Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zin of onzin?  (gelezen 5502 keer)

Re: zin of onzin?
« Reactie #50 Gepost op: 2017/12/06, 16:17:11 »
@MKe:

Het lijkt me minder tijdrovend  wekelijks om en om op de beide schijven een incremental backup te maken, dus enkel van de files, die die dag gewijzigd cq toegevoegd zijn, zowel voor het backuppen als het terugzetten. Bovendien bespaar je op die manier een enorme hoeveelheid ruimte en mocht er iets mis gaan tussen vandaag en morgen, dan hoef je gewoonlijk enkel de laatste (deel) backup terug te zetten. Mocht het dan nog niet goed zijn, dan kun je alsnog de laatste volledige backup gebruiken en vervolgens de (max 6) kleine 'incrementals'.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: zin of onzin?
« Reactie #51 Gepost op: 2017/12/06, 16:20:13 »
Het wordt nou wat technisch en dan moet deze jongen de grijze cellen zo hard laten kraken dat er alweer data-verlies in de bovenkamer dreigt op te treden ;)

Even voor mijn duidelijkheid. Klopt het dat je dus met het commando

(sudo) dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

een kopieer-kloonactie uitvoert, waarbij in dit commando-voorbeeld alle data van schijf a wordt gekopieerd/gekloond naar schijf b? Zo ja, dan moet je dus wel heel goed weten dat je de juiste letter invult?!

@partyrabbit : bedankt voor je opmerking 'Voor mij gewoon geen cloud. No matter where.' Ik ben weer terug met beide voeten op deze aardkloot. Deze mening hing ik ook altijd aan maar dreigde even af te dwalen =D. Ik al denken dat ik de enige was die altijd een zekere vinger richting de cloud opstak ;)

@MKe : Ik ben wel nieuwsgierig geraakt door je opmerking 'Zolang de quantum computer nog geen feit is zal je data dan veilig zijn'. Kun je dat wat toelichten? Thx!
Een boek doet het altijd...

Re: zin of onzin?
« Reactie #52 Gepost op: 2017/12/06, 16:36:24 »
@partyrabbit : bedankt voor je opmerking 'Voor mij gewoon geen cloud. No matter where.' Ik ben weer terug met beide voeten op deze aardkloot. Deze mening hing ik ook altijd aan maar dreigde even af te dwalen =D. Ik al denken dat ik de enige was die altijd een zekere vinger richting de cloud opstak ;)

Ach weet je kfboerne, als ik eerlijk ben gebruik ook ook wel eens wat cloud want soms best wel handig.
Maar dat is dan voor onbelangrijke dingen. In elk geval niet voor privacy gevoelige of vertrouwelijke zaken. Dus zeker niet voor backup waar we het hier over hebben.

Al heb ik niets te verbergen dat wil nog niet zeggen dat het dan ongevraagd beschikbaar moet zijn. Mij wordt ook doorlopend geen inzicht geboden in zaken die ook gewoon openbaar behoren te zijn. Waarom zou ik dan wel?
Tot mijn spijt komt dit standpunt voort uit confronterende onprettige praktijkervaringen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: zin of onzin?
« Reactie #53 Gepost op: 2017/12/06, 16:46:49 »
@kfboerne:
Dan maak te toch gewoon 2 (of meer als je wilt)  tekstbestandjes aan:
Clone-a2b.txt
sudo dd if =/dev/sda(x) of=/dev/sdb(y), waarbij x gelijk mag zijn aan y natuurlijk (Maar ook mogem ontbreken als je een echte kloon wil maken
Clone-b2a.txt
sudo dd if=/dev/sdb(y) of=/dev/sda(x)
de x en y zonder de haakjes uiteraard

Vervolgens kopieer en plak je op de bekende manier van Pjotr het commando in de terminal  :angel:
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline MKe

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #54 Gepost op: 2017/12/06, 16:54:30 »
@MKe:

Het lijkt me minder tijdrovend  wekelijks om en om op de beide schijven een incremental backup te maken, dus enkel van de files, die die dag gewijzigd cq toegevoegd zijn, zowel voor het backuppen als het terugzetten. Bovendien bespaar je op die manier een enorme hoeveelheid ruimte en mocht er iets mis gaan tussen vandaag en morgen, dan hoef je gewoonlijk enkel de laatste (deel) backup terug te zetten. Mocht het dan nog niet goed zijn, dan kun je alsnog de laatste volledige backup gebruiken en vervolgens de (max 6) kleine 'incrementals'.
Ik gebruik Rsync. Dit maakt automatisch een incremental backup. Alleen de verschillen worden dan over gebracht.

