Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot VSvirtualbox  (gelezen 2268 keer)

Offline Elles

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Gepost op: 2008/01/25, 13:20:19 »
Ik weet nu wat de verschillen zijn!
ik weet ook dat dualboot geen kwaad kan...
ik weet ook dat de virtualbox op een pc van 180 best kan....

maar nu wat kiezen jullie?
Dualboot of virtualbox?

welke van de twee is aan te raden???
wat is het voordelen en de nadelen van die twee?
of maakt het niet uit?
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/25, 13:26:02 »
Om uit te proberen, of simpele dingen (office Xp) te draaien kan je virtual box gebruiken. Maar voor games e.d. die voor windows zijn gemaakt, heb ik een dual boot draaien ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline joop905

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/25, 13:26:11 »
ik gebruik virtualbox voor de lol
ik doe niets meer met Windows

Offline Elles

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/25, 13:35:07 »
Citaat van: joop905
ik gebruik virtualbox voor de lol
ik doe niets meer met Windows
nou games gebruik mijn gameconsule op de tv!
ik wil xp gebruiken voor bepaalde programma's zo als photoshop die moet ik gebruiken (en gimp vin ik niet zo prettig programma)

Ik wil optimaal linux gebruiken (internet office ect)
en op xp wat ik bij linux mis  dus ik moet beiden besturing systemen goed gebruiken.

en vroeg me af wat beter was
Dualboot of virtualbox
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline desmond

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/25, 13:39:42 »
Virtualbox, dan hoef je Ubuntu niet af te sluiten om een docx-bestand te openen. Gamen gebeurt (bij mij..) op andere hardware.

Offline Elles

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/25, 14:03:36 »
Als ik het goed begrijp  start ik de pc met xp
ga naar mijn virtualbox en kies linux en ga daar in werken,internetten wat ik maar wil net als bij een dual boot?
en kan naar xp al ik dat moet eb vis vers zonder af te sluiten
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Ed

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/25, 14:48:48 »
Eerst had ik een dualboot Win XP pro en Gutsy maar nu heb alleen nog maar Gutsy en daarin Virtualbox.
Daar draai ik nu Win XP en ook mijn Sonicstage voor mijn mp3 player, dat was het enige programma wat niet wil werken onder Linux, maar dit is nu een perfecte oplossing, geweldig hoor Virtualbox en Windows is nu eigenlijk gewoon een programma geworden van Linux, hi hi.

Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/25, 15:01:16 »
Dat is niet zo'n heel goed idee Gohelena.

Windows belast je computer al heel erg, en wanneer je nu onder virtualbox nog eens een ander OS zoals Ubuntu gaat opstarten gaat je pc waarschijnlijk heel langzaam stilstaan.

Een dualboot is zowiezo altijd goed.
Je werkt maar met 1 of 2 proggie's in Windows en wanneer je daarmee wilt werken start je gewoon op in Windows.
De rest doe je allemaal in Ubuntu.

Sterker nog.

Stel je wilt perse met virtualbox werken, kan je beter Windows in virtualbox IN Ubuntu draaien dan andersom.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ed

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/25, 15:07:25 »
Ben ik helemaal mee eens Gandyman, Win XP draait bij mij net zo snel en goed in virtualbox en dat alles in Gutsy.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/25, 15:24:55 »
Dat hangt ook af van hoeveel geheugen er in je computer zit. Vanaf 1 GB begint het lekker te lopen.
Zeker als je Photoshop wil gebruiken, dan heeft dat veel geheugen nodig. Dan zou ik alleen Virtualbox gebruiken als je 2 GB geheugen hebt. Heb je dat niet, dan is een dual boot sneller en makkelijker denk ik.

Offline Ed

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/25, 15:27:56 »
Ik heb 1GB  maar dat werkt best snel, merk weinig verschil met dualboot.

