Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NoScript ... verre van gladjes  (gelezen 7696 keer)

NoScript ... verre van gladjes
« Gepost op: 2017/11/21, 15:23:29 »
De nieuwe NoScript 10 is uit. De eerste reacties zijn niet bijster enthousiast : https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/noscript/reviews/

Deze gebruikers hebben NoScript in elk geval weten te installeren. Zo ver ben ik nog niet gekomen. Wat wil het geval.

Ten eerste gaf FFQ (Firefox Quantum) de melding 'This add-on requires a newer version of Firefox (at least version 57.0). You are using Firefox 52.0.' Hoezo 52.0? FFQ is immers 57.0. Na wat zoeken blijkt dat te liggen aan een nieuwe privacy user agent instelling. Wanneer je in about:config bij 'privacy.resistFingerprinting'  true op false zet, dan is die melding verdwenen (https://www.reddit.com/r/firefox/comments/7d33ky/help_firefox_quantum_cant_install_addons_error/)

Alleen dan lukt het installeren nog niet >:(  Op de knop 'Add to Firefox' verschijnt een zeg maar verbodsbordje. Geen idee waarom? Het schijnt om dit issue te gaan, maar dat gaat mij boven de pet : https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1394448

Nou is NoScript er eindelijk en dan dit weer. Nogal irritant. Mijn vraag is of iemand tegen ditzelfde probleem aanloopt en of er een oplossing want ik wil NoScript graag als WE installeren.

============================

Aanvulling : op de een of andere manier blijkt NoScript nu plotseling wel te 'leven'??? Probleem lijkt dus te zijn opgelost. Nu eens kijken naar die nieuwe UI.

===========================

Ik kan mij de kritiek op de nieuwe UI wel enigszins voorstellen. Het is er naar mijn mening niet echt makkelijker/overzichtelijk op geworden. Daarbij liep FFQ bij mij ook nog eens volledig vast en moest ik deze rebooten. Waarom voor deze UI is gekozen? De oude UI werkte prima vind ik. Hoe luidt het spreekwoord ook alweer ... Never change a winning team? Hmmmm. Opstartproblemen?

Ben benieuwd naar de mening van anderen.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/21, 15:54:43 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Tom

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/21, 16:06:38 »
Glad geïnstalleerd en werkt perfect ,nu kan ik mijn oude Firefox 56.9 verwijderen ,moortje heeft zijn werk gedaan moortje kan naar zolder gaan  :police:

Wat de Gui betreft ja die is knudde ,maar dat zal ook wel een gewoonte worden  :)
« Laatst bewerkt op: 2017/11/21, 16:35:20 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline loti

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/21, 16:22:08 »
Werkt prima, installeren ging probleemloos.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/21, 16:29:00 »
Heb hem sinds vanochtend draaien en (na het nodige zoekwerk om er achter te komen hoe deze nieuwe versie werkt) vraag ik me af: wát was er mis met het menu in de oude versie dat dat moest verdwijnen?!!  :o :o :o  Zo simpel als dát was, zo ingewikkeld hebben ze het met deze nieuwe versie voor ons gemaakt.  >:(  Jammer.

Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/21, 16:31:43 »
Inderdaad Mikkel, datzelfde heb ik ook. Werkte perfect. Waarom veranderen? (Misschien een nieuwe net afgestudeerde manager binnen de toko aldaar ;)? Veel van die gasten zijn wereldkampioen-goed-werkende -zaken-vernaggelen)
« Laatst bewerkt op: 2017/11/21, 16:37:47 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/21, 17:41:18 »
Menu is idd een draak
Bij het opstarten verschijnt er een blank scherm / popup van xss, kan je niets mee.
Ga je naar de pagina met Noscript instellingen zit FireFox volledig vast

Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/21, 18:16:15 »
Ik ben dus niet de enige die 'enigszins' verbaasd is over de nieuwe NoScript  =D

Het was ook kunst- en vliegwerk voor de ontwikkelaar de laatste dagen. Heb net weer even wat nieuwe reviews gelezen. Die zijn niet mals.

Dit draait nog voor geen meter en dat laat zich afvragen in hoeverre NoScript 10 momenteel dan de veiligheid biedt die het .... ooit bood? Ik heb 'm voorlopig maar even disabled en gebruik voorlopig  uMatrix. Ook niet echt een lekkere UI trouwens :|

Verder krijg ik in m'n VM's NoScript helemaal niet aan de praat. Staat nog steeds als  'legacy' geregistreerd. Zucht....  Laten we hopen dat het aanloopproblemen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/21, 18:17:53 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/22, 19:02:28 »
1 dag later ...

... zelden een webextension zo neergesabeld zien worden als de nieuwe NoScript : https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/noscript/reviews/?src=api

En helaas ... het klopt nog ook.

De eerste goeie stap zou zijn : als de sodemieter terugggaan naar de ouwe UI.

Ben benieuwd.



Een boek doet het altijd...

Offline a.j.

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/22, 19:51:30 »
Beste medegebruikers,
No.Script werkt bij mij prima,16.04 lts.
Zeer tevreden!.
vr.gr.a.j.

Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/22, 21:16:21 »
We hebben het over versie 10 (!) -niet 5.x) die draait onder Firefox Quantum. Is dat ook jouw versie? Zo ja, dan ben je waarschijnlijk een van de weinigen op deze planeet die lovend is over de nieuwe NS.
Een boek doet het altijd...

Offline HarzG

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/22, 22:42:22 »
Advies voor de actuele situatie: NoScript deaktiveren en even afwachten, een eenvoudig alternatief is:
JavaScript Toggle On and Off (WebExtension).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Mikkel

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/24, 11:54:10 »
Heeft een van jullie een verklaring voor het feit dat de nieuwe NoScript uitgeschakeld moet worden wil je zoekmachines als Ixquick, Startpage en DuckDuckGo kunnen gebruiken?  ???
De laatste maanden heb ik DuckDuckGo gebruikt als standaard zoekmachine en ik kan me niet herinneren dat ik ooit NoScript heb moeten uitschakelen om met DDG te kunnen zoeken. De startpagina van DDG is nu echter compleet leeg totdat ik NS uitschakel. :o

Omdat dat me toch niet helemaal lekker zat, heb ik Ixquick weer ingesteld als standaard zoekmachine. Die toont met NS ingeschakeld wél zoekresultaten, alleen..... niet meer dan één pagina.  :o
Hetzelfde geldt voor Startpage.
Met Google zie ik wél tig pagina's zoekresultaten zonder dat NS uitgeschakeld hoeft te worden. :o
Da's toch raar of zie ik dat verkeerd? ???
 
« Laatst bewerkt op: 2017/11/24, 11:57:12 door Mikkel »

nahjo

  • Gast
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/24, 14:55:44 »

Omdat dat me toch niet helemaal lekker zat, heb ik Ixquick weer ingesteld als standaard zoekmachine. Die toont met NS ingeschakeld wél zoekresultaten, alleen..... niet meer dan één pagina.  :o
Hetzelfde geldt voor Startpage.
Met Google zie ik wél tig pagina's zoekresultaten zonder dat NS uitgeschakeld hoeft te worden. :o
Da's toch raar of zie ik dat verkeerd? ???
 

