Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zin of onzin?  (gelezen 5457 keer)

zin of onzin?
« Gepost op: 2017/12/03, 16:11:32 »
Onlangs las ik ergens dat je externe harde schijven met data 1x per kwartaal aan je systeem moet aankoppelen, omdat anders de data zouden (kunnen) verdwijnen. Ik had dit nog nooit eerder gehoord en verbaasde me er enigszins over.

Heb zelf ook een paar externe harde schijven liggen die ik maar 1x per jaar of zo gebruik en waarop gebackupte data staat.

Nou vraag ik mij of dit waar is of gewoon onzin?
Een boek doet het altijd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: zin of onzin?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/03, 16:47:00 »
Het is waar.
Het wordt magnetisch opgeslagen en dat magnetisch veld wordt langzaam minder.
Door alle data opnieuw te schrijven (of verplaatsen) kan heter weer een tijdje tegen.

Zelf heb ik dit (nog) nooit meegemaakt, maar ik heb hier nog floppy's liggen, die door dezelfde oorzaak niet meer te lezen zijn........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: zin of onzin?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/03, 16:58:06 »
Ik heb dit probleem hier op het forum een tijdje terug al eens aangehaald en heb uiteindelijk een kort artikeltje op de website van onze videoclub gezet met de nodige linkjes: https://arendonksevideoclub.wordpress.com/2017/04/11/harddisk-ssd-usb-stick-refreshen/
 
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jan11000

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/03, 17:35:30 »
Belangrijkste is dat je eens gaat google gebruiken om te leren ,
Hoe maak ik een back-up!!

En dit is geen grapje, bijna niemand weet het.
En de vragen die iedereen vraagt is niet erg, maar dat is omdat men het niet weet.

Hoe lang gaat een hd mee, antwoord 2 seconde, daarom moet je een goede back-up regelen.
daarom moet je ook meerdere kopieën hebben.

1 Je laat een schijf lang liggen, en werkt deze nog? Ik weet het niet, maar door bijv elke 6 maanden, met software de sectoren verversen, of kopiëren  naar een lege hd, dan weet je dat het werkt.
2 Een schijf die lang niet gebruikt wordt, kan ook door andere factoren weigeren, bijv smering motor, mechanische delen, dit is vaak ook door lang niet te gebruiken.

3 Een back-up gemaakt, hoe weet je of je back-up en origineel hetzelfde zijn.
Dit is ook iets wat niemand weet.
In back-up software zit, verificatie, en dan duurt je back-up zeer  lang, dus iedereen gebruikt dit niet.
Er kunnen 10 dingen mis gaan tijdens een back-up, daarom is verificatie zeer belangrijk.

4 File system,
De nieuwe file systems ZFS bijv, hier krijg je eerder een melding als er iets fout is.
Bij oude systemen, daar zou je een checksum moeten maken , om zo regelmatig te controleren, of alle files goed zijn.

Dit zijn maar een paar tips, google hier flink op.
Je data is zeer snel weg.
Bijv een externe hd verwijderen uit een pc, hoeveel gebruikers weten dit niet, en ja opeens is de hd leeg, en geen back-up gemaakt.

Re: zin of onzin?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/03, 17:47:40 »
Duidelijk allemaal en interessant.

En schaamte aan deze kant :-[. Ik zie net dat ik zelf heb gereageerd in het draadje van asilnevs 'Harddisk refreshen'....ik denk dat de data in mijn bovenkamer met het ouder worden ook behoorlijk aan het verdwijnen is =D
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/03, 17:51:05 »
3 Een back-up gemaakt, hoe weet je of je back-up en origineel hetzelfde zijn.
Dit is ook iets wat niemand weet.
Overdrijven schijnt ook een vak te zijn
« Laatst bewerkt op: 2017/12/03, 18:22:38 door rico70 »

Re: zin of onzin?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/03, 18:25:08 »
En schaamte aan deze kant :-[. Ik zie net dat ik zelf heb gereageerd in het draadje van asilnevs 'Harddisk refreshen'....ik denk dat de data in mijn bovenkamer met het ouder worden ook behoorlijk aan het verdwijnen is =D
^-^ Ik heb daar ook wel eens last van.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: zin of onzin?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/03, 19:00:52 »
Geen idee of ik nu een domme gedachte heb en even afgezien van het privacy-aspect, maar lost cloud-opslag het gevaar van fysiek dataverlies zoals besproken in dit topic niet op?  (Ervan uitgaande dat de cloud-aanbieder fatsoenlijk z'n werk doet.)
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/03, 19:04:21 »
Ja en nee.
Ja : bij een goede cloud provider kan je ervan uit gaan dat er dagelijks backups gemaakt worden.
Nee : als de cloud provider er om wat voor reden onverwachts mee stopt ben je je data kwijt.

Re: zin of onzin?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/03, 19:15:04 »
Alle reden dus om een zeer betrouwbare cloud provider te kiezen (en misschien wel twee, een 'backup-cloud-provider' of zoiets ; ja het wordt steeds leuker) die qua jurisdictie ook nog eens goed zit. Zwitserland is altijd erg prettig ;).

Er heeft vast wel iemand ervaring met een top cloud provider? 
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/03, 19:20:12 »
En dan heb je nog crypto virus, die alle files waar jij bij kunt komen, encryptie op al je files zet.

Ga eerst zoeken met google hoe een backup  te maken, dan kijk wat voor hardware je nodig hebt.

Re: zin of onzin?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/12/03, 19:22:15 »
Dat crypto virus doet dat op je data die in de cloud staan?
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #12 Gepost op: 2017/12/03, 19:24:50 »
Er heeft vast wel iemand ervaring met een top cloud provider?
SpiderOak : 2? GB gratis, soms akties om meer GB's te krijgen. Als je meer wilt is het flink aan de prijs. Bestanden zijn encrypted, Amerikaans bedrijf

Stack : 1 TB, volgens mij kan je nog steeds een uitnodiging krijgen voor een gratis account. Nederlands bedrijf.
Beide hebben sync software

Offline rico70

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #13 Gepost op: 2017/12/03, 19:25:31 »
Er heeft vast wel iemand ervaring met een top cloud provider?
SpiderOak : 2? GB gratis, soms akties om meer GB's te krijgen. Als je meer wilt is het flink aan de prijs. Bestanden zijn encrypted, Amerikaans bedrijf

Stack : 1 TB, volgens mij kan je nog steeds een uitnodiging krijgen voor een gratis account. Nederlands bedrijf (TransIP).
Beide hebben sync software

swake

  • Gast
Re: zin of onzin?
« Reactie #14 Gepost op: 2017/12/03, 21:54:35 »
Zo las ik ook ooit eens  een fabeltje dat een harde schijf die gechrast is je de data nog kan terughalen door ze 24 uren in de diepvriezer te steken .

Offline jan11000

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #15 Gepost op: 2017/12/04, 05:19:59 »
Zo las ik ook ooit eens  een fabeltje dat een harde schijf die gechrast is je de data nog kan terughalen door ze 24 uren in de diepvriezer te steken .
Dit kan helpen, maar je vernietigd de schijf door dit te doen.
Dit kan helpen bij een hd die door koud te maken, dat de electrica werkt door het krimpen, dan heb je even tijd om iets eraf te halen, maar de hele hd trekt vocht aan, dus dit kun je doen als je de schijf wilt weggooien, want daarna is de hd niet meer goed.

Offline jan11000

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #16 Gepost op: 2017/12/04, 05:21:00 »
Dat crypto virus doet dat op je data die in de cloud staan?
Overal waar jij aan komt , komt de crypto virus ook aan.

Daarom zoek uit hoe je een backup maakt, dan weet je hier ook de oplossing voor.

Re: zin of onzin?
« Reactie #17 Gepost op: 2017/12/04, 10:38:04 »
Overal waar jij aan komt , komt de crypto virus ook aan.
Kom kom, dat valt echt reuze mee hoor! Hoe vaak hebben we verhalen gelezen dat een hele cloud door een virus versleuteld is geraakt en dat alle gebruikers Heel Veel Geld moesten overmaken naar Russische criminelen, of Belgische, om weer bij hun data te geraken? Persoonlijk ik nog maar nul keer. Maar misschien lees ik de verkeerde kranten, dan kan ook. ;)

Re: zin of onzin?
« Reactie #18 Gepost op: 2017/12/04, 15:33:22 »
Het is waar.
Het wordt magnetisch opgeslagen en dat magnetisch veld wordt langzaam minder.
Door alle data opnieuw te schrijven (of verplaatsen) kan heter weer een tijdje tegen.

Zelf heb ik dit (nog) nooit meegemaakt, maar ik heb hier nog floppy's liggen, die door dezelfde oorzaak niet meer te lezen zijn........

Nee, heb ik ook nog nooit mee gemaakt. En ik heb toch stukken vaker dan eens jaren niet gebruikte harddisks aangesloten (externe harddisk is intern ook een gewone harddisk).
Ook nog nooit gehad met andere digitale media. En hier ligt nog de nodige oude media.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: zin of onzin?
« Reactie #19 Gepost op: 2017/12/04, 18:31:10 »
Nav hetgeen jan11000 schrijft over disk refreshing heb ik mij hier eens in verdiept en me het apezuur gezocht, maar nergens vind ik voor Linux/Ubuntu uptodate software waarmee dit eenvoudig te doen is voor iemand die niet supertechnisch is.

Dus jan11000 wanneer jij weet waar ik de geschikte software kan vinden, hoor ik het graag. 
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #20 Gepost op: 2017/12/04, 19:30:03 »
Nav hetgeen jan11000 schrijft over disk refreshing heb ik mij hier eens in verdiept en me het apezuur gezocht, maar nergens vind ik voor Linux/Ubuntu uptodate software waarmee dit eenvoudig te doen is voor iemand die niet supertechnisch is.

Dus jan11000 wanneer jij weet waar ik de geschikte software kan vinden, hoor ik het graag.

-Kopieren naar een andere hd, is het eenvoudigst.
-Misschien het beste is betaal software, spinrite.(levenslang updates dacht ik).
Spinrite kan de hd aflopen en refreshen.
Spinrite heb ik ook al gebruikt, bij hd's die niet meer booten in je operating system, spinrite gaat dan de sectoren testen, en herschrijven(ik weet dat dit intern in de hd firmware gebeurt), al meerdere keren een hd kunnen redden, om direct een kopie te maken van de data.
- Deze vind ik moeilijk om aan te raden, maar ik denk dat deze werkt, maar een uitslag mis ik bij deze programma, dus of er iets fout is, badblocks, let op met badblocks als je dit fout instelt wist deze de hd.
-hddregerator dacht ik ook , deze zelf nog niet getest.

Offline jan11000

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #21 Gepost op: 2017/12/04, 19:32:36 »
Ook een nas met BTFS file systeem en raid , doet dit automatisch, dus gen omkijken naar.
Synology heeft ook BTRFS, maar met installeren moet je hiervoor kiezen.

Een zelf gemaakte nas met ZFS, zou dit ook moeten doen, en ZFS is ook veel beter, zeker met raid.

Re: zin of onzin?
« Reactie #22 Gepost op: 2017/12/04, 19:39:26 »
Hoewel ik, net als partyrabbit, nog nooit last heb gehad van het feit dat ik een oudere Hdisk niet kon lezen, heb ik even gegoogled en https://superuser.com/questions/284427/how-much-time-until-an-unused-hard-drive-loses-its-data gevonden, waaruit blijkt dat het heel lang duurt voordat het verschijnsel zich voordoet.
Wil je dit geringe risico toch vermijden, dan kun je met tussenpozen van (bv) 1 jaar je complete disk backuppen en daarna de backup terugzetten op je oorspronkelijke schijf.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/04, 19:41:00 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: zin of onzin?
« Reactie #23 Gepost op: 2017/12/04, 20:01:44 »
Om een 'ghost' of kloon van je harddisk te maken kun je clonezilla gebruiken, dat je kunt downloaden op de volgende link:
https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/clonezilla-backup-kloon-image-data-transfer-pc
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline MKe

  • Lid
Re: zin of onzin?
« Reactie #24 Gepost op: 2017/12/05, 13:37:52 »
Ja en nee.
Ja : bij een goede cloud provider kan je ervan uit gaan dat er dagelijks backups gemaakt worden.
Nee : als de cloud provider er om wat voor reden onverwachts mee stopt ben je je data kwijt.
Een cloud opslag maakt geen backups. In tegendeel, het doet iets wat veel slimmer is. Dit soort systemen werken met een gedistribueerde object-file systeem.
Ik zal het niet helemaal uitleggen, maar het idee erachter is dat het filesysteem overkoepelend is over de verschillende harde schijven/servers/data centra. Wat gebeurt er:

Stel je upload een foto van 2 mb. Deze foto wordt dan in alleaal kleine stukjes gehakt, zeg van 4 kb. Van elk stukje wordt een vingerafdruk (hash) gemaakt. Vervolgens worden er minimaal 3 kopieen van zo'n stukje gemaakt die elk willekeurig op een harde schijf ergens in de wereld terecht komt. De kans dat alle kopieen op dezelfde harde schijf terecht komt is onnoemelijk klein en komt dus niet voor. Vaak wordt ervoor gezorgd dat ze ook niet allemaal hetzelfde datacentrum terecht komen.
Je file is dus in stukjes verspreid over al die verschillende machines en van elk deeltje kunnen ze zien of het nog origineel is. Dit heeft de volgende voordelen:
- een sector, hardeschijf, server of zelfs een heel datacentrum (of twee) kan in vlammen opgaan en nog is je hele bestand compleet
- desgewenst kunnen dus harde schijven en servers naar wens in-en-uitgeplugged worden zonder dure, langdurige regeneraties.
- 'Backup' is onmiddellijk, dus geen langdurig gekopieer tussen media zoals bij een dagelijkse backup. Dit is belangrijk, want bij grote hoeveelheden data, zeg 1 Pb duurt het maanden om die data weer terug te plaatsen van de backup op een nieuwe fileserver nadat de vorige kapot is gegaan.
- Er is een check van de files, meeste stemmen gelden, dus als 2 van de drie gelijk zijn aan de derde anders dan wordt de laatste veranderd zodat ze allemaal weer gelijk zijn
- Het is snel, de stukjes kunnen parallel gestreamed worden van verschillende locaties (denk bittorrent)

M.a.w. als een cloud provider van dit systeem gebruik maakt (en alle grote bedrijven doen dat), dan is je data theoretisch veel veiliger dan met welke traditionele backup dan ook. Enige vraag is, zoals rico70 heel terecht opmerkt, 'hoe veel vertrouw je je cloud provider?'.