Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?  (gelezen 18391 keer)

[Opgelost] Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Gepost op: 2011/11/13, 14:55:14 »
Groot probleem: mijn externe harde schijf rapporteert ineens dat het bestandssysteem alleen-lezen is. Laatste keer dat ik hem gebruikte is iets van 1 maand terug op deze zelfde Ubuntu 11.10 Unity.
Bestandssysteem op externe harde schijf: NTFS
Merk/Model: SeaGate FreeAgent 1,5 TB

Wat kan ik hieraan doen om het terug goed te krijgen?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/23, 16:48:38 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/13, 17:02:41 »
Dit probleem blijkt precies meer en meer op te duiken: misschien hebben we hier een 11.10 bug bij het aankoppelen van ntfs partities.

Vooraleer tot een bug te besluiten, zeker eerst controleren of die partitie in orde is met behulp van ms windows, en daarna zien of het gedrag zich herhaalt.

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/13, 17:08:54 »
Ah, dan kan het inderdaad een bug zijn.

Maar controleren zal niet gaan, want ik heb geen MS Windows.
Ik ben dat NTFS eigenlijk al langer zat, maar ik kan nu moeilijk gaan formatteren als ik de boel niet kan back-uppen door read-only...

Offline tom65

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/13, 17:26:28 »
lukt het ook niet om de partitie handmatig te mouten??

Example: ntfs-3g -rw /dev/sda1 /mnt/windows
"riding on a smile and a shoeshine"

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/13, 17:26:48 »
Mocht het een bug zijn, dan zou je kunnen overwegen een livecd van een ander merk er op los te laten (Mint, Puppy, etc.) en dan de boel backuppen ?

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/13, 20:07:50 »
@tom: Ga ik proberen.
@cjmanschot: Maar dan ben ik uren bezig, want meer dan 45 GB backuppen via een Live CD duurt veel langer dan zonder Live CD .__.

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/13, 20:44:44 »
Ah, dan kan het inderdaad een bug zijn.

Maar controleren zal niet gaan, want ik heb geen MS Windows.
Ik ben dat NTFS eigenlijk al langer zat, maar ik kan nu moeilijk gaan formatteren als ik de boel niet kan back-uppen door read-only...
Vistaus,

Ik niet weet hoeveel data er op zit maar...
Dat de Externe-HD op "read-only" betekend niet dat je de inhoud op een andere schijf kan kopieren etc etc....
Is: Hier lezen -> Daar schrijven
Eens de inhoud is over geplaats kan je met die Externe-HD doen wat je wilt.
Als je ook lees-fouten krijg, dan is er meer aan de hand.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/14, 11:45:53 »
+1

Read-only betekent: je kan de gegevens "lezen", dus overkopiëren op een ander medium.

Als je enkel linux gebruikt, mag je er geen ntfs op nahouden. Voor ntfs heb je ooit Windows nodig voor de controle en herstel van het bestandssysteem.

Dat gezegd zijnde, ook met ntfsfix lukt het vaak wel een ntfs partitie te repareren. Lees echter "man ntfsfix" en je begrijpt dat je voor een ntfs schijf toch Windows nodig hebt.

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/14, 22:44:22 »
Ja, ik ga inderdaad maar eens formatteren dan na de backup ervan. Welk bestandssysteem is aan te raden? Ext3, Ext4, Btrfs, ReiserFS? Ik las mensen die goede ervaring hadden met ReiserFS op hun externe harde schijf. Wat raden jullie aan?

Bedankt zover! :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/15, 08:43:08 »
Neem maar eenvoudig ext4. Standaard bestandssysteem van veel linux distributies.

Offline tom65

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/15, 17:24:42 »
ReiserFS wordt niet meer verder ontwikkeld.  :| , http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Reiser
"riding on a smile and a shoeshine"

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/15, 18:51:37 »
Gek, je zou denken dat Reiser nu juist tijd zat heeft om aan z'n fs te werken ;)

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/15, 21:11:26 »
ReiserFS wordt niet meer verder ontwikkeld.  :| , http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Reiser

Dat weet ik, maar dat iets niet meer ontwikkeld wordt maakt het niet per definitie onveilig toch? ;)

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/20, 19:06:17 »
Klinkt misschien heel leek hoor, maar aangezien er belangrijke data/backups op staan (die ik natuurlijk even ergens anders backup voor het formatteren) vraag ik het toch maar even.

