Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Banshee mediaspeler  (gelezen 557 keer)

Banshee mediaspeler
« Gepost op: 2018/02/17, 11:25:26 »
L.S,
Ben een muziekliefhebber en heb erg veel muziek op 2 extra HD´s in mijn Linux laptop. ( 1+2 TB)
Ik gebruik Banshee als mediaspeler en dat werkt goed.
Voor optimale geluidskwaliteit gebruik ik een 24 bit DAC (Dagonfly red).
Om de muziek te kunnen uitsplitsen op soort en bestandskwaliteit en het zoeken wat sneller te maken zou ik graag meerdere versie´s van Banshee in installeren.
Of indien mogelijk meerdere Banshee databases aanmaken.
Is dit mogelijk en hoe pak je zoiets aan.

Bedank en groet, HEs

Re: Banshee mediaspeler
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/01, 11:20:02 »
L.S,

Zo als eerlijk gezegd verwacht is hier geen bruikbare oplossing aangeboden.
Dan wordt het een 4 TB SSD voor mijn muziek opslag in de laptop.
Bedankt en groet, Herman

Offline vanadium

  • Lid
Re: Banshee mediaspeler
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/01, 13:54:21 »
Indrukwekkende muziekcollectie, 2 TB! handigst natuurlijk is één enkele banshee met een grote database, maar blijkbaar heb je het probleem dat het zoeken wat traag gaat. Je denkt dat op te lossen door je muziek op ssd te zetten, maar let op: dit zal het zoeken niet versnellen. Enkel het initiële scannen van je muziek voor het opmaken van de database  zal versnellen. Het zoeken daarna gebeurt in de databank. De snelheid van dat zoeken hangt dus af van waar je banshee databank staat, en niet van waar je muziek staat. Staat die databank nu al op SSD, dan zal je geen snelheidswinst boeken in het zoeken van muziek.

Met scripten zou er in principe iets mogelijk zijn, waar je in elk script een andere configuratiefolder gebruikt voor banshee. In linux kan dat gemakkelijk met symbolische links: je vervangt de configuratie folder van banshee, door een symbolische link, en je laat die dan verwijzen naar de configuratie van het moment, zo iets als (ik onderstel hier even dat de betreffende folder hier .config/banshee is

Script: ~/bin/bansheeklassiek
#!/bin/bash
# Verwijder de bestaande symbolische link:
rm ~/.config/banshee
# Maak een link naar de gewenste configuratie
ls -s ~/Documenten/Instellingen/Bansheeconfig Klassieke Muziek ~/.config/banshee
# start Banshee nu op
banshee

Zo een script kan je dan aanroepen vanuit een .desktop bestand, wat je zelf aanmaakt onder .local/share/applications, in de zin van
[Desktop Entry]
Name=Banshee Klassiek
Comment=
Exec=~/bin/bansheeklassiek
Terminal=false
Type=Application
Icon=banshee
Categories=GTK;AudioVideo;Player;
StartupNotify=true
Keywords=Player;Music;Audio;
Zo krijg je dan voor elk van je banshee "versies" een icoon in je menu of starter.

Als muziekliefhebber moet je toch eens naar mpd kijken. Ik heb 130 GB aan audio, gecomprimeerd - zou misschien 300 GB worden in flac formaat. Zoeken is ogenblikkelijk, en bijwerken van de database gebeurt eveneens (tot mijn verwondering) in een fractie van een seconde (mpd kijkt blijkbaar alleen na wat gewijzigd is). Ik gebruik hierbij Sonata als frontend. Enig nadeel is dat de installatie van mpd wel wat techie uitvalt.

Re: Banshee mediaspeler
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/01, 21:44:24 »
@ Vanadium
Je moet muziek bestanden wel wat ruim zien er staan ook veel video's van concerten bij.
Veel muziek staat op een HD van 2 TB de Seagate BarraCuda ST2000LM015 2 TB.
Wel veel opslag maar niet snel bij zoeken is mijn ervaring.
Het Ubuntu OS staat idd op een separate SSD.
We zullen zie wat de 4TB SSD brengt, ben ook nieuwsgierig.
In elk geval bedankt voor de input.
Ik ga e.e.a in alle rust uitzoeken, ik ben redelijk handig met Win bat programmeren.
Met Bash krijg ik geen poot aan de trapper, een leuk boekje of beschrijving voor beginners vind in nergens.
Woon tegen de Duitse grens ga daar nog wel eens kijken, Linux is daar ook een stuk populairder dan in NL.
Bedankt en groet, Herman

Re: Banshee mediaspeler
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/06, 11:43:44 »
@ Vanadium en andere geïnteresseerden,

De 4 TB SSD geïnstalleerd.
Het gaat over 250.000 muziek nummers en life concert video´s.
Zoals Vanadium al voorspelde gaat het inlezen van de database in eerste instantie als een raket.
Naar mate de database voller werd veel langzamer.
Met de aanmaak van de hoes pics hetzelfde.
Het zoeken verloopt niet veel sneller met SSD dan met de HD zoals voorspeld.
Banshee begint met zoeken na invoer van de eerste letter van het te zoeken nummer, uitvoerder of albumnaam.
Wat nu wel veel sneller gaat is de presentatie en beschikbaarheid om af te spelen van alle nummers waarin de zoekterm voorkomt.
Al met al een redelijk succes en weer voldoende opslagruimte.
Groet, Herman.
 

Re: Banshee mediaspeler
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/17, 17:50:39 »
E.e.a. werkt tot volle tevredenheid op 1 uitzondering na.
Net als bij de oude HD moet bij de SSD eerst met bestanden de SSD 1 keer aangeklikt worden.
De nummers worden wel in de lijst gepresenteerd, wil je ze afspelen staat er in de lijst een kruisje voor het nummer.
En wordt er niets afgepeeld.
Vreemd verschijnsel, dacht dat het aan de HD lag, niet dus.
Denk dat het komt dat het prog. op een anders SSD staat dan de database inhoud.
Groet, Herman

Offline vanadium

  • Lid
Re: Banshee mediaspeler
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/17, 17:54:41 »
Dat je eerst die andere HD moet aanklikken, komt omdat die niet aangekoppeld is bij de opstart. Door die aan te klikken, gebeurt dat wel. Het is mogelijk die harde schijf ook automatisch bij de opstart al aan te laten koppelen, maar dan moet je eenmalig een configuratiebestand, /etc/fstab, aanpassen. Ik denk dat je dat tegenwoordig ook kan regelen met het systeemgereedschap "disks".