Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: effe hardware checken  (gelezen 934 keer)

effe hardware checken
« Gepost op: 2015/01/04, 17:29:53 »
Ik ben een nieuwe desktop pc aan het samenstellen. Het OS wordt  Xubuntu 14.04. Alvorens ik de hardware door m'n pc-boer laat aanschaffen en de pc in elkaar laat zetten, zou ik even willen checken of deze compatible is met Xubuntu 14.04. Ik heb al rondgesurft om dit bevestigd te krijgen, maar er zijn erg veel bomen zal ik maar zeggen, waardoor het bos een beetje onvindbaar wordt. Aangezien dit een Nederlandstalige specifieke Ubuntu-site is, hoop ik hier wat duidelijkheidte kunnen krijgen.

Het gaat om de volgende hardware :

grafische kaart(en) : ASUS GeForce GT610 of ASUS GeForce GT 730

moederbord : ASUS H97-Plus (zit geen VIA of SiS graf. chip op dus lijkt me geen probleem)

cpu : Intel Core i5-4690K-3.5 Ghz

ssd : Samsung 840 Evo Series 250Gb

Het meest 'zorgen' maak ik me nog om de grafische kaart. Ik geloof dat de rest in principe out-of-the-box onder Xubuntu 14.04 zou moeten werken. Maar zoals ik al schreef, even hier checken. Ben niet zo'n enorme hardware-goeroe namelijk.
Mocht iemand advies hebben welke -met name- grafische (Geforce) kaart ik het beste zou kunnen aanschaffen om goed te draaien onder Xubuntu 14.04 dan is dat advies uiteraard van harte welkom (mag ca. 50-60 euro kosten).

Alvast bedankt!
Een boek doet het altijd...

Re: effe hardware checken
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/05, 16:12:10 »
@femke98 : bedankt voor de tip. Ik heb 'm genoteerd!

Heeft toevallig iemand nog  ervaring met de GeForce GT 730 ?
Een boek doet het altijd...

Offline Allard

  • Lid
Re: effe hardware checken
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/05, 18:56:08 »
Ik heb geen ervaring met die videokaart maar die SSD zal gewoon werken in Xubuntu 14.04. Ik heb namelijk dezelfde maar dan in een ander capaciteit.

Edit: Volgens mij moet die GT730 wel werken in Xubuntu 14.04. Met de huidige drivers in *Ubuntu wordt deze kaart gewoon ondersteund althans dat wordt er beweert op de site. Dan heb ik het wel over de gesloten driver van Nvidia zelf.

Bron: http://www.geforce.com/drivers/results/80533

Citaat
GeForce 700 Series
GeForce GTX TITAN Black, GeForce GTX TITAN, GeForce GTX 780 Ti, GeForce GTX 780, GeForce GTX 770, GeForce GTX 760, GeForce GTX 760 Ti (OEM), GeForce GT 730, GeForce GT 720

Wanneer je deze driver gewoon vanuit de Xubuntu 14.04 softwarebronnen haalt dan zou die kaart moeten werken. Hoe dat zit met de Open Source driver zit weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/05, 21:33:13 door Allard »

Re: effe hardware checken
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/05, 20:40:16 »
Geen ervaring met die GeForce-kaart, maar doorgaans werken nVidia-kaarten prima op Linux, evt. na het installeren van de gesloten driver.
Idem voor SSD's: werken out-of-the-box.