Snapshots heb ik vroeger vaak gemaakt, maar in de practische is het voor mij nauwelijks nodig. Ik ben dus terug op de gewone rsync.

Re: zin of onzin?
« Reactie #55 Gepost op: 2017/12/06, 16:54:51 »
@partyrabbit : I fully agree :)

@ ekhnaton : bedankt voor je tips. Maar klopt hetgeen ik schreef over dat commando wel? Ik ben wel zo precies dat ik wel de juiste letter invoer hoor ;). Gaat me er alleen om dat mijn gedachtengang klopt. Ben niet zo'n supertechneut. Vandaar.
Een boek doet het altijd...

Offline MKe

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #56 Gepost op: 2017/12/06, 17:00:11 »
@MKe : Ik ben wel nieuwsgierig geraakt door je opmerking 'Zolang de quantum computer nog geen feit is zal je data dan veilig zijn'. Kun je dat wat toelichten? Thx!
de huidige encryptie methoden zijn zo goed als onbreekbaar zonder de juiste sleutels. De snelste supercomputer heeft al snel een paar miljard jaar nodig om zoiets te breken. De quantum computer gaat dat verandering in brengen, maar dat staat nog zo in de kinderschoenen dat dat voorlopig nog wel even gaat duren.

Re: zin of onzin?
« Reactie #57 Gepost op: 2017/12/06, 17:16:35 »
@kfboerne:

Het s inderdaad van belang dat je de juiste letter(en evt cijfer) invoert, want
veronderstel dat je disk die je wilt kopiëren je sda is en waar je naartoe
wilt kopiëren een lege sdb, dan maak je je hele sda leeg als je
sudo dd if=/dev/sdb of=/dev/sda als commando geeft.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: zin of onzin?
« Reactie #58 Gepost op: 2017/12/06, 17:37:14 »
@MKe:

Dan neem je toch gewoon een binair getal in de orde van grootte van 2^7.000.000-1 (grofweg decimaal 10^333.000) als encryptie-sleutel, daar doet zelf een quantum-computer meer dan 14.000.000.000 jaar over.
Hoeveel langer heb ik niet berekend, maar het ligt in de buurt van 10^33.00 sec ALS de quantum-computer in staat is om  10^100 vergelijkingen PER SECONDE te maken tussen getallen van 333.000 cijfers.  8-)

:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline MKe

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #59 Gepost op: 2017/12/06, 18:21:54 »
Dat zou kunnen, maar ik denk dat de encryptie dan ook wel even duurt.  O0

Voorlopig is ie er nog niet en het moet de belofte nog waarmaken.

Re: zin of onzin?
« Reactie #60 Gepost op: 2017/12/06, 19:24:55 »
@MKe:

Dat zou je denken, maar die gaat in feite razendsnel, want die hoeft maar 1 van de 10^333.000 opties (jouw sleutel van 999 waarden) te gebruiken en voor de ontcijfering geldt hetzelfde, omdat je niet al die 10^33.000 mogelijkheden hoeft te proberen. je hebt per slot van rekening  je sleutel
« Laatst bewerkt op: 2017/12/06, 19:28:09 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline softbart

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #61 Gepost op: 2017/12/06, 19:29:07 »
1x nas/data-schijf  1xdagbackup (MBL) 1x weekbackup op de lan en de maandbackup in de oude geldkist.
Alles wordt net rsync uitgevoerd.
Eén MBL gesneuveld, viel van het werkblad.
Nu tijdelijk (als proef) een oud netboekje als nas/data-schijf, met als proef systeem op een SD-kaartje  en de (data)schijf met hdparm op spindown.
Werkt nu 4 maanden vlekkeloos.

groet,

Theo

Offline h2o

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #62 Gepost op: 2017/12/07, 08:48:06 »
Vergeet met dd niet bs=1M op te geven, dus bijv.
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1MZonder bs=1M duurt het wel heel erg lang, met bs=1M worden er grotere blokken ineens geschreven.
Wanneer je ook pv hebt geïnstalleerd kun je ook nog het volgende doen:
dd if=/dev/sda | pv -s 500G | dd of=/dev/sdb bs=1MIk ga er dan in het voorbeeld vanuit dat de schijven 500 GB groot zijn. Met pv -s 500G wordt de voortgang weergeven. Niet vergeten om de | (pipetekens) ervoor en erna  te zetten.

Wat je ook kunt doen als je kleinere schijven naar een grote backup schijf wil schrijven is het volgende:
Stel je hebt een 120 GB schijf die je op een 1 TB schijf wil schrijven. Dan maak je een imagebestand van de 120 GB schijf. Als voorbeeld een aangekoppelde 120 GB schijf op een systeem waar een 1 TB schijf zit:
dd if=/dev/sdb of=backup-120gb.imgTerugzetten:
dd if=backup-120gb.img of=/dev/sdb
Eventueel kun je ook nog met gzip aan de gang:
dd if=/dev/sdb | pv -s 120G |gzip > backup-120gb.img.gzTerugzetten:
gzip -dc backup-120gb.img.gzip | pv -s 120G | dd of=/dev/sdb
« Laatst bewerkt op: 2017/12/07, 11:34:03 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: zin of onzin?
« Reactie #63 Gepost op: 2017/12/10, 15:22:17 »
Even in aanvulling op Mke' s opmerking omtrent de quantum-computer kwam ik dit interessante artikel tegen over post-quantum cryptography :

https://www.mullvad.net/blog/2017/12/8/introducing-post-quantum-vpn-mullvads-strategy-future-problem/

Het was mijzelf ook al eens door het hoofd gegaan : alle data die iemand nu in de Cloud heeft staan en NU niet te kraken is, is dat zeer waarschijnlijk over een x aantal jaren wel. Niet bepaald een prettige gedachte. (Partyrabbit nogmaals bedankt voor je wijze opmerking in een eerder draadje ;))
Een boek doet het altijd...

Re: zin of onzin?
« Reactie #64 Gepost op: 2017/12/14, 18:18:16 »
En laat ik nou vandaag dit artikel over de quantum-computer tegenkomen :

https://www.volkskrant.nl/tech/ibm-stelt-als-eerste-quantumcomputers-beschikbaar-voor-bedrijven~a4545500/

Hmmm....de realiteit gaat toch wel erg hard.

Even een citaat uit dat artikel  :
"Daarin kan een quantumsysteem als geen ander snel de weg vinden', zegt hij. Daarbij is te denken aan nieuwe materialen en geneesmiddelen, maar op termijn ook de optimalisatie van logistiek en het kraken van versleutelde informatie".

Let vooral even op het laatste mbt  hetgeen Mke schreef in een eerdere reactie in dit draadje : "Overigens kun je er ook altijd aan denken om je data versleuteld in de cloud op te slaan. Zolang de quantum computer nog geen feit is zal je data dan veilig zijn". En nu lijkt het er al op dat die quantum computer een feit is. Weliswaar nog enkel voor grote bedrijven, maar toch ...

Wanneer ik gevoelige versleutelde data in de cloud zou hebben opgeslagen met de gedachte dat die data daar veilig is, vind ik het geen prettig idee dat een quantum-computer daar mogelijkerwijs in de (zeer) nabije toekomst zeg maar 'gehakt van maakt'.

« Laatst bewerkt op: 2017/12/14, 18:33:50 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: zin of onzin?
« Reactie #65 Gepost op: 2017/12/14, 20:38:29 »
Ergo conclusio, echt belangrijke data (wie heeft die eigenlijk, ik niet volgens mij) bewaar je lokaal op een niet-verbonden medium dat liefst versleuteld is en als het even kan in een fikse brandkast is opgeborgen. Maar dan nog...

Re: zin of onzin?
« Reactie #66 Gepost op: 2017/12/15, 11:31:18 »
.... en als het écht belangrijk is eventueel nog een kopietje bij een notaris.

100% veilig houden is onmogelijk. Het gaat er vooral om wat je niet wilt dat anderen over beschikken.
Ik zit er niet op te wachten dat er een erotische foto van mij uitlekt, maar als het uiteindelijk zou gebeuren ... whatever, ik douch ook na het sporten en zo dus wat zou het. Hetzelfde voor inkomsten en uitgaven, liever niet maar wat zou het als wel.
Spul wat liever niet bij je 'tegenstander' mag komen om hem niet voor te bereiden op je verweer binnen een hoogoplopende zaak, dat ligt bij mij toch wel een stuk gevoeliger. Zo'n figuurlijke stok achter de deur is soms toch wel handig.
Het is maar net wat voor informatie het om gaat.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/15, 11:35:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: zin of onzin?
« Reactie #67 Gepost op: 2017/12/17, 18:23:43 »
Vers van de pers van Edward S. :

https://www.youtube.com/watch?v=Gi7pZR5VYOU

Interessant! "What you do not have, can not be stolen". Een open deur, maar je moet er maar net op komen...
Een boek doet het altijd...