Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videotutorials?  (gelezen 4399 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Videotutorials?
« Gepost op: 2012/07/19, 15:30:19 »
Hallo allemaal!

Ik zat eens te denken, en misschien zou het leuk zijn om wat van onze documentatie ook in videoformaat aan te bieden. Wat vinden jullie hiervan?

Re: Videotutorials?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/19, 15:32:55 »
Ik heb dat ook al eens overwogen en geprobeerd, maar om een of andere reden wil recordmydesktop hier nooit zo lekker werken en Kazam werkt ook maar half. Maar ik ben zeker weten voor! :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Videotutorials?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/19, 15:33:44 »
Het zou zeker een leuk idee zijn. Het is echter de vraag hoe vaak het bekeken gaat worden... ;)

Re: Videotutorials?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/19, 16:49:46 »
Het zou zeker een leuk idee zijn. Het is echter de vraag hoe vaak het bekeken gaat worden... ;)
Integendeel, ik denk dat beeld meer aanspreekt dan lettertjes, zeker voor jonge mensen. Ik ben ook voor!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Videotutorials?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/19, 17:54:32 »
Dat is een goed punt. Het is ook een stuk gemakkelijker uit te leggen met video, dus ik ben ook voor :)

Re: Videotutorials?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/30, 19:08:02 »
Misschien een idee:
Slideshows.

Je weergeeft groot een afbeelding, met beschrijving eronder (of zelfs erop?)
Links en rechts pijlen voor vorige/volgende, en de gebruiker kan rustig zelf op z'n gemak de tutorial volgen, en alles is zo visueel mogelijk (vooral bij veel tekst willen beginnende gebruikers vaak moeite hebben).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Videotutorials?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/30, 21:43:56 »
Nadeel: dergelijke handleidingen kosten veel tijd, en verouderen snel.... Na veroudering zijn ze meestal niet meer aan te passen aan de nieuwe situatie, en kunnen ze de prullenbak in.

Tekstuele handleidingen zijn wat dat betreft flexibeler en dus duurzamer.

Re: Videotutorials?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/30, 22:53:59 »
Nadeel: dergelijke handleidingen kosten veel tijd, en verouderen snel.... Na veroudering zijn ze meestal niet meer aan te passen aan de nieuwe situatie, en kunnen ze de prullenbak in.

Tekstuele handleidingen zijn wat dat betreft flexibeler en dus duurzamer.

Als we jou visie volgen dan blijven we bij LTS en dan is het dus minimaal 3 jaar geldig :)

Re: Videotutorials?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/30, 23:21:18 »
Handleidingen in slideshows zouden niet meer tijd kosten dan de tekstversies.

Op dit moment zijn veel stukken documentatie ook stap-voor-stap, en steeds een plaatje ondersteund door tekst. Dit zou niet veranderen. En als jullie/we inderdaad de LTS volgen, dan is dit goed te doen.

Het enige wat gemaakt moet worden, is een systeem waarbij gemakkelijk slideshows gemaakt kunnen worden. Maar volgens mij is dat niet heel moeilijk om te doen..

Re: Videotutorials?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/30, 23:56:28 »
Wat er overigens 'duurzamer' aan is snap ik niet helemaal want het is óf een tekst óf een paar plaatjes, allemaal online. Het milieu gaat er niet sneller op achteruit als we een stukje tekst vervangen danwel aanvullen met een slideshow, dus duurzamer is tekst zeer zeker niet.

@Thomas: Dat kan al zo basaal als mogelijk met Picasa Web Albums, om maar even een voorbeeld te noemen :) Maar Drupal (wat onze site gebruikt) heeft daar ook extensies voor.

Re: Videotutorials?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/31, 00:01:12 »
Ik zal binnenkort even een voorbeeldje in elkaar zetten hoe ik dit voor me zie. Volgens mij is het namelijk ook best simpel om het zelf te maken, en dan is het natuurlijk dichterbij het uiteindelijke doel. (Het helpen van de gebruiker, op een zo makkelijk mogelijke manier voor de gebruiker)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Videotutorials?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/31, 09:34:20 »
Wat er overigens 'duurzamer' aan is snap ik niet helemaal want het is óf een tekst óf een paar plaatjes, allemaal online. Het milieu gaat er niet sneller op achteruit als we een stukje tekst vervangen danwel aanvullen met een slideshow, dus duurzamer is tekst zeer zeker niet.

@Thomas: Dat kan al zo basaal als mogelijk met Picasa Web Albums, om maar even een voorbeeld te noemen :) Maar Drupal (wat onze site gebruikt) heeft daar ook extensies voor.
:')

Je weet dat duurzaam ook een andere betekenis dan die met het milieu heeft?

Re: Videotutorials?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/31, 10:55:20 »
Ja dat weet ik en dat heb ik in mijn eerste reactie aan Pjotr al geschreven...

Re: Videotutorials?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/06, 12:40:28 »
Doet me eraan denken: ik had op 25 mei een filmpje gemaakt over snelkoppelingen op het bureaublad plaatsen. Dit was naar aanleiding van een topic in ondersteuning waarbij iemand niet snapte hoe het moest. Van mij mag dit filmpje gebruikt worden op de wiki ofzo.
http://www.youtube.com/watch?v=czBLuRMBfXw

Re: Videotutorials?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/07, 21:15:16 »
Ik vind deze video goed in elkaar gezet ! Ik heb er zelfs een stukje over geschreven op mijn blog.

http://vimeo.com/42761604

Groeten van Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Re: Videotutorials?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/07, 21:58:39 »
Netjes, netjes! :)

Re: Videotutorials?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/14, 16:17:37 »
Bijgevoegd een schets, hoe ik denk dat tutorials er ongeveer uit zouden moeten zien.

Hierdoor kunnen mensen alles gemakkelijk zien, en op hun eigen tempo de tutorial volgen. Dit laatste is bij videotutorials vooral een nadeel.

Let wel op dat dit een simpele schets is, lettertype / pijltjes moeten dus nog veranderd worden, en natuurlijk moet dit even netjes in html / javascript gedaan worden.

Offline draak08

  • Lid
Re: Videotutorials?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/21, 18:35:32 »
Het zou zeker een leuk idee zijn. Het is echter de vraag hoe vaak het bekeken gaat worden... ;)
Integendeel, ik denk dat beeld meer aanspreekt dan lettertjes, zeker voor jonge mensen. Ik ben ook voor!
Ik zeker!