Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tips voor G3 iMac?  (gelezen 1627 keer)

Offline Duckie

  • Lid
Tips voor G3 iMac?
« Gepost op: 2006/11/20, 23:32:09 »
Ik heb hier een oude iMac G3 staan, die alleen maar stof staat te happen.
Hier wil ik Xubuntu op proberen te zetten.
Is er misschien iemand hier die ervaring hier mee heeft en mij misschien wat tips kan geven?
Volgens mij is het een 350 MHz processor. De hoeveelheid geheugen weet ik niet meer, maar er staat me iets van bij dat dat 96 MB was.
Op dit moment staat Xubuntu Edgy Eft te downloaden en morgen wil ik deze dus proberen te installeren.
Bij voorbaat mijn dank voor jullie raad en advies.
____________________________________________

Tips voor G3 iMac?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/21, 10:45:30 »
Jij mazzel, ik ben 1 van de weinige lui die Xubuntu ook draait op een PPC.
Ff een beginners tip je weet dat je de C erg lang ingedrukt moet houden vanaf het chime-geluidje, wanneer je de Mac aandoet, om vanaf CD-Rom op te starten!
Nog 1 ding, je bent wel de specifieke CD aan het downloaden he, speciaal voor PPC(macs)!
Er was un x iemand die dacht dat het wel kon met een normale 32-bits install CD...vandaar...;)

Nog 1 ding, (X)(K)ubuntu voor de Mac maakt geen gebruik van GRUB maar van Yaboot.

Xubuntu is inderdaad de betere keus voor jou mac, 96MB RAM is aan de weinige kant, maar het kan!

Tips voor G3 iMac?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/21, 11:00:22 »
OOHW...voordat ik het vergeet...
Op jou Macje werkt de DesktopCD niet!!!!!!!!
Je moet de alternate downloaden!
Hier de downloadlink voor Edgy:
http://nl.releases.ubuntu.com/releases/edgy/ubuntu-6.10-alternate-i386.iso

Offline Duckie

  • Lid
Tips voor G3 iMac?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/21, 11:11:20 »
Hmm ik had die alternate al gedownload inderdaad. Maar helaas werkt die ook niet.
Hij vertikt het om van die cd op te starten. Misschien toch te oud?
____________________________________________

Tips voor G3 iMac?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/21, 11:13:12 »
Je moet echt vanaf het geluidje echt lang de C ingedrukt houden he!
Ik heb nog niet zo lang geleden op een ander erg oud Imacje ook ubuntu geinstalleerd, dus het kan zeer zeker.

Tips voor G3 iMac?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/21, 11:15:01 »
Mijn powermac wou eerder ook niet vanaf CD opstarten, toen heb ik de hardeschijf er eens uitgehaald en de jumper verwijderd, en de schijf er weer ingedaan, toen startte ie wel op vanaf CD.

Offline Duckie

  • Lid
Tips voor G3 iMac?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/21, 11:19:34 »
Ik krijg wel de vraag of ik van de cd wil opstarten, dan begint ie naar hartelust te spinnen en zo, maar na een paar minuten krijg ik dan dat mapje met een vraagteken.
Ik heb ook al geprobeerd om breezy te installeren. Die leek het te doen maar als ik dan, na de installatie, de mac opnieuw opstart blijft ie hangen met de melding dat ie de kernel aan het laden is.
Het zelfde trouwens met Debian.
Er staat overigens nu helemaal geen werkend OS meer op.
____________________________________________

Tips voor G3 iMac?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/21, 12:04:02 »
Citaat van: Duckie
Ik krijg wel de vraag of ik van de cd wil opstarten, dan begint ie naar hartelust te spinnen en zo, maar na een paar minuten krijg ik dan dat mapje met een vraagteken.
Ik heb ook al geprobeerd om breezy te installeren. Die leek het te doen maar als ik dan, na de installatie, de mac opnieuw opstart blijft ie hangen met de melding dat ie de kernel aan het laden is.
Het zelfde trouwens met Debian.
Er staat overigens nu helemaal geen werkend OS meer op.
Heb je Breezy, Xubuntu of Ubuntu geprobeerd?
Essent

Offline Duckie

  • Lid
Tips voor G3 iMac?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/21, 15:32:45 »
Ik heb van Breezy de ppc shipit cd-rom geprobeerd. Zowel de installatie cd als de live cd. De live cd lijkt goed op te starten maar aan het eind blijft de pc hangen op zwart beeld.
Van Edgy heb ik de Xubuntu alternative cd gedownload. Ook de ppc versie uiteraard.
En wat betreft dat langzame branden. Ik krijg het op de
____________________________________________

Tips voor G3 iMac?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/21, 16:28:15 »
Breezy moet je zowiezo niet gebruiken, omdat dat zwaarder boot.
Dapper of Edgy

Offline Duckie

  • Lid
Tips voor G3 iMac?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/21, 16:42:19 »
Ik ben er ondertussen achter gekomen dat er 160 MB geheugen in het apparaat zit.
Dat is dus weer een meevaller.
Op dit moment staat de PPC-Desktop cd te downloaden.
Eens kijken of ik daar misschien verder mee kom.
Ik heb ondertussen in mijn wanhoop nog een paar andere distro's geprobeerd.
Helaas zonder succes. Het verst ben ik nog gekomen met free-bsd.(instruction storage interrupt)
____________________________________________

Tips voor G3 iMac?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/21, 17:22:46 »
Voor Desktop is minimaal 256 MB verreist.

Offline Duckie

  • Lid
Tips voor G3 iMac?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/21, 17:33:34 »
Ai... heb ik weer eens niet goed gelezen.
Ik heb zojuist nog een poging gedaan met de live cd van Breezy.
Bij het opstarten heb ik live-expert-ppc of zo iets gedaan en alles lijkt goed te gaan, totdat het scherm zich zelf uitschakeld en alleen de cd-rom blijft rammelen.
Ik kan dan omschakelen met ctrl+alt+F1 en kom in ieder geval in een console (of hoe noem je dat).
Nu dus nog zien dat ik X aan de praat krijg.
____________________________________________

Offline Duckie

  • Lid
Tips voor G3 iMac?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/22, 18:37:29 »
Het enige wat me tot nu toe gelukt is, is het installeren van Ubuntu Breezy, compleet met Gnome. Echter zijn er een paar toetsen die niet werken. Ook niet in een console. Onderandere de - en de ],het pijltje naar rechts en nog een paar. Ik heb een ander usb-toetsenbord aangesloten maar die geeft hetzelfde probleem
Verder werkt Ubuntu (ligt aan gnome, neem ik aan) gewoon te traag, maar in ieder geval weet ik nu dat het mogelijk moet zijn om er Linux op te zetten. Ik heb nu al zo'n 10 verschillende cd's gebrand maar van geen van deze krijg ik het voor elkaar om op te starten.
Ik kom wel in het Yaboot menu waar ik dan kan kiezen waar ik van wil opstarten, maar als ik daar de cd kies zegt ie gewoon dat er geen cd inzit.
Alle idee
____________________________________________