Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid uit speakers laptop  (gelezen 3499 keer)

Offline daantje

  • Lid
Geen geluid uit speakers laptop
« Gepost op: 2014/12/01, 16:18:39 »
Hallo,ik krijg geen geluid uit de speakers van mij laptop acer aspire 9800.
Wel uit de koptelefoon , dus alles is wel goed herkend , lijkt mij.
De speakers blijven stil met het afspelen van geluid,niks is er gedempt,en volume staat op max.

Ik heb via debian een oplossing gekregen over wat te doen .

Ik heb een regel toegevoegd in een bestand  sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf &

Dit heb ik geplaatst in het einde van het bestand options snd-hda-intel model=generic
Maar dit hielp niet .
Ook andere opties zoals aspire of acer of auto helpen niet.
Ik krijg geen geluid onder deze laptop.

Met debian WHeezy heb ik ook ditzelfde probleem maar daar kreeg ik geluid door er van de optie model=medion toe te voegen.
Dit trucje werkt niet met ubuntu want na het opstarten geen geluid,alleen uit de koptelefoon.

Is dit een bug?
Of is acer gewoon slecht met linux?
Vind dit frusterend want ubuntu is jonger en gebruiksvriendelijker dan debian maar nu moet ik dus debian gebruiken wat wel werkt maar niet echt een desktop systeem is.

 


Offline PKing

  • Lid
Re: Geen geluid uit speakers laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/01, 16:50:55 »
kijk even bij pavucontrol of installeer dat even, daar kun je de geluidsconfiguratie wat makkelijker instellen is mijn ervaring.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline daantje

  • Lid
Re: Geen geluid uit speakers laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/01, 22:46:09 »
Pavucontrol kan ik niet vinden?
en volgens mij is dit gewoon een bug in de kernel van ubuntu want debian heeft dit in mindere mate.

Belachelijk dat niemand dit ook heeft.

Dit gebruik ik niet meer blijf wel bij debian .

« Laatst bewerkt op: 2014/12/02, 00:39:50 door daantje »

Offline jolo

  • Lid
Re: Geen geluid uit speakers laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/02, 08:38:25 »
Ik denk dat het probleem los staat van de Linux distributie keuze.

Het was in het verleden al een bekend probleem
http://www.linuxforums.org/forum/ubuntu-linux/168960-acer-aspire-9800-ubuntu-10-04-no-sound-speakers-only-headphones.html
https://answers.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+question/123721
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/1249115


Met debian WHeezy heb ik ook ditzelfde probleem maar daar kreeg ik geluid door er van de optie model=medion toe te voegen. Dit trucje werkt niet met ubuntu want na het opstarten geen geluid,alleen uit de koptelefoon.

Hier had iemand met een Acer Aspire 9802 succes met dezelfde workaround. Weliswaar met SuSE in 2008. Maar als het niet werkt met Ubuntu 14.04.1, valt het nog wel te proberen met Xubuntu 12.04.5. Debian is voor de meer ervaren Linux gebruikers.   

Overigens kun je sudo beter niet gebruiken in combinatie met een grafische editor. Dan kun je beter doen
  sudo nano /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Eventueel zou je van deze onderstaande hyperlink stap 1 t/m 6 kunnen uitvoeren.
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline daantje

  • Lid
Re: Geen geluid uit speakers laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/03, 01:19:49 »
Werkt niet , ik krijg geen geluid uit de speakers .

Gebruik weer windows 7 , dat werkt wel tenminste .

Ubuntu lust deze laptop niet en kan nog niet eens overweg met laptop speakers, niks geen gebruiks vriendelijke oplossingen zijn er  alleen veel gedoe met  een terminal.

Degenen die wel geluid krijgen uit een laptop vraag ik mij af waarom het daar wel kan.
stom gedoe .


Offline jolo

  • Lid
Re: Geen geluid uit speakers laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/03, 08:21:25 »
De terminalvenster commando's zijn vooral handig, als je die kan posten, om aan ons info te geven. De output van Stap één, kan vrij groot zijn.
$ pacmd
Welcome to PulseAudio! Use "help" for usage information.
>>> list-sinks
Stap twee test het geluid
aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Center.wav Stap vier toont aan hoe de geluidskaart wordt herkend
aplay -l Deze kan je ook wel uitvoeren zonder sudo ervoor.
Stap zes kan aantonen welke kernel module/driver wordt geladen
lspci -v | grep -A7 -i "audio" Deze stappen zijn eventueel ook uit te voeren, als je de (X)Ubuntu dvd draait als Live dvd.
Als je met de linker muisknop klikt in (X)Ubuntu op de speaker, in het systeemtray > Geluidsinstellingen Tabblad Uitvoer(apparaten), dan zou Poort behoren te staan op Luidsprekers. Als je daar op dat pijltje/driehoekje klikt, dan zou onder die Luidsprekers, Analoge koptelefoon (unplugged) kunnen staan. In Ubuntu zou je daar eventueel het geluid kunnen testen.

Gebruik weer windows 7 , dat werkt wel tenminste .
Omdat er van de acer aspire 9800 al een review was van June 6, 2006 neem ik aan, dat deze geleverd werd met Windows XP. In tegenstelling tot (X)Ubuntu kan Windows 7 (Upgrade) daarop niet gratis draaien.
Op de Lenovo R61i laptop uit mijn onderschrift, heb ik in Xubuntu 14.04.1 geluid met de ingebouwde luidsprekers. Of via de hoofdtelefoon. Daar heb ik niets voor hoeven doen. Deze is volgens tweakers pricewatch van het jaartal 2008.  Al is dat niet het exacte model, kloppen de specificaties wel in grote lijnen.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM