Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto´s kleiner maken  (gelezen 3527 keer)

Offline JAM

  • Lid
Foto´s kleiner maken
« Gepost op: 2018/03/19, 18:32:53 »
Met welk programma kan ik het aantal pixels kleiner maken van een foto. Bijv. van 3 Mb naar 250 Kb in .jpg?
Graag ook hoe dit te doen a.u.b. Voorbaat dank.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/19, 18:47:37 »
Hoi Jam,

Vertel er wat meer bij, wil je? Voorbeeld: ik schiet weleens een heel stel foto's bij een toernooi. Daar vis ik dan van honderden shots de zestig beste uit. Bij dat soort aantallen breng ik graag eerst de grootte terug van een breedte van rond de 5000 pixels naar 2048. Dat is een goede waarde voor onder andere Facebook. Dat doe ik dan met ImageMagick.

Wat is jouw situatie? Want van 3 Mb naar 250 Kb is nogal wat. En mag het in de terminal of liever niet?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JAM

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/19, 19:01:09 »
Ola Just,

Dank voor je reactie.
Eigenlijk is het heel simpel.
Van een aantal foto´s wil ik een kleinere versie versturen met gmail.
Dus zo klein mogelijk met toch een redelijke kwaliteit.

Offline rico70

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/19, 19:33:36 »
Als je Thunderbird gebruikt en je foto's in de mail plaatst kan je ze door Thunderbird laten resizen.
Phatch is ook een mooi programma om je foto's te verkleinen, hoeken af te ronden en er teksten op te plaatsen. Ik gebruik het al jaren, zit in pakketbeheer.

Offline JAM

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/19, 19:51:47 »
Ok Nico,

Nu alleen nog hoe dit te doen....

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/19, 20:00:08 »
Ola Just,

Dank voor je reactie.
Eigenlijk is het heel simpel.
Van een aantal foto´s wil ik een kleinere versie versturen met gmail.
Dus zo klein mogelijk met toch een redelijke kwaliteit.

Dan zou je je kunnen richten op je "doel". Gaan je ontvangers ze bekijken op een computer, op een tablet of op een telefoon. En zit er eentje bij die leidend is tussen je ontvangers? Waarvan je wilt dat vooral hij of zij het goed kan zien. Of zijn het meer piepkleine foto's ter herkenning of als selectiemiddel?

Ik zou dat zelf doen met ImageMagick in de terminal. Snel, krachtig en goed. Maar zoals Rico zegt zijn er talloze andere mogelijkheden, waaronder ook GIMP met Davids Batch Processor. Alleen het steengoede Irfanview helaas niet. Die blijft alleen voor Windows.

Je moet ze maar eens proberen. Mocht je bij een keuze assistentie willen, brul er dan hier maar op los!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/19, 20:37:23 »
Hoi Jam,

Bij het verkleinen loop je dus tegen je doel aan. En verder heb je zo nog wat keuzes te maken. Kijk daarvoor dan eens naar dit artikel. Dat gaat voor dit doel redelijk in de diepte.

Dan krijg je vervolgens de vraag: wil je een beetje verscherpen na het verkleinen  en hier en daar wat aan ruis doen?

Dan krijg je met het mogrify commando van ImageMagick zoiets:

mogrify -resize 2048 -noise 1 --sharpen 3 *.JPG

Vertaald: verklein alles naar 2048 in de breedte (de verhouding blijft OK), beetje noise (ruis) reductie en een tikkie sharpen (verscherpen) bij alles met de extensie JPG. Wil je kleiner? Maak die 2048  bijvoorbeeld 1024. Meer ruisreductie: zet die op 2. Zou dat niet doen. Meer verscherpen? Ik pak vaak 5.

Hoe dan ook, overdrijf het niet. Dat wordt vaak niet zo netjes.

In programma's als Phatch en GIMP met dat DBP krijg je dezelfde keuzes voor je neus. Daar zou je nu wel mee uit de voeten moeten kunnen. Hup, proberen die handel. Van blunders leer je het vak. Zo is het mij ook gegaan.

Werk altijd op een kopie!! Je wilt je originelen niet kwijt, toch?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/19, 20:46:25 »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline rico70

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/19, 21:05:36 »
JAM, hier een scriptje voor Phatch. Deze verkleind je foto's naar 800 x 600. Uiteraard is alles aan te passen vanuit Phatch, maar nu heb je een idee.
.log verwijderen, anders mocht ik hem niet uploaden.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/19, 21:20:41 »
anders mocht ik hem niet uploaden.
Tip: hiervoor kan je https://paste.ubuntu.com/ gebruiken  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EvC

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/19, 22:13:57 »
Deze verkleint je foto's naar 800 x 600.
Ja, jammer dat deze SMF forumsoftware niet zo is ingesteld dat grote afbeeldingen automatisch in breedte begrensd worden.
Deze vraag gaat ook daarover. Het is nooit echt beantwoord of het mogelijk is.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/19, 22:17:59 »
Duizend wegen die naar Rome leiden.

Ik heb een alias gemaakt in het bestandje .bashrc, zie onder. Dit wordt gelezen wanneer je een terminalvenster opent.
Op mijn /Bureaublad heb ik een mapje 2flik aangemaakt, wat staat voor "to Flickr, stuur naar Flickr".

