Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp 2.10.10 - vulemmer - test.  (gelezen 1762 keer)

Gimp 2.10.10 - vulemmer - test.
« Gepost op: 2019/04/15, 09:31:40 »
Citaat
GIMP versie 2.10.10 is uit met o.a het nieuwe emmervul gereedschap! Nu zou je geen last meer hebben van gaten in een tekening, die je met dit gereedschap in wilt kleuren.

... nou, dat lijkt bij mij dan niet te kloppen - wat hier boven staat vermeld - ???
Als er een gat is in een figuur - en ik heb eens een simpele test uitgevoerd --> zie afbeelding, dan wordt alles opgevuld met de gekozen vulkleur ...  :o
Ik heb geen instellingen gewijzigd ...



Doe ik het dan niet correct of klopt de bewering niet ?

Groet,
spievensterke.

Aanvulling: ik lees het volgende op:  https://www.ghacks.net/2019/04/08/gimp-2-10-10-image-editor-released/

Citaat
More than 770 commits went into GIMP 2.10.10 that improve the program in many ways. Several of the built-in tools were improved in the new release.

    Bucket Fill tool is now easier to use and supports a new smart colorization mode called "fill by line art detection". Designed to make sure that all pixels get filled, it may improve how GIMP users use fill operations in the software.
    GIMP users may now use the Ctrl-key modifier to pick surrounding colors on canvas without having to use the Color Picker tool.
    Option to fill "more areas" by keeping the mouse button pressed while using "fill similar colors" and "fill by line art detection".
    Transformational tools received various improvements including the following:
        Unified Transform keeps the aspect ratio when scaling up or down.
        Scale scales from the Center.
        Perspective Transform got new "constrain handles" and "around center" options.
        Option to "readjust" added to several transformation tools designed to readjust transform handles based on the zoom level.
        Transform directions forward and backward can be linked.
    The Heal tool got the new "Sample merged" option to make changes on a separate layer to preserve the original data.
    Improvements to 32-bit parametric brushes.
    Brush and pattern creating from the clipboard supports duplication now to save these so that they can be available permanently.
    Quick option to open brush as image under Brushes.
    Support for on-canvas layer selection.
    Save and export improvements, especially for XCF files.
    Faster rendering of layer groups.
    Improvements to the Mac OS X build that include improved HiDPI/Retina support.
    DDS plugin is now a core plugin.
    Spyrogimp plug-in has been rewritten.
    Circular, Linear, and Zoom Motion blurs got new on-canvas interactions. 

Vertaling:

Citaat
Meer dan 770 commits gingen naar GIMP 2.10.10 die het programma op verschillende manieren verbeteren. Verschillende van de ingebouwde tools zijn verbeterd in de nieuwe release.

- Het gereedschap Emmervulling is nu gemakkelijker te gebruiken en ondersteunt een nieuwe slimme kleurmodus, genaamd "opvulling door lijntekeningen".
- Ontworpen om ervoor te zorgen dat alle pixels worden gevuld, kan dit de manier verbeteren waarop  GIMP-gebruikers de opvulbewerkingen in de software gebruiken.
-> GIMP-gebruikers kunnen nu de modifier voor de Ctrl-toets gebruiken om omringende kleuren op canvas te kiezen zonder het gereedschap Kleurkiezer te hoeven gebruiken.
-> Optie om "meer gebieden" in te vullen door de muisknop ingedrukt te houden tijdens het gebruik van "opvul vergelijkbare kleuren" en "opvulling door lijntekening".
- Transformationele hulpmiddelen ontvingen verschillende verbeteringen, waaronder de volgende:
        - Unified Transform houdt de beeldverhouding bij het opschalen omhoog of omlaag.
        - Weegschalen uit het midden.
        - Perspectieftransformatie kreeg nieuwe opties voor "handgrendels" en "rond midden".
-> Optie om opnieuw in te stellen toegevoegd aan verschillende transformatiehulpmiddelen die zijn ontworpen om transformatiehandgrepen aan te passen op basis van het zoomniveau.
        -Voorwaartse en achterwaartse richtingen omzetten kan worden gekoppeld.
- Het hulpmiddel Heal kreeg de nieuwe optie "Samengevoegde steekproef" om wijzigingen op een afzonderlijke laag aan te brengen om de oorspronkelijke gegevens te behouden.
- Verbeteringen aan 32-bit parametrische penselen.
    -> Penseel en patroon maken op het klembord ondersteunt nu dupliceren om deze op te slaan, zodat ze permanent beschikbaar kunnen zijn.
   -> Snelle optie om de brush te openen als afbeelding onder Brushes.
    ->Ondersteuning voor on-canvas laagselectie.
    ->Verbeteringen opslaan en exporteren, met name voor XCF-bestanden.
    ->Snellere weergave van laaggroepen.
- Verbeteringen aan de Mac OS X-build met verbeterde HiDPI / Retina-ondersteuning.
    ->DDS-plug-in is nu een kerninvoegtoepassing.
    ->De plug-in Spyrogimp is herschreven.
    ->Cirkelvormige, lineaire en zoommotief-vervaging hebben nieuwe interacties op het canvas gekregen.

...
Ter info.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/15, 10:05:13 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp 2.10.10 - vulemmer - test.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/15, 13:22:14 »
Hoi,

Het doet het zeker wel, Spievensterke!  Heb je wel de knop omtrekdetectie gekozen? In bijlage jouw figuur met de opening nu automagisch gesloten en mijn instellingen in beeld.
Zodra de 2.10.10 op mijn Xubuntu bak is neergedaald ga ik er een artikel over schrijven in mijn GIMP reeks met een mooi voorbeeld.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gimp 2.10.10 - vulemmer - test.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/15, 14:45:31 »
@ jvecht,

bedankt voor de terugkoppeling.
Ik vermoedde, al enigszins, dat ik niet goed bezig was.
Met jou tip en instelling ging het al beter. Heb dan ook nog met de instellingen zitten spelen en stel vast dat dit toch nog nauw luistert.
De maximumgroeiomvang mag ingesteld worden op +/_ 3 en de drempel randdetectie op +/_ 95, dan wordt de figuur mooi opgevuld.
Zie figuur.



Groet,

spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/15, 14:48:20 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp 2.10.10 - vulemmer - test.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/15, 19:56:35 »
Hoi Spievensterke,

Blij dat we er zo uit zijn! En ik weer blij met jouw instellingen!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021