Je moet NoScript wel goed instellen.
IxQuick met NS op default = 10 zoek resultaten
IxQuick met NS op trusted = 10 + meerdere pagina's met resultaten

bij default zijn bij mij script en object uitgeschakeld
bij trusted is uiteraard alles ingeschakeld



Offline HWE64

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/24, 16:17:58 »
Je moet NoScript wel goed instellen.
IxQuick met NS op default = 10 zoek resultaten
IxQuick met NS op trusted = 10 + meerdere pagina's met resultaten

bij default zijn bij mij script en object uitgeschakeld
bij trusted is uiteraard alles ingeschakeld
Ik heb ook heel veel moeite met instellingen van een pagina b.v. startpagina "KPN vandaag". Daar moet ik bij default script inschakelen anders krijg ik bijna niets te zien. Hoe weet ik nu dat ik alles goed ingesteld heb? Ik heb in het verleden al een NoScrit op de pc gehad en door een foute instelling dacht ik dat ik een virus had. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101819.msg997911#msg997911
Hoe moet je nu zoiets aanpakken???? Of moet ik daar een nieuwe topic van maken?????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

nahjo

  • Gast
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/24, 16:32:51 »
@HWE64

Het is niet de bedoeling dat je steeds de Default instelling aanpast per site omdat die wijziging dan ook van toepassing is op alle sites met Default.
Eerst maak je de keuze wat jij wilt hebben onder default trusted untrusted en Custom.
Wanneer je een site hebt waar je vertrouwen in hebt dan koppel je die aan trusted (1 klik)



Offline Mikkel

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/24, 16:59:29 »
Je moet NoScript wel goed instellen.
IxQuick met NS op default = 10 zoek resultaten
IxQuick met NS op trusted = 10 + meerdere pagina's met resultaten
Het gaat mij erom dat ik dit vroeger nooit heb hoeven doen. NoScript gebruik ik al járen en alle genoemde zoekmachines heb ik in die jaren weleens geprobeerd, maar ik zou het me toch moeten herinneren als ik NS heb moeten uitschakelen om in DuckDuckGo 'een' en in de andere twee meer dan één hit te zien. En Google heeft nergens last van. ???

Het is niet de bedoeling dat je steeds de Default instelling aanpast per site omdat die wijziging dan ook van toepassing is op alle sites met Default.
Inderdaad, en dit was vroeger (dacht ik) toch ook niet zo. Je wilt instellingen per site kunnen maken, niet op 'een' site een instelling waarna die meteen geldt voor alle volgende sites waar je ooit komt.

... zelden een webextension zo neergesabeld zien worden als de nieuwe NoScript
:(

nahjo

  • Gast
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/24, 18:29:28 »


Het is niet de bedoeling dat je steeds de Default instelling aanpast per site omdat die wijziging dan ook van toepassing is op alle sites met Default.
Inderdaad, en dit was vroeger (dacht ik) toch ook niet zo. Je wilt instellingen per site kunnen maken, niet op 'een' site een instelling waarna die meteen geldt voor alle volgende sites waar je ooit komt.

 :(
HarG heeft een goede tip voor een alternatief maar je kan ook op de FireFox ESR overstappen en tot juni 2018 genieten van de oude NoScript.
Dat is het leuke aan Linux Ubuntu FireFox en NoScript. Het kost je niets :)


Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/26, 15:46:03 »
De tip van HarzG is idd een goede.  Ik had vorige week al besloten om NS voorlopig in de wachtkamer te zetten (maandje of zo) om dan eens te kijken of het weer fatsoenlijk werkt met hopelijk de oude UI.

Tot die tijd gebruik ik dus uMatrix :

youtube uitleg > https://www.youtube.com/watch?v=TVozpo3zUBk
tutorial > https://www.electricmonk.nl/docs/umatrix_tutorial/umatrix_tutorial.html
Een boek doet het altijd...

Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/29, 16:31:13 »
Altijd fan geweest van noscript naast ublock. Nu voorlopig echter even niet meer.

De reden. Het is behoorlijk onbeheersbaar geworden waardoor een groot deel van de websites voor geen meter werken (waar voorheen met noscript gewoon prima).
Voorlopig met tegenzin verwijderd (want onwerkbaar) en ik hoop dat er alsnog een stabiele versie gaat komen zoals voorheen.

Zijn er mensen die er al wel mee overweg kunnen? En zo ja hoe dan?
« Laatst bewerkt op: 2017/11/29, 16:38:17 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/29, 16:54:02 »
Voorlopig verwijderd, waardeloze interface. Over een maand of zo nog eens kijken. De oude interface was wat mij betreft perfect

Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/29, 21:09:40 »
Wat ik vooral mis is tijdelijk toestaan van een domein. Je hebt wel tijdelijk alle domeinen toestaan op een pagina, maar niet meer per domein lijkt het. Of zie ik iets over het hoofd?

edit: Ja ik zag iets over het hoofd: Er verschijnt een klokje als je klikt op "trusted" als je dat aanklikt is de toestemming tijdelijk.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/29, 21:17:55 door erik1984 »

nahjo

  • Gast
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #21 Gepost op: 2017/11/29, 21:18:06 »
Wat ik vooral mis is tijdelijk toestaan van een domein. Je hebt wel tijdelijk alle domeinen toestaan op een pagina, maar niet meer per domein lijkt het. Of zie ik iets over het hoofd?
Op de knop trusted (rechts op het einde) het klokje Temp. Allow. Volgens mij bedoel je dat.

edit: en ik zag de edit niet :)
« Laatst bewerkt op: 2017/11/29, 21:19:38 door nahjo »

Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #22 Gepost op: 2017/11/29, 23:48:58 »
Wat ik vooral mis is tijdelijk toestaan van een domein. Je hebt wel tijdelijk alle domeinen toestaan op een pagina, maar niet meer per domein lijkt het. Of zie ik iets over het hoofd?

edit: Ja ik zag iets over het hoofd: Er verschijnt een klokje als je klikt op "trusted" als je dat aanklikt is de toestemming tijdelijk.

Dat had ik al snel gevonden en ben ik flink aan het instellen geweest. En toch kwam het nooit tot het werkbare level wat het voorheen wel gewoon had.
Trusted is definitief in te stellen. Je hebt rechtsboven ook twee knoppen voor aan en uitzetten van tijdelijke toestemmingen. Ook in de instellingen (knop vind je ook daarboven) kun je vanalles op trusted of niet instellen.
Maar uiteindelijk kreeg ik het gewoon niet werkend (voorheen vrij simpel wel).
Waar ik voorheen zonder enig probleem gewoon in mijn internetbankieren kon bleef noscript het inloggen daarvan doorlopend hinderen. Ik kwam er gewoon niet in wat ik ook deed.

Precies daarom, dat niet fatsoenlijk ingesteld krijgen, ben ik voorlopig afgehaakt. En nu Ublock flink ingesteld maar die houdt lang niet alle scripts tegen, en het zijn toch die scripts die de boel onveilig maken.  :|
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #23 Gepost op: 2017/11/29, 23:59:58 »
Precies daarom, dat niet fatsoenlijk ingesteld krijgen, ben ik voorlopig afgehaakt. En nu Ublock flink ingesteld maar die houdt lang niet alle scripts tegen, en het zijn toch die scripts die de boel onveilig maken.  :|
Misschien #17 van kfboerne uMatrix proberen????? Ben zelf ook al bezig geweest.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/30, 00:01:34 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: NoScript ... verre van gladjes
« Reactie #24 Gepost op: 2017/11/30, 13:30:12 »
De eerste nieuwe NoScript versies veroorzaakten op mijn systeem vooral problemen door (voornamelijk onterechte) XSS-meldingen. Dat waren steeds lege popupvensters, waar je dus ook niets in kon toestaan. XSS-checks helemaal uitzetten werkte domweg niet. Op het moment dat dit mijn toegang tot werkgerelateerde websites onmogelijk maakte, was het einde verhaal voor NoScript.
Toen 10.1.3c1 uitkwam heb ik het nog eens geprobeerd, maar daarmee kreeg ik overal lege instellingsvensters te zien. Was dus helemaal niets meer in te stellen.

Nu gebruik ik uBlock Origin in medium mode en dat bevalt goed.