Als ik een poosje foto's bewerkt heb waarvan ik sommige of meer op mijn Flickr-account wil zetten, dan gebruik ik Geeqie om de foto's (jpg's/JPG's) te selecteren en vervolgens naar dat mapje 2flik te kopiëren/slepen. Staan ze eenmaal daar, dan open ik een terminal en typ ik '40p', wat staat voor "resize naar 40 procent van de oorspronkelijke grootte". Een foto van 4928x3264px (een 16mp jpg) wordt hiermee teruggebracht tot een foto van 1971x1306px, wat prima is om op Flickr te plaatsen. De toverformule is als volgt.

alias 40p='cd ~/Bureaublad/2flik && for i in *.jpg *.JPG; do echo $i; convert -resize 40% $i -quality 85 -set filename:f "%t.40p" '%[filename:f].jpg'; done'

Vervolgens typ ik in Thunar Ctrl+S (= op patroon selecteren), ik typ '40p' en al m'n verkleinde foto's worden nu geselecteerd. Deze kan ik nu in één keer naar de upload-pagina van Flickr slepen.

Uiteraard is het Flickr-deel niet nodig, om foto's te verkleinen kun je gewoon de eerste 'alias 40p' gebruiken. De waarde achter resize (40%, 60%, etc.) stel je in naar eigen voorkeur (is ook camera/pixelafhankelijk), quality is de jpg-compressie: 100 is minimale compressie/maximale bestandgrootte, 0 is minimale bestandsgrootte en maximaal slecht, gebruik waarden groter dan 70 is mijn aanbeveling. Tot slot kun je de bestandsnaam elke naam meegeven die je wilt, in het bovenstaande voorbeeld wordt een jpg genaamd boom.jpg verkleind naar een bestand met de naam boom.40p.jpg.

Klinkt wellicht wat ingewikkeld, maar als je dit eenmaal hebt opgezet is het een kwestie van foto's naar een mapje slepen en 40p of iets soortgelijks in een terminal te typen.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/19, 22:27:54 door Paul Matthijsse »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/19, 22:18:49 »
De Auto Resize Image add-on in Thunderbird maakt, bij default instelling, alle plaatjes automatisch kleiner naar 1024 breedte of hoogte.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/19, 22:19:06 »
Als het slechts om enkele files gaat:
Met gThumb gaat het eenvoudig via de GUI, 'Grootte wijzigen' in % of pixels.

En als het om mail gaat: Filelink.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/filelink-large-attachments

Met Nextcloud/OwnCloud:
https://addons.mozilla.org/nl/thunderbird/addon/nextcloud-filelink/?src=ss

Offline EvC

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/19, 22:24:37 »
De Auto Resize Image add-on in Thunderbird maakt, bij default instelling, alle plaatjes automatisch kleiner naar 1024 breedte of hoogte.
Die breedte is te groot voor afbeeldingen in een post. Dan krijg je een schuifbalkje om horizontaal te scrollen.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/19, 22:32:28 »
@EvC, Je kunt ook 640 of 800 als standaard instellen.

In het forum linken naar een plaatje kun je door de tag
[image]
uit te breiden met het widt statement.
[image width=800]
« Laatst bewerkt op: 2018/03/19, 22:36:13 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/19, 22:32:57 »
Die [1024] breedte is te groot voor afbeeldingen in een post. Dan krijg je een schuifbalkje om horizontaal te scrollen.
Hangt van je scherm af, een 17-inch scherm heeft vaak een resolutie van 1440 pixels in de breedte, dus een 1024px-plaatje past daar prima in. Grotere schermen kunnen dat nog makkelijker aan.

Offline EvC

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/19, 22:39:30 »
Mijn schermresolutie is 1366x768.
Vandaar mijn vraag over een breedte begrenzing in de forumsoftware. 
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/19, 22:45:50 »
Hangt van je scherm af, een 17-inch scherm heeft vaak een resolutie van 1440 pixels in de breedte, dus een 1024px-plaatje past daar prima in.
Dat gaat niet lukken in een post. Voor mijn resolutie is 800 pixels het maximum. Daarboven krijg ik een schuifbalkje.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/19, 23:43:18 »
Met nautilus-image-converter
Rechtse klik op foto, kies Afbeelding schalen
https://www.howtoinstall.co/en/ubuntu/xenial/nautilus-image-converter

Offline EvC

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #20 Gepost op: 2018/03/20, 00:07:15 »
Mijn dank, dat maakt het makkelijker:





Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Haris

  • Lid
Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #21 Gepost op: 2018/04/12, 18:34:03 »
Met nautilus-image-converter
Rechtse klik op foto, kies Afbeelding schalen
https://www.howtoinstall.co/en/ubuntu/xenial/nautilus-image-converter
Dit is prima manier, gebruik ik ook altijd.... ;)

Re: Foto´s kleiner maken
« Reactie #22 Gepost op: 2018/06/26, 02:20:15 »
Ik heb Phatch geïnstalleerd. Er blijft een ¨oog¨ in mijn beeldscherm staan. Ik kan ´m wel verplaatsen maar krijg ´m niet weg. Hoe krijg ik dat weg?