Ik moet dus gewoon aankoppelen, dan naar GParted, dan huidige partitie wissen en dan een nieuwe maken met ext4?

Offline koos4401

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/20, 20:00:06 »
Citaat
van vistausMaar dan ben ik uren bezig, want meer dan 45 GB backuppen via een Live CD duurt veel langer dan zonder Live CD .__
Nou, nee. Ik gebruik een liveCD van Clonezilla (IMHO zijn de wat oudere sneller!! Bv.: 1.2.5-17 is 50% rapper als 1.2.10-14 bij mij) reken in de praktijk ca 0,9 GB/minuut, voor zowel image maken als image terugzetten; à 45GB circa 100 minuten (<2 uur), op én neer.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/20, 20:12:25 »
@koos: Hoezo "nou nee"? Als je iets beter gelezen had, dan had je kunnen lezen dat ik het had over Live CD van *buntu, niet van Clonezilla.

@femke: Nou, ik heb nog nooit een externe harde schijf geformatteerd in iets anders dan ntfs en aangezien het om belangrijke data gaat, wil ik tóch het zekere voor het onzekere nemen door het te vragen.
Zelfs de meest wijze man op aarde moet af en toe nog iets vragen ;)

Maar goed, ik moet dus gewoon aankoppelen, dan naar GParted, dan huidige partitie wissen en dan een nieuwe maken met ext4?

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/20, 20:21:20 »
Ik heb ook de Live CD wel liggen, dan doe ik het inderdaad daar wel mee ;)
Dank! :)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/20, 20:26:14 »
Vistaus, ik had gelezen dat je so-wie-so tegen de te investeren tijd opzag. Juist daarom wilde ik wijzen op een naar mijn idee zeer snelle en complete wijze van image maken.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/20, 21:33:18 »
Op zich hoef je geen livecd te gebruiken als je geen wijzingen aan wilt brengen in actieve partities zoals je root partitie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/21, 11:45:01 »
@femke: Nou, ik heb nog nooit een externe harde schijf geformatteerd in iets anders dan ntfs en aangezien het om belangrijke data gaat, wil ik tóch het zekere voor het onzekere nemen door het te vragen.
Ik begrijp dit punt niet goed. Als je een harde schijf formatteert, dan wis je alle gegevens op die schijf. Of het nu om belangrijke data gaat of niet, punt is dat je, vooraleer je formatteert, up-to-date moet zijn met je backup.

Formatteren zelf gaat, geloof het of niet, ongelofelijk vlug en snel met de commandolijn. Als je maar de apparaatnaam van de betreffende partitie kent. Stel dat het /dev/sdc1 is, dan (eerst partitie ontkoppelen indien nodig)
sudo umount  /dev/sdc1
sudo mkfs -t ext4  /dev/sdc1

Klaar in minder dan een minuut.

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/21, 12:24:03 »
Nou, ik wilde het zeker weten aangaande het formatteren VAN ntfs NAAR ext4.
Backups heb ik al gemaakt, die kan ik na het formatteren weer terugzetten.

Maar dank voor de commandolijntip; die ga ik toepassen, dan gaat het lekker snel.

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/21, 21:29:59 »
Gelukt, alleen nu zegt ie dat de eigenaar van mijn externe harde schijf root is...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/21, 21:41:28 »
Jij kent nu toch wel het permissiesysteem van linux ??

Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/21, 21:52:41 »
Rechten is mijn zwakste punt op Linux...
« Laatst bewerkt op: 2011/11/21, 21:54:12 door Vistaus »

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Externe harde schijf is opeens Alleen-lezen?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/21, 22:04:47 »
Dit hele probleem had mijn vader recentelijk dus ook met zijn back-ups naar een NTFS geformatteerde externe harde schijf. Hij werkt echter met 10.04.
In overleg heb ik zijn schijf dus ook EXT4 geformatteerd.
Hierna de rechten nog aangepast dmv gksudo nautilis de rechten aangepast.
Heeft wel even wat tijd gekost om alles over te zetten naar een andere disk en na het formatteren weer terug te zetten. Het werkt nu echter weer zoals het hoort.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.