Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snelle manier om te retoucheren  (gelezen 2481 keer)

Snelle manier om te retoucheren
« Gepost op: 2018/01/27, 15:28:31 »
@ Forum,

ik heb een foto waarop twee storende elementen voorkomen en die ik graag zou willen laten verdwijnen, nl.:

- een paal met verkeersbord;

- een reclamepaneel rechts in het gras;





Welke manier van retoucheren is de snelste, en aangewezen, methode om die twee storende elementen weg te "poetsen" of te retoucheren?

--Waar moet ik dan rekening mee houden (tips)?

Graag jullie mening en advies daaromtrent.

Met, bij voorbaat, alle dank.

Groet,
spievensterke.

PS.: ik heb er mij al eens mee bezig gehouden maar ik kom er niet goed weg mee.
Vooral die nokpannetjes, het vensterraam en het metselwerk ( het staand metselwerk ) onder het venster lukten niet goed. Ik heb daar een penseel voor gebruikt.
Ik geef nog eens de originele foto mee:



« Laatst bewerkt op: 2018/01/27, 15:46:43 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/27, 15:49:21 »
Hoi Spievensterke,

Als je het via GIMP wil doen:

Die paal lijkt mij het beste aan te pakken met het kloongereedschap.  Het reclamebord is eenvoudiger. Die kan je met het inpaint (patch-based) filter uit G'MIC > Repair de baas.

Klonen: http://handleiding.helpmij.nl/handleiding/view/?mid=941

Inpaint: https://patdavid.net/2014/02/getting-around-in-gimp-gmic-inpainting.html (Engelstalig)

In het Helpmij Magazine van februari (nog een weekje wachten) leg ik uit hoe Inpaint werkt en wanneer je dat goed kan gebruiken.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/28, 22:14:05 »
Bedankt Just voor deze toelichting en tips.

Blijkt dat de Resynhesizer plug-in ook snel deze storende elementen in de foto weg werkt.

Ik heb, ondertussen, daar wat mee geoefend.   Filters > Versterken > Heal Selection .
Grotere stukken zijn daar makkelijk mee te bewerken, het fijnere werk heb ik met het kloongereedschap weg gewerkt.
Als jou artikel over Inpaint verschijnt zal ik dit met heel veel aandacht lezen en ook proberen.

Er zijn vele wegen naar Rome, vandaar dat er ook meerdere mogelijkheden zijn in Gimp om iets te kunnen wijzigen, veranderen of bijwerken. :)

Ik ben terug begonnen met oefenen, als voorbereiding op het derde deel van de cursus 'werken met Gimp', hier op de Gemeente (aanstaande vrijdag).
Hoe meer ik mij verdiep in deze materie - 'werken met Gimp' - hoe leuker en leerrijker dit wordt.

Groet,
spievensterke.

Resultaat na het bewerken en verwijderen van de storende elementen in de foto:



« Laatst bewerkt op: 2018/01/29, 00:05:36 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/29, 09:21:21 »
Hoi Spievensterke,

Heel goed gedaan! Vooral die paal was lastig, hè?

Als ik mag, die paal liep over het derde raam onder links. Daardoor mistte je natuurlijk hoe dat raam er achter het object  uitzag. Dus heb je van het tweede raam en de tuin ervoor elementen overgezet. Maar nu zien raam twee en drie er gelijk uit. Dat valt op.

In het betere kloonwerk is het de kunst herkenbare herhalingen te vermijden. In het nabije verleden hebben de grote persbureaus om die redenen een stel fotografen de laan uit gestuurd omdat ze veel te liberaal bezig waren geweest. De boeven. Rookpluimpje hier, rookpluimpje daar enzo :D .

De Resynthesizer en de Inpaint kunnen hetzelfde. Aan de Inpaint is meer in te stellen. Met wat oefening valt daarmee een beter resultaat te bereiken.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline h2o

  • Lid
Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/29, 09:53:06 »
Even hierop inhaken. Retoucheren is natuurlijk een noodgreep als je echt niet anders kunt. In het geval van de originele foto een opmerking: Als je vijf stappen naar voren was gegaan had je de paal misschien naast je, of in ieder geval was het net buiten beeld van de camera gekomen.
Ooit heb ik een boekje gehad met dergelijke tips. Kijk technisch gezien hoe de foto zonder hulpmiddelen het beste kan worden gemaakt. Een stap links, recht of naar voren kan soms al heel wat retoucheerwerk schelen.
Maak indien mogelijk meerdere foto's van het object vanuit verschillende posities. In jouw geval dus zoals je hem nu hebt gemaakt, en een foto vijf passen naar voren toe.

Desalniettemin, je hebt je foto goed op kunnen poetsen...  ;)
« Laatst bewerkt op: 2018/01/29, 09:55:08 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/29, 10:12:15 »
Hier wat ik bedoel:
Deze foto heb ik gemaakt op de Waalbandijk bij Dodewaard:

Nu hetzelfde kerkje een paar passen voorwaarts genomen:

Het verkeersbord is 'verdwenen', dus veel storende objecten staan er nu niet meer op.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/29, 10:27:59 »
@ Just,

Citaat
Heel goed gedaan! Vooral die paal was lastig, hè?
Als ik mag, die paal liep over het derde raam onder links. Daardoor mistte je natuurlijk hoe dat raam er achter het object  uitzag. Dus heb je van het tweede raam en de tuin ervoor elementen overgezet. Maar nu zien raam twee en drie er gelijk uit. Dat valt op.
...
Die paal viel nogal mee, met resynthesizer was die, bijna, (enkel bovenaan) volledig weg.
Véél lastiger was, de in het venster verscholen achtergrond die achter de paal zat, die was kompleet naar de vaantjes. Ik heb meerdere keren gezwoegd met het kloongereedschap om dit te 'klaren, maar dat lukte mij niet goed. Vooral de rechte lijnen van de kleinhouten in het raam lukten niet goed, de weerspiegeling...
Dan, uit ergernis omdat ik het niet kon 'klaren', heb ik een kopie van het venster, links ernaast, genomen en geplakt, het metselwerk aangepast en er andere elementen voor geschilderd. Ik wilde vooral een wat sneller eindresultaat bekomen die me ( het is de eerste keer dat ik dit doe en ook een 'goed' eindresultaat bekom ) een goed gevoel gaf -- ik heb het dan toch maar gefikst... soms ben ik, een beetje, wat 'eigenwijs'...

@ h2o,

bedankt voor jou toelichtingen. Klopt wat je schrijft.
...
Deze foto heb ik niet zelf genomen ( die paal en het reclamebord zouden er ook niet zijn als ik die foto had genomen   ;) ).
Deze foto is bedoeld om te oefenen / leren werken met het kloongereedschap, om te leren / te ontdekken dat er ook andere en meerdere methoden bestaan om een foto bij te werken/'te poetsen' of op te schonen.
Daaruit moeten wij, als cursisten, leren hoe je dat dan kan vermijden dat er storende elementen in een te nemen foto zullen zitten.
... Zoals jij beschrijft...

Groet,
spievensterke.

PS.: weer veel geleerd vandaag... ;)
« Laatst bewerkt op: 2018/01/29, 10:42:11 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline h2o

  • Lid
Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/29, 10:45:10 »
bedankt voor jou toelichtingen.
Deze foto heb ik niet zelf genomen ( die paal zou er ook niet zijn als ik die foto had genomen   ;) ).
Deze foto is bedoeld om te oefenen / leren werken met het kloongereedschap, om te leren / te ontdekken dat er ook andere en meerdere methoden bestaan om een foto bij te werken/'te poetsen' of op te schonen.
Ok, een oefenobject dus. Maar misschien kunnen anderen hiervan leren dat positiebepaling bij het maken van foto's ook doorslaggevend kunnen zijn.

Overigens kwam ik op IterfaceLIFT deze foto tegen van de Posbank:

Positioneel is deze foto prima, maar persoonlijk vind ik dat deze foto door de fotobewerking alleen maar achteruit is gegaan. Zó ziet het er onnatuurlijk uit. In zo'n geval zou ik deze foto willen 'downgraden' naar meer natuurlijke kleuren.
Iemand een idee hoe je dat doet?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/29, 10:57:12 »
Misschien met: ???

- Kleurbalans;
- Curves;
- Niveaus;

aanpassingen te doen ... even spelen ...
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline h2o

  • Lid
Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #9 Gepost op: 2018/01/29, 11:14:17 »
Misschien met: ???

- Kleurbalans;
- Curves;
- Niveaus;
Ik ben hier wel eens mee bezig geweest. Iets zegt mij dat er veel te veel rood en groen in deze foto is verwerkt. Jammer, want nu is het 'kitsch' geworden. Die foto verdiend beter.
We zouden eens een soort topic kunnen starten: 'Wie maakt deze foto zo natuurgetrouw mogelijk?', en dan meerdere foto's als er een is gematcht?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #10 Gepost op: 2018/01/29, 12:07:00 »
Retoucheren is natuurlijk een noodgreep als je echt niet anders kunt.

Je hebt helemaal een punt omtrent het maken van een correcte foto als uitgangpunt.
Maar toch is het retoucheren ideaal en heb ik het tig keer toegepast. Zelfs op trouwfoto's van anderen, en ik heb zelfs mijn eigen vrouw van een foto uit de reportage weg gesjopt  :evil: (met toestemming hoor! Op eigen verzoek zelfs. ^-^ )
Als ik eerlijk zou gaan verklappen wat ik ooit allemaal stiekem gesjopt heb gaan er vele gezichten fronsen van verbazing. Wat niet weet wat niet deert.

Met het retoucheren maak je een mooie foto toch nog net iets mooier. Net die lelijke kauwgomvlek weg of zo.
Maar remind: less is more. Nooit te veel klooien want dan wordt het onwerkelijk.

En daarnaast is het vaak gewoon ook fun om te doen.  =D

@spievensterke
Dat bordje weg sjoppen had mooier gekund als je een betere bron had gekozen en natuurlijkere lijnen gevolgd had. Nu was het toch een onnatuurlijke blok tussen de rest.
Blijf oefenen. Voor een eerste keer zeker niet slecht.

Ook even gespeeld...   ^-^
« Laatst bewerkt op: 2018/01/29, 12:52:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #11 Gepost op: 2018/01/29, 13:03:29 »
@ partyrabbit,

leuk gefikst.
Zo leer ik ook nog bij.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #12 Gepost op: 2018/01/29, 14:08:05 »
@ partyrabbit,

leuk gefikst.
Zo leer ik ook nog bij.

Het ging me vooral om een voorbeeld voor dat bord rechts natuurlijker weg te werken.
Ik sloeg een beetje op hol. Sorry.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Kees3

  • Lid
Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #13 Gepost op: 2018/01/30, 10:54:33 »
Citaat
Huis_ZONDER_verkeerspaal_met_konijntje_en_raam.jpg
En met vrouw  ;)

Re: Snelle manier om te retoucheren
« Reactie #14 Gepost op: 2018/01/31, 16:32:17 »
@ h2o,

i.v.m de foto van de Postbank:

installeer via synapticpakketbeheerder eens: gimp-plugin-registry ( zal in het menu van Gimp als FX-Foundry verschijnen) en probeer daar dan eens de foto mee te bewerken ...
Je kan die foto ook eens bewerken in Krita 2.9.7 (daar zit ook de G'MIC-Plugin versie 1.6.1.0 in).
Succes.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/31, 16:37:22 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.