Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?  (gelezen 4326 keer)

Ik heb eigenlijk een simpele vraag: ik wil via een geërfde HiFi-installatie de mogelijkheid hebben om mijn stick met, eigen gemaakte muziek, mp3-tjes te kunnen afspelen.

Ik heb al zoveel rondgekeken maar ik geraak er niet wijs uit; een halve computer nemen of een CD-speler kopen met zo'n USB input, enzovoort: iets met Linux erop mag uiteraard ook.
Het spaarvarken is bijna leeg, dus voor dit wil ik het zo goedkoop mogelijk houden.

Weten jullie een paar tips en/of verkoopplaatsen voor een dergelijk project ?

Ik heb nog een afdankertje van een 15' monitor met VGA aansluiting (moest dat nodig zijn  :laugh: ) . Enfin, op mijn HiFi is enkel een cinch aansluiting mogelijk aan de versterker.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/15, 23:12:56 »
Zo goedkoop mogelijk?

Neem een MP3 speler of smartphone,
zet de MP3's vanaf je USB-stick daarop,
jack-kabeltje er tussen,
Klaar!



Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/16, 00:30:49 »
Er ligt hier nog een DVD-speler wortel te schieten, zodra ik een opruim-woede krijg gooi ik hem weg, of hij 100% goed is weet ik niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/16, 01:23:19 »
Ik gebruik hiervoor de Raspberry PI. Er staat OpenELEC op, een minimale linux distro met Kodi mediacenter als frontend eigenlijk. De rPI is met een 3,5mm jack naar rca/cinch kabel verbonden met de stereo.

Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/16, 07:51:44 »
Ik gebruik hiervoor de Raspberry PI. Er staat OpenELEC op, een minimale linux distro met Kodi mediacenter als frontend eigenlijk. De rPI is met een 3,5mm jack naar rca/cinch kabel verbonden met de stereo.

Maar dan heb je een scherm nodig om deze te kunnen gebruiken ? Of zie ik dat verkeerd. Deze Pi stond al hoog op het lijstje, maar ik weet niet goed aan wat ik begin.

@Ron, ik heb daarvoor een prachtige vuilnisbak om die DVD in te gooien hoor  :laugh: lol
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/16, 10:52:41 »
@Ron, ik heb daarvoor een prachtige vuilnisbak om die DVD in te gooien hoor  :laugh: lol
Na 1 september kan je hem komen halen als je wilt.
Het is maar 40km voorbij Antwerpen voor je :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/16, 12:18:38 »
goedkope oplossing (3 tot 5 euro):

werkt met elk apparaat waar een koptelefoon in kan, dus mp3-spelers, telefoons etc. etc.

duurdere oplossing (90 euro):


http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/devine-artis-8a-100-watt-actieve-luidspreker

ik heb 2 van die speakers, ze hebben een ingebouwde Mp3-speler en kunnen teringhard! natuurlijk werken ze ook met bovenstaand kabeltje ;-)

Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/16, 13:02:28 »
Ik gebruik hiervoor de Raspberry PI. Er staat OpenELEC op, een minimale linux distro met Kodi mediacenter als frontend eigenlijk. De rPI is met een 3,5mm jack naar rca/cinch kabel verbonden met de stereo.

Maar dan heb je een scherm nodig om deze te kunnen gebruiken ? Of zie ik dat verkeerd. Deze Pi stond al hoog op het lijstje, maar ik weet niet goed aan wat ik begin.

Is niet verplicht. Ik heb hem ook op de tv aangesloten om films te kijken, maar als het enkel muziek is bedien ik Kodi met mijn smartphone zonder de tv aan te zetten.  De app heet Kodimote op Ubuntu Touch, Android and iOS zullen ook wel zoiets hebben warschijnlijk.

Zo een kabel die niekn hierboven laat zien bedoelde ik dus ook en kan inderdaad gebruikt worden door elk apparaat met een headphones uitgang. Voor de Rasberry Pi gebruikte ik deze kabel om de laptop met de stereo te verbinden.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/16, 13:13:19 »
Ik gebruik hiervoor de Raspberry PI. Er staat OpenELEC op, een minimale linux distro met Kodi mediacenter als frontend eigenlijk. De rPI is met een 3,5mm jack naar rca/cinch kabel verbonden met de stereo.

Maar dan heb je een scherm nodig om deze te kunnen gebruiken ? Of zie ik dat verkeerd. Deze Pi stond al hoog op het lijstje, maar ik weet niet goed aan wat ik begin.

Is niet verplicht. Ik heb hem ook op de tv aangesloten om films te kijken, maar als het enkel muziek is bedien ik Kodi met mijn smartphone zonder de tv aan te zetten.  De app heet Kodimote op Ubuntu Touch, Android and iOS zullen ook wel zoiets hebben warschijnlijk.

Zo een kabel die niekn hierboven laat zien bedoelde ik dus ook en kan inderdaad gebruikt worden door elk apparaat met een headphones uitgang. Voor de Rasberry Pi gebruikte ik deze kabel om de laptop met de stereo te verbinden.

Op zich kan dit wel inderdaad, maar de geluidskwaliteit van de RPi geluidschip is niet geweldig. Daarom is het niet echt een Hi-Fi oplossing, alhoewel er natuurlijk wel geluid uit komt...

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/16, 13:19:23 »
de geluidschip van de RPi is op zich oke t is de DAC (digitaal analoog converter) die prut is omdat hij gewoon een hele lage samplerate heeft. als je via HDMI t digitale geluid gewoon digitaal overstuurt (SPIF over HDMI) is alles prima

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/16, 13:24:28 »
de geluidschip van de RPi is op zich oke t is de DAC (digitaal analoog converter) die prut is omdat hij gewoon een hele lage samplerate heeft. als je via HDMI t digitale geluid gewoon digitaal overstuurt (SPIF over HDMI) is alles prima

Dat bedoelde ik ook, maar ik wilde niet al teveel termen gebruiken... =D

Offline Nero

  • Lid
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/18, 09:24:14 »
Maar dan heb je een scherm nodig om deze te kunnen gebruiken ? Of zie ik dat verkeerd.
Niet noodzakelijk. Je kan 'm ook headless gebruiken (doe ik ook) via ssh en/of openvnc/tightvnc.

Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/19, 20:01:38 »
Dus: de kogel is door de kerk !! Ik heb een Ras. besteld voor 40€ inclusief een hard shell en voeding .

Ben benieuwd of ik het allemaal rond ga krijgen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nero

  • Lid
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/19, 20:23:55 »
Toch wel de versie 2? V1 laat nl ethernet over USB lopen. Hoewel, als je met een WiFi dongeltje werkt dat weinig invloed zal hebben.

Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/19, 20:33:24 »
Het geluid is zo goed als de zwakste schakel in de ketting.
Een echte HiFi installatie is natuurlijk leuk, maar om goed van te kunnen genieten moeten wel alle audio onderdelen van een beetje kwaliteit zijn.

de geluidschip van de RPi is op zich oke t is de DAC (digitaal analoog converter) die prut is omdat hij gewoon een hele lage samplerate heeft. als je via HDMI t digitale geluid gewoon digitaal overstuurt (SPIF over HDMI) is alles prima
Voor de RPi bestaat er een uitbreiding met een veel betere DAC. https://www.hifiberry.com/dacplus

Verder zijn mp3-tjes een beetje zonde van de kwaliteit. Zeker als het zelf gemaakte muziek is.
Vooral in de hoge tonen (HiFi) word veel weg gegooid.

FLAC is dan een veel beter formaat om je opnames op te slaan. Wel neemt dit formaat wat meer ruimte in dan mp3.

Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/19, 21:43:11 »
De recording device X-Y microfoons; neemt automatisch in het mp3-formaat op. Ik zou kunnen converteren naar FLAC, maar dat brengt weinig op.

Onze muziek is vooral op dit moment begrepen als werkstukken; zang en piano die nog een baslijn nodig hebben, of een arrangement maken in een bepaalde song (het bewuste 3e deel zoeken) ,  enzovoort.

Voor HiFi gaat gewoon de CD en vinyl op en daar geniet ik dan van de muziek. Maar voor onze band is het nodig om bepaalde stukken verder af te werken: dus meespelen met het opgenomen gedeelte. En dan is de kwaliteit niet echt van belang. Illegaal downloaden doe ik niet aan; hoogstens een studiewerk voor mijn instrument, maar het bijhouden doe ik niet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/08/19, 23:55:55 »
Voor de RPi bestaat er een uitbreiding met een veel betere DAC. https://www.hifiberry.com/dacplus
In principe is iedere DAC met een USB-ingang geschikt. Je bent dan totaal niet meer afhankelijk van de (audio-)kwaliteit van je PC.
Voordeel van USB is ook dat je geen last het van jitter (belangrijk voor puristen).


(deze heb ik; USB-ingang aan de rechterkant)

Zelf zou ik het eerst via de standaard audio-kaart van de RP proberen; wellicht valt het mee en is het voldoende voor het doel wat je wilt bereiken.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/08/20, 06:59:47 »
Voor de RPi bestaat er een uitbreiding met een veel betere DAC. https://www.hifiberry.com/dacplus

FLAC is dan een veel beter formaat om je opnames op te slaan. Wel neemt dit formaat wat meer ruimte in dan mp3.

Erg mooi dingetje, ik wist niet dat dit bestond! En voor €30,- kan je nog eens een experimentje wagen....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/08/20, 10:16:56 »
FLAC is dan een veel beter formaat om je opnames op te slaan. Wel neemt dit formaat wat meer ruimte in dan mp3.
Waarom niet in .OGG formaat, dat heeft 255 kanalen en is een goedgekeurde openstandaard, net als .AAC.

Mis ik iets, of zie ik het verkeerd?.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/08/20, 10:28:16 »
FLAC is dan een veel beter formaat om je opnames op te slaan. Wel neemt dit formaat wat meer ruimte in dan mp3.
Waarom niet in .OGG formaat, dat heeft 255 kanalen en is een goedgekeurde openstandaard, net als .AAC.
Mis ik iets, of zie ik het verkeerd?.
Ogg klinkt zeker beter dan mp3 (bij gelijke bestandsgrootte); en ogg is een open standaard/formaat, wat mp3 niet is. Maar net als mp3, is ook ogg een lossy formaat waar dus informatie wordt verwijderd (verschil is te horen door puristen, bij lage bitrates soms zelfs door niet-puristen). Flac is lossless en bevat altijd alle informatie; flac is net als ogg ook een open standaard/formaat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/08/20, 12:16:47 »
flac is net als ogg ook een open standaard/formaat.
Niet volgens de Nederlandse definitie:
1. De standaard moet onderhouden en gecontroleerd worden, door een non-profit organisatie, waarbij aanpassingen democratisch gebeuren.
2. De specicaties zijn gepubliceerd en iedereen kan daarover beschikken.
3. Het intellectueel eigendom van, en mogelijke patenten op de gehele standaard of delen daarvan, zijn onherroepelijk vrijgesteld van licentierechten.
4. Er zijn geen beperkingen omtrent het hergebruik van de standaard.

Voor geluid zijn er maar 2 goedgekeurde open-standaarden, OGG en AAC.
De 4 punten hierboven zijn er ook de oorzaak van dat b.v. docx niet kan worden goedgekeurd, omdat MS daar een veto in houdt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/08/20, 13:01:19 »
flac is net als ogg ook een open standaard/formaat.
Niet volgens de Nederlandse definitie:
1. De standaard moet onderhouden en gecontroleerd worden, door een non-profit organisatie, waarbij aanpassingen democratisch gebeuren.
2. De specicaties zijn gepubliceerd en iedereen kan daarover beschikken.
3. Het intellectueel eigendom van, en mogelijke patenten op de gehele standaard of delen daarvan, zijn onherroepelijk vrijgesteld van licentierechten.
4. Er zijn geen beperkingen omtrent het hergebruik van de standaard.

Voor geluid zijn er maar 2 goedgekeurde open-standaarden, OGG en AAC.
Waar lees je dat? Hier zie ik iets anders: een mooi lijstje van open/vrije formaten: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_open-source_codecs

En ik zie dat flac net als ogg onder de vlag valt van Xiph.Org. Ben dus benieuwd aan welke voorwaarde flac niet zou voldoen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/08/20, 13:49:32 »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/08/20, 14:00:30 »
Waar lees je dat?
http://www.forumstandaardisatie.nl en andere overheids websites.
Graag een specifieker linkje waar dat blijkt. Heb er zelf al naar gezocht en niets gevonden wat jouw bewering staaft. Dus vooralsnog ga ik er vanuit dat flac een open standaard is volgens de door jou opgegeven voorwaarden.

En dan nog: het gaat je blijkbaar specifiek om NL-bepalingen. Dat vind ik persoonlijk niet zo heel spannend.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/20, 14:04:05 door markba »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een device om een stick met mp3 te laten afspelen op HiFi ?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/08/20, 14:33:51 »
Marba, daarom schreef ik ook, volgens de Nederlandse definitie.
Dit, omdat de Nederlandse overheden verplicht zijn, om met deze goedgekeurde open-standaarden te werken, en wanneer dit niet mogelijk is, dan moet dit in het jaarverslag worden opgenomen, met de reden, waarom dit technisch niet mogelijk is.
Je kunt ook kijken op
Nora (ook van de overheid)
en anders op
Lijst met Gangbare Standaarden,
Pas Toe Of Leg Uit Standaarden en
Pas Toe Of Leg Uit
Deze gegevens zijn verre van compleet, omdat de inhoud en de lokatie bij de overheden steeds veranderd, je zou er hoofdpijn van krijgen.
Dan is er nog de DigiCommissaris en vele andere (overheids) instellingen met de nodige informatie.
Zie de Link Pagina.

Veel lees plezier  :police:
« Laatst bewerkt op: 2015/08/20, 14:35:27 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.