Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ardour wil niet werken met JACK2 [opgelost / soort van]  (gelezen 330 keer)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
ardour wil niet werken met JACK2 [opgelost / soort van]
« Gepost op: 2017/01/17, 14:31:27 »
Beste allen

Ik heb recent een behringer X32 Producer aangeschaft en deze heeft de mogelijkheid om 32 kanalen via USB op te nemen en af te spelen.
Nu zijn er 2 systemen voor audio binnen ubuntu: pulseaudio en JACK.
pulseaudio is gericht op de huis-tuin en keukengebruiker. deze mixt gewoon t geluid van verschillende programma's door elkaar, geen poespas lekker simpel.
Als ik pulseaudio gebruik met de X32 dan reageert pulseaudio zo van "jah.. 32 kanalen.... leuk  ??? ??? geen idee wat ik ermee moet, laat ik er maar 8-kanaals surround overheen gooien (7.1)"
dit is natuurlijk geweldig om zo film te kijken met 8 professionele speakers aangesloten op de mixer, maar ik wilde eigenlijk een 16-kanaals opname van een bandje erin gooien.
Daarom heb ik JACK nodig, JACK is voor professioneel gebruik, je kunt iedere bron (kan een programma zijn, maar ook een geluidskaart) naar iedere output gooien (programma of geluidskaart).
met JACK kan ik naar alle 32-kanalen tegelijk schrijven hoera! maar nu wil ik die 16-kanaals recording gaan afspelen op al deze tracks.
Dus ik heb ardour geinstalleerd (digital audio workstation) en hier is waar t mis gaat. Ardour op pulseaudio werkt... maar mixt alles terug naar 2 kanalen. Ardour op JACK weigert te starten, klaagt continu dat mijn sessie niet kan worden aangemaakt. en dat terwijl ardour zelf jack start! ik heb al verschillende instellingen geprobeerd maar bij de meeste crasht de zooi gewoon en bij een samplerate van 84KHz (samplerate van de X32) kan hij de sessie niet aanmaken. wat nu?

weet iemand anders misschien een JACK-compatible multitrack recorder/speler?
« Laatst bewerkt op: 2017/01/18, 13:43:35 door niekn »

Offline peer

  • Lid
Re: ardour wil niet werken met JACK2
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/18, 08:18:31 »
pulseaudio en jack werken niet echt goed samen. Het is niet voor niets dat  de maker van avlinux er bewust voor gekozen heeft om pulseaudio niet te installeren.
Daarnaast is jack erg gevoelig voor verkeerde instellingen.
Ik heb hier weinig verstand van maar ik zou het volgende proberen:
download, zet op usb en  start avlinux live en kijk eens of ardour dan wel werkt.

Een music-os zoals avlinux (of kx-studio)is volledig gericht op productie van music en is zo ingericht dat de latentie minimaal is. Vanaf de live-dvd zul je in eerste instantie wel duidelijk vertraging van het geluid merken maar in Jack kun je dit flink verbeteren
 

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: ardour wil niet werken met JACK2
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/18, 11:08:10 »
pulseaudio en jack werken niet echt goed samen. Het is niet voor niets dat  de maker van avlinux er bewust voor gekozen heeft om pulseaudio niet te installeren.
Daarnaast is jack erg gevoelig voor verkeerde instellingen.


JACK werkt anders met mixxx, jack_rack, jack mixer, xine, audacity etc. prima samen. ik call ook altijd pasuspender als ik jack start (pulseaudio-suspender) dus dan lijkt t mij dat de instellingen van JACK goed zijn.

dit ziet er namelijk redelijk goed uit in mijn ogen, en t werkt ook prima:
https://www.dropbox.com/s/q59uc7ef94cdk4s/X-USB.png?dl=0

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: ardour wil niet werken met JACK2
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/18, 13:43:00 »
anders laat maar, bij mijn X32 zat blijkbaar een licentie voor tracktion 7 en die is linux-compatible. deze werkt tot nog toe perfect.  =D =D