Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechts- en linksom foto's draaien  (gelezen 1865 keer)

Offline yJi

  • Lid
Rechts- en linksom foto's draaien
« Gepost op: 2014/08/27, 12:05:42 »
Meende dat dat kan in Gimp, maar dat blijkt dus niet mogelijk.
In welk fotoprogramma kan ik wel de foto's links- of rechtsom draaien.
Veel foto's op een digicam staan vaak verticaal dan is vaal handiger om ze even horizontaal te zetten.
In de afbeeldingskijker ristretto gaat dat omdraaien dus ook al niet.
Ook in gThumb gaat dat dus ook niet.
In welk fotobewerkingsprogramma dan wel?

bvd, Yvonjana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline koos4401

  • Lid
Re: Rechts- en linksom foto's draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/27, 12:15:27 »
Gimp2.6:--> Afbeelding--> Transformeren--> 90 graden {met de klok mee|/tegen de klok in} draaien {en andere keuzes}
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Rechts- en linksom foto's draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/27, 12:24:22 »
Dat gaat wel degelijk in GIMP, hoor!

Kies in het menu: Afbeelding > transformeren > 900 met/tegen de klok mee draaien.

Nog gemakkelijk, vooral als je er een stel moet doen: Open je afbeelding in GIMP en dan Sneltoets: Shift+R en vul in: 90 of -90. De laatste is tegen de klok in.

Op mijn Scribus Blog vind je een overzicht van sneltoetsen voor GIMP, Inkscape en Scribus. Alleen de echt handige, de favorieten van Paul, Kirsten en ik.

Lukt het zo?

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yJi

  • Lid
Re: Rechts- en linksom foto's draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/27, 14:29:21 »
Gimp2.6:--> Afbeelding--> Transformeren--> 90 graden {met de klok mee|/tegen de klok in} draaien {en andere keuzes}

Ja, het blijkt dus dat het wel kan in Gimp2.8, maar het slaat alleen maar op in xfc formaat en niet meer in jpg.
Voor mij is dat dan niet zo erg maar ja dat geldt dan wel voor mijn hele foto bestand van duizenden foto's.
Is er geen programma dat ook .jpg of .jpeg formaat gebruikt?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Henkp

  • Lid
Re: Rechts- en linksom foto's draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/27, 14:50:24 »
Gimp2.6:--> Afbeelding--> Transformeren--> 90 graden {met de klok mee|/tegen de klok in} draaien {en andere keuzes}

Ja, het blijkt dus dat het wel kan in Gimp2.8, maar het slaat alleen maar op in xfc formaat en niet meer in jpg.
Voor mij is dat dan niet zo erg maar ja dat geldt dan wel voor mijn hele foto bestand van duizenden foto's.
Is er geen programma dat ook .jpg of .jpeg formaat gebruikt?

In Gimp 2.8 moet je niet opslaan, maar exporteren als JPG of een ander formaat.

Edit: hier heb je de link naar de documentatie is Engels >> http://docs.gimp.org/2.8/nl/
Wil je het in het Nederlands vertaald hebben gebruik dan de Google Chrome browser daar in kun je aangeven of je het vertaald wilt hebben.

Veel succes,
Henk
« Laatst bewerkt op: 2014/08/27, 15:03:14 door Henkp »

Re: Rechts- en linksom foto's draaien
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/27, 16:22:50 »
Je kan het zelfs in de Afbeeldingviewer!Je draait hem en dan moet je dat nog opslaan..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Rechts- en linksom foto's draaien
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/28, 13:21:36 »
Dat exporteren is alleen in de nieuwste versie,in de oude versie kan je gewoon in 1 keer een jpeg foto opslaan,je krijgt alleen een venster waar staat dat je het eerst moet exporteren, en daar na meteen een venster om op te slaan.In de nieuwste versie hoef je alleen te exporteren..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline yJi

  • Lid
Re: Rechts- en linksom foto's draaien
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/29, 11:42:46 »
Bedankt allemaal voor jullie adviezen en ja ze werken!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro