4 is toch een oudere versie tov de 10.10?
Gezien de hardware behoorlijk recent is en de 10.10 niet wil draaien vermoed ik dat de 10.4 al zeker niet zal draaien. Of zie ik dit verkeerd?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.10 raakt niet geinstalleerd
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/03, 19:34:15 »
Meestal is dat inderdaad zo, maar niet altijd. Van 10.04 LTS is er pas een tweede puntversie uitgekomen: 10.04.2. Dat is 10.04 inclusief Service Pack 2. Een puntversie bevat soms ook enkele nieuwe stuurprogjes. Vandaar.

Ik zou zeggen: gooi er eens 'n CD'tje tegenaan, dan merk je het vanzelf.

Tweede alternatief is: wachten tot 28 april, dan verschijnt Ubuntu 11.04. Met allemaal spiksplinternieuwe stuurprogramma's aan boord.