Offline Elles

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/25, 20:56:09 »
nou ik heb een pc van 180 GB
maar ik toch maar voor de dual boot....
lijk me toch iets veiliger....(ik ben bang dat mijn pc toch traag word...en daar heb ik z,n hekel aan!!)
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Elles

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/31, 23:53:53 »
Is er een nl howto over de virtualbox en hoe ik daar Windows op krijg en als het me niet bevalt weer af haalt.
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/02, 08:17:33 »
Citaat van: Gohelena
Is er een nl howto over de virtualbox en hoe ik daar Windows op krijg en als het me niet bevalt weer af haalt.
ik heb op dit moment een dualboot en heb als test windows onde rvirtualbox geinstalleerd (onder ubuntu). Werkt prima, maar omdat ik een rreds bestaande installatie van windows op de pc heb staan met alle instelingen etc. vind ik het handiger de dualboot te behouden ipv een windows instal onder virtualbox.

howto:

open virtualbox en kies new

-volg nu de installatie wizard, geef aa welk os je gaat installeren
- geef aan hoeveel werkgeheugen je wilt gebruiken voor het OS in virtualbox
-maak een nieuwe harde schijf aan, ik heb steeds gekozen voor een nieuwe harde schijf, j e kunt dan aangeven hoeveel G je wilt gebruiken, daarnaast kun je aangeven nof je een vast aantal G wilt gebruiken of een "dynamic expanded HD". De laatste is naar mijn idee het meest handig omdta ie meegroeit met werkzaamheden.
-nu moet je aangeven waar de vdi-files worden opgeslagen (je boot hd)
-als je op finish klikt heb je in de linker kolom van virtyialbox een virtualmachine staan van jouw windows versie. Nu nog windows installeren op deze virtuele harde schijf

Klik op start om deze virtuele pc op te starten, je krijgt een wizard in beeld die je de keuze geeft om een cd te openen (windows installatie cd) of een image bestand. Geef de locatie aan van de cd of image bestand en het installeren begint.

LET OP: met de ctrl toets (rechter) switch je tussen je virtuele en standaard PC scherm

Als je de virtuele pc wilt deleten, druk je in het hoofdscherm van virtualbox op delete, eventueel kun je ook de vdi bestanden deleten.

succes, ik hoop dta het duidelijk is, zo niet dan hoor ik het graag!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Elles

  • Lid
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/02, 12:28:41 »
Citaat van: Idzme
je kunt dan aangeven hoeveel G je wilt gebruiken, daarnaast kun je aangeven nof je een vast aantal G wilt gebruiken of een "dynamic expanded HD". De laatste is naar mijn idee het meest handig omdta ie meegroeit met werkzaamheden.
-nu moet je aangeven waar de vdi-files worden opgeslagen (je boot hd)
mmm klinkt niet moeilijk jou howto

ik heb 180 GB harde schijf
mag dan in de virtualbox 20 gb voor xp(ik heb de media center editie)
maar hoeveel G heeft de dynamic expanded HD nodig??? want dat weet ik echt niet, en ik weet ook niet waar vdi-files opgeslagen moet worden (gewoon in Ubuntu in home??)

en kan ik alles doen in de virtualbox? want ik wil windows gebruiken voor photoshop (dus photoshop word geinstaleerd in de "virtualbox xp")
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Dualboot VSvirtualbox
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/03, 07:52:16 »
Citaat van: Gohelena
Citaat van: Idzme
je kunt dan aangeven hoeveel G je wilt gebruiken, daarnaast kun je aangeven nof je een vast aantal G wilt gebruiken of een "dynamic expanded HD". De laatste is naar mijn idee het meest handig omdta ie meegroeit met werkzaamheden.
-nu moet je aangeven waar de vdi-files worden opgeslagen (je boot hd)
mmm klinkt niet moeilijk jou howto

ik heb 180 GB harde schijf
mag dan in de virtualbox 20 gb voor xp(ik heb de media center editie)
maar hoeveel G heeft de dynamic expanded HD nodig??? want dat weet ik echt niet, en ik weet ook niet waar vdi-files opgeslagen moet worden (gewoon in Ubuntu in home??)

en kan ik alles doen in de virtualbox? want ik wil windows gebruiken voor photoshop (dus photoshop word geinstaleerd in de "virtualbox xp")
Wat betreft je harde schijf:
20 G voor XP is naar mijn idee wel genoeg, klik dynamic harde schijf aan en kies 20 G mocht het systeem meer nodig hebben, dan gebruikt ie dat gewoon. Virtualbox geeft standaard een map aan waar de vdi files komen, gewoon de wizard doorlopen, zie je het vanzelf!!

In principe kun je alles doen in virtual box, maar ik heb uit ander posts op dit forum begrepen dat je voor zware programma's als photoishop wel genoeg geheugen moet hebben (werkgeheugen) vanaf 1024 MB moet dat wel lukken. Zo niet dan verwijder je je virtyele xp machine gewoon.

Als het in virtualbox niet werkt, kun je altijd kiezen voor dualboot, dat heb ik nu en dat werkt prima, ik gebruik xp nog voor videobewerking.

succes!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz