Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp in Alkmaar  (gelezen 24185 keer)

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Gepost op: 2007/01/10, 11:42:58 »
LS, net deze vraag ook al gepost  onder 'software', wat bij nader inzien wellicht de verkeerde lijst was...
Als een moderator dit leest, kan hij/zij desgewenst die vraag daar verwijderen?


Beste Ubuntu-gebruikers,
Ik ben nieuw in Ubuntu-land maar wil graag ontdekken wat er zoals mee mogelijk is in verband met mijn werk als ict-journalist voor Trouw. Wellicht dat ik dan in de toekomst geregeld aandacht aan Ubuntu kan gaan schenken, zoals er nu geregeld aandacht is voor dat andere OS...
Maar om een beetje op gang te komen bij mijn ontdekkingstocht is het wellicht handig als ik eerst eens een uurtje van iemand de basics te zien krijg. Ik heb Ubuntu al als dual boot op mijn pc staan, maar merk dat ik weinig opschiet bij het werken ermee...
Ik woon in Bergen (NH) en zoek dus iemand in de regio Alkmaar die mij een keer op weg wil helpen, en ik ben uiteraard graag tot een wederdienst bereid.
Alvast bedankt voor wie zich meldt,
Vincent

Hulp in Alkmaar
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/10, 11:55:25 »

Offline nicolas

  • Lid
Hulp in Alkmaar
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/10, 12:02:57 »
Vincent, allereerst welkom op dit forum.

Je verhaal lezend kwam bij mij de gedacht op: is het niet interessanter om vanuit je eigen optiek te schrijven over de dingen die je tegenkomt bij het werken met Linux in het algemeen en Ubuntu in het bijzonder. Bekijk deze zaken met een kritische blik en onderzoek waarom je bepaalde dingen, als beginnende linux gebruiker, lastig of moeilijk vind en wat je wel makkelijk afgaat. Denk bijvoorbeeld aan dat veel mensen gewend zijn aan de manier waarop Windows werkt en hoe Linux hierin bijvoorbeeld afwijkt, met name in de manier van denken.  

Suggestie: lees ook eens dit artikel: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Uiteraard zijn we blij met elke publicitaire aandacht voor Ubuntu. Ik zal mijn ouders vragen om de artikelen te bewaren. Heb zelf geen abo op Trouw, hoewel de Verdieping/Letter & Geest wel mijn favoriete katern is
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Hulp in Alkmaar
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/10, 13:04:45 »
Of misschien ook wel eens leuk om over te schrijven: hoe mijn ouders (beiden in de 80) overschakelden van Windows 98 op Ubuntu en nooit meer terug willen ...

Helaas woon ik niet bij je in de buurt Vincent, maar via email of het forum altijd bereid te helpen!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Hulp in Alkmaar
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/10, 19:52:20 »
Citaat van: Vinc
Maar om een beetje op gang te komen bij mijn ontdekkingstocht is het wellicht handig als ik eerst eens een uurtje van iemand de basics te zien krijg.
Zo dacht ik ook voor april 2006 :lol:
Mijn vragen heb ik allemaal op dit forum gesteld, en ik ben zeer goed op gang geholpen.
Mijn probleem was o.a. de manier van denken, heb je dat eenmaal door, dan ga je gewoon vanzelf verder, het is niet moeilijk of geheimzinnig, het is gewoon "anders".
Mijn advies:
Probeer zoveel mogelijk vanuit Ubuntu te werken, kom je een probleem (voor jou) tegen, post het op dit forum en je zult altijd een tip of een complete uitleg krijgen.
Soms ook alleen een link, omdat de vraag vaker gesteld is, maar je wordt altijd geholpen, wie of wat je ook bent !

Sommige hebben in de handtekening onder hun berichten diverse links staan, naar onderwerpen waar vaak over gevraagd wordt, mijn link verwijst naar een kleine website, waar ik (voor mij) nuttige linken heb staan.

Kort om, lees zeveel mogelijk, dan wordt je vanzelf een fan van Ubuntu :lol:

Groeten uit Zeeland,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/10, 21:58:36 »
Beste mensen,
Dank allen voor jullie reactie. Inderdaad zou het waardevol kunnen zijn om te kijken wat ik allemaal tegenkom als ik gewoon helemaal zelf aan de slag ga. Maar dat heb ik dus al een beetje geprobeerd. En dat schiet echt niet op. Ik ben inderdaad al jaren Dos en Windows gewend en die overschakeling is knap lastig. Daar komt bij dat ik Ubuntu in de praktijk wil testen, alsof iemand mij een pc heeft verkocht met Ubuntu in plaats van Windows. Maar door alle installatieproblemen die ik nu al tegenkom, zal ik aan dat eigenlijk doel niet toekomen. Tenzij ...
Klein voorbeeld: mijn Speedtouch modem/router wifi-zender heeft geen Linux-drivers, hoor ik na een paar dagen van Alcatel. Dus op forums etc zoeken hoe ik dan via Ubuntu online kan komen. Als ik zie wat daar allemaal wordt beschreven, zinkt me de moed in de schoenen.
Ik wil graag al mijn ervaringen dorogeven aan de Ubuntu-ontwikkelaars, opdat alles waar nodig  verbeterd zou kunnen worden, maar dan komt er van artikelen in Trouw over Ubuntu als bruikbaar alternatief voor Windows de eerstkomende maanden zeker niets...

groet
Vincent

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/10, 22:40:12 »
Beste Nicolas,
Een leuke verwijzing, die naar oneandoneis2! Herken er erg veel in. Maar in ben zo eigenwijs om er toch fundamenteel anders over te denken.
Volgens mij nadert Linux, en Ubuntu wellicht in het bijzonder, de fase waarin het een echt alternatief wordt voor Windows voor de doorsnee-computergebruiker. Ik hoop dat althans, en ik denk dat dit ook het doel is waar Ubuntu naar streeft. Ubuntu is niet voor de 5 procent motorrijders op de weg, maar voor de 95 procent automobilisten. Ook onder die 95 procent heb je natuurlijk wel een paar hobbyisten die in een 40 jaar oude Volvo rijden, maar het gros wil gewoon probleemloos van een Fordje in Opeltje of een Toyota kunnen overstappen. Ze komen in de showroom en kunnen meteen wegrijden, want het stuur zit links, de handrem in het midden en het symbooltje voor de koplampen herkennen ze uit duizenden. In vrijwel alle auto's.
Nu wil het geval dat 'vrijwel alle auto's' momenteel geleverd worden door één fabrikant. En als bijna iedereen in Windows van Microsoft over het internet tuft, tja, dan moet je dus zorgen dat jouw alternatief in grote lijnen op een vergelijkbare manier bediend kan worden. Wat er onder de motorkap zit, wat er technisch allemaal gebeurt als je de verwarming hoger driaat, dat weet de gemiddlede automobilist niet en dat wil ie ook niet weten. Hij is miscshien bakker en besteedt al zijn tijd aan het bedenken van nieuwe koekjes en luxe-broodjes. Ook die bakker zullen we toch Ubuntu of een ander Windows-alternatief gunnen.

Misschien zit ik er helemaal naast, en is Ubuntu niet het besturingssysteem dat een Windows-alternatief voor het brede publiek wil worden. Ik zoek echter wel just dát alternatief, dus dan zou ik naar iets anders moeten gaan uitzien. Als dat zo is, hoor ik dat uiteraard graag zo snel mogelijk. Voor de goede orde, ik heb als eens kort aan Linspire (vroeger Lindows) geroken, maar hoorde juist dat Ubuntu al meer geschikt zou zijn als Windows-vervanger.

Tot zover maar even dit toch al te lange leidooi...
groet
Vincent
 


Citaat van: nicolas
Vincent, allereerst welkom op dit forum.

Je verhaal lezend kwam bij mij de gedacht op: is het niet interessanter om vanuit je eigen optiek te schrijven over de dingen die je tegenkomt bij het werken met Linux in het algemeen en Ubuntu in het bijzonder. Bekijk deze zaken met een kritische blik en onderzoek waarom je bepaalde dingen, als beginnende linux gebruiker, lastig of moeilijk vind en wat je wel makkelijk afgaat. Denk bijvoorbeeld aan dat veel mensen gewend zijn aan de manier waarop Windows werkt en hoe Linux hierin bijvoorbeeld afwijkt, met name in de manier van denken.  

Suggestie: lees ook eens dit artikel: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Uiteraard zijn we blij met elke publicitaire aandacht voor Ubuntu. Ik zal mijn ouders vragen om de artikelen te bewaren. Heb zelf geen abo op Trouw, hoewel de Verdieping/Letter & Geest wel mijn favoriete katern is

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp in Alkmaar
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/10, 23:23:03 »
Linux zit vlak voor een doorbraak, denk ik. En Ubuntu is de grote kanshebber. Het is een verlokkend perspectief, om niet meer te worden bedreigd door virussen, spyware en adware. En dan is het nog eens gratis ook. En vrij: je mag het veranderen, kopiëren, doorgeven, kortom ermee doen wat je wil.

Ubuntu is verder enorm uit te breiden met zo'n 20.000 gratis programma's, die allemaal met enkele muisklikken binnen te halen zijn vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu. Een gebruiksgemak dat je bij Windows niet vindt.....

Buiten het gebrek aan bekendheid van Linux, zijn er echter twee factoren die de doorbraak belemmeren.

In de eerste plaats de hardwarefabrikanten, die soms alleen Windowsdrivers ter beschikking stellen voor hun apparaten. Gelukkig komt daar verbetering in, maar het gaat niet hard. Bijvoorbeeld dat Speedtouch modem van jou, dat kan wel eens een harde noot zijn om te kraken.... Grosso modo loopt Linux hierdoor zeker een half jaar achter met drivers, omdat men achteraf de drivers moet maken binnen de Linuxgemeenschap zelf.

In de tweede plaats de met eigendomsrechten bezwaarde bestandstypen (codecs), die vooral belemmerend werken in de multimediaweergave. Ubuntu bevat bijvoorbeeld standaard geen ondersteuning voor het afspelen van mp3's. Je moet dat handmatig eraan toevoegen. Nu is dat in dit geval niet zo moeilijk, maar de motorkap moet toch even open. Voor veel mensen is dat een hoge drempel.

Tot slot: wat mij persoonlijk bijzonder aansprak, was de enorme keuzevrijheid die ik ineens ervoer. Niet alleen binnen Ubuntu, waar ik maar liefst uit vier varianten kon kiezen, inclusief een variant voor mijn kinderen (Edubuntu). Maar ook de honderden andere Linuxdistributies die ik naar hartelust kan binnenhalen en uitproberen.

Zelfs voor oude computers, al jaren rijp voor de milieustraat, heb je nog mini-Linuxjes die zo'n apparaat weer geschikt maken voor veilig internet en kantoorgebruik. Probeer echt ook eens
Damn Small Linux http://ftp.belnet.be/packages/damnsmalllinux/archive/dsl-3.0.1.iso
en Puppy Linux http://ftp.nluug.nl/ftp/pub/os/Linux/distr/puppylinux/puppy-2.13-seamonkey-fulldrivers.iso , je weet niet wat je ziet.

Groet, Pjotr.

Hulp in Alkmaar
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/11, 11:17:13 »
Vinc, ik kan wel wat vinden in je analogie van auto kopen en wegrijden ...

Ik heb jarenlang-beroepsmatig ook - onder de motorkap gekeken van windows en dos . Thuis wil ik daar echter niks -of niet veel mee te maken hebben...tenslotte zijn mijn pc's gewoon gereedschap,een vehikel om van a naar b te komen.Ik heb dan ook niet het geduld meer om al te vaak onder de motorkap te kijken...het moet gewoon doen waarvoor ik het wil gebruiken.

Dat ik dan noodgedwongen wat vaker met het motorblok van ubuntu moet frutten is voor mij dan ook een haat-liefde verhouding...enerzijds ben ik de techneut,dus altijd nieuwsgierig ,anderszijds denk ik : wat een gedoe.  Kliederen met de terminal is leuk en intrigerend,maar aan de andere kant hoogst irritant omdat ik zoiets heb...djeez,kan het niet makkelijker? Tis 2006, point and click, geen dos 3.3  met Geoworks erop!

Ok, je moet een mentale schakelaar omzetten voor linux/ubuntu als je windows gewend bent. Maar het belangrijkste is toch: je moet je comfortabel voelen in het bakkie wat je rijd. En realiteit is dat de meeste mensen niet zo 'n zin hebben om zich te verdiepen,die willen alleen een briefje tikken,bij wijze van spreken.

Ikzelf vind Ubuntu de goede kant opgaan,gebruik het ook met plezier- inderdaad,Pjotr, al die gratis programma's ook,erg fijn!
Als men wat  minder in de terminal hoeft te duiken zou het al een stuk schelen. Veel mensen vinden zo'n terminal maar eng en abacadabra.

@Nicolas: Uit eigen optiek schrijven is inderdaad geen slecht idee.
Geeft ook beter aan hoe het is voor iemand die de overstap van windows naar ubuntu wil doen....en dus wat daar in verbeterd kan worden. Altijd leerzaam!
 
@Pjotr,over de drivers: het leuke van hiervan is wel dat bij een volgende uitgave van Ubuntu vaak die drivers er wel in zitten!  Dus dat duurt misschien een klein jaartje...terwijl met windowsupgrades de drivers er ook in zitten,maar dat er tussen de upgrades daarvan vaak langer zit.

@r0n: Om de "mindset" te maken,is het m.i. ook beter om gewoon met ubuntu te werken...het systeem moet een beetje bij je inslijten,zogezegd.
(vind je ook weer véél meer programmatje en hulpmiddelen die gemakkelijk/bruikbaar/leuk  zijn-verzacht voor mij het "leed" om mopperend de terminal in te gaan :) )

Hulp in Alkmaar
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/11, 11:21:08 »
Edit/addendum:

"Dat ik dan noodgedwongen wat vaker met het motorblok van ubuntu moet frutten is voor mij dan ook een haat-liefde verhouding."


...Gelukkig zijn er wel weer mensen die je proberen het makkelijker te maken met " wizards" zoals EasyUbuntu en dergelijke...dat gaat de goede kant op. :D

Hulp in Alkmaar
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/11, 14:32:20 »
Citaat
Kliederen met de terminal is leuk en intrigerend,maar aan de andere kant hoogst irritant omdat ik zoiets heb...djeez,kan het niet makkelijker? Tis 2006, point and click, geen dos 3.3  met Geoworks erop!
Als men wat  minder in de terminal hoeft te duiken zou het al een stuk schelen. Veel mensen vinden zo'n terminal maar eng en abacadabra.
Hmz ik denk dat je het verkeerd bemadert.

De Terminal is lekker makkelijk en recht-toe & recht-aan.
Open terminal-> typ opdracht -> klaar.

Echter in principe is jouw (point&click) handelingen ook gewoon mogelijk hoor ??
Je opent computer ( onder locaties) en je klikt wat rond , -> vind de file-> en opent deze, waarna je met wat typ werk de boel kan veranderen zoals je wilt.

Mja dan is de opdracht :
sudo gedit /etc/apt/sources.listiets makkelijker lijkt me ???

Proggie's installeren via terminal venster ???
Niet nodig.
Je hebt de basic installer ( alles visueel) en of de synaptic.
Dus in wezen zou je Terminal van je pc kunnen verwijderen. :P

##############################

@Vinc.
Ik begrijp niet helemaal wat voor problemen je hebt met dat Alcatel speedtouch modem/router ???

Een modem/router werkt op zichzelf met zijn eigen software totaal onafhankelijk van de PC die eraan hangt.

Dus zou je willen toelichten tegen welke problemen je aanloopt  ???

Mocht het zo zijn dat je netwerkkaart die in je pc zit niet compatible is met Ubuntu ?/ Sja dan ligt het anders.

Dan zou de simpelste oplossing zijn even naar de winkel lopen en een kaartje halen die wel werkt in Ubuntu.

Kan tegen geworpen worden =
Nieuwe hardware kopen omdat ik Ubuntu op mijn pc wil ???
Ik lijk wel gek want in Windows werkt het wel !

Nou ik denk dat het prijsverschil tussen wat nieuwe hardware en het kopen van Windows +office en weet ik niet wat meer,  toch wel snel het 10voudige scheelt.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hulp in Alkmaar
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/11, 15:28:41 »
@Gandyman:

Hmz ik denk dat je het verkeerd bemadert.

De Terminal is lekker makkelijk en recht-toe & recht-aan.
Open terminal-> typ opdracht -> klaar.

Echter in principe is jouw (point&click) handelingen ook gewoon mogelijk hoor ??
Je opent computer ( onder locaties) en je klikt wat rond , -> vind de file-> en opent deze, waarna je met wat typ werk de boel kan veranderen zoals je wilt.

Mja dan is de opdracht :Code:sudo gedit /etc/apt/sources.list

iets makkelijker lijkt me ???


Iets makkelijker als je het WEET.
Nu kan je zeggen: dat kan je allemaal opzoeken, maar de gemiddelde gebruiker vind dat te ingewikkeld.
Jij en ik zoeken het op, mijn broer aan de overkant snapt er niks van en zal vervolgens mij gaan bellen.
Die wil alleen maar " klikken"

En natuurlijk, ik ben niet vies van een terminal ,maar af en toe denk ik ,jee, heb ik een GUI ,moet ik er weer naar de terminal omdat de feature niet in de gui  zit.

Ik weet het, veel handelingen zijn ook mogelijk met point en klik,tuurlijk. Maar het zou leuk zijn als der meerdere dingen in de gui komen dan dat ik naar terminal moet om bijvoorbeeld een user te adden in samba.-Ik noem maar wat .Zo zijn er nog wel wat meer dingetjes.Gister kon ik het ene spel installeren door gewoon te dubbelklikken en het andere moest ik weer "sudo-en"  

Ik ben een zeikerd ,ik weet het. :D .

Ik heb het geduld nog, mijn spreekwoordelijke broer niet. Die denkt: "in XP kan ik dat wel klikken ,maar hier niet! "

Er liggen mijn inszien gewoon nog wat dingen braak qua GUI -functionaliteit/consistentie voor de "doorsnee-mens" .

Overigens heb ik Ubuntu ook bij goede vrienden op de computer gezet,met de belofte als ze het niks vinden ik dan wel weer XP er voor ze op wil zetten-en dat ze mogen bellen e.d. omdat het systeem nieuw voor ze is....ik ben benieuwd.

Ik vind het wel een interessant gegeven hoor, hoe mensen omgaan met mechaniek,en ben dus ook wel benieuwd hoe "doorsnee gebruikers en digibeten die toch op de computer willen/moeten""   Ubuntu ervaren.. De grap is natuurlijk dat deze groept óók vaak een gewenningsperiode hadden met bijvoorbeeld windows....

Hulp in Alkmaar
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/11, 15:42:50 »
Ik ben verzot op de terminal! Nadat ik 1 maal in de terminal had gewerkt, wou ik (bijna) niets anders meer. :) En als je de commando's eenmaal kent, is het ook nog eens makkelijk.

Hulp in Alkmaar
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/11, 15:44:44 »
BTW = fout zoals je gezien hebt.
< >=[ ]

Enyway je praat hier over ergonomie, en dit is behalve lastig <> eindeloos uitbreidbaar.

Dus zowel voor Windows als voor Ubuntu blijft dit altijd een issue.

Waar je een beetje de fout mee ingaat is dat iedere Standaard / Beginnende of zelfs Ervaren gebruiker absoluut geen terminal nodig heeft.

Alles kan via een gui.

En waarom ga je de fout in, wat eigenlijk vrij logisch is. :P

In Ubuntu/linux is veel meer mogelijk dan in Windows.

Alles is aan te passen/veranderen.

In Windows is dit niet het geval.
Het werkt met de beschikbare knoppen/buttons of het werkt niet.

En in dat geval heb je pech en zal je moeten zoeken naar een ander proggie.

In Ubuntu/Linux blijf je rommelen en veranderen tot het werkt.

Vandaar de Terminal. :D

Ik heb Ubuntu geinstallerd voor mensen die weinig tot geen ervaring hadden op computers.
En dus ook nog niet gehersenspoeld waren door Windows.

En wat denk je wat ?
na af en toe wat uitleg hoor ik ze niet meer en zitten ze gewoon hun ding te doen op die pc.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hulp in Alkmaar
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/11, 16:08:12 »
Er is geen fout en er is geen goed :D

Tis hoe je der tegen aan kijkt.

Feit blijft wel dat heel veel mensen windows gewend zijn.
De overstap zal anders zijn dan dat ze blanco de computer in stappen.

En om er gewoon de klus mee te doen-"de pc als gereedschap" - heb je ook niet de terminal nodig en hoef je ook niet te " frutten" zoals ik  heb beschreven..Ubuntu werkt in dat geval natuurlijk net zo goed en net zo produktief.
:D

En over de terminal: (en dan hou ik op :D )
De een zegt : "Wat een gedoe!" en de ander zegt: "Wat handig! "
Ik zit er een beetje tussenin :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Hulp in Alkmaar
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/11, 19:17:30 »
Citaat van: GerardGueuze
...Gelukkig zijn er wel weer mensen die je proberen het makkelijker te maken met " wizards" zoals EasyUbuntu en dergelijke...dat gaat de goede kant op. :D
Nee, dat gaat verkeerd .....
De bedoeling is goed, maar bij een distributie-upgrade wordt dat overgeslagen en heb je niets meer !
Maar ..... de Ubuntero's hebben meegedacht, in Feisty is dat probleem over......

Wat wordt het toch mooi op de (digitale) weg, met al die Ubuntu PC's,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Hulp in Alkmaar
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/11, 21:27:01 »
Citaat
En over de terminal: (en dan hou ik op  )
De een zegt : "Wat een gedoe!" en de ander zegt: "Wat handig! "
Ik zit er een beetje tussenin
Deze mensen mijn beste GerardGueuze,
zullen in Windows dus ook nooit of hebben nog nooit de gebruikt.

Sterker nog ?
Ik durf glashard te beweren dat minimaal 90% van de Windows gebruikers niet eens weten dat ze een opdrachtprompt hebben.
Laat staan dat ze ooit het lef hebben gehad om daar iets in te typen.

En sja als er dan door de geeks zoals wij aldoor word verwezen naar die terminal......... sja dan he ?
Is Ubuntu/Linux ineens moeilijk.

Terwijl veel mensen in mijn omgeving die in de ICT zitten toch echt nooit ergens op klikken in Windows hoor ???
Die hebben gewoon minimaal 4 a 5 Opdrachtprompten open staan. :P

SCCS

:D

PS.
Vince word al lezenden stukken wijzer hier. :)

PPS.
Ik lees net toch een leuk postje die de spijker op zijn kop slaat :D
Citaat
Masuran
Lid
Uit: Ingelmunster
Geregistreerd: 02-11-2006
Bijdragen: 111
Re: Adobe Acrobat reader
Ik snap nog niet hoe sommigen dan kunnen beweren dat software installeren op Ubuntu (of andere Linux varianten) niet gebruiksvriendelijk is. Gewoon zoeken in 1 centraal programma, al je software geupdate wanneer er updates beschikbaar zijn, enz.

Wat is er nu gebruiksvriendelijk aan de Windows manier? Handmatig (!) software zoeken op internet, ieder met een verschillend installatieprogramma, ieder met een eigen (vaak geen) update systeem en allemaal met een even slecht uninstall programma. Waar is de logica toch naartoe?


--------------------------------------------------------------------------------
www.masuran.org - Technology blog
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/11, 22:51:12 »
Nou, ik wordt hier in ieder geval optimistischer van. Ubuntu lijkt toch inderdaad bedoeld voor en breed publiek.
Bij Pjotr denk ik nog cynisch: 20.000 pakketten kunnen binnenhalen is een enorm gebruiksgemak inderdaad, alleen jammer dat 99 procent van de mensheid nog niet weet hoe dat moet...
Maar verder ben ik het natuurlijk zo goed als helemaal eens met bijv. Gerard Geuze. En net als bijv. Florian ben ook ik verzot op een Terminal, al heet die bij mij nog steeds Dos-box. Daar kan ik mee lezen en schrijven. Sterker nog: ik schrijf nog geregeld met WP 5.2, uit 1989 en alleen voor Dos dus. Maar het gemak van point&click vind ik toch ook niet versmaden.

Zeker: Windows is ook niet door iedereen meteen te begrijpen. Maar het wordt inmiddels toch wel door heel veel mensen voldoende begrepen om er leuk mee te kunnen omgaan. Ubuntu móet er gewoon voor gaan zorgen dat die miljoenen Windows-gebruikers makkelijk kunnen overstappen. Anders doen ze 't namelijk niet. En dat, mogen we toch allemaal beamen, zou heel jammer zijn.
Weer een praktijkgevalletje: Ubuntu ziet mijn fat32-partities gemaakt onder Windows niet. Schande natuurlijk! Dat moet Ubuntu gauw rechtzetten. Maar, ontdek ik net, Windows op zijn beurt ziet ook mijn Ubuntu-partities niet.  Ook schande! Moet Microsoft meteen wat aan doen!
Helaas, Microsoft heeft wat meer marktmacht en doet nog niets.
Dus is het wat tekort door de bocht om dit 'onzichtbaarheidsprobleem' alleen op het bordje van Ubuntu te leggen. Maar in de praktijk vrees ik dat Ubuntu toch de eerste zal moeten zijn om dit op te lossen, anders wordt het namelijk niet opgelost ,en dat is erger voor Ubuntu dan voor Microsoft...

En Gandyman: mijn probleem met de Speedtouch is dat ik in Ubuntu geen wifi-netwerk kan ontdekken, en Alcatel zelf heeft me dus gemailed dat zij geen drivers voor Ubuntu hebben. Onder Windows brandt er een groen ledje op mijn zendertje bij mijn pc, onder Ubuntu brandt dat niet. Of het probleem in een netwerkkaart zit? Geen idee.
Ik heb al het idee om mijn 11b-Speedtouch binnenkort in te ruilen voor een sneller 11g-systeempje. Kan iemand zeggen welk merk/type het beste met Ubuntu combineert?

Hulp in Alkmaar
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/11, 23:23:05 »
Rofl, ik scheld hem ook altijd uit voor dosbox , mja de ouwe garde he ? :P

Dat ubuntu je fat32 niet ziet kan komen omdat je die gemaakt hebt NADAT je ubuntu geinstalleerd hebt.

Dit komt omdat Linux met een ander (veel beter) file system werkt.
En als je ineens andere partitie;s of harddisken toevoegt aan je pc zul je die moeten mounten.
Ben het met je eens dat er wel eens over nagedacht kan worden of dit niet automatisch gemaakt kan worden, op de manier zoals Windows werkt.

Echter blijft het feit dat fat32, NTFS dus anders dan ext3 een vreemd file system is waardoor je even iets moet doen
Enwaarrempel heeft iemand ( onze Dennis) hiervoor een oplossing gemaakt.

(ik pik ff je postje eendje, copy&past is makkelijker) :P
Doe het volgende is in het terminal venster:

wget http://siegie.sin.khk.be/diskmountersudo bash diskmounterrm diskmounterEn warempel nu ineens kan je wel (ondanks dat Linux hier standaart niet mee werkt) met een vreemd file systeem werken.
Dus er blijft alleen nog schande voor MS over dat zij niet met vreemde file systems kunnen werken.
Ach hoe soepel is Linux dan wel niet?  :D

Citaat
Bij Pjotr denk ik nog cynisch: 20.000 pakketten kunnen binnenhalen is een enorm gebruiksgemak inderdaad, alleen jammer dat 99 procent van de mensheid nog niet weet hoe dat moet...
Je vind linkjes op deze site die je naar een TUT brengen waar zelfs met plaatjes verteld word hoe alles werkt.

[zeikmode]
Waar vind ik die linkjes die naar een MS site gaan hiervoor ?
[/zeikmode]
hehehehehe

Het gaat dus om een Alcatel pci kaartje.
Nu zegt dit niet zoveel hoor ?
Wat je even moet doen is achterhalen welk model je precies hebt en dus wat heel belangrijk is welk chipset erop zit.

Je kan nu al uit heel veel drivers kiezen en 10 tegen 1 dat er een driver goed werkt voor jouw kaartje.

Is dit uitgesloten, dus geen enkele driver werkt dan zul je helaas een nieuwe moeten kopen.
Wel een mooi excuus om een supersnel wireles kaartje aan te schaffen natuurlijk.
Ik dacht dat Senao ondersteund werd.
Maar wat veel beter is om even te bellen met die jongens van www.wifishop.nl
Die hebben er veel verstand van en kunnen je goed helpen.

Maar ik zou eerst (als hij zich even uit de boeken kan bevrijden) wachten op Profox, wat wel de expert onder de wireles netwerk kaartje genoemd mag worden.
Die kan je wis en waarachtig wel on-air helpen.

Tot die tijd kan jij mooi uit zoeken welk model je hebt en welke chipset erop zit.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eendje

  • Lid
Hulp in Alkmaar
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/11, 23:29:29 »
Citaat van: Gandyman
(ik pik ff je postje eendje, copy&past is makkelijker) tongue
Net of ik dat anders doe :D Beter goed gestolen slecht zelf bedacht...

Voor die speedtouch kijk eens naar: http://www.linux-usb.org/SpeedTouch/ubuntu/index.html
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Hulp in Alkmaar
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/11, 23:43:28 »
@gandyman:

>>Deze mensen mijn beste GerardGueuze,
>>zullen in Windows dus ook nooit of hebben nog nooit de >> gebruikt.

Klopt als een bus.

>Sterker nog ?
I>k durf glashard te beweren dat minimaal 90% van de Windows >gebruikers niet eens weten dat ze een opdrachtprompt hebben.
>Laat staan dat ze ooit het lef hebben gehad om daar iets in te typen.

Klopt ook als een bus! Helemaal gelijk!

>En sja als er dan door de geeks zoals wij aldoor word verwezen naar >die terminal......... sja dan he ?
>Is Ubuntu/Linux ineens moeilijk.

 Als ik nensen naar een dosprompt verwijs vinden ze dat ook maar moeilijk." O ja,vergeet niet,zeg ik altijd. :)

>Terwijl veel mensen in mijn omgeving die in de ICT zitten toch echt >nooit ergens op klikken in Windows hoor ???
>Die hebben gewoon minimaal 4 a 5 Opdrachtprompten open staan.

Ik ook.Ik klikte dat het een lieve lust was,maar zat ook vaak in de prompt.

Maar ik geef meteen toe, ik weet niet zoveel linux-opdrachten nog :) Met een command prompt kan ik lezen en schrijven.Met  linuxopdrachten nog niet ;) Komt wel.

...Ik had het al in mijn vorige post aangegeven.Mensen die het besturingssysteem gewoon  gebruiken voor hun dagelijkse dingen -zo noem ik het maar- hoeven ook niet in de terminal. En dan ben ik er van overtuigd dat ubuntu ook uitstekend voldoet.

En installeren (graag met een debje of synaptic,goed systeem) vind ik ook wat transparanter-ik weet in ieder geval waar het heen gaat ipv dat ik moet raden waar het programma nog meer en welke dll's gepleurd heeft!..

En inderdaad, Vinc, zo word je wijzer :D

Hulp in Alkmaar
« Reactie #21 Gepost op: 2007/01/11, 23:45:44 »

Getver,wat een typos in de vorige post. Maar even verbeterd :)

Hulp in Alkmaar
« Reactie #22 Gepost op: 2007/01/11, 23:56:54 »
:) GerardGueuze :)

even ter info,
Ik ben het niet oneens met je hoor ??
Maar ik ben een feiten mens.
Ik bekijk altijd alles van verschillende kanten, weeg dan af, en zet de feiten op een rijtje.

meningen tellen bij mij eigenlijk niet, want dit heeft met smaak te maken, je achtergrond, hoe je opgegroeid bent enz enz, te ingewikkeld dus.
En over smaak / meningen kan je niet twisten, we zijn zoals we zijn. :P

Vandaar dat mijn postjes misschien wat hard over komen, ik benoem slechts de gewogen feiten.
Hoe iemand erover denkt doet me nix, dat moet hij/zij maar voor zichzelf uitmaken.

Dus nogmaals ik ben het niet oneens met je :P

@Eendje ?
yeah :)
En die link is goud waard, en misschien wel de moeite waard om een nederlandse wiki voor je maken.

Ben in ieder geval een beetje bang dat vince dit te ingewikkeld vind,
BTW  hoop het niet.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hulp in Alkmaar
« Reactie #23 Gepost op: 2007/01/12, 00:17:28 »
@Gandyman:
 Zo heb ik je posts ook niet opgevat hoor. :)
En hard overkomen...nee,vond ik niet. Voor een gezonde discussie ben ik altijd in,geeft mij ook weer een andere kijk op dingen,inzichten,en ook nieuwe ideeen,altijd leerzaam,en altijd goed,vind ik:).

Hulp in Alkmaar
« Reactie #24 Gepost op: 2007/01/12, 02:09:31 »
:d
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D